Renault Master on suurin Renault-pakettiauto, joka esiteltiin ensimmäisen kerran mallivuonna 1980. Vuonna 1997 julkaistiin Masterin 2. sukupolvi, kun taas Masterin 3. sukupolvi ilmestyi vuonna 2010. Renault onnistui myymään näitä melko paljon, mikä on osittain syy siihen, että se säilytti sitä lähes 2,5 vuosikymmenen ajan.
Tässä artikkelissa aiomme mainita kaikki Renault Masterin yleiset ongelmat, jotka sisältävät useimmat asiat, joita sinun pitäisi etsiä, kun ostat yhden käytetyn. Renault Masterilla on taipumus kärsiä sähköongelmista, voimansiirto-ongelmista, jousitusongelmista, polttoaineen jakelujärjestelmään liittyvistä ongelmista ja jarruihin liittyvistä ongelmista.
Kaiken kaikkiaan Renault Master on kohtuullisen luotettava pakettiauto, jonka pitäisi kestää aikaa, jos siitä pidetään asianmukaista huolta. Tämän sanottuaan Master ei ole liian kallis, minkä vuoksi se onnistuu siirtämään monia yksiköitä vielä nykyäänkin.
Renault ei ole vielä selvittänyt, onko uusi Master tulossa markkinoille heti vai viivästyykö se vuodella tai kahdella. Oli miten oli, Renault Master on hyvä pakettiauto, joka onnistuu hoitamaan tehtävänsä varsin hyvin, varsinkin jos on perillä kaikista sen asioista.
Sähköongelmat
Sähköongelmat ovat todennäköisesti yleisimpiä Renault Masterin ongelmatyyppejä. Jotkut omistajat ovat raportoineet ongelmista, joissa akku ei pidä latausta, mikä voi aiheuttaa käynnistysongelmia tai pakettiauto ei käynnisty lainkaan. Myös vaihtovirtageneraattorissa voi olla ongelmia, jolloin se ei pysty lataamaan akkua liikkeellä ollessa.
Monet omistajat ovat raportoineet ongelmista pakettiauton johdotusjärjestelmässä, mikä voi aiheuttaa sähköongelmia, kuten sen, että pakettiauton valot eivät toimi tai moottori ei käynnisty. Tämä voi johtaa myös ongelmiin sulakerasian kanssa, mikä voi vaikeuttaa ongelman juurisyyn kunnollista diagnosointia.
Vaihteisto-ongelmat
Vaihteisto-ongelmia voi esiintyä myös Renault Master -pakettiautoissa. Omistajat ovat raportoineet kytkimen ja vaihteiston ongelmista, kuten vaikeuksista vaihtaa vaihteita tai kytkimen luistamisesta. Nämä ongelmat voivat johtua kuluneista kytkinlevyistä, vaurioituneista vaihteiston osista tai kytkimen hydrauliikkajärjestelmän toimintahäiriöstä.
Lisäksi jotkut omistajat ovat raportoineet ongelmista automaattivaihteiston kanssa, kuten nykivistä vaihdoista, vaihteiden liukumisesta tai vaihteen viivästyneestä kytkeytymisestä. Nämä ongelmat voivat johtua kuluneista tai vaurioituneista vaihteiston osista tai vaihteistonesteen ongelmista.
Jousitusongelmat
Jousitusongelmat ovat myös yleisiä Renault Master -pakettiautoissa. Jotkut omistajat ovat raportoineet ongelmista iskunvaimentimissa ja jousissa, jotka voivat aiheuttaa pakettiautossa kovaäänistä ajoa, liiallista pomppimista tai huonoa käsiteltävyyttä. Muita raportoituja ongelmia ovat renkaiden epätasainen kuluminen, jousituksen liiallinen melu ja ohjausongelmat.
Useimmat näistä ongelmista johtuvat kuluneista jousituksen osista, vaurioituneista iskunvaimentimista tai jousista tai ohjaus- ja linjausjärjestelmän ongelmista. Jousitusjärjestelmän säännöllisellä tarkastuksella ja huollolla voidaan ehkäistä monet näistä ongelmista.
Polttoainejärjestelmän ongelmat
Jos koet esimerkiksi epäröintiä kiihdytyksen aikana, moottorin sammumista, käynnistysvaikeuksia tai kovaäänistä tyhjäkäyntiä, polttoainepumpussa, polttoainesuuttimissa ja polttoaineletkuissa saattaa olla ongelmia.
Polttoainejärjestelmän ongelmat voivat johtua monista eri tekijöistä, kuten tukkeutuneista polttoainesuodattimista, vaurioituneista polttoainepumpuista tai likaisista polttoainesuuttimista. Polttoainejärjestelmän säännöllinen huolto, mukaan lukien polttoainesuodattimen vaihtaminen suositelluin väliajoin, voi auttaa ehkäisemään monia näistä ongelmista.
Jarruihin liittyvät ongelmat
Jarruongelmat ovat myös yleinen ongelma, josta jotkut Renault Masterin omistajat ovat raportoineet. Jotkut omistajat ovat raportoineet jarrupalojen, -levyjen ja -satuloiden ongelmista. Nämä ongelmat voivat aiheuttaa sen, että pakettiauton jarrutusteho heikkenee, jarrutettaessa kuuluu epätavallisia ääniä tai jarrujen kuluminen on epätasaista.
Jarruongelmat voivat johtua monista eri tekijöistä, kuten kuluneista jarrupaloista, vaurioituneista jarrulevyistä tai huonosti toimivista jarrusatuloista. Säännöllinen huolto ja jarrujärjestelmän olennaisten osien tarkastaminen, mukaan lukien jarrupalojen ja -levyjen vaihtaminen suositelluin väliajoin, voi auttaa ehkäisemään monia näistä ongelmista.
FAQ-osio
Pitäisikö minun ostaa Renault Master?
Renault Master on tunnettu tilavista sisätiloistaan, joten se on erinomainen valinta niille, jotka joutuvat kuljettamaan tavaroita tai ihmisiä. Sitä on myös saatavana useissa eri kokoluokissa ja kokoonpanoissa, mukaan lukien pakettiautot, minibussit ja alustaohjaamot, joten voit valita tarpeisiisi parhaiten sopivan vaihtoehdon. Se on polttoainetehokas, kohtuullisen luotettava ja melko edullinen 2. käden markkinoilla.
Master ei kuitenkaan ole missään nimessä markkinoiden paras iso pakettiauto, mikä on osittain syy siihen, että sen arvo laskee niin paljon kuin se laskee. Ongelmien esiintymistiheys saattaa olla hieman liikaa sellaiselle, joka käyttää näitä pakettiautoja jatkuvasti liike-elämässä päivittäin, joten arvioi vaihtoehtosi huolellisesti ennen päätöksentekoa.
Kuinka turvallinen Renault Master on?
Mallista ja valituista lisävarusteista riippuen Renault Masterissa voi olla ADAS-ominaisuuksia, kuten kaistavahti, kuolleen kulman valvonta ja hätäjarrutusavustin. Siinä on myös kaikki olennaiset turvatyynyt, ESC, ABS ja mäkilähtöavustin.
Tämä tarkoittaa, että Masterissa on kaikki olennainen, mutta se ei ole erityisen hyvin varustettu, erityisesti verrattuna useimpiin markkinoilla oleviin uudempiin pakettiautoihin. Oli miten oli, Renault Master on testattu törmäystesteissä, ja se on saanut neljän tähden Euro NCAP -turvallisuusluokituksen, jota pidetään hyvänä luokituksena.
Onko Renault Master sähkökäyttöinen?
Renault Master on saatavana sekä diesel- että sähköversiona. Sähköversio on nimeltään Renault Master Z.E., ja se on kaupunkiajoon suunniteltu päästötön sähköpakettiauto. Sen voimanlähteenä on 33 kWh:n litiumioniakku, ja sen toimintasäde on jopa 120 km yhdellä latauksella.
Renault Master Z.E. on suosittu valinta yrityksille ja yksityishenkilöille, jotka haluavat ympäristöystävällisen ja tehokkaan pakettiauton kaupunkikuljetuksiin tai lyhyille matkoille.