Saako Mercedes C-luokasta hybridimallin?

Mercedes on hiljattain julkaissut upouuden kompaktin C-luokan, jonka tavoitteena on vallata takaisin suosituimman kompaktin sedanin valtaistuin. Kun otetaan huomioon, että useimmat uudemmat Mercedes-mallit ovat ylpeitä siitä, että niissä on joko mieto hybridi- tai plug-in-hybriditekniikka, ei ole ihme, että täysin uudet Mercedes C-luokan mallit ovat todellakin sähköistettyjä.

Jopa malliston huippumalli C63 AMG saa hybridikäsittelyn, mikä tarkoittaa, että et voi ostaa uutta C-luokkaa ilman jonkinlaista hybridivoimansiirtoa. Useimmissa malleissa on 48 voltin mild-hybriditekniikka nimeltä EQ-Boost, joka on suunniteltu sekä vähentämään päästöjä että lisäämään tehokkuutta.

Saatavilla on myös täyspistokehybridejä, ja C300 e tulee luultavasti olemaan joukon suosituin valinta, koska siinä on 204 hv:n 4-sylinterinen turbomoottori, joka on yhdistetty sähkömoottoriin, joka tuottaa lisäksi 129 hv.

Uusi C-luokka 2022 edustaa seuraavaa askelta kohti kaikkien Mercedes-mallien hiilidioksidipäästöjen vähentämistä, ja kun otetaan huomioon, että uusi C-luokka näyttää sekä sisältä että ulkoa mini- S-luokalta, sen pitäisi saada sekä Audin että BMW:n ystävät harkitsemaan C-luokkaa seuraavaksi johtavaksi kompaktiksi sedaniksi.

Vuoden 2022 Mercedes C-luokka – arvostelu ja esittely

Uusi C-luokka on kiistatta yksi tärkeimmistä C-luokan malleista, joita on koskaan julkaistu, koska se siirtyy virallisesti pois pelkän perinteisen polttomoottorin käytöstä. Näin ollen Mercedes on pitänyt huolen siitä, että uusi C-luokka on varustettu kaikilla nykyaikaisilla kelloilla ja pilleillä, joita Mercedekseltä voi odottaa.

  Kiihdyttävätkö hybridiautot nopeammin?

Ulkomuotoilu muistuttaa suuresti uutta täysikokoista S-luokkaa, mitä tosiaankin haluaa, jos on ostamassa ”lähtötason” Mercedes-sedania. Suurin päivitys edelliseen malliin verrattuna on kuitenkin varmasti varattu sisätiloihin, jotka näyttävät futuristiselta avaruusalukselta.

Uudessa C-luokassa on nyt täysi laajakuvakokemus, joka on täynnä uskomattoman kehittynyttä ja hienon näköistä ympäristön valaistusta. Mercedes on tehnyt plug-in-integraatiosta mahdollisimman saumattoman, mikä tarkoittaa, että sähkömoottorin pitäisi siirtyä käyttämään sähköä automaattisesti, kun auto havaitsee sen sopivaksi.

Myös käytännöllisyys on parantunut, sillä uudessa C-luokassa on paljon enemmän tavaratilaa ja takamatkustajan istuintilaa, mikä lisää entisestään uuden C-luokan vetovoimaa.

Uusi Mercedes C-luokka Mild Hybrid -tekniikka

Luultavasti merkittävin osa uutta Mercedes C-luokkaa on siirtyminen joko miedon hybridivoimansiirron tai pistokehybridivoimansiirron käyttöön. Mild-hybriditekniikka on suunniteltu pienellä 48 voltin järjestelmällä, jonka pitäisi tukeutua sähkömoottoriin vain silloin, kun auto hidastaa vauhtia.

Tämän järjestelmän pitäisi myös ottaa moottoritehon kokonaan haltuun aina, kun ajetaan moottoritiellä, jotta polttoainetehokkuus olisi mahdollisimman hyvä. Tämä alentaa myös kokonaispäästöjäsi, minkä pitäisi vaikuttaa asiaan aina, kun haluat rekisteröidä ajoneuvon, koska se todennäköisesti alentaa myös kokonaisomistuskustannuksiasi.

Mercedes EQ Boost -mild-hybriditekniikkaa ei ole enää varustettu vain 48 voltin järjestelmällä, koska siinä on myös integroitu käynnistysgeneraattori (IGS), jonka pitäisi tuottaa 15 kW:n lisätehoa jokaisella kierroksella.

Uusi Mercedes C-luokan pistokehybriditekniikka

Kuten aiemmin mainittiin, uusi C-luokka tulee saataville myös todellisena pistokehybridinä, joka on tehty maksimoimaan hyötysuhde ja tarjoamaan vankan määrän lisähevosvoimia. Mainitsemassamme 300 e:ssä on nyt 313 hevosvoimaa, mikä riittää kuljettamaan sen alle kuudessa sekunnissa nopeudesta 100 km/h.

  Mitkä ovat parhaat pienet hybridiautot

Järjestelmä tarjoaa 95 kW:n sähkömoottorin ja 96-kennoisen 25,4 kWh:n suurjännitteisen litiumioniakun, joka voidaan ladata kotitalouspistorasiasta sekä tavallisilla ja pikalatureilla. Akun lataaminen kokonaan kestää puoli tuntia tasavirtalatauksella, kun taas vaihtovirtalatauksella saat 11 kW:n tehon noin kahdessa tunnissa.

Tämä tekee uudesta C-luokan pistokehybridistä jokapäiväiseen käyttöön soveltuvan, ja juuri tämän Daimlerin insinöörit halusivat saavuttaa uudella C-luokalla. Mercedes sanoo myös, että uuden 300 e:n toimintasäteen pitäisi olla 60 mailia pelkästään sähköllä, mikä tekee siitä tehokkaimman plug-in-premium-sedanin, joka on tällä hetkellä markkinoilla.

Uusi hybridivoimansiirto on suunniteltu toimimaan sulavasti ja huomaamattomasti taustalla ilman, että sitä edes huomaa, minkä pitäisi myös lisätä yleistä mukavuutta ja tehdä autosta entistä hiljaisempi.

UKK-osio

Paljonko uusi C-luokka maksaa?

Mercedes ei ole vielä julkaissut uuden 2022 Mercedes C-luokan täyttä hinnoittelua, mutta näyttää siltä, että hinta tulee kilpailemaan suoraan uuden BMW 3-sarjan kanssa, mikä tarkoittaa, että sen pitäisi alkaa noin 42-44 000 dollarista. Coupé-vaihtoehto tulee todennäköisesti maksamaan hieman enemmän, ja sama juttu koskee myös cabriolet-versiota.

Huippumalli Mercedes C63 AMG on tulossa joskus vuonna 2022, ja sen pitäisi olla kallein C-luokan malli, joka todennäköisesti sijoittuu jonnekin 80-90 000 dollarin välille ilman lisävarusteita. Mercedes tuntee kuitenkin Mercedeksen ja sen, miten vapaasti he hinnoittelevat lisävarusteensa, joten uuden C63:n pitäisi täysin varusteltuna ylittää helposti 110 000 dollarin raja.

  Mikä on hybridiauton käyttöikä?

Saako uuteen Mercedes C63:een 4-sylinterisen moottorin?

Kyllä, Mercedes on virallisesti vahvistanut, että uudessa 2022 C63 AMG:ssä ei enää käytetä turboahdettua V8-moottoria, koska se tarjoaa A45:stä löytyvän 2,0 litran 4-sylinterisen moottorin, joka on pakattu sähkömoottorilla. Vaikka uusi C63 tulee todennäköisesti tarjoamaan yli 600hv, useimmat AMG-harrastajat ovat ilmaisseet täydellisen inhonsa, koska C63:ssa ei enää ole V8:aa.

V8 oli tähän asti jokaisen C63-sukupolven mallin tunnusmerkki. Mercedes näyttää kuitenkin luottavan täysin hybridivoimansiirtoon, mikä tarkoittaa, että V8 on hiljalleen poistumassa kokonaan.

Tulevatko kaikki uudet Mercedes-mallit hybridimalleiksi?

On melko ilmeistä, että Mercedes panostaa täysillä hybriditekniikkaan ja polttoainetehokkuuteen, mikä tarkoittaa, että kaikki uudemmat Mercedes-mallit ovat joko täyshybridisoituja tai tarjoavat hybridivaihtoehdon.

Uutta E-luokkaa odotetaan muutaman vuoden kuluttua, ja myös useimmat Mercedesin katumaasturit on tarkoitus vaihtaa lähivuosina.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z