Saksiluukuovet vs. perhosovet

Saksiluukkuinen muotoilu tuli suosituksi Lamborghini V12 -mallistossa, joka koostuu Lamborghini Countachista, Diablosta, Murcielagosta ja Aventadorista. Vaikka Miura oli teknisesti ensimmäinen V12-Lambo, sitä ei toimitettu tehtaalta saksiovilla.

Perhosovia käyttävät laajemmin useat eri valmistajat, kuten McLaren, Ford, Ferrari ja BMW. Ne on saranoitu eri tavalla kuin saksiluukut, koska ne eivät aukea suoraan ylöspäin kuten saksiluukut.

Saksiluukuovilla on omat hyvät ja huonot puolensa, jotka koostuvat lähinnä helpommasta sisäänpääsystä ahtaisiin pysäköintitiloihin, kun taas perho-ovet näyttävät kiistatta paremmilta ja niistä on helpompi päästä sisään ja ulos autoissa, joiden kattolinja on matalampi. Koska useimmissa superautoissa on matala kattolinja, useimmat superautot valitsevat perho-ovet.

Monet ihmiset uskovat, että saksiluukuovet ovat vain synonyymi perho-oville, mutta näin ei ole, sillä niissä käytetään täysin erilaista saranarakennetta ja ne avautuvat eri tavalla. Oli miten oli, paras ovityyppi on useimmiten kiinni henkilökohtaisista mieltymyksistä ja merkkiuskollisuudesta.

Saksiluukkuovet – hyvät ja huonot puolet

Saksiovet tunnetaan usein myös nimellä ”Lambo-ovet”, koska V12 Lamborghini -mallit tekivät tämän ovimallin suosituksi. Useimmat niistä avautuvat auton raideväliin, mikä tarkoittaa, että voit helposti ajaa saksiovilla varustetulla autolla, kun ovet on avattu.

Näin ei pitäisi tehdä, varsinkaan suuremmilla nopeuksilla, mutta se on mahdollista, jos omistat saksiluukuovilla varustetun auton. Tämä tarkoittaa myös sitä, että näillä ovilla varustettuihin autoihin on helpompi mennä sisään ja ulos ahtaissa pysäköintitiloissa, koska ovet avautuvat pystysuoraan ja mahdollistavat ulospääsyn, vaikka oven ja lähimmän kohteen välinen tila olisi minimaalinen.

  Parhaat luksusautojen ohjauspyörät

Saksiluukuovien tiedetään kuitenkin olevan myös raskaampia, koska ne eivät koskaan ole saranoitu kattoon, mikä tarkoittaa, että hydrauliikkaa ei ole asennettu suoraan kattoon, minkä pitäisi teoriassa helpottaa oven avaamista erityisesti epätasaisella alustalla.

Saksiluukkujen saranoihin ja hydrauliikkaan kohdistuu enemmän voimaa, mikä tarkoittaa, että ne todennäköisesti kuluvat nopeammin kuin perho-ovet ja erityisesti tavalliset auton ovet. Lisäksi useimmat Lambon saksiovet vinkuvat tunnetusti pitkäaikaisen käytön jälkeen.

Perho-ovet – edut ja haitat

Perho-ovet ovat yleisempiä kuin saksiovet, mikä tarkoittaa, että voit todennäköisemmin havaita auton, jossa on perho-ovet. Tämä tarkoittaa myös sitä, että useammat ihmiset haluavat muokata näitä ovia, jotta niistä olisi helpompi päästä autoon sisään ja ulos.

Lisäksi perho-ovet ovat usein saranoitu sekä perinteisestä saranapisteestä että katosta tai A-pilarista. Tämä tarkoittaa, että niitä on yleensä helpompi käyttää, mikä on erityisen tärkeää pitkäaikaisen käytön jälkeen.

Niitä on vaikeampi avata ahtaissa tiloissa, koska ne ovat leveämpiä kuin auton raideväli. Ne kuitenkin usein syövät kattolinjaa, mikä tarkoittaa, että ne helpottavat huomattavasti autoon nousemista ja sieltä poistumista korkeuden osalta.

Lisäksi autoa, jossa on avattu perhosovet, on vaikeampi ajaa, koska ne eivät ole yhtä aerodynaamiset avattuina. Toinen huomioon otettava tekijä on yksinoikeus, sillä saksiluukuovilla varustettuja autoja on paljon vähemmän kuin perho-ovia.

  Missä autoissa on ponnahdusvalot?

Perhos-/ saksiluukkuovien asentaminen autoon, jossa on tavalliset ovet.

Monet ihmiset pitävät ajatuksesta investoida jälkiasennettaviin perhos-/ saksiluukkuihin ja asentaa ne autoon, jossa on tavalliset ovet. Tämä on järkevää, jos valitset laadukkaan sarjan, joka asennetaan ammattimaisesti, mutta nämä maksavat yleensä 1000-2000 dollaria.

Jos säästät laadusta, on mahdollista, että ovet eivät ole enää yhtä turvallisia kuin ennen. Vaikka saksi- tai perho-ovet näyttävätkin upeilta, ne todennäköisesti murhaavat autosi jälleenmyyntiarvon, koska harvoin kukaan pitää tavallisesta autosta, jossa on saksi- tai perho-ovet.

Ne eivät ole läheskään yhtä käytännöllisiä kuin tavalliset ovet, koska sakset/perhonen-ovissa ei voi olla tavanomaisia ovitaskuja, koska aina kun avaat ovet, tavarat lentävät ulos. Lisäksi näyttää väärältä asentaa perhos-/saksiovet autoihin, joissa niitä ei ole.

UKK-osio

Miksi ihmiset pitävät saksi-/perho-ovista?

Ihmiset pitävät tämäntyyppisistä ovimekanismeista, koska ne yhdistetään markkinoiden jännittävimpiin autoihin – superautoihin. Tämäntyyppisistä autoista huokuu draamaa aina, kun ne kulkevat, ja on lähes mahdotonta olla kääntämättä päätään aina, kun näkee Lamborghinin tai McLarenin ajavan ohi.

Näitä ovia löytyy vain kalliista ja eksoottisista autoista, jotka ovat sekä eksklusiivisia että suorituskykyisiä. Tämä tarkoittaa sitä, että tämäntyyppisillä autoilla on suuri kulttimaine, koska monet autoharrastajat tuolla ulkona pitävät autotyyppejä unelmiensa autoina.

Miksi sakset/perhonenovet ovat olemassa?

Periaatteessa on kaksi syytä, miksi tämäntyyppisiä ovia on olemassa, ja ne ovat parempi näkyvyys taakse ja muotoilu. Suunnittelija, joka suunnitteli ensimmäisen saksiluukuovilla varustetun auton (Lamborghini Countach), uskoi, että mahdollisuus ajaa autoa ovet auki auttaa peruuttaessa.

  Kuinka peittää auton ikkunat nukkumista varten

Syy siihen, miksi useimmat superautot käyttävät näitä ovia, on kuitenkin se, että ne näyttävät siisteiltä ja saavat auton tuntumaan erikoisemmalta. Tavallisilla ovilla varustettu superauto ei yksinkertaisesti ole ”erityistilaisuuksien” auto, koska ihmiset, jotka ovat valmiita maksamaan 200 000 dollaria, haluavat tuntea olonsa erityiseksi ollessaan tekemisissä auton kanssa.

Pitäisikö autooni lisätä perhos-/saksiovet?

Jos pidät siitä, miltä nämä ovet näyttävät, ja yksinkertaisesti haluat ne, tee mitä haluat, koska autot ovat henkilökohtaisia ja meidän pitäisi nauttia niistä omalla tavallamme. Tämä tarkoittaa kuitenkin yleensä sitä, että tuhoat autosi jälleenmyyntiarvon.

Useimmat ihmiset, minä mukaan lukien, inhoavat nähdä Mustangin, Civicin tai BMW:n kaltaisia autoja, joissa on saksiovet, koska ne näyttävät rähjäisiltä. Ne näyttävät sopimattomilta ja tekevät autosta vähemmän käytännöllisen ja todennäköisemmin ryöstettävän.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z