Sopivatko Mercedesin vanteet Fordiin

Mercedes ja Ford ovat kaksi hyvin erilaista autonvalmistajaa, sillä Mercedes keskittyy pääasiassa korkeamman hintaluokan premium-henkilöautojen suunnitteluun, kun taas Ford keskittyy kuorma-autoihin ja maastureihin, jotka ovat helpommin saavutettavissa. Näin ollen mahdollisuudet sovittaa pyörän mitat yhteen näiden kahden auton välillä ovat minimaaliset.

Monille ei tule yllätyksenä, että Ford F-150:n asentaminen Mercedes Benz S-luokan vanteisiin on melko mahdotonta, ja tämä johtuu siitä, että tietyt pyörän mitat näiden kahden auton välillä ovat erilaiset. Jotta auton pyörä voidaan vaihtaa toiseen autoon, siinä on oltava sama pulttijako.

Pultinkuvion lisäksi kyseisten pyörien on myös oltava samankokoisia, mikä tarkoittaa myös mahdollisia rengaskokojen säätöjä, jos ne eivät ole samanlaiset. Lopuksi on syytä kiinnittää huomiota myös pyörän offsetiin, sillä eri offset-mitoilla varustetut pyörät eivät myöskään sovi toistensa väliin.

Koska Ford valmistaa monia kaupalliseen käyttöön tarkoitettuja kuorma-autoja, sinun on tarkasteltava myös muita pyörän mittoja, kuten kantavuutta, keskiporaa ja eri pyörien vaikutusta veto- ja kuljetuskykyyn.

Pulttijako

Pyöränpultit ovat olennainen osa yliajetun auton turvallisuutta, koska ne kiinnittävät pyörät autoosi. Tämä tarkoittaa, että niiden on vastattava toisiaan kahden auton välillä, jos haluat vaihtaa pyörät. Useimmissa Mercedeksissä ja monissa muissa eurooppalaisissa premium-merkeissä käytetään 5×112 mm:n pulttijakoa, mikä tarkoittaa, että tämä on todennäköisesti viittaamiesi Mercedeksen pyörien pulttijako.

  Millä Mercedes-malleilla on alhaiset ylläpitokustannukset?

Toisaalta useimmat Ford-mallit käyttävät 5×114,3 mm:n pulttijakoa, mikä tarkoittaa, että jos asennat Mercedeksen vanteet Fordiin, pultti ei istu täydellisesti. Tämä voi aiheuttaa kaikenlaisia ajettavuusongelmia, ja siksi Mercedeksen vanteet eivät sovi Fordiin, vaikka onnistuisitkin pulttaamaan ne autoon.

Tällaiset seikat ovat ratkaisevia auton turvallisuuden kannalta, eikä niiden pitäisi siksi koskaan olla erilaisia. Vaikka jotkut yritykset pystyvätkin kompensoimaan näitä eroja erityisten pulttiadapterien avulla, niitä on vältettävä, koska ne sotkevat ajettavuuden ja turvallisuuden.

Pyörän halkaisija ja rengaskoko

Vaikka pulttien mallit vastaisivat toisiaan, mikä on erittäin epätodennäköistä, koska Mercedes ja Ford valmistavat täysin erityyppisiä autoja, sinun on myös varmistettava, että pyörän halkaisija ja rengaskoko ovat samat.

Pyörän halkaisija on etäisyys, joka mitataan pyörän pituudesta tai pinnasta, ja erilaiset pyörän halkaisijat muuttavat yleensä auton ajotapaa. Näin ollen ei ole suositeltavaa vaihtaa pyörän halkaisijaa, jos sen jälkeen ei tehdä oikeita säätöjä renkaiden koon, autotyypin ja pyörän siirtymän suhteen.

Voit muuttaa pyörän halkaisijaa, mutta jos teet niin, sinun on säädettävä rengaskokoa vastaavasti. Tämä tarkoittaa, että jos kasvatat pyörän halkaisijan lukemaa yhdellä tuumalla, sinun on myös pienennettävä rengaskokoa yhdellä tuumalla.

Varmista myös, että noudatat kaikkia muita renkaiden ja pyörien mittoja, erityisesti offsetia, sillä eri halkaisijaltaan olevat pyörät vaativat yleensä kaikenlaisia säätöjä, jotta ne toimisivat optimaalisesti. Jos muutat pyörän pyörimispintaa, sinun on myös säädettävä uudelleen matkamittari ja nopeusmittari.

  Mikä Mercedes ajaa itseään

Pyörän offset

Jos sinulla on käytössäsi Mercedes-pyöräsarja, joka vastaa täydellisesti vastaavaa Fordia sekä pulttipiirroksen että pyörän halkaisijan/renkaiden koon osalta, sinun on nyt tarkastettava pyörän offset ennen kuin päätät asentaa sen autoon.

Pyörän siirtymä tarkoittaa pyörän kiinnitysnavan sijaintia pyörän keskilinjan suhteen. Neutraali offset-pyörä on sellainen, jossa kiinnitysnapa on suoraan samassa linjassa pyörän keskilinjan kanssa.

Positiivinen offset-pyörä tarkoittaa, että pyörän asennuskeskiö on työnnetty ulospäin pyörän reunaa kohti, kun taas negatiivinen offset-pyörä sijoittaa asennuskeskiön sisäänpäin lähemmäs jousitusta kuin pyörän ulkoreunaa.

UKK-osio

Kuinka tärkeä on pyörän kantavuus?

Tietty pyörän kantavuus on tärkeä sen mukaan, millaiseen autoon se asennetaan. Jos kyseessä on esimerkiksi Ford F-450, jota käytetään jatkuvasti sekä veto- että hinauskäyttöön, pyörän kantavuus on ratkaiseva mitta, jota ei pidä jättää huomiotta.

Jos varustat autosi renkailla, jotka eivät kestä autolta vaadittavaa alkuperäistä kantavuutta, on todennäköistä, että autosi ei kykene toimimaan asianmukaisesti, erityisesti hinauksen ja vetämisen aikana. Tämä voi myös aiheuttaa monia turvallisuusongelmia, joten varmista, että sovitat nämä vastaavasti.

Kuinka tärkeä on pyörän keskiporaus?

Pyörän keskiporaus on pyörässä oleva koneistettu aukko, joka on suunniteltu täydellistä istuvuutta varten. Tämä tarkoittaa sitä, että jos ne eivät sovi yhteen, on todennäköistä, että pyöräsi eivät sovi kunnolla. Tämä voi aiheuttaa kaikenlaista tärinää ja jännitystä pyöräosastossa, mikä voi mahdollisesti johtaa valtaviin turvallisuusvaikutuksiin.

  Onko Mercedeksellä vararenkaat?

On olemassa erityisiä menetelmiä, joilla nämä vaikutukset voidaan estää käyttämällä erityisiä keskiporan sovittimia, jotka on testattava ja hyväksyttävä perusteellisesti ennen niiden asentamista autoosi. Vanteet vaativat ehdotonta tarkkuutta, jotta autosi käyttäytyisi niin kuin sen pitäisi ilman, että mukavuus tai turvallisuus kärsisi.

Mitä ovat pyörän välikappaleet?

Vanteiden välikappaleita käytetään, jos haluat asentaa autoosi vanteet, joiden offset on erilainen. Vanteiden välikappaleet on tehty vastaamaan vastaavaa pyörän offsetia, jotta pyörät sopisivat täydellisesti. Ne ovat yleensä turvallisia, jos ne on valmistettu oikein ja jos asennusprosessi on virheetön.

Niitä ei kuitenkaan ole tehty suurten pyörän offset-erojen kompensoimiseksi, joten varmista, että käytät niitä vain pieniin säätöihin, jos haluat säilyttää kaikki auton alkuperäiset ajo-ominaisuudet.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z