Tekeekö Porsche tila-auton?

Porsche on yksi kaikkien aikojen tunnetuimmista ja ikonisimmista autonvalmistajista. Historiansa aikana Porsche on onnistunut jatkuvasti kehittymään siihen, mitä nykyään kutsutaan Porschen ylivertaiseksi insinööritaidoksi. Porsche tunnetaan ylellisistä ja urheilullisista ajoneuvoistaan, mutta muutaman kerran historian aikana Porsche leikitteli myös ajatuksella Porsche-minibussista.

1980-luvulla Porsche osallistui karmeaan Pariisista Dakariin -ralliin, joka tunnetaan petollisesta maastosta ja uskomattoman vaativista ajoneuvoista. Tukiajoneuvoksi Porsche kehitti Porsche B32:n, VW:n tila-auton, jonka sydän oli Porsche 911.

Nykyään jotkut yritykset, kuten berliiniläinen TH-Automobile-tuningyhtiö, ovat keksineet VW Multivanin, jossa on Porsche 997 Turbo S -moottori. Mutta 997 Turbo S:n 523 hv:n moottori ei yksinkertaisesti riittänyt, joten TH-automobile lisäsi myös pari Porsche GT2 -turboahtimella, mikä nosti tehon 800 hv:iin.

Vaikka Porsche ei ole koskaan virallisesti tarjonnut 100-prosenttista Porsche-miniautoa, se saattaa muuttua parin vuoden sisällä, sillä Porsche on paljastanut Vision Renndienst -mallin, joka on täysin sähköinen Porsche-luksus-miniauto tulevaisuutta varten.

1980-luvun Porsche B32 Paris to Dakar -matkustaja-auto.

Vuosina 1983-1985 Porsche rakensi noin 15 kappaletta Porsche B32:sta, mukaan lukien prototyypit. Porsche tarvitsi tila-auton, joka pysyisi täysiveristen ralliautojen perässä, ja VW:n tila-auton varustaminen 3,2-litraisella 911:n tasakuutosmoottorilla oli oikea tapa.

Tämä moottori tuotti noin 231 hv, minkä ansiosta B32:n huippunopeus oli 130 km/h, ja 0-100 km/h aika oli vain 8 sekuntia. Voimansiirron lisäksi Porsche päivitti B32:n myös Fuchsin vanteilla, suuremmilla Porsche-jarruilla ja kilpa-ajojousituksella.

  Onko Cayman kovakattoinen Boxster?

Porsche yhdisti tasakuutosmoottorin 911 SC:stä peräisin olevaan vaihteistoon, jotta B32 pystyisi käsittelemään tehoa. Sisätiloissa B32:ssa oli joukko Porsche-osia, kuten ohjauspyörä, polkimet ja vaihdevipu.

B32 on erittäin harvinainen, mutta kiinnostus Porsche-miniautoa kohtaan oli melko vähäistä ja B32 oli kallis ostaa ja ylläpitää. Nykyään, muutama vuosikymmen myöhemmin, B32 ansaitsee ehdottomasti tittelin yhtenä parhaista tila-autoista, joista et ole koskaan kuullutkaan.

TH-Automobile 997 Turbo S Porsche Minivan

Jos haluat nykyaikaisemman version Porsche B32:sta, ota yhteyttä berliiniläiseen TH-automobile-viritysfirmaan ja kysy TH2.997:ää. Kun katsot TH2.997:ää, voisit luulla, että se on vain tavallinen VW-minibussi, mutta kuoren alla TH2 on paljon enemmän.

Aloitetaan moottorista: TH2:n voimanlähteenä on 997 Porsche Turbo S -moottori, joka on varustettu Porsche GT2 -turboahtimilla. Tämä 3,6 litran kaksoisturbomoottori istuu taka-akselin yläpuolella, ja se tuottaa vähintään huikeat 581 hv.

Mutta jos 581 hv ei jostain syystä riitä sinulle, TH-Automobile sanoo, että teho voidaan nostaa 800 hv:iin. Moottori on yhdistetty manuaalivaihteistoon, ja teho voidaan lähettää vain takapyörille tai kaikille neljälle pyörälle, riippuen siitä, mitä haluat.

B32:n tapaan myös tämän pakettiauton sisätilat on varustettu joukolla Porsche 911 -osia, kuten kojelaudalla, ohjauspyörällä, vaihdekepillä ja muutamalla sisätilan painikkeella. Hinnaltaan TH2 maksaa noin 160 000 dollaria.

Porsche Renndienst -konseptin tila-auto

Muutama vuosi sitten Porsche julkaisi kirjan, joka sisälsi paljon salaisia Porsche-tuotteita vuosilta 2005-2019. Ja yksi mielenkiintoisimmista oli futuristinen Porsche Renndienst EV -konseptin ylellinen tila-auto.

  Porsche 911 kupinpidinratkaisu

Tämä avaruussukkulan tila-auto on suunniteltu tarjoamaan istumapaikat jopa kuudelle henkilölle, ja tämän konseptin ideana oli osoittaa, että Porsche voi todellakin siirtää kaikki Porschen muotoilun yksityiskohdat kaikkeen, myös henkilö- tai pakettiautoon.

Porsche Renndienst -konsepti tarjoaa välähdyksen siitä, miltä tulevaisuuden Porsche-minivan voisi näyttää. Porsche sanoo, että Renndienst-konsepti tarjoaa erehtymättömän Porsche-dna:n ja että sähkökäyttöisten tila-autojen ei tarvitse olla tylsiä tai tylsän näköisiä.

Yksi tämän tila-auton mielenkiintoisimmista piirteistä on se, että se tarjoaa kolmipaikkaisen eturivin, jossa kuljettajan istuin on keskellä. Tämä istumapaikkakokoonpano otettiin ensimmäisen kerran käyttöön nyt jo legendaarisessa McLaren F1:ssä ja F1:n seuraajassa, hämmästyttävässä McLaren Speedtailissa.

FAQ

Miksi Porsche ei tee sarjatuotannossa olevaa tila-autoa?

Sarjatuotannossa olevat tila-autot, kuten esimerkiksi Honda Odyssey tai VW Sharan, on tehty tarjoamaan ihmisten kuljetusominaisuudet, jotka ovat huomattavasti paremmat kuin sedanilla tai katumaasturilla. Sellaisenaan nämä autot eivät yleensä ole millään tavalla jännittäviä tai tunteikkaita.
Mutta Porsche on toisaalta aina jännittävä ja haluttava auto. Tila-auton rakentaminen on huono ajatus, koska se voi vahingoittaa vakavasti merkin mainetta ja brändi-identiteettiä. Kuvittele, että Porsche yhdistetään tila-autoihin ja lasten kuljettamiseen jalkapallotreeneihin.

Rakennetaanko Porsche Renndiest koskaan?

Mahdollisuudet siihen, että Porsche todella valmistaisi Renndienst-konseptin, ovat hyvin pienet, koska kiinnostus sellaista autoa kohtaan ei koskaan tekisi tuotantoa taloudellisesti kannattavaksi. Hauska juttu on, että nimi Renndienst tarkoittaa Racing service, mikä on viittaus vanhaan kunnon Porsche B32:een.
Tästä huolimatta Porsche voisi mahdollisesti käyttää Renndienstia tukiautona jonain päivänä, aivan kuten Porsche B32:n tapauksessa. Tällä hetkellä on epäselvää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, ja ehkä Porsche tarjoaa lopulta jotain Renndienst-konseptin kaltaista.

  Pitäisikö minun ruostesuojata Porsche

Miksi kenenkään pitäisi ostaa tila-auto?

Tila-autot on tehty yksinkertaisesti suurten ihmisjoukkojen kuljettamiseen, yleensä edulliseen sisäänpääsyhintaan. Pienoisautot eivät yleensä ole ylellisiä tai urheilullisia, vaan pikemminkin niiden täydellinen vastakohta. Perhetarkoituksiin tila-autot ovat turvallisia, tilavia ja pitkäikäisiä, mutta ne ovat yleensä myös melko tylsiä.
Maasturit ja farmarit tarjoavat ominaisuuksia, joita useimmat tila-autot tarjoavat, mutta ne tarjoavat myös ylellisyyttä, teknologiaa ja mukavuutta. Jos kuitenkin etsit yksinkertaisesti tapaa kuljettaa isompaa perhettä, tila-auto saattaa olla juuri sitä, mitä ajoneuvolta haluat. Loppujen lopuksi auto on vain väline, jolla pääset liikkumaan, joten tila-auto voi olla loistava valinta.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z