Tekeekö Volvo avoautoa?

Volvo valmisti ennen avoautoja, mutta se lopetti niiden valmistuksen vuonna 2013.

Volvo C70:n valmistus lopetettiin vuonna 2013 heikon myynnin vuoksi. Volvon silloinen johtaja Hakan Samuelsson sanoi myös, että yhtiöllä oli paljon tekemistä. Lopettaminen ei ollut yllättävää, koska ainoa ruotsalainen tehdas, joka valmisti C70-autoja, suljettiin myös vuonna 2013.

Volvon avoauto: C70

Volvo esitteli ensimmäisen avoautonsa vuonna 1998. He toivat Volvo C70:n markkinoille kahtena vaihtoehtona. Toinen oli coupe ja toinen avoauto. Se oli todella jännittävä projekti Volvolle, sillä he eivät olleet koskaan aiemmin rakentaneet mitään vastaavaa. He tekivät yhteistyötä Tom Walkinshaw Racingin (TWR) kanssa sen mahdollistamiseksi.

Auto esiteltiin vuonna 1996 Pariisin autonäyttelyssä, ja se sai erittäin hyvän vastaanoton. Se suunniteltiin Oxfordissa TWR:ssä. Volvo päätti auton ominaisuuksista ja perusrakenteesta, kun taas TWR vastasi suunnittelusta ja tuotannosta.

Toinen sukupolvi

Auto sai toisen sukupolven päivityksen vuonna 2006. Niissä parannettiin painonhallintaa ja jarrujärjestelmää. Myös käsiteltävyyttä parannettiin tässä sukupolvessa. Avoautoversion katto sai päivityksen sisäänvedettävällä kiintokatolla. Myös sisätilat saivat päivityksiä.

Miksi Volvo lakkautti avoautonsa?

Lopettaminen ei ollut yllättävää. Vuonna 2011 Volvo paljasti lopettavansa sen tuotannon heikon myynnin vuoksi. Myös C70:n Ruotsissa valmistanut tehdas suljettiin vuonna 2013. Vuonna 2013 silloinen johtaja Hakan Samuelsson ilmoitti, että auton seuraaja tulisi ulos mahdollisimman pian. Avoautoversiota ei kuitenkaan koskaan julkistettu.

  Onko olemassa urheilullinen Volvo?

Volvo C70:n korvasi Polestar 1. Tämä esiteltiin vuonna 2015. Polestar 1 on plug-in-hybridi-urheiluauto, mutta tästä autosta ei ole avoautoversiota.

Tekeekö Volvo koskaan enää avoautoa?

Menneisyyttä tarkasteltaessa Volvo lopetti avoautonsa huonon myynnin vuoksi. Tämä viittaa siihen, että uuden tekeminen olisi luultavasti liian kallista Volvolle ja vastineeksi sen tuotto olisi vähäinen. Avoautot vaativat ylimääräistä suunnittelua rakenteellisen jäykkyyden osalta, mikä tekee niiden valmistamisesta paljon kalliimpaa.

Myös vuonna 2017 Volvo ilmoitti yhtiön suurena siirtona, että se aikoo tehdä vain sähkö- ja hybridiautoja. Tämä siirsi Volvon koko painopisteen kohti sähköistämistä, mikä tekee näyttävän avoauton valmistamisesta entistä epätodennäköisempää.

Volvolla ei myöskään ole yhtä suurta tuotantoa kuin muilla automerkeillä. Se tuottaa paljon vähemmän autoja kuin kilpailijansa. Siksi Volvon sähköistämissuunnitelmien ja Volvon tuotannon pienemmän mittakaavan vuoksi on vaikea kuvitella, että se voisi enää koskaan valmistaa avoautoa.

Volvon tulevaisuuden suunnitelmat

Myöskään Volvon tulevaisuuden suunnitelmista ei löydy merkkejä avoautosta. Ilmoittamalla sähköistämisestä he täyttävät lupauksensa siirtymisestä sähkökäyttöön. Volvon seuraava tavoite on myydä 50 prosenttia autoista täyssähköautoina. He ovat jopa suunnitelleet lopettavansa hybridiautojen valmistuksen vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaisi, että he siirtyisivät täysin sähköautoihin vuoteen 2030 mennessä.

Mitä ovat avoautot?

Autoa, jota voi ajaa ilman kattoa, kutsutaan avoautoksi. Avoautojen idea on yksinkertainen. Matkustajat istuvat matkan aikana avoimen katon alla. Katto säilytetään yleensä takana, ja katon sisäänvedon tapa vaihtelee autoittain. Suurin osa katoista on kankaasta valmistettuja kokoontaitettavia. Jotkut ovat kuitenkin kovakattoisia.

  Miksi Volvojen arvo laskee niin nopeasti?

Avoautoja on ollut olemassa jo iät ja ajat. Suurin osa 1800-luvulla käyttöön otetuista autoista oli avokattoisia. Vasta 1800-luvun lopulla moottoreista tuli tehokkaampia. Tehokkaammat moottorit synnyttivät kokoontaitettavat katot. Katot tehtiin kankaasta tai nahasta.

Teräsrunkojen massatuotanto alkoi 1920-luvulla. Ne olivat halvempia ja siksi edullisempia ostajille. Näin syntyivät suljetulla katolla varustetut autot. Tällöin avoautot alkoivat kadota. 1930-luvun puoliväliin mennessä avoautoja myytiin korkeahintaisina luksusautoina.

Avoautojen ongelmat

Ensinnäkin avoautoissa on ongelmia rakenteellisen jäykkyyden kanssa. Auto on muutettu jäykäksi, mikä vaatii intensiivistä suunnittelua, jotta se pysyisi vakaana. Lisäksi on useita muita ongelmia, kuten

  • Radiota ei voi kuunnella.
  • Avoauton katto voi vuotaa
  • Joidenkin avoautojen nopeus on rajoitettu.
  • Auringonpolttamat

FAQ

Ovatko avoautot turvallisia?

Monilla ihmisillä on huoli siitä, että avoauto kaatuu. Koska useimmat avoautot ovat urheiluautoja, niiden painopiste on hyvin matala. Ne on suunniteltu sellaisiksi. IIHS:n mukaan nykyaikaiset avoautot ovat kuitenkin yhtä turvallisia kuin muutkin autot.

Onko olemassa avoautoja?

Tällä hetkellä ei ole olemassa avoautoja, mutta edistystä on näköpiirissä. Volkswagen työskentelee sähköisen avoauton parissa, ja myös Tesla edistyy nelipaikkaisten avoautojen parissa. Niiden lisäksi myös muutamat muut autojätit, kuten Bentley, Fiat ja Nissan, valmistavat avoauton EV:tä.

Mitä eroa on avoautolla ja cabrioletilla?

Ne ovat periaatteessa samoja asioita. Molemmat ovat avokattoisia autoja, joissa on taitettava katto. Cabriolet on ranskalainen sana. Siksi saksalaiset ja muut eurooppalaiset autonvalmistajat kutsuvat niitä mielellään cabrioletiksi, kun taas amerikkalaiset kutsuvat niitä cabrioletiksi. Nykyään termi cabrio on kuitenkin paljon tunnetumpi kuin cabriolet.

  Ovatko Volvon käytetyt autot luotettavia?

Ovatko avoautot kuolemassa?

Useimpien autonvalmistajien mukaan avoautot myyvät huonosti ja niiden suunnitteluun tarvitaan paljon enemmän vaivaa. Tästä syystä ne ovat kuolemassa. Kalliin tuotannon ja vähäisemmän kysynnän vuoksi on paljon vaikeampaa pitää niitä tavallisessa automallistossa. Jos sinulla on siihen varaa, ne kukoistavat kuitenkin edelleen luksussegmentissä.

Onko olemassa halpoja avoautoja?

Kuten kaikki tiedämme, avoautot ovat yleensä kalliimpia kuin useimpien automallien normaaliversiot. Korkeat tuotantokustannukset ja vähäinen kysyntä tekevät niiden valmistuksesta paljon kalliimpaa. Markkinoilla on kuitenkin saatavilla joitakin verrattain edullisempia avoautoja, kuten esim:

  • Fiat 500c: Hinnoittelu alkaa 29 300 dollarista.
  • Mazda MX-5 Miata: Hinta alkaa 23 970 dollarista.
  • Ford Mustang Convertible: Hinta alkaen 29 300 dollaria.
  • Chevrolet Camaro Convertible: Hinnat alkavat 32 200 dollarista.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z