Tekeekö Volvo sähköautoja?

Volvon visiona on siirtyä kokonaan sähköautoihin vuoteen 2030 mennessä. Volvo XC40:n lanseerauksen myötä Volvo esitteli ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen ajoneuvonsa (EV). Ennen Volvon ensimmäistä EV:tä Volvo oli jo siirtynyt kokonaan hybriditekniikkaan. Tämä johtuu Volvon sitoutumisesta maailmanlaajuisten hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.

Volvon sähköajoneuvot

Volvo XC40:n esittelyn myötä vuonna 2019 Volvo astui sähköautomarkkinoille. Nämä autot tarjoavat puhdasta sähkövoimaa ilman hiilidioksidipäästöjä.

Volvo XC40:ssä on 402-hevosvoimainen moottori, joka kulkee 0-100 km/h vain 4,7 sekunnissa. Sillä voi ajaa 418 kilometrin matkan täydellä 100-prosenttisella akulla. Se voidaan myös ladata 80-prosenttisesti vain 40 minuutissa.

Volvon suorituskykyinen Polestar-brändi on myös esitellyt oman EV:nsä vuonna 2020, Polestar 2:n, joka on 5-ovinen liftback. Siinä on iso 78 kWh:n akku, jolla voi ajaa arviolta 265 mailia 100-prosenttisella akulla. Autosta on kaksi versiota, yksimoottorinen ja kaksimoottorinen. Yksimoottorisen vaihtoehdon teho on 231 hv, kun taas kaksimoottorisen vaihtoehdon tulos on 208 hv.

Toinen lisäys Volvon mallistoon tehdään vuonna 2022. Volvo C40 on tulossa markkinoille ensi vuonna. Auton toimintasäde on 420 kilometriä 100-prosenttisella akulla, ja se tulee sisältämään kaikki Volvon ensiluokkaiset turvallisuusominaisuudet.

Volvon EV-teknologia

Volvo käyttää XC40 Recharge -autossa 78 kWh:n litiumioniakkua. Auto on valmistettu Compact Modular Architecture (CMA) -arkkitehtuurilla. CMA:ta käytetään usein XC40:n polttomoottorin tilalla. Sitä on kuitenkin muutettu litiumioniakkujen pakkaamista varten.

  Mikä on paras koskaan valmistettu Volvo?

Näin saadaan järeämpi auto kuin mittatilaustyönä valmistetulla akkusähköalustalla (BEV). Tämä johtuu siitä, että Volvo väittää, että heidän piti rakentaa tämä auto vain kahdessa vuodessa, koska he ilmoittivat siitä vasta vuonna 2017.

Volvon tulevaisuuden suunnitelmat

Vuonna 2017 Volvo ilmoitti, että se aikoo tehdä vain sähkö- ja hybridimoottoriautoja. Tämä oli hyvin merkittävää, sillä he lopettivat pelkästään fossiilisiin polttoaineisiin perustuvien moottoreiden valmistamisen ja se johti heidät ensimmäisen EV:nsä tuotantoon.

Ensi vuonna heidän sähkövalikoimansa kasvaa kahteen vaihtoehtoon Volvo C40:n julkistamisen myötä. Volvon kunnianhimoisten tavoitteiden mukaan 50 prosenttia sen myymistä autoista on täyssähköautoja vuoteen 2025 mennessä. Vuoteen 2030 mennessä he aikovat jopa lopettaa hybridien valmistuksen. Tämä johtaa lopulta siihen, että vuoteen 2030 mennessä ne myyvät vain sähköautoja.

Mitä sähköautot ovat?

Sähköautoja käytetään varastoimalla sähköenergiaa akkuihin. Näitä akkuja käytetään sitten sähkömoottorin käyttämiseen. Akkuja käyttävät sähköautot ovat usein hiljaisempia, eikä niissä ole polttoainetta polttavaa prosessia. Näin ollen auton pakokaasun kautta ei synny hiilidioksidipäästöjä.
Sähköautoja on kolmea eri tyyppiä, ja Volvolla on versioita kaikista kolmesta:

  • Täyssähköautot
  • Plug-in-hybridiautot
  • Hybridiautot

Maksavatko sähköautot enemmän kuin bensiiniautot?

Tyypillisesti sähköautot ovat kalliimpia kuin kaasuautot. Consumer Reportsin tuore tutkimus väittää kuitenkin muuta. Heidän mukaansa, kun verrataan huolto- ja bensamaksujen kokonaiskustannuksia, sähköautot ovat itse asiassa pidemmällä aikavälillä halvempia. Jos tarkastelemme vain bensasäästöjä, voit säästää jopa 4700 dollaria ensimmäisten seitsemän vuoden aikana.

  Ovatko Volvon käytetyt autot luotettavia?

Käyttökustannukset vaihtelevat ajoneuvosta riippuen. Myös hankintahinta on tärkeä huomioon otettava asia. Esimerkiksi Chevrolet Bolt on 8 000 dollaria kalliimpi kuin Hyundai Elantra GT. Boltin käyttökustannukset ovat kuitenkin 15 000 dollaria pienemmät. Tämä tarkoittaa, että voit säästää jopa 7 000 dollaria 200 000 kilometrin käyttöiän aikana.

Tyypillinen sähköinen toimintasäde

Sähköauton toimintasäde vaihtelee mallista riippuen. Lucid Motors väitti hiljattain, että sen Lucid Air Grand Touringin arvioitu toimintasäde on pisin, 517 mailia yhdellä latauksella.

Tällä hetkellä saatavilla oleva pitkän kantaman auto on kuitenkin Tesla Model 3 Long Range. Sen arvioitu toimintasäde on 353 mailia. Muiden edullisten autojen arvioitu toimintasäde on vähintään 150+ mailia. Nämä halpisautot soveltuvat vain kaupunkiliikenteeseen niiden pienemmän toimintasäteen vuoksi.

FAQ

Ovatko sähköautot turvallisia?

Jotkut ihmiset ovat huolissaan akkujen oikosulusta. Sähköautoissa käytetään litiumioniakkuja, jotka voivat oikosulkeutua, jos akku vaurioituu. Tämän mahdollisuus on kuitenkin melko pieni. Ne ovat verrattain turvallisempia kuin bensiinimoottorit.

Toinen sähköautoihin liittyvä kysymys on toimintasäde. Ihmiset pelkäävät, että heidän autonsa akku voi tyhjentyä matkalla, ja he jäävät jumiin. Tästä syystä halvimmankin sähköauton, Nissan Leafin, akun toimintasäde on noin 150 kilometriä, mikä riittää hyvin kaupunkikäyttöön.

Miksi sähkövoima on tärkeää?

Ilmaston lämpeneminen on yksi maailman suurimmista ongelmista juuri nyt. Pelkästään kuljetussektorin osuus kasvihuonekaasupäästöistä on 29 prosenttia. Tähän eivät kuulu vain ajoneuvot, vaan myös louhinta-, tuotanto- ja toimitusprosessit. Liikenteen päästöjen vähentäminen on tärkeä tehtävä kohti vihreää tulevaisuutta. Sähköajoneuvot antavat mahdollisuuden minimoida hiilidioksidipäästöt ja rajoittaa näitä kaasuja.

  Tekeekö Volvo hybridiautoja?

Mikä on paras sähköauto?

Vaikka sähköautovaihtoehtoja on monia, jotkut ovat parempia kuin toiset. Sedan-segmentissä Tesla S on tyypillinen suosikki, jos sinulla on siihen varaa. Jos kuitenkin haluat valita maasturin, Hyundai Ioniq 5 on melko hyvä. Yleensä ”paras” auto sinulle kuitenkin määräytyy tarpeidesi ja budjettisi mukaan.

Ovatko sähköautot tulevaisuutta?

UBS:n mukaan vuoteen 2025 mennessä 20 prosenttia kaikista maailmanlaajuisesti myydyistä autoista on sähköautoja. Vuonna 2030 osuus kasvaa jopa 40 prosenttiin. Lopulta vuoteen 2040 mennessä jokainen myyty uusi auto on sähköauto. Kun kaikki automerkit tekevät harppauksia sähköautojen segmentissä, vanhemmat fossiilisiin polttoaineisiin perustuvat autot vanhenevat jossain vaiheessa.

Myös yhä tiukentuvien päästömääräysten myötä yritykset ovat yhä kiinnostuneempia sähköautoista. Tämä tekee sähköautoista varmasti kuljetusalan tulevaisuuden.

Tulevatko sähköautot koskaan halvemmiksi?

Tutkimusten mukaan sähköautot ovat halvempia kuin fossiilisiin polttoaineisiin perustuvat autot vuoteen 2027 mennessä. Kun päästömääräykset lisääntyvät kaikkialla, sähköautoista tulee lopulta halvempia. Olemme jo nähneet akkujen hintojen laskun. Yhdistettynä erityisiin tuotantolinjoihin sähköautot ovat varmasti pian edullisempia.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z