Tekevätkö manuaalivaihteistot paluun?

Ei ole mikään salaisuus, että nykyaikainen autoteollisuus ei pidä manuaalivaihteistosta, ja muutamien lähteiden mukaan jotkut jopa uskovat, että manuaalivaihteisto on tekemässä paluuta. On kuitenkin pidettävä mielessä, että manuaalivaihteistoa kaipaavat ovat enimmäkseen harrastajia, jotka myös suosivat manuaalivaihteisia päivittäisajoneuvoja.

Uuden Ford Broncon julkaisun myötä Ford on virallisesti vahvistanut, että uusi Bronco tulee saataville myös manuaalivaihteisena. Kauan odotettu uusi BMW M3 on saatavana myös manuaalisena, mutta voit olla varma, että valtaosa ostajista valitsee edelleen automaatin.

Manuaalivaihteisto on tosiaan hauskempi ja mukaansatempaavampi, mutta niitä himoitsevat enimmäkseen ne, jotka jo omistavat automaattivaihteistolla varustettuja päivittäisautoja, joten he haluavat manuaalivaihteiston viikonloppuautoksi. On turvallista sanoa, että manuaalivaihteisto ei tule lakkaamaan olemasta, mutta siitä huolimatta manuaalivaihteisto ei ole tekemässä paluuta.

On vain paljon helpompaa elää automaattivaihteiston kanssa, varsinkin jos ajaa pääasiassa kaupungissa. Lisäksi suuri osa nuoremmasta sukupolvesta ei edes tiedä, miten manuaalivaihteisto toimii, koska heidän ei tarvitse tietää, koska manuaalivaihteita ei nykyään juuri ole.

Manuaalivaihteiston edut – #SaveTheManuals

Jotkut ihmiset uskovat, että manuaalivaihteisto on parempi kuin automaattivaihteisto, katsottiinpa niitä miten tahansa, ja se saattaa olla totta jossain määrin. Yleisö kuitenkin suosii automaattivaihteistoa, koska se on kätevämpi, ja mukavuus on suuri tekijä niille, jotka viettävät paljon aikaa ratin takana.

Ensimmäinen asia, josta meidän on kuitenkin puhuttava, on hinta, sillä käsivaihteiset autot ovat paljon halvempia verrattuna automaattivaihteisiin. Jos haluat automaattivaihteisen auton, joudut maksamaan keskimäärin 1000 dollaria enemmän kuin manuaalivaihteisella autolla varustetussa autossa.

  Mikä auto kestää 20 vuotta?

Käsivalintaiset vaihteistot ovat erittäin suosittuja suorituskykyisissä autoissa, koska ne tarjoavat ylimääräisen sitoutumisen ja hallinnan tason, joka tekee koko ajokokemuksesta hieman mukaansatempaavamman ja palkitsevamman.

Manuaalivaihteisto on usein suositeltava vaihteistovaihtoehto myös kallioryöminnässä, koska manuaalivaihteiston avulla voit hallita autoasi paremmin. Manuaalivaihteistoissa on vähemmän liikkuvia osia, mikä tarkoittaa myös, että ne ovat kevyempiä, helpompia korjata ja samalla luotettavampia.

Käsivaihteiston haitat – #KillTheManuals

Yleisö arvostaa turvallista, mukavaa, helppoa ja edullista autoa. Sinänsä manuaalivaihteisto on luonnostaan vaikeampi hallita, koska automaattivaihteiston oppimiskäyrä on helppo ja hallittavissa äärimmäisen nopeasti. Toisaalta manuaalilla ajamisen opettelu voi joskus kestää kuukausia, ennen kuin olet 100-prosenttisen varma kyvyistäsi.

Lisäksi manuaalivaihteisia autoja on eksponentiaalisesti vaikeampi ajaa mäkisillä alueilla, koska sinun on hallittava riittävästi sekä kaasua että kytkintä ja samalla estettävä autoa vierimästä mäkeä alas. Tietenkin monissa autoissa on nykyään automaattisen pidon kaltaisia ominaisuuksia, mutta näitä ominaisuuksia ei ole saatavilla kaikissa manuaalivaihteisissa autoissa.

Toinen manuaalivaihteistoon liittyvä ongelma on se, että vain muutama kymmenen autoa on nykyään edes saatavana manuaalivaihteistolla. Eräät erittäin suositut merkit, kuten Mercedes, ovat myyneet Yhdysvalloissa tasan 0 manuaalivaihteista autoa jopa 10 vuoden ajan.

Lisäksi manuaalivaihteistolla ajettaessa on oltava varovainen, sillä vääränlainen käyttö voi käytännössä tuhota upouuden vaihteiston. Lisäksi manuaalivaihteisto on hitaampi kuin automaattivaihteisto, mikä jossain määrin ei olekaan kovin hyödyllistä suorituskykyisessä autossa.

  Voiko autossa käyttää koiran häkkiä?

Käsivaihteiston kohtalo – #LoveTheManuals

Viime kädessä manuaalivaihteiston ei pitäisi koskaan lakata olemasta, koska kaikki nuo edellä mainitut edut ovat sekä merkittäviä että riittäviä, jotta suosimme manuaalivaihteista autoa tietyssä tilanteessa. Manuaalivaihteiset suorituskykyiset autot ovat tosiaan hitaampia, mutta arvostamme niitä, koska ne ovat muualla riemukkaampia.

Nykyaikana jopa 4-oviset sedanit saavuttavat nopeuden alle kolmessa sekunnissa, joten nopeus ei oikeastaan ole kovinkaan jännittävää, mutta silti on jännittävää ajaa manuaalisella urheiluautolla kantapään kautta, ja on mahdollista, että se on aina palkitseva kokemus harrastajalle.

Käsivalintaiset autot ovat vain palkitsevampia, kun ne onnistuvat oikein, ja lisätty hallinnan taso tekee koko kokemuksesta hieman hauskemman, varsinkin nykyään, kun autot muuttuvat hitaasti roboteiksi. Vaikka manuaaliautot eivät varmasti olekaan tekemässä paluuta, ne ovat edelleen olemassa niille, jotka osaavat nauttia niistä.

UKK-osio

Ovatko manuaalivaihteiset autot tehokkaampia?

Monet ihmiset uskovat, että manuaalivaihteet ovat tehokkaampia kuin automaattivaihteet, mutta tämä riippuu suuresti siitä, miten autoa ajetaan. Tästä huolimatta manuaalivaihteinen auto voi olla tehokkaampi kuin automaattivaihteinen, mutta näin on vain, jos osaat ajaa taloudellisesti.

Tämä ei riitä kutsumaan niitä taloudellisemmiksi heti alkuunsa, mutta momentinmuunninautomaatti todellakin kuluttaa useammin polttoainetta.

Miksi autoissa on vaihteet?

Autoissa on vaihteet, koska vaihteiden avulla moottori on tehokkaampi ja tehokkaampi ja niiden avulla voit myös muuttaa pyörimissuuntaa. Alemmat vaihteet on suunniteltu aluksi työntämään autoa paikaltaan, ja kun ajoneuvon nopeus on riittävä, voit vaihtaa korkeammalle vaihteelle, joka mahdollistaa moottorin tehokkaamman toiminnan.

  Parhaat hybridiautot senioreille

Mitä enemmän vaihteita, sitä pienempi on välityssuhde, mikä on eduksi, jos haluat moottorin toimivan tietyllä tavalla. Esimerkiksi Chevy käyttää 10-vaihteista vaihteistoa tehokkuuden lisäämiseksi, kun taas Porsche GT4:ssä käytetään 6-vaihteista manuaalivaihteistoa, koska se tekee moottorista jännittävämmän ajaa ja miellyttävämmän korkeammilla kierroslukualueilla.

Onko sähköautoissa vaihteita?

Vaikka useimmat sähköautot eivät käytä perinteistä vaihdelaatikkoa, joissakin niistä on, ja syy siihen on yksinkertainen. VAG on yksi maailman tehokkaimmista ja edistyksellisimmistä automammuteista, ja se päätti tarjota Porsche Taycanin ja Audi e-Tron GT:n kaksivaihteisella vaihteistolla, vaikka ne ovat EV-autoja.

Syy, miksi näin päätettiin tehdä, on se, että ensimmäinen vaihde mahdollistaa auton nopean kiihdyttämisen ja toinen vaihde on enemmän räätälöity tehokkuuden mukaan, mikä on täsmälleen sama eetos, jota polttomoottoriautot noudattavat.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z