Uusi Citroën AMI sähköinen vs. vastaavat sähköautot

Citroën AMI

Suuren auton kanssa asuminen ruuhkaisessa kaupungissa on nykyään jokseenkin sietämätöntä, koska pysäköintipaikkoja on yhä vaikeampi löytää. Lisäksi monissa kaupungeissa eri puolilla maailmaa peritään nykyään ruuhkamaksuja, jotta ihmiset eivät ajaisi bensaa ahmivia autojaan kaupunkien keskustoihin.

Jos otamme myös huomioon, että monet kaupungit ympäri maailmaa on suunniteltu ennen autojen aikakautta, voimme nopeasti päätellä, että kaupunkien keskustat ja suurkaupungit yleensä eivät ole autojen parhaita ystäviä. Tämä loi markkinoilla kysyntää mikrokaupunkien sähköautoille, jotka mahtuvat minne tahansa ja jotka eivät saastuta lainkaan, ja poistavat näin ollen kaikki ne haitat, jotka yleensä liittyvät suurella autolla ajamiseen kaupungissa.

Uusi Citroen AMI tekee tuloaan kaikkialla maailmassa, koska se lupaa olla täydellinen kaupunkiauto, sillä se on halpa, pieni, intuitiivinen ja helppo ajaa. AMI ei kuitenkaan ole ainoa auto tässä segmentissä, ja tässä artikkelissa vertailemme uutta Citroën AMI -sähköautoa ja vastaavia sähköautoja ja kerromme, mitä saat kustakin.

Aluksi on mainittava Renault Twizzy, joka on ollut markkinoilla jo jonkin aikaa. Myös muut vaikuttavat startup-tuotteet, kuten Sion, yrittävät päästä markkinoille. Mainitsemme myös vanhan kunnon Smart EQ ForTwo -auton, joka on ollut markkinoilla jo vuosikymmeniä.

Citroen AMI

Citroen AMI ei ole teknisesti edes auto, vaan pikemminkin nelipyörä, mikä tarkoittaa, että sitä voi ajaa kuka tahansa yli 14-vuotias. AMI maksaa Euroopassa vain 5 000 euroa, sen enimmäisnopeus on noin 45 km/h, toimintasäde on 75 km, ja se voidaan ladata tavallisesta kotipistorasiasta 0 prosentista 100 prosenttiin hieman yli kolmessa tunnissa.

  Onko Citroën C3 Aircross hyvä auto?

AMI on suunniteltu mahdollisimman yksinkertaiseksi, joten sen sisällä on vain kolme painiketta. Mukana on myös telakka/USB puhelimellesi ja pieni Bluetooth-kaiutin, jonka voi halutessaan irrottaa AMI:stä. Kaiken kaikkiaan AMI on täydellinen pieni taskuraketti kiireisiin kaupunkikeskuksiin.

Renault Twizy

Renault Twizy on yli 30 000 maailmanlaajuisesti (lähinnä Euroopassa) myydyn kappaleensa ansiosta tämän segmentin kiistaton mestari, mutta tämä johtuu pääasiassa siitä, että sillä ei ollut tähän asti kovinkaan paljon kilpailijoita, joiden kanssa se olisi voinut kilpailla. Twizy maksaa noin 7 000-8 000 euroa, ja jos haluat ovet, sinun on maksettava lisämaksua, kyllä, kuulit oikein.

Hyvä uutinen on se, että Twizy kestää jopa 120 kilometriä täydellä latauksella ja että sen huippunopeus on 45 km/h, mikä on täsmälleen sama kuin Citroen AMI:n. Twizyssä on älykäs kaksipaikkainen kokoonpano, ja se tuntuu enemmän moottoripyörältä kuin autolta.

Sion

Jos haluat futuristisen mikrokaupunkiautokokemuksen, etsi Sionia, pientä kaupunkiautoa, joka lataa itseään yläosassa sijaitsevien aurinkopaneelien avulla. Sion tarjoaa enemmän tilaa neljällä ovella ja noin 300 kilometrin maksimietäisyydellä, mikä asettaa sen aivan kärkijoukkoon. Sion maksaa kuitenkin noin 25 000 euroa, mikä ei ole pieni hinta.

Sionin voi ladata pikalaturilla 80-prosenttisesti vain 35 minuutissa, mikä on auton maksimietäisyys huomioon ottaen ihan kohtuullista. Sion onnistuu tarjoamaan 54 kWh:n akullaan suuremman akun kuin monissa Citroenin perheen sähköautoissa, kuten esimerkiksi e-C4:ssä.

  Onko Citroën C1 hyvä auto?

Smart EQ ForTwo

Smart-autoyhtiö on tehnyt pieniä kaupunkiautoja jo jonkin aikaa, joten sitä voidaan pitää myös tämän segmentin pioneereina. Menestynein ja pitkäikäisin Smart-malli on ForTwo, jonka saa nyt myös sähköisellä voimansiirrolla. Smart EQ ForTwo maksaa uutena kuitenkin yli 20 000 euroa.

ForTwo pääsee 17 kWh:n akulla noin 100 km/60 mailia täydellä latauksella, ja se latautuu 20 prosentista 80 prosenttiin hieman yli 50 minuutissa. Kaiken kaikkiaan Smart EQ ForTwo on jonkinlainen legenda tässä segmentissä, mutta se maksaa hieman liikaa siihen nähden, mitä se tarjoaa.

FAQ-osio

Ovatko pienet kaupunkisähköautot sen arvoisia?

Taloudellisesti katsottuna pieni kaupunkiauto on paras autotyyppi, jonka voit ostaa, koska se maksaa sinulle vain murto-osan siitä, mitä joudut maksamaan jostain suuremmasta. Nämä autot ovat riittävän nopeita, niillä on kohtuullinen toimintasäde, ja niitä on todella helppo pysäköidä ja ajaa jopa kaikkein vilkkaimmissa kaupunkien keskustoissa.

Voit jättää ne pysäköitynä ilman huolta siitä, että ne varastetaan, sillä niissä on erilaisia turvavarusteita. Jos asut vilkkaassa kaupungissa ja tarvitset työmatkakäyttöauton, pieni kaupunkiauto, kuten Ami tai Twizy, on todennäköisesti parasta, mitä voit hankkia juuri nyt.

Ovatko pienet kaupunkisähköautot tulevaisuutta?

Noin viime vuosikymmenen aikana olemme nähneet suurimoottoristen autojen ja ylipäätään suurten autojen tuotannon voimakkaan laskun. Ihmiset ovat kääntyneet maastureiden ja crossoverien puoleen, ja fiksu tilanhallinta on tulossa tärkeämmäksi kuin varsinainen koko.

  Citroën C4 Cactus yleiset ongelmat

Jos tähän yhdistetään yhä kasvavat asumiskustannukset kaupungissa, ymmärrät heti, miksi näissä pienissä autoissa on järkeä. Ne eivät saastuta niin paljon, ne eivät maksa niin paljon, niiden kanssa on helppo elää, ne on helppo pysäköidä, ne on helppo vakuuttaa ja niitä on helppo ajaa.

Kuinka suosittuja ovat pienet kaupunkisähköautot?

Pikkukaupunkien sähköautot ovat päivä päivältä suositumpia, varsinkin näinä päivinä, kun polttoaineen hinnat alkavat todella nousta. Kaupungeissa on yhä enemmän väkeä ja pysäköintipaikkoja on yhä vaikeampi löytää.

Vaikka ne eivät olleet lainkaan suosittuja noin kymmenen vuotta sitten, näyttää siltä, että suunta on kääntymässä ja että näistä pienistä kaupunkisähköautoista on tullut viime aikoina todella suosittuja, erityisesti Euroopassa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z