Uusi Citroën ë-Berlingo electric vs. vastaavat sähköautot

Citroën ë-Berlingo

Citroën e-Berlingo on tunnetuin Citroënin sähköinen MPV/cargo van, mikä tarkoittaa, että se voi tyydyttää sekä perheitä että yrityksiä. Citroën e-Berlingossa on Citroënin nykyään kuuluisa 50 kWh:n akku, joka on nähtävissä monissa muissakin Citroënin sähkömalleissa.

e-Berlingo sijoittuu todella kilpaillulle markkinasegmentille, ja siksi tämän artikkelin pääaiheena on uuden Citroën ë-Berlingo electricin vertailu vastaaviin sähköautoihin. Samankaltaisia sähköautoja ovat Peugeot Partner, Opel/Vauxhall Combo, Fiat Doblo, Ford Tourneo ja VW .ID BUZZ.

Jos kuitenkin haluat 7-paikkaisen perheen sähköauton, mutta haluat sen olevan nopea, ylellinen, mukava ja haluttava, sinun on astuttava Tesla Model Y:hen tai Mercedes EQV/EQB:hen. Kummassakin tapauksessa nämä autot ovat paljon kalliimpia, paljon kyvykkäämpiä ja paljon ylellisempiä.

Sähkökäyttöisten monikäyttöisten pakettiautojen/keskikokoisten tavarankuljetusautojen segmentti on vasta alussa, ja tulemme todennäköisesti näkemään monia uusia sähkökäyttöisiä monikäyttöisiä pakettiautoja, kun aika kuluu. Tämä tarkoittaa myös sitä, että nämä MPV:t eivät ole kaikkein parhaita, kun on kyse sähköautoista, sillä sähköinen MPV-segmentti ei ole oikeastaan kovinkaan kiinnostava useimmille mahdollisille sähköauton ostajille.

Citroën e-Berlingo

Citroën e-Berlingo on saatavana kahtena eri versiona, seitsenpaikkaisena monikäyttöautona tai keskikokoisena tavarankuljetusautona. Erot tavallisen Berlingon ja sähkö-Berlingon mallien välillä ovat luonnollisesti voimansiirrossa, käytännöllisyydessä, tehokkuudessa ja hinnassa. E-Berlingo maksaa noin 40 000 euroa, jotkin mallit maksavat hieman alle 40, toiset taas yli 40 euroa.

”Normaali” Berlingo on paljon halvempi ja 40k on vähän liikaa tavallisesta Berlingosta. Noin 50 kWh:n akun ansiosta Berlingo pystyy kulkemaan noin 174 mailia täydellä latauksella, ja se voidaan ladata nopealla 100 kW:n DC-laturilla 20 prosentista 80 prosenttiin parhaimmillaan noin 25 minuutissa.

  Onko Citroën C6 hyvä auto?

Tavalliseen e-Berlingoon mahtuu helposti jopa seitsemän ihmistä, ja siinä on runsaasti tilaa, kun taas rahtivaihtoehtoon voi lastata jopa 1700 kiloa rahtia, mikä on varmasti paljon. e-Berlingosta on tulossa yllättävän onnistunut sähköinen Citroën, mutta jäämme odottamaan, miten e-Berlingo pärjää kovimmille kilpailijoilleen.

Peugeot Partner, Opel/Vauxhall Combo, Fiat Doblo.

Saatat yllättyä huomatessasi, että Peugeot Partner, Opel/Vauxhall Combo ja Fiat Doblo jakavat voimansiirtonsa edellä mainitun e-Berlingon kanssa, mikä tarkoittaa, että kaikki nämä ajoneuvot on valmistettu samalle Stellantis-alustalle. Stellantis on sen yhtiön nimi, joka omistaa kaikki nämä autonvalmistajat, minkä vuoksi ne käyttävät samaa alustaa.

50 kWh:n akku, 136 hv, 170-200 mailin toimintasäde – kaikki nämä ominaisuudet löytyvät kaikista neljästä autosta, ja ainoat erot niiden välillä ovat muotoilu ja pienet variaatiot varustelu- ja mukavuustasoissa. e-Berlingo näyttää kuitenkin olevan näistä autoista suosituin.

Hinnaltaan nämä autot ovat myös hyvin samankaltaisia, mikä tarkoittaa, että lopullinen ostopäätös perustuu todennäköisesti siihen, kumpaa niistä pidät parempana, ja merkkiuskollisuuteesi. Lisäksi lähes kaikki näiden neljän merkin valmistamat sähköautot (mukaan lukien monet Stellantis-konserniin kuuluvat lisämerkit) käyttävät samaa 50 kWh:n akkua ja muuta voimansiirtoa.

Ford Tourneo ja VW .ID BUZZ.

Citroën e-Berlingo ja muut edellä mainitut autot eivät ole ainoat autot, jotka jakavat suurimman osan osistaan, sillä tämä voidaan nähdä myös Ford Tourneon ja upouuden VW .ID BUZZin kohdalla. Nämä kaksi eivät ole e-Berlingon suoranaisia kilpailijoita, mutta niillä on samankaltainen rooli markkinoilla, varsinkin kun vaihtoehtoja ei ole muutenkaan kovin paljon.

  Citroën DS3:n yleiset ongelmat

Nämä kaksi ovat hieman kalliimpia, ja niihin mahtuu myös jopa seitsemän henkilöä. Merkittävämpi ero näiden kahden auton välillä on akun koko, sillä ne tarjoavat suuremman 77 kWh:n akun ja jopa 260 kilometrin toimintasäteen. Näitä lukuja ei ole vielä vahvistettu, mutta ne ovat ymmärrettäviä, koska 77 kWh:n akku on suurempi.

Näiden kahden auton voi odottaa maksavan 10 000-20 000 euroa enemmän kuin Berlingo ja muut Stellantis-joukon jäsenet. On myös syytä mainita, että nämä kaksi tarjoavat suuremman, 175 kW:n DC-latausnopeuden ja ovat kaiken kaikkiaan ylellisempiä ja paremmin varusteltuja.

Video: Onko Citroën Ë-Berlingo täydellinen perheen sähköauto?

UKK-osio

Mikä on ylellisin seitsenpaikkainen sähköauto?

Ylellisin seitsenpaikkainen sähköauto on upouusi Mercedes EQS SUV. EQS perustuu samaan alustaan kuin sedan-versio EQS, joka on kiistatta kaikkien aikojen ylellisin sähköauto. EQS SUV on suunniteltu ensisijaisesti viisi istuinta silmällä pitäen, mutta mukaan voi pakata kaksi lisää, jos päättää nostaa kolmannen istuinrivin ylös.

Tämä vaikuttaa kokonaislastikapasiteettiin, joka pienenee huomattavasti. Tätä korostaa entisestään se, että EQS SUV ei saa lainkaan etutakaluukkua.

Mikä on tilavin seitsenpaikkainen sähköauto?

Jos haluat mahdollisimman paljon tilaa, suosittelen tutustumaan Citroën e-Spacetoureriin tai Peugeot e-Traveleriin, jotka molemmat perustuvat olemassa olevaan Stellantis-alustaan ja joihin mahtuu jopa 9 matkustajaa kerralla.

  Onko Citroën C3 Aircross hyvä auto?

Tilavin sähköinen katumaasturi on Tesla Model X, sillä se tarjoaa istumapaikat jopa seitsemälle henkilölle tavaratilasta tai pää- ja jalkatilasta tinkimättä. Muita todella tilavia sähköisiä katumaastureita ovat Audi e-Tron, Jaguar I-Pace, uusi Rivian ja tuleva sähköinen Hummer.

Onko Citroën e-Berlingo sen arvoinen?

Täysin selvyyden vuoksi todettakoon, että e-Berlingo ei ole tilavin eikä sähköauto, jolla on pisin toimintasäde. Ollakseni 100-prosenttisen rehellinen, e-Berlingo ei ole paras missään, mikä herättää kysymyksen, onko se auto, jota sinun pitäisi tarkastella?

Vaikka on olemassa parempia sähköautoja, e-Berlingo on enemmän kuin tarpeeksi hyvä siihen, mitä se on, sillä se tarjoaa riittävästi tilaa, on todella turvallinen ja suhteellisen mukava. Lähtöhinta on hieman kova nieltäväksi, mutta e-Berlingo näyttää joka tapauksessa myyvän.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z