Uusi Citroën ë-Berlingo sähköauto vs. vanha Berlingo

Citroën ë-Berlingo

Citroen Berlingo on ollut käytössä vuodesta 1996 lähtien monissa eri variaatioissa ja kokoonpanoissa. Vuosi 2008 oli Berlingon ensimmäinen päivitys, kun 2. sukupolvi tuli markkinoille, joka myös korvattiin Berlingon 3. sukupolven (nykyisellä) versiolla vuonna 2018. Vuonna 2021 Citroen julkaisi Berlingon viimeisen version, 3. sukupolven päivityksen, jossa oli myös sähkömoottori nimeltä e-Berlingo.

Nyt on jo suhteellisen selvää, että sähkökäyttöiset monitoimiautot/pakettiautot ovat vasta käynnistymässä ja että suurin osa ihmisistä käyttää niitä kaupallisiin tarkoituksiin. Näin ollen on joskus järkevää valita vanhempi malli, koska se tarjoaa suunnilleen samat toiminnot, mutta paljon halvemmalla. Siksi vertailemme tässä artikkelissa uutta Citroën ë-Berlingo electricia ja vanhaa Berlingoa.

Vuoden 2021 e-Berlingo maksaa paljon enemmän kuin vanhempi Berlingo, niin paljon enemmän, että joskus voit ostaa kaksi käytettyä vanhempaa Berlingo-mallia yhden uuden e-Berlingon hinnalla. Jos otetaan huomioon, että monet ostavat näitä ajoneuvoja ajoneuvokannaksi, käy heti selväksi, että vanhemman mallin valitsemalla voi säästää paljon rahaa.

e-Berlingolla on omat etunsa, kuten halvemmat käyttökustannukset, takuut, leasing-alennukset, enemmän toimintoja, korkeampi turvallisuusstandardi ja parempi tekniikka. Toisaalta vanha Berlingo on halvempi, helpommin saatavilla, helpompi elää ja tarjoaa suunnilleen samat toiminnot.

Uusi Citroen e-Berlingo

Noin 32 000 euron lähtöhinnallaan e-Berlingo ei ole segmenttinsä halvin auto, mutta sen saa, jos haluaa ostaa sähkökäyttöisen monitoimiauton/pakettiauton suoraan tehtaalta. e-Berlingossa on 50 kWh:n akku, joka on yhteinen monien muiden Stellantis-valmisteisten autojen kanssa, ja sen maksimietäisyys on noin 174 mailia/280 kilometriä.

  Citroën C1:n yleiset ongelmat

Kaikkiin e-Berlingo -malleihin on saatavilla 136 hv, ja akku voidaan ladata 20 prosentista 80 prosenttiin noin 23 minuutissa 50 kW:n DC-pikalatauksen ansiosta. 50 kW:n tasavirtalataus ei ole nykyään mitään erikoista, mutta e-Berlingossa on vain 50 kWh:n akku. Uusi e-Berlingo tarjoaa eniten tilaa kaikista Berlingo-malleista.

Tämä tarkoittaa, että e-Berlingon takapenkille voi pakata enemmän ihmisiä ja tavaraa ja silti olla suhteellisen mukavasti. On sanottava, että Berlingon toimintasäde kärsii, jos pakkaat e-Berlingon täyteen, kiitos lähes 600 litran tavaratilan.

Uusi e-Berlingo saa koko joukon nykyaikaisia avustus- ja turvallisuusominaisuuksia, jotka pitävät sinut sekä turvassa että viihdyttävänä pitkällä matkalla. Sähköautojen mukana tulee paljon erikoistarjouksia, alennuksia ja kaupunkien välisiä etuja, jotka voivat joskus olla ratkaisevia, jos ostat näitä ajoneuvoja ajoneuvokannaksi.

Vanha Citroen Berlingo -malli

Berlingon toinen sukupolvi esiteltiin jo vuonna 2008, ja se oli jatkuvassa tuotannossa vuoteen 2018 asti. Berlingon 2. sukupolven hyvänä puolena on se, että se on saatavana 1,6 litran nelisylinterisellä bensiinimoottorilla, jonka teho on joko 90 hv, 98 hv tai 120 hv, sekä nipulla dieselmoottoreita, joiden teho vaihtelee 75 hv ja 120 hv välillä.

Varhaisia 2. sukupolven Berlingo-malleja saa nykyään käytettynä jo 5 000 eurolla, kun taas uudemmat, suhteellisen hyvin hoidetut ja vähemmän ajetut mallit maksavat 15 000-20 000 euroa, mikä on edelleen todella hyvä hinta. Et saa uusinta tekniikkaa ja turvallisuusominaisuuksia, mutta saat 678 litran tavaratilan, joka on suurempi kuin uudessa e-Berlingossa.

  Citroën DS4:n yleiset ongelmat

Dieselmallien kulutus voi olla jopa 60MPG ilman lastia, kun taas bensiinikäyttöiset, täyteen pakatut mallit voivat parhaimmillaan saavuttaa puolet tästä. Useimmat näistä ovat takuun ulkopuolella, eikä voi tietää, miten joku on kohdellut niitä ennen sinua, joten vanhemman käytetyn auton ostaminen on aina riski.

Sinänsä sinun on tehtävä ennen ostoa tarkastuksia, jotka voivat olla kalliita, jos ostat useita tällaisia autoja ajoneuvokannaksi.

Johtopäätös – Uusi e-Berlingo on parempi, mutta vanhempi Berlingo on järkevämpi.

Uusi e-Berlingo on selvästi parempi auto, sillä siinä on kaikki, mitä voit odottaa 2000-luvun perheen monitoimiautolta. Jos ostat Berlingon perheautoksi, uuden e-Berlingon ostaminen on järkevää, mutta vain jos osaat elää ja käyttää sähköautoa.

Toisaalta, jos välität enemmän toiminnallisuudesta ja haluat käyttää näitä autoja kaupallisiin tarkoituksiin, on paljon järkevämpää valita vanhempi malli, koska sillä säästät paljon rahaa ja se on silti käytännöllisempi.

UKK-osio

Onko Citroen e-Berlingo ylellinen monikäyttöauto?

Yli 30 000 euron lähtöhinnallaan e-Berlingo voisi yhtä hyvin olla luksus-MPV-segmentin ovella, joka on laadun, merkkihinnoittelun ja yleisen mukavuuden osalta selkeä askel Berlingon yläpuolella. Sähköautot ovat kuitenkin kalliimpia kuin polttomoottoriautot, eikä e-Berlingo poikkea tästä.

Siksi emme voi kutsua e-Berlingoa luksus-MPV:ksi, sillä luksus-MPV tarkoittaa enemmän kaikkea.

Pitäisikö minun ostaa Citroen e-Berlingo?

Ennen kuin lähdet ostamaan e-Berlingoa, sinun on ensin otettava huomioon muutama tekijä. Ensinnäkin, jos sinulla ei ole kokemusta sähköauton kanssa elämisestä, suosittelen, että valitset ensin pistokehybridin, jotta voit tuntea, mitä sähköauton omistaminen vaatii.

  Onko Citroën C5 Aircross hyvä auto?

Jos sinulla on tarpeeksi kokemusta, sinun on pidettävä mielessäsi, että 31 000 euron e-Berlingon ostaminen ei ole hyvin käytettyä rahaa, sillä 31 000 eurolla saa paljon enemmän lähes jokaisessa segmentissä.

Onko järkevää ostaa käytettyjä monikäyttöautoja?

Usko tai älä, useimmat ihmiset ostavat vain käytettyjä monikäyttöautoja, sillä uusien monikäyttöautojen ostaminen on joskus yhtä kallista kuin uuden luksusauton ostaminen. On järkevää ostaa mikä tahansa käytetty auto, jos tiedät, mitä pitää varoa ja jos teet kaikki tarvittavat tarkastukset ja tarkistukset ennen ostoa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z