Uusi Citroën ë-Dispatch electric vs. vastaavat Sähköautot

Uusi Citroën ë-Dispatch (myös e-Jumpy) esiteltiin ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten, ja se on nyt yksi markkinoiden suosituimmista sähköpakettiautoista. Se ei kuitenkaan ole markkinoiden ainoa sähköpakettiauto, sillä monet muutkin kilpailevat sähköpakettiautot taistelevat ostajista, sillä tämä segmentti on vielä aivan liian nuori ollakseen suuri.

Citroën ë-Dispatchiin saa kaksi eri kokoista akkua, ja siihen mahtuu kerralla jopa 9 henkilöä. Alusta, jolla se istuu, on yhteinen monien muiden Stellantis-sateenvarjon sähköautojen kanssa, joista osa on Citroën ë-Dispatchin suoria kilpailijoita.

Näitä ovat Opel/Vauxhall e-Vivaro, Peugeot e-Traveller ja Toyota PROACE Electric. Kaikki nämä ovat melko samanlaisia akkujen koon, tilan ja toimintasäteen suhteen. Lisäksi Peugeot ja Opel käyttävät samaa Stellantis-alustaa, mikä tarkoittaa, että ne ovat todella samanlaisia, lähes identtisiä.

Myös Toyota PROACE electric jakaa saman alustan kuin nämä, vaikka Toyota ei ole lainkaan Stellantis-merkki. Kaiken kaikkiaan nämä neljä pakettiautoa/MPV:tä ovat enemmän tai vähemmän samanlaisia, ja voittaja ratkaistaan todennäköisesti merkkiuskollisuudestasi riippuen.

Citroën ë-Dispatch

Citroën ë-Dispatch/e-Jumpy on todella tilava MPV/pakettiauto, sillä siihen mahtuu jopa 9 henkeä kaikissa kokoonpanoissa. ë-Dispatchin hinnat alkavat noin 50 000 eurosta pienemmästä 50 kw:n versiosta, jonka toimintasäde on noin 180 km. Korkeamman hintaluokan 75 kWh:n akkumallit maksavat noin 56 000 euroa, ja niiden toimintasäde on yli 260 km.

Muotoilullisesti Citroën ë-Dispatch näyttää mielenkiintoiselta, mutta se ei ole mitään erityistä, kuten useimmat tämän segmentin pakettiautot. Voit valita ë-Dispatchin kahdesta koosta, keskikokoisesta M-mallista tai suurikokoisesta XL-mallista.

  Citroën C3 Aircrossin yleiset ongelmat

Peugeot e-Traveller

Myös Peugeot e-Traveller perustuu samaan alustaan kuin Citroën ë-Dispatch (e-Jumpy). Tämä tarkoittaa, että sillä on samat akkukoot eli pienempi 50 kWh:n akku ja suurempi 75 kWh:n akku, joiden kantama on sama. Kaikissa e-Travellerin versioissa voi istua kerrallaan jopa yhdeksän henkilöä ilman minkäänlaisia ongelmia.

e-Travellerin lähtöhinta on noin 63 000 euroa, mikä on melko paljon enemmän kuin ë-Dispatchin, jonka kanssa se jakaa suurimman osan osistaan. Peugeot näyttää kuitenkin hieman paremmalta, ja sen matkustamossa on käytetty tiettyjä laadukkaampia materiaaleja. Kaiken kaikkiaan kyseessä on todella mukava pakettiauto/MPV, jonka pitäisi riittää useimmille.

Opel/Vauxhall Vivaro-e

Opel/Vauxhall Vivaro-e perustuu myös samaan alustaan kuin kaikki muut tässä luetellut pakettiautot/MPV:t. Saat 50 kWh:n mallin noin 51 000 eurolla, kun taas isompi 75 kWh:n malli maksaa vähintään 57 000 euroa. Vivaro-e on siis lähes samanlainen kuin Citroën e-Jumpy, joten nämä kaksi ovat todennäköisesti samankaltaisimmat pakettiautot tässä luettelossa.

Vivaro-e on saatavana keskikokoisena ja erittäin suurena riippuen siitä, mitä haluat. On syytä mainita, että molempiin mahtuu kerrallaan jopa 9 henkilöä. Toimintasäde on 180-260 km, mikä on täsmälleen sama kuin e-Jumpy/ë-Dispatchilla.

Toyota PROACE electric

Viimeinen pakettiauto/MPV, jonka aiomme mainita tänään, on Toyota Proace electric, täysin Toyotan suunnittelema ja rakentama pakettiauto, joka myös jakaa alustansa kaikkien muiden tämän luettelon pakettiautojen kanssa. Vaikka Toyota on yksi niistä merkeistä, joilla on tapana kehittää autoja itse, se päätti ostaa Stellantis-alustan, koska se on taloudellisesti edullisempaa.

  Uusi Citroën AMI sähköinen vs. vastaavat sähköautot

Tämä tarkoittaa, että PROACE on saatavissa joko 50 kWh:n tai 75 kWh:n akulla, ja toimintasäde on suurin piirtein sama kuin kaikilla muilla vaihtoehdoilla. PROACEa on saatavana useammissa varustetasoissa ja kokoonpanoissa, mutta kaikissa ei ole 9-paikkaisia istuimia, mikä on varmasti haittapuoli. Lähtöhinnat ovat noin 50 000 euroa, kun taas 9-paikkaiset 75 kWh:n akkumallit maksavat lähemmäs 60 000 euroa.

UKK-osio

Ovatko sähköpakettiautot sen arvoisia?

Ensi silmäyksellä sähköpakettiauto ei ehkä tunnu parhaalta idealta, mutta sen ostaminen on kuitenkin varsin järkevää, sillä niiden avulla voit säästää paljon rahaa auton rahoituksen ja autokantaleasingin kautta. Joillakin markkinoilla, kuten Ison-Britannian markkinoilla, saat huomattavia alennuksia, jos otat PHEV:n tai EV:n autokannan ajoneuvoksi.

Toisaalta, jos ostat näitä pitkän matkan kuljetusautoiksi, voi olla parempi valita dieselversio, jos et ole kovin kiinnostunut likaisesta dieselistä. Sanovatpa muut mitä tahansa, dieselpakettiautot ovat edelleen maailman ykkösvalinta, koska ne ovat halvempia, niiden kanssa on helpompi elää, ne voidaan tankata muutamassa minuutissa ja niiden toimintasäde on paljon pidempi täydellä tankilla.

Tekeekö Stellantis hyviä sähköautoja?

Usko tai älä, mutta Stellantisin sähköautot näyttävät olevan suositumpia kuin useimmat muut markkinoilla olevat sähköautot, jopa niin paljon, että Stellantis myy Euroopassa enemmän sähköautoja vuodessa kuin Tesla. Todellisuudessa Stellantisin sateenvarjon alla valmistetaan jo kymmeniä EV-autoja, mikä tekee niistä todella yleisiä.

  Uusi Citroën ë-Berlingo electric vs. vastaavat sähköautot

Lisäksi näyttää siltä, että nämä autot onnistuvat olemaan myös todella luotettavia, mikä on jonkinlainen positiivinen käänne Citroënin ja Peugeotin kaltaisille tuotemerkeille. Stellantis valmistaa siis kilpailukykyisiä, tehokkaita, monipuolisia ja suhteellisen edullisia sähköautoja, joilla on oma paikkansa sähköautojen nykymaailmassa.

Mitkä Citroën-mallit muistuttavat Citroën ë-Dispatchia?

Tällä hetkellä Citroënilla on valikoimassaan kolme sähkökäyttöistä monitoimiautoa/pakettiautoa, joihin kuuluvat ë-Dispatch/e-Jumpy, Citroën e-Berlingo ja Citroën e-SpaceTourer. e-Berlingo on kolmesta pienin, mutta myös suosituin, sillä se sopii erinomaisesti perhekäyttöön.

e-SpaceTourer on hyvin samankaltainen kuin ë-Dispatch/e-Jumpy, sillä molempiin mahtuu yhteensä yhdeksän matkustajaa. Citroën suunnitteli e-SpaceTourerin enemmän perheille suunnatuksi sähköautoksi, kun taas ë-Dispatch/e-Jumpy on enemmän suunnattu yrityskäyttöön.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z