Uusi Citroën ë-SpaceTourer vs. vastaavat sähköautot

Citroën ë-SpaceTourer

Citroën SpaceTourer julkaistiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1994, jolloin sen nimi oli Citroën Jumpy. Nimi SpaceTourer otettiin käyttöön vuonna 2015, kun Jumpy/SpaceTourerin kolmas sukupolvi julkaistiin. Sähköinen e-SpaceTourer tuli kuitenkin valikoimaan vuonna 2021, ja se on osa suhteellisen pientä ryhmää isompien perheiden sähkökäyttöisiä MPV-malleja.

Tässä artikkelissa vertailemme uutta Citroën ë-SpaceTourer sähköistä vs. vastaavat sähköautot ja kerromme, mitä saat kustakin. Sinänsä Citroën e-SpaceTourer kilpailee Peugeot e-Travellerin ja Opel/Vauxhall Vivaro-e:n kaltaisten autojen kanssa, ja kaikki kolme näistä perustuvat samaan alustaan, jonka niiden emoyhtiö Stellantis on valmistanut.

Citroën e-SpaceTourer kilpailee kuitenkin myös Mercedes EQV:n ja Toyota PROACE Verson kanssa. e-Spacetourer, Peugeot Traveller ja Opel/Vauxhall Vivaro-e ovat todella samankaltaisia, sillä niillä on samat tekniset tiedot, sama alusta ja suurin osa mekaanisista ja sisätilojen osista. Tämä tarkoittaa, että niillä on myös samat mitat ja sama lastikapasiteetti.

Mercedes EQV ja Toyota PROACE Verso ovat melko erilaisia, erityisesti EQV, joka tarjoaa suurimman akun ja pisimmän mahdollisen toimintasäteen. EQV maksaa kuitenkin myös enemmän kuin kaikki muut tämän artikkelin MPV:t.

Citroën e-SpaceTourer

Citroën e-SpaceTourerin hinnat alkavat noin 51 000 eurosta pienemmällä 50 kW:n akulla varustetussa mallissa, kun taas 75 kW:n akkumalli maksaa noin 5 000 euroa enemmän. 50 kW:n mallin toimintasäde on 111 mailia/180 km ja 75 kW:n mallin toimintasäde 164 mailia/265 km. Kaikkiin versioihin mahtuu jopa 9 henkilöä, ja e-SpaceTourer on saatavana myös suurempana XL-mallina.

  Onko Citroën C4 Aircross hyvä auto?

Muotoilun osalta e-SpaceTourer ei varmasti voita palkintoja lähiaikoina, mutta se ei myöskään loukkaa ketään. Se on mukava, mutkaton perhe-MPV/van, joka pystyy kaikkeen, mitä tämän segmentin autolta odotetaan.

Peugeot e-Traveller

Peugeot e-Travellerin hinnat alkavat 63 000 eurosta pienemmän 50 kW:n akkumallin osalta, kun taas suurempi 75 kWh:n malli maksaa hieman alle 70 000 euroa. Suurin toimintasäde on sama kuin e-SpaceTourerilla, ja e-Traveller on saatavana myös keskikokoisena ja pitkänä versiona. Kaikissa e-Travellerin malleissa on tilaa jopa 9 matkustajalle.

Verrattuna e-SpaceToureriin e-Travellerin hinta nousee huomattavasti, vaikka nämä kaksi ovatkin hyvin samanlaisia. Toki Peugeot näyttää kiistatta paremmalta ja sen sisätilat on varustettu laadukkaammilla materiaaleilla, mutta tosiasia on, että nämä kaksi ovat samanlaisia, eikä e-Travellerin hinnankorotus ole sen arvoinen.

Opel/Vauxhall Vivaro-e

50 kWh Vivaro-e on 50 000 euron lähtöhinnallaan edullisin näistä kolmesta, kun taas 75 kWh:n malli maksaa 56 000 euroa, mikä alittaa myös e-Travellerin ja on lähes sama kuin e-SpaceTourerin hinta. Vivaro-e on saatavana myös M- ja XL-kokoisena, ja siihen mahtuu istumaan jopa 9 henkilöä samaan tapaan kuin kahteen edellä mainittuun malliin.

Muotoilun kannalta Vivaro-e vaikuttaa näistä kolmesta siistimmältä, ja se hallitsee tilaa paremmin, mikä tarkoittaa, että se tarjoaa eniten tilaa sisältä. Sisätilat näyttävät mukavilta, mutta ne ovat luultavasti vähemmän jännittävät kuin kahdessa sisaruskilpailijassaan.

Mercedes EQV

Jos haluat suurimman toimintasäteen ja ylellisyyttä, sinun on valittava Mercedes EQV. EQV:n lähtöhinta on 67 000 euroa, ja siinä on 60 kWh:n akku, jonka maksimietäisyys on 130 mailia/205 kilometriä. Jos haluat ostaa 90 kWh:n huippumallin, jonka toimintasäde on 190 mailia/305 kilometriä, sinun on maksettava yli 70 000 euroa.

  Citroën C4 Cactus yleiset ongelmat

EQV on mukavampi, ylellisempi ja paremman näköinen monikäyttöauto kuin kaikki muut tässä luettelossa mainitut, mutta se jää niistä kaikista jälkeen, sillä se ei tarjoa 9-paikkaista autoa. EQV:hen mahtuu maksimissaan 7 henkilöä, joten jos et tarvitse 9 istuinta, EQV on tässä selkeä valinta.

Toyota PROACE Verso

Toyota PROACE Verso on viimeinen kilpailija tässä, ja saatat yllättyä huomatessasi, että PROACE luottaa Stellantis-hankkeesta peräisin olevaan voimansiirtoon, mikä tarkoittaa samaa toimintasädettä ja samaa akun kokoa kuin kolme ensimmäistä MPV:tä tällä listalla. Versoon mahtuu 8 matkustajaa keskikokoiseen malliin ja jopa 9 matkustajaa suurempaan malliin.

Lähtöhinta on 60 000 euroa pienemmällä akulla ja pienemmällä muotokannalla, kun taas Verson 9-paikkaisen version suurempi akku maksaa 5 000 euroa enemmän. Toyotan sisätilat ovat mukavasti sisustettu, mutta se jää jälkeen alkuperäisistä kolmesta Stellantisin valmistamasta monikäyttöautosta, koska kaikissa versioissa ei ole 9-paikkaista järjestelyä, mikä tarkoittaa, että sen saamiseksi on käytettävä enemmän rahaa.

UKK-osio

Onko Citroën e-SpaceTourer parempi kuin e-Traveller, Vivaro-e, PROACE Verso ja Mercedes EQV?

Paras MPV tässä on Mercedes EQV, mutta vain, jos et tarvitse kerralla yli 7 istumapaikkaa. Jos tarvitset yli 7 istumapaikkaa kerrallaan, antaisin etulyöntiaseman Citroën e-SpaceTourerille, koska se tasapainottaa kustannukset, muotoilun, kapasiteetin, istumapaikat ja tekniikan parhaiten. e-Traveller on yksinkertaisesti liian kallis ilman hyvää syytä, kun taas Vivaro-e on lähellä toista.

  Onko Citroën C4 Picasso hyvä auto?

PROACE Verso on myös todella hyvä vaihtoehto, mutta siitä puuttuu joustavuutta, sillä kaikissa malleissa ei ole 9-paikkaista järjestelyä.

Ovatko sähkökäyttöiset MPV:t suosittuja?

Ei oikeastaan. Sähkökäyttöisiä MPV:itä ei ollut saatavilla edes vuosi tai kaksi sitten, mikä tarkoittaa, että ne ovat vasta tulossa markkinoille. Koska nämä autot eivät ole useimmille ihmisille tyypillisiä työmatka-autoja, ei ole 100-prosenttisen varmaa, miten hyvin ne pärjäävät. Jos niitä kuitenkin käytetään kaupunkikuljetusajoneuvoina ja kaupallisina pakettiautoina, ne voivat olla todella hyviä.

Meidän on odotettava ja katsottava, tuleeko näistä autoista suosittuja, mutta toistaiseksi näitä ei ole paljon liikenteessä.

Onko sähköinen monikäyttöinen pakettiauto järkevää?

No, se riippuu käyttöskenaariostasi. Jos olet tyyppi, joka ajaa paljon pitkiä matkoja, nämä eivät ole paras valinta. Jos sinulla on kuitenkin tapana tehdä lyhyitä työmatkoja kaupungissa, nämä voivat säästää sekä rahaa että aikaa.

Koska useimmat kaupungit ympäri maailmaa tarjoavat sähköautoille monia etuja, kuten erityispysäköintiä ja ruuhkamaksujen välttämistä, sähkökäyttöinen pakettiauto/MPV voi itse asiassa olla todella hyvä ajatus, varsinkin jos omistat niitä useita.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z