Vaikuttaako kattoluukku auton suorituskykyyn?

Kattoluukku on nykyään erittäin suosittu lisävaruste useimpiin autoihin, koska se saa auton tuntumaan tilavalta ja miellyttävämmältä viettää aikaa autossa. Sen avulla voit myös päästää sisään ylimääräistä ilmaa, auto näyttää kauniimmalta ja tarjoaa näkyvyyttä ylhäältä, jota ei muuten olisi.

Toisaalta kattoluukku maksaa yleensä muutamia tuhansia dollareita autonvalmistajasta, kattoluukun koosta ja kyseisestä autosta riippuen. Kattoluukku lisää monimutkaisuutta, mikä voi olla haitallista, jos kattomekanismi ei toimi niin kuin pitäisi.

Aurinkokattovarusteisten autojen suurin haittapuoli on kuitenkin se, että ne vaikuttavat auton suorituskykyyn, koska ne haittaavat rakenteellista eheyttä, lisäävät painoa ja nostavat auton painopistettä. Jos olet hardcore-suorituskykyinen kuljettaja, panoraamakatto kannattaa jättää väliin.

Huolimatta siitä, että kattoluukkuihin liittyy joukko haittoja, useimmat asiakkaat ajavat silti mielellään autolla, jossa on panoraamakatto. 90 %:lle ihmisistä ulkona kattoluukku toimii hienosti, eikä kuljettaja edes työnnä autoa niin paljon, että hän huomaisi eron.

Rakenteellinen eheys – Alustan jäykkyys ja poseeraus.

Auton rakenteellinen eheys on terminologia, jota käytetään kuvaamaan muutamia asioita. Sillä tarkoitetaan ensisijaisesti sitä, miten auto kestää törmäyksen ja miten se ohjaa tällaiset voimat pois matkustajista. Se kuvaa myös sitä, kuinka jäykkä alusta on ja miten se vaikuttaa suorituskykyyn ja käsiteltävyyteen.

Jos auton kori taipuu, se tarkoittaa, että auto kallistuu kaarreajossa enemmän puolelta toiselle, ja se edellyttää jäykempää jousitusta, jotta auto pysyisi mutkissa paikoillaan. Tämä korjaa ongelman, mutta tekee autosta epämukavamman kuoppien yli.

  Kiihdyttävätkö hybridiautot nopeammin?

Kattoluukku, erityisesti suuri panoraamakatto, heikentää merkittävästi auton yläosan rakenteellista kestävyyttä, joten insinöörien on vahvistettava autoa muista kohdista, jotta nämä kielteiset vaikutukset voidaan välttää. Tämä johtuu siitä, että useimmissa autoissa on kattolinjan läpi kulkevat keskipalkit, joten pienemmällä kattoluukulla varustettu auto ei välttämättä kärsi yhtä paljon kuin suuremmalla kattoluukulla varustettu auto.

Paino – suorituskyvyn arkkivihollinen

On olemassa kaksi perusperiaatetta, joiden avulla autosta voidaan tehdä nopeampi. Ensimmäinen vaihtoehto olisi lisätä autoon tehoa virittämällä sitä ja päivittämällä joitakin voimansiirto- ja jäähdytyskomponentteja. Toinen vaihtoehto olisi vain päästä eroon ylimääräisestä painosta.

Vaikka nämä kaksi menetelmää vaikuttavat samankaltaisilta, ne ovat eri näkökulmista tarkasteltuna aivan eri asia. Kevyempi auto ei vain kiihdytä paremmin, vaan se myös ohjautuu paremmin ja hidastuu paremmin. Tämä tarkoittaa, että raskaampi auto tekee kaikkea päinvastaista.

Tämä on syy siihen, miksi useimpia ”oikeita” radalle keskittyviä suorituskykyautoja ei edes tarjota panoraamakattoluukulla. Suurin haittapuoli ei kuitenkaan välttämättä ole paino sinänsä, vaan pikemminkin se, missä paino sijaitsee.

Painopiste – Keskimääräinen painon sijainti.

Painopiste on termi, jota käytetään kuvaamaan sitä, missä auton massan keskipiste sijaitsee ja miten se vaikuttaa auton suorituskykyyn. Termi on tullut erityisen merkitykselliseksi nykyään, kun käyttöön on otettu sähköajoneuvot, joilla on taipumus luottaa matalaan painopisteeseen suorituskyvyn lisäämiseksi, vaikka ne ovatkin erittäin painavia.

  Auttaako neliveto sateella?

Tästä huolimatta, jos auton painoa lisätään auton päällä, se kasvattaa auton painopistettä, mikä saa auton taipumaan ja kallistumaan enemmän kaarreajossa. Tämän korjaamiseksi autonvalmistajat käyttävät paljon rahaa nokkeliin teknologisiin ratkaisuihin, mutta ne myös lisäävät painoa, mikä ei oikeastaan ratkaise ongelmaa.

Toisaalta sähköautoissa suurin osa painosta (akut) on yleensä alhaalla, mikä alentaa painopistettä ja tekee autosta vakaamman ja paremmin hallittavan kaarteissa. Näin ollen 50-100 kiloa painavan panoraamakaton lisääminen auton yläosaan vaikuttaa varmasti suorituskykyyn.

UKK-osio

Kannattaako panoraamakatto valita?

Se riippuu siitä, mitä arvostat eniten ja kuinka omistautunut olet. Jos arvostat mukavuutta, tyyliä, mukavuutta ja raikkaan ilman henkäystä, panoraamakattoluukku on varmasti hyvä vaihtoehto rastittaa. Toisaalta, jos arvostat suorituskykyä, arvoa ja turvallisuutta, panoraamakattovaihtoehto kannattaa jättää väliin.

Se riippuu myös siitä, millaisen auton haluat. Jos haluat ison katumaasturin tai ison sedanin, panoraamakattoa kannattaa harkita, koska kyseisellä autolla on parempi jälleenmyyntiarvo, eikä se ole suorituskykyinen auto kuitenkaan. Toisaalta, jos haluat todellisen urheiluauton, on parempi jättää kattoluukku jälleen kerran väliin.

Kuinka paljon auton kattoluukku maksaa?

Auton kattoluukku maksaa keskimäärin 1 000-2 000 dollaria, ja tämä koskee vakiokokoista liukuvaa panoraamakattoluukkua. Ne suuremmat kattoluukut, jotka kulkevat koko katon pituudelta mukana, maksavat yleensä muutaman kerran enemmän. Vanhan koulukunnan pienet kattoluukut ovat yleensä halvimpia, mutta tuskin mikään auto tarjoaa niitä nykyään.

  Mikä on nopein tapa suojata auto raekuuroilta?

Kattoluukun korjaus-/vaihtokustannukset ovat syy siihen, miksi monet ihmiset jättävät panoraamakattoluukulla varustetun auton ostamisen väliin. Autonvalmistajat käyttävät kuitenkin nykyään valtavia summia rahaa liukumekanismin parantamiseen, jotta kattoluukun yleinen luotettavuus paranisi.

Voiko autoon asentaa kattoluukun jälkikäteen?

Teoriassa kaikkiin autoihin voidaan asentaa aurinkokatto, mutta se on äärimmäisen vaikea tehtävä, koska se vaatii sekä tarkkuutta että kokemusta. Lisäksi jos päätät jälkiasentaa kattoluukun autoosi, sinun on oltava tietoinen siitä, että autosi arvo saattaa romahtaa syvyyksiin, sillä tuskin kukaan ostaa autoa, jossa on epäoriginaalinen kattoluukku.

Näin ollen on parempi olla tekemättä niin, varsinkin jos kyseinen auto on arvokas. Vaikka asennusprosessi sujuisikin mahdollisimman ongelmitta, kyseessä ei silti ole tehdasvalmisteinen kattoluukku, minkä vuoksi tuskin kukaan on valmis ottamaan tätä riskiä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z