Volvo S40 – Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Volvo S40

Volvo S40 on Volvon vuosina 1995-2012 valmistama premium-tason pienikokoinen sedan. S40:n ensimmäinen sukupolvi, S40 I, oli tuotannossa vuosina 1995-2004, kun taas S40 II oli tuotannossa vuosina 2004-2012. S40:n tuotanto lopetettiin vuonna 2012, ja se korvattiin V40-viistoperämallilla.

Sinä aikana Volvo onnistui myymään niitä yli miljoona kappaletta, mukaan lukien V40-kombiversio. S40 on saatavana muutamalla eri moottorivaihtoehdolla alkaen pienistä 1,6 litran nelisylinterisistä moottoreista, joissa on 101 hv, aina S40 II S Automatica -malliin, jossa on jopa 400 hv.

S40:n ensimmäisessä sukupolvessa käytettiin Volvon klassista laatikkomallista sedan-muotoilua, kun taas S40:n toisessa sukupolvessa muotoilu oli suurin piirtein sama, mutta siinä oli pyöristetympiä reunoja. Sisätiloiltaan S40 I on hieman vanhentunut, kun taas S40 II on hieman modernimpi, mutta ei läheskään niin moderni kuin Volvon nykyiset sedanit.

Luotettavuuden suhteen S40 jää keskimääräisen luotettavuuden keskitason alapuolelle, erityisesti 1. sukupolven malli. Siitä huolimatta S40 II tarjoaa nyt hyvää arvoa käytettyjen autojen markkinoilla, mutta sen ostaminen edellyttää, että kaivautuu syvemmälle auton historiaan, jotta voi päättää, onko se todellakin sen arvoinen vai ei, sillä huollon laadulla on suuri merkitys kokonaisomistuskustannuksiin.

Volvo S40 – Voimansiirtojärjestelmä

Volvo S40 I -mallivalikoiman aloittaa 1,6 litran rivinelosylinterinen nelisylinterinen moottori, jossa on 105 hv, kun taas faceliftin jälkeinen versio tästä moottorista tarjoaa 109 hv. Seuraavana vuorossa on 1.6L 4-sylinterinen moottori 116hv/122hv. Volvo S40 I 2.0L tarjoaa 2.0L 4-sylinterisen moottorin 136hv ja turboahdetun version 160hv. Malliston huippumalli T4 tarjoaa 1,9 litran 4-sarjamoottorin, jossa on 200 hv.

  Volvo C70:n yleiset ongelmat

S40 II -mallisto alkaa myös 1.6L 4-sylinterisellä moottorilla, jossa on 100/125hv. 1.8L-moottori tarjoaa 125 hv ja 2.0L-moottori on saatavana 145 hv:llä. S40 II -malliin on saatavana myös muutama 5-sylinterinen moottori, joiden tehot vaihtelevat 140 ja 230 hv välillä, kun taas tähän mennessä tehokkain S40-malli on S40 II S Automatica, jossa on 4,7 litran V8-moottori, jossa on 440 hv.

S40 I on saatavana neljällä dieselmoottorilla, joiden tehot vaihtelevat 90 hv:n ja 115 hv:n välillä, kun taas S40 II on saatavana dieselmoottoreilla, joiden tehot vaihtelevat 100 hv:n ja 190 hv:n välillä. S40 I on saatavana manuaalivaihteistolla ja nelivetoisena, kun taas S40 II on saatavana myös automaattivaihteistolla, nelivetoisena tai nelivetoisena.

S40-mallisto ei ole kovinkaan erikoinen tehokkuuden suhteen, sillä S40:n maksimikulutusnopeus liikkuu parhaimmillaan 30MPG:n tuntumassa. Kaiken kaikkiaan moottorit ovat hienostuneita, mutta eivät liian hiljaisia.

Volvo S40 – Muotoilu ja alusta

S40:n ensimmäinen sukupolvi näyttää vanhalta sekä sisältä että ulkoa, mikä on odotettavissa auton iän huomioon ottaen. Toinen sukupolvi on hieman modernimpi, mutta ei läheskään niin nykyaikainen kuin uudemmat Volvo-mallit ovat. Sisätilojen muotoilu on uudemmassa mallissa melko paljon parempi, mutta siitä puuttuu myös suurin osa uusimmista ominaisuuksista.

S40:n alustan ja jousituksen viritys on räätälöity mukavaan ajoon, mikä tarkoittaa, että S40 ei ole urheiluauto, ei edes S40 Automatica -mallin tapauksessa.

  Mikä on luotettavin Volvo?

Volvo S40 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

S40 ei ole tähän mennessä luotettavin Volvo-auto, mikä tarkoittaa, että se kärsii melko monista ongelmista, sekä ensimmäisen että toisen sukupolven mallit. Yleisimmät ongelmat, jotka yleensä vaivaavat S40:tä, liittyvät katalysaattoriin, heikkotasoisiin jarruihin, vuotavaan kattoluukkuun, öljyvuotoihin ja MAF-anturin vikaan.

Jotkin näistä ovat hieman huolestuttavampia kuin toiset, kuten jarruihin liittyvät ongelmat, kun taas vuotavan kattoluukun kaltaiset ongelmat voidaan korjata jo varhaisemmassa vaiheessa, jos niihin kiinnitetään huomiota. S40 II on hieman luotettavampi kuin 1. sukupolvi, mutta ei tarpeeksi, jotta sillä olisi todellista merkitystä.

Volvo S40 – Arvo ja käytännöllisyys

Volvo S40:n saa 2 500-16 000 dollarin välillä mallista, rakennusvuodesta, varusteista, kunnosta ja ajokilometreistä riippuen. Osa näistä voi olla erittäin arvokkaita, jos niitä on huollettu kohtuullisesti. Siitäkin huolimatta sinun on kiinnitettävä tarkkaa huomiota kaikkiin huoltohistoria-asiakirjoihin.
Käytännöllisyydeltään S40 ei ehkä ole kaikkein suurin sedan, mutta siinä on varmasti riittävästi tilaa sellaiselle, joka ei aio kuljettaa pitkiä henkilöitä kovin usein. Tavaratila on myös kunnollinen, kun taas yleinen näkyvyys on keskinkertainen.

FAQ-osio

Mikä Volvo S40 minun pitäisi ostaa?

Kahden S40-sukupolven välillä kannattaa keskittyä siihen, josta pidät enemmän, sillä molemmat ovat laadultaan suhteellisen samanlaisia. S40 II on kuitenkin edistyneempi auto, varsinkin koska se on saatavana sekä RWD- että AWD-muodossa ja siinä on myös automaattivaihteisto.

  Onko Volvo luotettavampi kuin Audi?

Moottoreista T4-moottorit näyttävät olevan suosituimpia, ja jotkut kehuvat myös 1,9 litran dieselmoottoria todella luotettavaksi.

Onko Volvo S40 turvallinen?

Volvo-autot ovat tunnettuja vaikuttavista turvallisuustiedoistaan, eikä S40 ole poikkeus, varsinkaan toinen sukupolvi. Ensimmäisen sukupolven S40 on nyt suhteellisen vanha auto, mikä tarkoittaa, että se ei ole läheskään yhtä turvallinen kuin S40 II.

Jopa S40 II:sta puuttuu kuitenkin suurin osa nykyaikaisista turvatekniikoista, sillä useimmat niistä eivät olleet tuolloin saatavilla. Silti toisen sukupolven S40 on rakennettu lujasti, minkä ansiosta sen törmäystestitulokset ovat melko vaikuttavia.

Miksi Volvo lopetti S40:n valmistuksen?

Voisi luulla, että miljoonan myydyn kappaleen jälkeen Volvo luopuu vastentahtoisesti S40:stä. S40:n viimeisten vuosien aikana sen suosio kuitenkin laski valtavasti, sillä 2010-luvun alussa maasturit ja crossoverit alkoivat nopeasti kasvattaa suosiotaan.

S40:n 5-sylinteriset moottorit eivät ole taloudellisia eivätkä nopeita, ja ne ovat myös liian äänekkäitä segmenttiin nähden. Omistajat valittivat myös ergonomiasta, mutta tärkein syy S40:n hylkäämiseen oli se, että tämänkaltaiset autot alkoivat menettää nopeasti huomiota.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z