Volvo XC90 ongelmat

Volvo XC90 ongelmat

Volvo XC90 on keskikokoinen ylellinen perhemaasturi, joka esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2002 ja on nyt toisessa sukupolvessa. XC90 on Volvon lippulaiva-SUV, mikä tarkoittaa, että sen pitäisi olla uskomattoman ylellinen auto, ja onneksi se onkin. Tämä tarkoittaa, että XC90 kilpailee BMW X5:n ja Mercedes GLE:n kaltaisten autojen kanssa, ja se jopa päihittää ne monessa suhteessa.

XC90 vaikuttaa kokonaisuutena suhteellisen luotettavalta autolta, mutta se kärsii joistakin ongelmista, jotka heikentävät tätä kuvaa melkoisesti. XC90 kärsii automaattijarrujen ongelmista, vaihteiston ongelmista, renkaiden ennenaikaisesta kulumisesta, ilmajousituksen ongelmista ja AWD-järjestelmän öljyvuodoista.

Jotkut näistä ongelmista, kuten vaihteisto- ja ilmajousitusongelmat, ovat yleensä melko kalliita korjata, kun taas toiset, kuten automaattijarrutuksen ongelmat, voidaan ratkaista hieman helpommin. Kaiken kaikkiaan XC90:n ei välttämättä tiedetä kärsivän kovinkaan monista ongelmista, mutta ne, joita esiintyy, voivat aiheuttaa hieman päänvaivaa.

Siitä huolimatta XC90 näyttää tarjoavan parempia luotettavuustuloksia kuin jotkut saksalaiset kilpailijansa. Tällaiset suuret ylelliset perhemaasturit maksavat paljon rahaa ylläpitoon, mikä on todellakin mainitsemisen arvoinen asia.

Volvo XC90 – Automaattiset jarrutusongelmat

Vuoden 2014 Volvo XC90 yhdistetään useimmiten automaattijarrutukseen liittyviin ongelmiin. Tarkemmin sanottuna auto pysähtyy täysin itsestään ilman mitään varoitusta tai tarvetta. Tällaisia ongelmia esiintyy sekä uusissa, käytetyissä, paljon ajetuissa että vähän ajetuissa autoissa, mikä on todellakin huolestuttavaa.

  Voiko automaattivaihteista Volvoa hinata?

Tätä ongelmaa ei ole pitkään aikaan korjattu, mutta Volvo on lopulta julkaissut takaisinkutsun, joka koski myös XC90-mallia. Joidenkin raporttien mukaan ongelma johtui puuttuvasta ohjelmistokoodista. Kaiken kaikkiaan asia on helposti ratkaistavissa, ja useimmissa XC90-malleissa ongelma on korjattu.

Volvo XC90 – Vaihteisto-ongelmat

Sekä XC90:n ensimmäisen että toisen sukupolven tiedetään kärsivän vaihteistoon liittyvistä ongelmista. Ensimmäisen sukupolven XC90 on kuitenkin paljon pahempi kuin toisen sukupolven, koska niitä esiintyy yleensä laajemmassa mittakaavassa. Joidenkin raporttien mukaan 1. sukupolven Volvo XC90:n ongelmat ilmenevät yleensä noin 100 000 kilometrin kohdalla, ja ne pahenevat siitä eteenpäin.

Jos XC90-autostasi kuuluu outoja ääniä, pysäytä auto heti ja yritä diagnosoida ongelma mahdollisimman pian. Jos jatkat autolla ajamista, saatat joutua jopa vaihtamaan koko vaihteistojärjestelmän ja mahdollisesti jopa vetoakselin, mikä nostaa korjauskustannukset lähes 8 000 dollariin.

Volvo XC90 – Renkaiden ennenaikainen kuluminen

Aiempien XC90-mallien tiedetään kärsineen myös erikoisista ongelmista, joiden vuoksi renkaat kestivät vain 10 000-12 000 kilometriä. Renkaiden ennenaikainen kuluminen liittyy todennäköisesti pyörien varovaisuuteen ja kuperuuteen, joita on säädettävä usein. Tällaiset ongelmat voivat jopa aiheuttaa onnettomuuksia, koska renkaat eivät pysty säilyttämään pitoa niin hyvin kuin pitäisi.

Ongelma tässä on se, että XC90 on ylellinen katumaasturi, mikä tarkoittaa, että XC90:n renkaat maksavat helposti 1 500-3 000 dollaria koko sarjasta.

  Onko Polestar ja Volvo sama asia?

Volvo XC90 – Ilmajousitusongelmat

Volvo XC90:n toiseen sukupolveen on saatavana kehittynyt ilmajousitusjärjestelmä, joka saa auton liukumaan epätasaisilla pinnoilla. Vaikka ilmajousitusjärjestelmä saa auton tuntumaan paljon ylellisemmältä, se tekee autosta myös ongelmallisemman.

Monissa verkkolähteissä kerrotaan, että ilmakompressorin tiedetään vikaantuvan, mikä voi aiheuttaa XC90:n täydellisen ajokorkeuden menetyksen. Ilmakompressorin vaihtaminen maksaa paljon rahaa, mutta se kannattaa tehdä, jos et halua, että autossa ilmenee yhä vakavampia ilmajousitusongelmia.

Volvo XC90 – AWD-järjestelmän öljyvuodot

On jonkinlainen juokseva vitsi, että kaikki kalliit eurooppalaiset autot tykkäävät öljystä jostain. Volvo XC90:n tapauksessa se on todennäköisesti vetoakseli. Nämä johtuvat yleensä kuluneista tiivisteistä ja letkuista, jotka haurastuvat ja murtuvat ajan myötä.

Onneksi useimmat näistä ongelmista voidaan ratkaista ilman suurempia peruskorjauksia.

UKK-osio

Onko Volvo XC90 sen arvoinen?

Volvo XC90 on sen arvoinen, jos haluat keskikokoisen ylellisen perhemaasturin. XC90 on yksi parhaista keskikokoisten luksusmaastureista nykyisillä markkinoilla, erityisesti verrattuna XC90:n edelliseen sukupolveen, joka ei ollut saksalaisten tasolla. Vaikka nykyinen XC90 on jo hieman vanhahtava, se on edelleen loistava luksusauto.

Parhaat XC90-mallit ostettavaksi ovat todennäköisesti hybridit, sillä ne pystyvät säästämään rahaa pitkällä aikavälillä. Lisäksi XC90-hybridit ovat myös tehokkaimpia malleja, joita voit saada. XC90 ei ole dynaaminen katumaasturi, mutta tosiasia on, että tuskin mikään keskikokoinen katumaasturi on sitä.

  Miksi käytetyt Volvot ovat niin halpoja?

Kuinka paljon Volvo XC90:n huolto maksaa?

Useimmat lähteet ilmoittavat, että XC90 maksaa vuosittain noin 800 dollaria huoltokustannuksia. Todelliset omistuskustannukset riippuvat kuitenkin enimmäkseen siitä, miten hyvin pidät huolta autostasi. Tästä huolimatta jotkut omistajat ovat jopa kaksinkertaistaneet edellä mainitun summan, kun taas toiset ovat onnistuneet maksamaan paljon vähemmän.

Joka tapauksessa monet tekijät vaikuttavat siihen, kuinka kalliiksi auto lopulta tulee, mikä tarkoittaa, että auto kannattaa aina huoltaa ennemmin kuin myöhemmin, jolloin kustannukset ovat yleensä korkeammat.

Onko Volvo XC90 kallis korjata?

Se riippuu siitä, mitä pitää korjata. Jos ongelmat liittyvät moottoriin, hybridijärjestelmään tai ajovaloihin, kustannukset nousevat yleensä nopeasti. Toisaalta, jos tarvittavat korjaukset ovat osa tavanomaista kulumista, XC90:n ei pitäisi vahingoittaa pankkitiliäsi sen enempää kuin premium-luokan hatchbackin.

Tärkein johtopäätös on, että on vaikea sanoa, kuinka paljon auton omistaminen maksaa, ennen kuin sen kanssa aletaan elää.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z