VW Arteonin vaihteisto ongelmat

Volkswagen Arteon ongelmat

Volkswagen Arteon on tyylikkäämpi, nuorekkaampi ja urheilullisempi versio väistyvästä Volkswagen Passatista, ja se on tällä hetkellä VW:n paras sedan. VW Arteon seuraa lakkautetun VW CC:n jalanjälkiä, joka otti Passatin ja teki siitä mielenkiintoisemman. Tämä suuntaus on nähtävissä koko autoteollisuudessa Audi A6/A7:n, BMW 5/6-sarjan ja Mercedes E/CLS-luokan kohdalla.

Vaikka voisimme viettää kohtuullisen paljon aikaa puhumalla neliovisista coupeista, aiomme itse asiassa keskittyä VW Arteonin vaihteisto-ongelmiin, jotka voivat joskus tehdä merkityksettömäksi sen, näyttääkö auto hyvältä vai ei. VW Arteonissa käytetään tuttua DSG-kaksoiskytkinvaihteistoa, joka on nykyään useimmissa VW-malleissa.

Ensimmäinen mainitsemamme ongelma on se, että DSG-laatikko ei suostu kytkemään peruutusvaihteen/6. vaihdetta kokonaan. Muita ongelmia ovat esimerkiksi kytkimen ongelmat, mekatroniikkaongelmat tai se, että vaihteisto on laiska/kova vaihtamaan. On tärkeää muistaa, että hyvin huollettu DSG-vaihteisto kestää pitkään, mutta jos sitä ei huolleta riittävästi, se pettää.

Jos siis olet hankkimassa käytettyä Arteonia, muista tehdä ostoa edeltävä tarkastus, sillä se todennäköisesti kertoo vaihteiston kunnosta.

Vaihteisto ei suostu kytkemään peruutusvaihteita/6. vaihteen päälle

Useimmille automaattivaihteistoille vaihtamisongelmat eivät ole vieraita, sillä ne ovat olleet yleisiä automaattivaihteistoissa jo vuosikymmeniä. Ongelmana on se, että syyt, miksi nämä ongelmat ilmenevät, ovat yleensä erilaisia. VW:n DSG-vaihteistossa tärkeimmät syyt siihen, että vaihteisto ei suostu kytkemään peruutusvaihteita tai kuudetta vaihdetta, johtuvat peruutusvaihteen valitsimen tai liukusäätimen/haarukan ongelmista.

  Volkswagen ID.4 yleiset ongelmat

Oireita ovat muun muassa narskuvat äänet, kun yritetään kytkeä peruutusvaihde, tai vikakoodit, joissa lukee 06293 tai 01851. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi vaihteisto on purettava ja vaihdettava joko laakeri tai haarukka. Jotkut sanoivat, että nämä ongelmat voivat johtua pienistä metallipaloista, jotka ovat juuttuneet valitsimeen, ja jos näin on, voit ratkaista ongelman helposti, kun avaat vaihteiston.

Kytkinongelmat

Kytkin on minkä tahansa vaihteiston keskipiste, mikä tarkoittaa, että viallinen kytkin tarkoittaa viallista vaihteistoa. DSG-kytkin on rakennettu kahdesta design-levystä, jotka on sidottu yhteen. DSG-yksiköt ovat usein pahamaineisia siitä, että ne ovat hieman nykiviä stop-and-go-liikenteessä, mikä yleensä rasittaa kytkintä lisää.

Kytkimet voivat myös luistaa ja kamppailla pitoa vastaan, mikä johtaa tehon menetykseen. Pahimmat DSG-kytkinongelmat liittyvät siihen, että järjestelmästä kuuluu kova pamahdus ja moottori sammuu. Näiden korjaamiseksi sinun on useimmiten vaihdettava kytkimet upouusiin, koska se on luotettavin tapa korjata asia pitkällä aikavälillä.

Mekatroniset ongelmat

VW Arteon -vaihteiston kaksi edellistä ongelmaa ovat yleisiä, mutta mekatroniset ongelmat voivat usein viedä kakkua yleisimpinä DSG-ongelmina, joita voi kohdata. Näitä ovat muun muassa vaihteiston vuodot, jotka todennäköisesti vaativat mekatroniikan täydellisen uudelleenrakentamisen tai vaihtamisen. Myös vaihteiston ohjausyksikkö voi pettää, ja se on myös vaihdettava.

Matalapainevuodot ovat yhtä yleisiä kuin korkeapainevuodot, jotka molemmat ovat todellakin ongelma. Paras tapa lähestyä tämän ongelman korjaamista on skannata auton ECU:sta mahdolliset vikakoodit ennen vaihteiston irrottamista, sillä mahdollisia syyllisiä tähän ongelmaan on monia.

  Aiways vs VW - kumpi on parempi?

Vaihteisto on laiska ja kova vaihtamaan.

Viimeinen mainitsemamme ongelmaryhmä liittyy siihen, miten karkea DSG-yksikkö pyrkii toimimaan. Ongelmat, kuten nykiminen kolmipistekäännöksiä tehdessä tai pysähtyneessä liikenteessä ajettaessa, ovat yleisiä Arteonissa, samoin kuin ongelmat, kun vaihteisto on todella karkea vaihtaa.

Kuluneet kytkinpaketit ovat todennäköisesti syynä auton säröilyyn, kun taas ajoittainen DSG:n laiskuus on useimmiten normaalia. Jos nämä kuitenkin jatkuvat, muista tarkastaa nestetasot tai solenoidin kunto, sillä vaihteistoöljyn saastumisen tiedetään aiheuttavan näitä ongelmia.

FAQ-osio

Onko VW DSG hyvä vaihteisto?

Volkswagenin DSG-vaihteisto on yksi parhaista työmatkavaihteistoista, joita nykyaikaiseen autoon voi saada. DSG-vaihteisto on tyypillisesti todella nopea reagoimaan, tehokas ja johdonmukainen koko auton kierrosalueella. Vaihteistoa käytetään monissa VAG:n tuotteissa, kuten VW:ssä, Audissa, Seatissa, Skodassa ja monissa muissa merkeissä.

Huonoja puolia on todennäköisesti se, että vaihteiston tiedetään olevan luonnostaan nykivä matalilla nopeuksilla liikuttaessa ja että se voi joskus tuntua hieman laiskalta, kun se kytkeytyy kick downiin. Hyviä puolia DSG:ssä on se, että se on DCT-vaihteistoksi melko vankka yksikkö, joka vaihtaa nopeasti ja auttaa auton yleistä tehokkuutta.

Onko VW Arteon hyvä auto?

Volkswagen Arteon on todellakin todella hyvä auto, sillä siinä yhdistyvät VW Passatin käytännöllisyys ja käytettävyys paketilla, joka on paljon houkuttelevampi useammalla kuin yhdellä tavalla. Se tarjoaa suhteellisen tehokkaat ja hienostuneet moottorit, ja sen yleinen muotoilu on hämmästyttävä sekä sisältä että ulkoa.

  Onko Volkswagen Atlas hyvä auto?

Se ei ehkä tunnu yhtä urheilulliselta kuin miltä se näyttää, mutta VW teki sen tarkoituksella, koska se tietää, että useimmat VW Arteonin ostajat haluavat rauhallisen, mukavan ja miellyttävän ajokokemuksen. Jos haluat tietää lisää siitä, miksi Arteon on niin hyvä auto, klikkaa tästä.

Onko VW Arteon luotettava?

VW Arteon on melko luotettava auto, sillä se onnistuu tulemaan vielä paremmaksi viimeisimmän facelift-mallin myötä. Siitä huolimatta Arteon kärsii muutamista merkittävistä ongelmista, jotka voivat vaikuttaa yleiseen omistuskokemukseesi.

Jos kuitenkin huolehdit Arteonista asianmukaisesti ja teet kaikki huolto- ja kunnossapitotoimenpiteet suunnitellusti, ei ole mitään syytä, miksi Arteon ei kestäisi kohtuullisen pitkään.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z