{"id":1049,"date":"2021-07-16T10:55:27","date_gmt":"2021-07-16T10:55:27","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1049"},"modified":"2021-07-16T10:55:27","modified_gmt":"2021-07-16T10:55:27","slug":"miksi-ei-kannata-ostaa-bmwta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miksi-ei-kannata-ostaa-bmwta\/","title":{"rendered":"Miksi ei kannata ostaa BMW:t\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

BMW on vuosien varrella ollut suorituskyvyn ja pelk\u00e4n ajamisen ilon ikoni, mutta BMW-kuljettajiin on jo i\u00e4t ja ajat liittynyt leimautuminen ja suuri ennakkoluulo, jonka mukaan merkki murtuu helpommin kuin muut. Onko t\u00e4ss\u00e4 per\u00e4\u00e4? Kyll\u00e4, jossain m\u00e4\u00e4rin.<\/p>\n\n\n\n

Yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 syist\u00e4 olla ostamatta BMW:t\u00e4 ovat omistuskustannukset, \u00f6ljyvuodot ja kaikki ne anturit, joita BMW on asentanut uusiin malleihin. BMW:t ovat kalliita ostaa ja kalliita huoltaa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4rkeimm\u00e4t syyt olla ostamatta BMW:t\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

BMW:t eiv\u00e4t sovi ihmisille, jotka pit\u00e4v\u00e4t autostaan kiinni pitk\u00e4\u00e4n.<\/h3>\n\n\n\n

Jos olet henkil\u00f6, joka tykk\u00e4\u00e4 ajaa samalla autolla vuosia ja jos siin\u00e4 ei ole mit\u00e4\u00e4n vikaa, pit\u00e4\u00e4 sen niin kauan kuin se kulkee, BMW ei varmasti ole sinua varten. BMW:ll\u00e4 on syy siihen, miksi takuu kattaa vain 4 vuotta tai 50 000 kilometri\u00e4, mik\u00e4 tuskin riitt\u00e4\u00e4 useimmille kuljettajille, sill\u00e4 50 000 kilometri\u00e4 voi kulkea alle kahdessa vuodessa, jos on liikenteess\u00e4 joka p\u00e4iv\u00e4. BMW-autot ovat tunnettuja siit\u00e4, ett\u00e4 ne hajoavat, kun takuu on p\u00e4\u00e4ttynyt.<\/p>\n\n\n\n

Uudet BMW-autot eiv\u00e4t ole en\u00e4\u00e4 sit\u00e4, mit\u00e4 merkki oli ennen.<\/h3>\n\n\n\n

BMW on menett\u00e4nyt suurimman osan vanhan koulukunnan autoharrastajista, jotka johtivat sen menestykseen entisaikoina. BMW:ll\u00e4 oli ennen kyse silkasta suorituskyvyst\u00e4 maantiell\u00e4, ja se on vuosien varrella siirtynyt hieman kohti luksusta.<\/p>\n\n\n\n

BMW:n ohjaus on mennyt turraksi, ja tiell\u00e4 on enemm\u00e4n avustavia toimintoja kuin varsinaista ajamista. Laajasta mallivalikoimasta huolimatta vain pari kantaa yh\u00e4 BMW:n vanhaa henke\u00e4. Valitettavasti niit\u00e4 ei valmisteta yht\u00e4 massiivisesti ja niit\u00e4 on vaikeampi saada.<\/p>\n\n\n\n

Kalliit paketit<\/h3>\n\n\n\n

Jos haluat ostaa paremman p\u00e4ivityksen autosi radioon, joudut maksamaan siit\u00e4 suuren summan. Ja jotta BMW sallii sen, sinun on my\u00f6s ostettava etuk\u00e4teen koko t\u00e4ydellinen paketti. Paketti ei liity haluamaasi ominaisuuteen, mutta heid\u00e4n j\u00e4rjestelm\u00e4ns\u00e4 edellytt\u00e4\u00e4 sit\u00e4, jotta voit avata mahdollisuuden ostaa haluamasi ominaisuuden.
Loppujen lopuksi saatat p\u00e4\u00e4ty\u00e4 maksamaan yli 2 000 dollarin lis\u00e4maksun siit\u00e4 radiosta, jonka halusit autoosi.<\/p>\n\n\n\n

BMW:ll\u00e4 on yksi korkeimmista omistajakustannuksista.<\/h3>\n\n\n\n

BMW:n 10 vuoden keskim\u00e4\u00e4r\u00e4iset omistuskustannukset ovat arviolta hieman yli 18 000 dollaria. Ei ole lainkaan harvinaista, ett\u00e4 maksat paikalliselle mekaanikolle 1000-2 000 dollaria korjauksesta muutaman kuukauden v\u00e4lein, varsinkin jos olet ostanut k\u00e4ytetyn BMW-ajoneuvon.
Joissakin BMW-malleissa vuotuiset korjauskustannukset ovat keskim\u00e4\u00e4rin 1 000 dollaria, mik\u00e4 tekee niiden yll\u00e4pidosta hieman edullisempaa, mutta se on silti useimmille ihmisille iso asia.
Monet autojen luotettavuusluokituspalvelut rankkaavat BMW:n 32 automerkin joukossa 30. sijalle luotettavuuden suhteen maantiell\u00e4. Useimmissa BMW:ss\u00e4 esiintyy monia yleisi\u00e4 ongelmia. BMW ei ehk\u00e4 tarkoita juuri lompakon rikkomista, mutta joissakin tapauksissa tilanne on juuri t\u00e4m\u00e4. Useimmat 3- ja 5-sarjan autot, jotka on varustettu kuusisylinterisill\u00e4 moottoreilla, ovat jokseenkin pahamaineisia niiden ep\u00e4onnistuneista j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelmist\u00e4, jotka vuotavat ja puhkeavat melko yleisesti.<\/p>\n\n\n\n

Poistot ja bensakustannukset<\/h3>\n\n\n\n

BMW:n arvo alenee nopeammin kuin mink\u00e4\u00e4n muun liikenteess\u00e4 olevan ajoneuvon. Siihen saattaa olla useampiakin syit\u00e4, mutta tosiasia on, ett\u00e4 BMW menett\u00e4\u00e4 heti ostettuaan suuren osan alkuper\u00e4isest\u00e4 arvostaan. Voit l\u00f6yt\u00e4\u00e4 k\u00e4ytettyj\u00e4 BMW:it\u00e4, joilla on ajettu vain muutama kilometri ja jotka maksavat 60 prosenttia ajoneuvon alkuper\u00e4isest\u00e4 hinnasta.
N\u00e4ihin autoihin liittyy leima, eik\u00e4 kukaan ole valmis maksamaan k\u00e4ytetyst\u00e4 BMW:st\u00e4 t\u00e4ytt\u00e4 hintaa. Ehk\u00e4 potentiaalisiin asiakkaisiin vaikuttaa BMW-kuljettajien maine – aggressiivinen ajotapa ja v\u00e4h\u00e4inen tai olematon huolto.
Olipa t\u00e4m\u00e4 totta tai ei, se on varmasti vaikuttanut k\u00e4ytettyjen BMW:iden hintoihin, sill\u00e4 monet uudet kuljettajat haluavat p\u00e4\u00e4st\u00e4 tien p\u00e4\u00e4lle tehokkaalla ajoneuvolla, ja he valitsevat BMW:n. Kokemattomat kuljettajat tarkoittavat huonoa huoltoa.
Millainen on hyv\u00e4 keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen kilometrilukema (mpg), jota kannattaa etsi\u00e4 ajoneuvoa ostettaessa? Siit\u00e4 voidaan kiistell\u00e4, mutta useimmat asiantuntijat sanovat, ett\u00e4 50-60 mpg on hyv\u00e4. BMW:n virallisten asiakirjojen mukaan BMW:n uudempien ajoneuvojen keskiarvo on 36 kilometri\u00e4. Todellisuudessa useimmat BMW:t antavat kuitenkin keskim\u00e4\u00e4rin 28-29 mpg kaupungissa ja jopa 32 mpg maantiell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6ongelmat – anturit ja ikkunat<\/h3>\n\n\n\n

Uudemmat BMW-mallit ovat pahamaineisia s\u00e4hk\u00f6isten antureiden toimintah\u00e4iri\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 ikkunoiden ja LED-valojen pett\u00e4misest\u00e4. Toimintah\u00e4iri\u00f6t eiv\u00e4t rajoitu vain hienoihin antureihin, vempaimiin ja elektroniikkaan. Joskus yksinkertaiset asiat, kuten ovet, ikkunat ja kahvat, kielt\u00e4ytyv\u00e4t toimimasta joissakin malleissa.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ytetyn BMW:n ostaminen<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka kauan BMW:n korjauskelvottomuus kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Useimmat vanhemmat BMW-mallit voivat kest\u00e4\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 20 vuotta, ennen kuin ne saavuttavat korjauskelvottomuuspisteen. 1990-luvun ja 2000 – 2006 BMW 3-sarjan autot on varustettu eritt\u00e4in luotettavilla moottoreilla, ja ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 asianmukaisella huollolla n\u00e4m\u00e4 ajoneuvot voivat kest\u00e4\u00e4 yli 20 vuotta, joissakin tapauksissa jopa yli 30 vuotta.
Toisaalta, jos ajat BMW X5 -mallia, jossa on 330D 3.0 -dieselmoottori, koet todenn\u00e4k\u00f6isesti turbovian sek\u00e4 takuuaikana ett\u00e4 sen ulkopuolella.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka monen kilometrin j\u00e4lkeen BMW-autoissa alkaa olla ongelmia?<\/h3>\n\n\n\n

Viime vuosien suurin ongelma BMW-autoissa on ollut niiden j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4. Vaikka se koostuu useista osista, ne kaikki saattavat rikkoutua, jolloin ne joudutaan lopulta vaihtamaan.
Yleens\u00e4 useimmat BMW-mallit voivat kest\u00e4\u00e4 80 000-120 000 kilometri\u00e4 ennen kuin tarvitaan suurempaa korjausta, mutta t\u00e4m\u00e4 riippuu tietenkin suuresti huollon ja s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisen yll\u00e4pidon tasosta.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 kilometrej\u00e4 minun pit\u00e4isi etsi\u00e4, kun ostan k\u00e4ytetyn BMW:n?<\/h3>\n\n\n\n

Kun ostat k\u00e4ytetyn BMW:n, varmista, ett\u00e4 sinulla on hyv\u00e4 k\u00e4sitys siit\u00e4, kuinka hyvin ajoneuvo on huollettu. Jos se on saavuttanut yli 100 000 kilometri\u00e4 ilman suurempia ongelmia, odota sellaista pian, mutta se voi my\u00f6s olla merkki hyv\u00e4st\u00e4 huollosta. Yleisesti ottaen yrit\u00e4 ostaa ajoneuvo, jolla on ajettu alle 80 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW on vuosien varrella ollut suorituskyvyn ja pelk\u00e4n ajamisen ilon ikoni, mutta BMW-kuljettajiin on jo i\u00e4t ja ajat liittynyt leimautuminen ja suuri ennakkoluulo, jonka mukaan merkki murtuu helpommin kuin muut.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1049"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1049"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1049\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1049"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1049"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1049"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}