{"id":1063,"date":"2021-07-16T11:01:50","date_gmt":"2021-07-16T11:01:50","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1063"},"modified":"2021-07-16T11:01:50","modified_gmt":"2021-07-16T11:01:50","slug":"onko-cayman-kovakattoinen-boxster","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-cayman-kovakattoinen-boxster\/","title":{"rendered":"Onko Cayman kovakattoinen Boxster?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche Boxsterin ja Porsche Caymanin yht\u00e4l\u00e4isyydet ovat niin merkitt\u00e4vi\u00e4, ett\u00e4 voisi luulla niiden olevan enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n sama auto. Ja se on osittain totta, mutta avoauton ja coupe-alustan v\u00e4lill\u00e4 on muutamia merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja.<\/p>\n\n\n\n

Sek\u00e4 Caymanilla ett\u00e4 Boxsterilla on paljon yhteisi\u00e4 osia, mutta jotkin osat ovat erilaisia erilaisten aerodynaamisten ja j\u00e4\u00e4hdytysvaatimusten vuoksi. Erot ovat selvimmin havaittavissa Cayman\/Boxster-malliston yl\u00e4p\u00e4\u00e4ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Cayman GT4 on rata-autoiluun keskittyv\u00e4 coupe, jonka tarkoituksena on tarjota kuljettajalleen korkein mahdollinen suorituskyky ja ajokokemus. Boxster Spyder on GT4:\u00e4\u00e4 vastaava Boxster-malli, mutta GT4 on n\u00e4ist\u00e4 kahdesta huomattavasti suorituskykyisempi.<\/p>\n\n\n\n

On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 sek\u00e4 Cayman ett\u00e4 Boxster-malli ovat yht\u00e4 vaikuttavia, mutta jos arvostat j\u00e4ykemp\u00e4\u00e4 ja urheilullisempaa ajokokemusta, valitse Cayman. Jos rakastat avoautoja ja asut ilmastossa, jossa voit ajaa katto alas laskettuna, valitse Boxster.<\/p>\n\n\n\n

Aerodynamiikka<\/h2>\n\n\n\n

Aerodynamiikka on termi, jolla kuvataan auton kyky\u00e4 hallita ilmaa. T\u00e4ss\u00e4 tapauksessa Porsche Cayman tarjoaa aerodynaamisemman profiilin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 tuulen melu h\u00e4iritsee v\u00e4hemm\u00e4n, ja alavoima- ja ilmanvastuskerrointilastot ovat Caymanilla hieman paremmat.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 ei tarkoita, ett\u00e4 Boxster olisi huonompi, mutta se ei vain ole yht\u00e4 suorituskykyinen. Paremman aeroprofiilin seurauksena Cayman on hiljaisempi, sen pit\u00e4isi olla hieman tehokkaampi ja se tarvitsee v\u00e4hemm\u00e4n korimuutoksia aerodynamiikan kannalta keskeisiin alueisiin, kuten etupuskuriin ja takadiffuusoriin.<\/p>\n\n\n\n

Juuri t\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 Boxsterin huippumalli on hieman erilainen, ja siksi siin\u00e4 ei ole erillist\u00e4 takasiipe\u00e4. Porsche onnistui tasoittamaan downforce-lukemat n\u00e4iden kahden v\u00e4lill\u00e4, mutta Cayman tarjoaa silti paremman aeroprofiilin.<\/p>\n\n\n\n

Voimansiirto<\/h2>\n\n\n\n

Voimansiirto-osastolla Boxster\/Cayman-mallit ovat melko vertailukelpoisia. Cayman-malli tarjoaa kuitenkin hieman enemm\u00e4n tehoa koko mallistossa. Yleens\u00e4 Boxster- ja Cayman-mallien v\u00e4lill\u00e4 on 10-15 hevosvoiman ero, mutta se ei riit\u00e4 erottamaan suorituskykytilastoja selv\u00e4sti toisistaan.<\/p>\n\n\n\n

Cayman tavallisesti saavuttaa nopeuden 60 km\/h hieman nopeammin, mutta ei niin paljon, ett\u00e4 sen huomaisi ilman ajanottoa. Alkutason Cayman\/Boxster-malleissa on 2,7-litrainen tasakaksoismoottori, jonka teho on 265 kummassakin mallissa. Boxsterin ja Caymanin S-malleissa on 3,4-litrainen kuusimoottorinen tasakone, ja Cayman S tarjoaa 15 hv enemm\u00e4n (330 hv verrattuna 315 hv:hen).<\/p>\n\n\n\n

GT4\/Boxster Spyder -vaihtoehtojen ero on 10hv GT4:n hyv\u00e4ksi, mutta olennainen 3,8L Carrera-moottori on sama. Joukon vakoilukuvien perusteella Porsche on pian paljastamassa voimakkaasti radalle keskittyv\u00e4n Cayman GT4RS:n, eik\u00e4 GT4RS:st\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isesti tule Boxster-varianssia.<\/p>\n\n\n\n

Asiakaskunta<\/h2>\n\n\n\n

Caymanin ja Boxsterin erot ovat my\u00f6s melko selv\u00e4t, jos tarkastellaan asiakaskuntaa. Keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen Porsche Cayman -asiakas on yleens\u00e4 kiinnostuneempi rata- ja suorituskykyajosta verrattuna Boxsterin omistajaan.<\/p>\n\n\n\n

Boxsterin omistaja on yleens\u00e4 kiinnostuneempi ylh\u00e4\u00e4lt\u00e4 alas ajamisesta, ja vaikka saatat t\u00f6rm\u00e4t\u00e4 muutamaan rata-ajossa ajavaan Porsche Boxsteriin, Caymaneita on paljon enemm\u00e4n Silverstonen, Nurburgringin, Span jne. kaltaisissa paikoissa.<\/p>\n\n\n\n

On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 Caymania k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kilpa-autoiluun ja Boxsteria ei. Jotkut jopa uskovat, ett\u00e4 Boxster oli ensisijainen malli n\u00e4iden kahden v\u00e4lill\u00e4, ja Cayman kehitettiin ensisijaisesti kilpa-ajotarkoituksiin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00f6rm\u00e4\u00e4 my\u00f6s todenn\u00e4k\u00f6isemmin naisen omistamaan Boxsteriin, ja manuaalisen Caymanin omistajia on prosentuaalisesti enemm\u00e4n kuin Boxsterin manuaalisen omistajia prosentuaalisesti. On melko selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 suorituskykyisten autojen harrastajat valitsevat yleens\u00e4 Caymanin Boxsterin edelle.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Cayman parempi arvo Boxsteriin verrattuna?<\/h3>\n\n\n\n

Sek\u00e4 Cayman ett\u00e4 Boxster ovat uutena samanhintaisia. Caymanin l\u00e4ht\u00f6taso maksaa noin 60 000 dollaria, ja Boxster-mallia halutessasi joudut maksamaan 2 000 dollarin lis\u00e4maksun. Boxster maksaa koko mallistossa 1,5-2,5 000 dollaria enemm\u00e4n kuin vastaava Cayman-malli.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ytettyjen autojen markkinoilla Porsche Caymanit ovat kuitenkin edullisempia, koska niiden arvon aleneminen on v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4, mutta arvon alenemisprosentti on kuitenkin melko vertailukelpoinen n\u00e4iden kahden auton v\u00e4lill\u00e4. Oli miten oli, 2nd hand -markkinat suosivat n\u00e4it\u00e4 molempia, koska ne ovat h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4n suorituskykyisi\u00e4 urheiluautoja hintaansa n\u00e4hden.<\/p>\n\n\n\n

Onko Cayman k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisempi kuin Boxster?<\/h3>\n\n\n\n

My\u00f6s t\u00e4ll\u00e4 alalla Cayman on Boxsterin edell\u00e4. Caymanissa on kuitenkin paljon enemm\u00e4n tavaratilaa, koska Porsche Boxsterin pehme\u00e4 kattomekanismi sy\u00f6 takatilaa. Sis\u00e4tiloissa Caymanissa on my\u00f6s enemm\u00e4n p\u00e4\u00e4ntilaa kuin Boxsterissa, jonka katto on paikallaan.<\/p>\n\n\n\n

Ero tavaratilan litratilavuudessa on 145 litraa, sill\u00e4 Cayman tarjoaa 425 litraa ja Boxster 280 litraa tavaratilaa. Caymaniin on saatavana my\u00f6s suosittu kaari-istuinvaihtoehto, joka lis\u00e4\u00e4 molempien matkustajien jalkatilaa entisest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Onko Cayman mukavampi kuin Boxster?<\/h3>\n\n\n\n

Cayman tarjoaa huomattavasti hiljaisemman kokemuksen Boxsteriin verrattuna kovakattorakenteen ansiosta. Cayman tarjoaa paremman \u00e4\u00e4nieristyksen, mutta urheiluistuimet eiv\u00e4t ole yht\u00e4 mukavat kuin Boxsterin istuimet, kun urheiluistuimet ovat paikoillaan.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta istuinmukavuus on k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 sama, jos et valitse kaari-istuimia. Jotkut pit\u00e4v\u00e4t my\u00f6s ylh\u00e4\u00e4lt\u00e4 alasp\u00e4in ajamista mukavampana, kun taas toiset ovat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 pidempi ylh\u00e4\u00e4lt\u00e4 alasp\u00e4in ajaminen on paljon ep\u00e4mukavampaa.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, molemmat ovat riitt\u00e4v\u00e4n mukavia, ja jossain m\u00e4\u00e4rin Cayman on kovakattoinen Boxster. N\u00e4iden kahden v\u00e4lill\u00e4 on joitakin huomattavia eroja, ja ne saattavat horjuttaa sinua suuntaan tai toiseen. Mutta riippumatta siit\u00e4, kumman n\u00e4ist\u00e4 valitset mieluummin, molemmat ovat h\u00e4kellytt\u00e4v\u00e4n kyvykk\u00e4it\u00e4 ja hyvin suunniteltuja saksalaisia premium-urheiluautoja.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche Boxsterin ja Porsche Caymanin yht\u00e4l\u00e4isyydet ovat niin merkitt\u00e4vi\u00e4, ett\u00e4 voisi luulla niiden olevan enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n sama auto. Ja se on osittain totta, mutta avoauton ja coupe-alustan v\u00e4lill\u00e4 on<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1063"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1063"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1063\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1063"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1063"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1063"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}