{"id":1120,"date":"2021-07-23T09:05:54","date_gmt":"2021-07-23T09:05:54","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1120"},"modified":"2021-07-23T09:05:54","modified_gmt":"2021-07-23T09:05:54","slug":"miksi-bmwn-ohjauspyora-on-jaykka","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miksi-bmwn-ohjauspyora-on-jaykka\/","title":{"rendered":"Miksi BMW:n ohjauspy\u00f6r\u00e4 on j\u00e4ykk\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

BMW:n ohjauspy\u00f6r\u00e4t ovat yleens\u00e4 paljon j\u00e4ykempi\u00e4 kuin muissa autoissa. BMW:n suunnitellulla ohjauspy\u00f6r\u00e4ll\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n ajotarkkuutta. Kevyell\u00e4 ohjauspy\u00f6r\u00e4ll\u00e4 on paljon vaikeampi arvata tarkasti, mihin eturenkaat osoittavat, kun taas j\u00e4ykemm\u00e4t ohjauspy\u00f6r\u00e4t antavat kuljettajalle suuren hallinnan.<\/p>\n\n\n\n

BMW:n ohjauspy\u00f6riss\u00e4 on v\u00e4hemm\u00e4n tehoavustusta.<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka kevyt ohjaus tekee autosta paljon helpomman ajaa, se tekee siit\u00e4 paljon ep\u00e4tarkemman kuoppaisilla teill\u00e4 tai suuremmilla nopeuksilla. Ja koska BMW:t on suunniteltu tuomaan omistajalleen silkkaa ajamisen iloa, niiss\u00e4 keskityt\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 my\u00f6s suorituskykyyn suuremmilla nopeuksilla, mukavuuteen ja tuntumaan tiell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on p\u00e4\u00e4syy siihen, miksi BMW on useimmissa ajoneuvoissaan k\u00e4ytt\u00e4nyt ohjauspy\u00f6ri\u00e4, joissa on v\u00e4hemm\u00e4n voimanl\u00e4hteit\u00e4. Monet ominaisuudet, jotka muissa ajoneuvoissa saattavat aluksi tuntua vastenmielisilt\u00e4, on BMW:ss\u00e4 suunniteltu suorituskyky\u00e4 ja nopeutta ajatellen.<\/p>\n\n\n\n

Mist\u00e4 tied\u00e4t, onko ohjauspy\u00f6r\u00e4si tavallista j\u00e4ykempi?<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka BMW:ss\u00e4 on yleens\u00e4 paljon j\u00e4ykemm\u00e4t ohjauspy\u00f6r\u00e4t kuin muissa autoissa, ne voivat my\u00f6s muuttua viel\u00e4 j\u00e4ykemmiksi, jos jokin vikaantuu tai rikkoutuu. BMW:n ohjauspy\u00f6r\u00e4t toimivat tyypillisesti ohjaustehostimen tukemana. Ja vaikka j\u00e4rjestelm\u00e4 on tarkoituksella tehty paljon j\u00e4ykemm\u00e4ksi kuin muilla merkeill\u00e4, se voi silti muuttua viel\u00e4 j\u00e4ykemm\u00e4ksi, jos jokin vikaantuu.<\/p>\n\n\n\n

Jos autossasi on jokin seuraavista ongelmista, sinun on todenn\u00e4k\u00f6isesti k\u00e4yt\u00e4v\u00e4 mekaanikolla.<\/p>\n\n\n\n

\u25cf Kuulet vinkuvia tai kitisevi\u00e4 \u00e4\u00e4ni\u00e4, kun k\u00e4\u00e4nn\u00e4t rattia riippumatta ajonopeudesta.
\u25cf Ohjaus on tavallista dynaamisempi, joskus ohjaaminen on helppoa, sitten se muuttuu heti paljon vaikeammaksi ilman ajonopeuden muuttamista. Tehostustehostimen ep\u00e4s\u00e4\u00e4nn\u00f6llinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen.
\u25cf Jos pihatiell\u00e4 tai autotallin lattialla n\u00e4kyy l\u00e4t\u00e4k\u00f6it\u00e4, tahroja tai tippoja.
\u25cf Jos ohjaustehostimen neste on v\u00e4hiss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos sinulla on jokin n\u00e4ist\u00e4 ongelmista, mutta et ole viel\u00e4 varma, mik\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 on vikana, ja olet innostunut selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n sen itse, aloita j\u00e4rjestelm\u00e4n diagnosointi. T\u00e4t\u00e4 varten on ensiksi teht\u00e4v\u00e4 seuraavaa:<\/p>\n\n\n\n

  1. Tarkista ohjaustehostimen nestetaso. Tee se ruuvaamalla pumpun korkki irti ja vilkaisemalla sen sis\u00e4ll\u00e4 olevaa tasoa, jos se ei ole t\u00e4ysi, t\u00e4yt\u00e4 se uudelleen nesteen k\u00e4ytt\u00f6ohjeessa olevien ohjeiden mukaisesti.<\/li>
  2. Tarkasta pumpun letkut ja linjat. Kaikki merkit vaurioista ja sinun on syyt\u00e4 k\u00e4yd\u00e4 mekaanikon luona.<\/li>
  3. Jos jokin vuotaa, harkitse k\u00e4ynti\u00e4 mekaanikolla mahdollisimman pian.<\/li>
  4. Jos kuulet kova\u00e4\u00e4nisen vinkuvan \u00e4\u00e4nen, liukuva jakohihna saattaa olla sen aiheuttaja.<\/li><\/ol>\n\n\n\n

    Ohjaustehostimen osat<\/h3>\n\n\n\n

    Ohjaustehostinj\u00e4rjestelm\u00e4 on hieman monimutkainen, mutta se koostuu vain nelj\u00e4st\u00e4 osasta. Jos sinulla on tavallista enemm\u00e4n ongelmia ohjauksen kanssa, ongelmat johtuvat todenn\u00e4k\u00f6isesti siit\u00e4, ett\u00e4 jokin n\u00e4ist\u00e4 osista on viallinen.<\/p>\n\n\n\n

    Ohjaustehostimen pumppu
    Ohjaustehostimen pumppu on suoraviivainen kone, jota moottorin hihna liikuttaa hihnapy\u00f6r\u00e4j\u00e4rjestelm\u00e4n avulla. Pumppuun kuuluu my\u00f6s toinen laite – kiertoventtiili, joka havaitsee ohjauspy\u00f6r\u00e4\u00e4n kohdistuvan voiman ja antaa j\u00e4rjestelm\u00e4n tiet\u00e4\u00e4, kuinka paljon apua tarvitset k\u00e4\u00e4nn\u00f6ksen tekemiseen. T\u00e4m\u00e4n vuoksi ohjausj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 kutsutaan usein dynaamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

    Mit\u00e4 nopeammin ajat, sit\u00e4 enemm\u00e4n nestett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 pumppaa siipiin, jotka vet\u00e4ytyv\u00e4t ja py\u00f6riv\u00e4t ohjaustehostimen pumpun soikeiden kammioiden sis\u00e4ll\u00e4. J\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 on my\u00f6s paineenalennusventtiili, jonka tarkoituksena on varmistaa, etteiv\u00e4t siivet p\u00e4\u00e4se liian suureen paineeseen.<\/p>\n\n\n\n

    Moottorin hihna
    Hihna kulkee ohjaustehostimen pumppuun kampiakselilta. Joissakin ajoneuvoissa niit\u00e4 on useita, toisissa vain yksi. Jos yksi hihnoista katkeaa tai repe\u00e4\u00e4, ohjaustehostin todenn\u00e4k\u00f6isesti pett\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

    Nesteen taso
    Varmista, ett\u00e4 tarkistat ohjauksen nesteen ja sen tason. Jos se on alhainen, j\u00e4rjestelm\u00e4 ei todenn\u00e4k\u00f6isesti pysty yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4\u00e4n painetta. Ohjaustehostinneste on ohjaustehostinj\u00e4rjestelm\u00e4n t\u00e4rkein voimavara. Ilman sit\u00e4 se ei toimi.<\/p>\n\n\n\n

    Tarkista letkut
    Varmista, ett\u00e4 letkut ovat aina puhtaat ja ett\u00e4 letkut ovat kunnossa. Jos n\u00e4et halkeamia tai sinulla on tunne, ett\u00e4 letkut ovat tukkeutuneet, sinun on k\u00e4yt\u00e4v\u00e4 mahdollisimman pian mekaanikon luona, sill\u00e4 se johtaisi suuriin toimintah\u00e4iri\u00f6ihin.<\/p>\n\n\n\n

    Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s<\/h2>\n\n\n\n

    Tyypillisesti renkailla on suuri merkitys my\u00f6s siin\u00e4, miten helposti ajoneuvon py\u00f6ri\u00e4 on helppo k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4. Mit\u00e4 suuremmat py\u00f6r\u00e4t tietyss\u00e4 ajoneuvossa ovat, sit\u00e4 vaikeampaa niiden k\u00e4\u00e4nt\u00e4minen on, riippumatta siit\u00e4, onko apuna ohjaustehostin. BMW on p\u00e4\u00e4tt\u00e4nyt uhrata kevyen ohjauspy\u00f6r\u00e4n tuomasta mukavuudesta saadakseen aikaan paljon vakaamman auton suurissa nopeuksissa ja antaakseen kuljettajille haluamansa palautteen tiell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

    Tieto siit\u00e4, mit\u00e4 etupy\u00f6r\u00e4t tekev\u00e4t mill\u00e4 hetkell\u00e4 tahansa, voi olla erona sen v\u00e4lill\u00e4, nautitko autolla ajamisesta vai et. Ja BMW:ll\u00e4 on kyse nautinnosta.<\/p>\n\n\n\n

    FAQ<\/h2>\n\n\n\n

    Miksi BMW-autot tuntuvat pehmeilt\u00e4 suuremmissa nopeuksissa?<\/h3>\n\n\n\n

    BMW valmistaa autoja, joiden tavoitteena on tuottaa silkkaa ajamisen iloa, ja siksi se optimoi ajoneuvonsa suurempia nopeuksia varten j\u00e4ykemmill\u00e4 ohjauspy\u00f6rill\u00e4, alustadynamiikalla ja paljon paremmalla painotasapainon ymm\u00e4rt\u00e4misell\u00e4. Lis\u00e4ksi jousituksella ja py\u00f6r\u00e4-rengaspaketeilla on suuri merkitys siin\u00e4, ett\u00e4 BMW:n autot ovat ajomukavuuden suhteen ruokaketjun k\u00e4rjess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

    Mik\u00e4 on yleisin syy siihen, ett\u00e4 BMW:si ohjaus voisi olla j\u00e4ykempi?<\/h3>\n\n\n\n

    BMW-ajoneuvoissa ohjaus on yleens\u00e4 paljon j\u00e4ykempi kuin muissa autoissa, p\u00e4\u00e4asiassa siksi, ett\u00e4 ohjaustehostin on pienempi. Jos sinusta tuntuu, ett\u00e4 autosi ohjaustehostin on hajonnut, yleisin syy siihen BMW-autoissa on nestevuoto, joka tulee ylipaineistetulta letkun alueelta ja johtaa siihen, ett\u00e4 ohjaustehostimen nesteen m\u00e4\u00e4r\u00e4 autosi j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 on huomattavan v\u00e4h\u00e4inen. Jos havaitset vuotoja, k\u00e4y mekaanikolla.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    BMW:n ohjauspy\u00f6r\u00e4t ovat yleens\u00e4 paljon j\u00e4ykempi\u00e4 kuin muissa autoissa. BMW:n suunnitellulla ohjauspy\u00f6r\u00e4ll\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n ajotarkkuutta. Kevyell\u00e4 ohjauspy\u00f6r\u00e4ll\u00e4 on paljon vaikeampi arvata tarkasti, mihin eturenkaat osoittavat, kun taas j\u00e4ykemm\u00e4t ohjauspy\u00f6r\u00e4t antavat<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1120"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1120"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1120\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1120"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1120"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1120"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}