{"id":1138,"date":"2021-07-23T09:14:11","date_gmt":"2021-07-23T09:14:11","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1138"},"modified":"2021-07-23T09:14:11","modified_gmt":"2021-07-23T09:14:11","slug":"onko-boxster-koyhan-miehen-porsche","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-boxster-koyhan-miehen-porsche\/","title":{"rendered":"Onko Boxster k\u00f6yh\u00e4n miehen Porsche?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche Boxster julkaistiin 21 vuotta sitten, ja ihmiset uskoivat ennen, ett\u00e4 Boxsterin voi ostaa vain siksi, ett\u00e4 rahat eiv\u00e4t riit\u00e4 911:\u00e4\u00e4n. Tai olit nainen ja pidit itse asiassa pehme\u00e4mm\u00e4st\u00e4 ja pienemm\u00e4st\u00e4 autosta.<\/p>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n Porschen mallisto on muuttunut dramaattisesti, ja Boxsterin alkuajoista on tullut nelj\u00e4 uutta mallia. Kompakti Macan-maasturi maksaa noin 52 000 dollaria eli noin 10 000 dollaria v\u00e4hemm\u00e4n kuin Boxster, eik\u00e4 kukaan ole koskaan kutsunut Macania k\u00f6yh\u00e4n miehen Porscheksi.<\/p>\n\n\n\n

Kannattaa my\u00f6s mainita, ett\u00e4 Cayman on my\u00f6s halvempi kuin Boxster, ja n\u00e4in on aina ollut, mutta ihmiset eiv\u00e4t koskaan pit\u00e4neet sit\u00e4 k\u00f6yh\u00e4n miehen autona. T\u00e4ytyy olla \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen varakas sanoakseen, ett\u00e4 60-120k dollarin auto on k\u00f6yh\u00e4n miehen mit\u00e4 tahansa.<\/p>\n\n\n\n

On melko turvallista sanoa, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ei pid\u00e4 lainkaan paikkaansa. Ennen vanhaan Boxsterin ja 911:n tuotesijoittelu oli melko samanlaista, ja 911-br\u00e4ndinimi oli paljon edell\u00e4. Mutta nyky\u00e4\u00e4n Boxsterin alustaa arvostetaan paljon enemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Boxster vs. 911<\/h2>\n\n\n\n

Pitk\u00e4n aikaa Cayman\/Boxster-alusta oli valtaosin miehitetty astumalla ulos 911:n varjosta. Mutta ajan my\u00f6t\u00e4 j\u00e4\u00e4r\u00e4p\u00e4isimm\u00e4tkin tajusivat, ett\u00e4 Cayman\/Boxster-alustalla oli koko ajan oma juttunsa.<\/p>\n\n\n\n

Mutta 911:\u00e4\u00e4n verrattuna melko lailla kaikki muut urheiluautomallit kalpenevat, sill\u00e4 911 on l\u00e4hes 60 vuoden perinn\u00f6ll\u00e4\u00e4n urheiluautomaailman ehdoton ikoni. Boxster on kuitenkin erilainen auto p\u00e4\u00e4asiassa keskimoottorisen rakenteensa vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n perustason 718 Boxster maksaa noin 62 000 dollaria ja perustason 992 911 noin 101 000 dollaria. 911:ss\u00e4 on 80 hv enemm\u00e4n ja autoharrastajille sopivampi 6-sylinterinen moottori, kun taas 718 Boxsterissa on turboahdettu nelisylinterinen moottori.<\/p>\n\n\n\n

911:n nopeus 0-100 km\/h on 4,0 sekuntia, kun taas Boxsterin 0-60mph spurtti kest\u00e4\u00e4 4,9 sekuntia. Teho-painosuhde on melko samanlainen, mutta ajokokemus on t\u00e4ysin erilainen. Jos valitset urheilullisimmat Boxster Spyder- ja 911 GT3 -mallit, ero k\u00e4y viel\u00e4 selvemm\u00e4ksi.<\/p>\n\n\n\n

Boxster vs Macan<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Macan on kompakti urheilumaasturi, jonka tarkoituksena on tarjota Porschea muistuttava ajokokemus maasturissa. Alkutason Macan maksaa 52 000 dollaria, reilut 10 000 dollaria v\u00e4hemm\u00e4n kuin Boxster. Macanissa on turboahdettu 4-sylinterinen rivimoottori, jossa on 250 hv.<\/p>\n\n\n\n

Alkutason Macanin teho-painosuhde on paljon huonompi kuin 718 Boxsterin. Porsche on myynyt joukon Macaneja, ja Macan on kaikin puolin halvin tapa p\u00e4\u00e4st\u00e4 Porschen omistajaksi.<\/p>\n\n\n\n

Kukaan ei kuitenkaan kutsu Macania k\u00f6yh\u00e4n miehen Porscheksi, koska Macanilla on t\u00e4ysin erilainen asiakaskunta kuin Boxsterilla. Kaikissa Porsche-malleissa, my\u00f6s Macanissa ja 718 Boxsterissa, on upeat sis\u00e4tilat ja korkeatasoinen rakennuslaatu.<\/p>\n\n\n\n

Porsche ei pihistele edullisemmissa malleissa, ja niihin voi valita melko lailla samat lis\u00e4varusteet kuin kalliimpiin malleihin. Uusi Boxster\/Cayman-sukupolvi on pian tulossa, ja n\u00e4iden kahden v\u00e4lille tulee entist\u00e4kin suurempi kuilu.<\/p>\n\n\n\n

718 Boxster<\/h2>\n\n\n\n

718 Boxster\/Cayman-alusta edustaa t\u00e4ysin erillist\u00e4 tuotesarjaa verrattuna kaikkiin muihin Porsche-malleihin, ja 718:n identiteetti on yht\u00e4 varma kuin 911:n identiteetti on.<\/p>\n\n\n\n

Monet Caymanin omistajat pilkkasivat aikoinaan my\u00f6s Boxsterin omistajia, logiikka oli, ett\u00e4 Boxsteria ei ole tehty autoharrastajalle, vaan pikemminkin kampaajalle tai naiselle. Mutta nyky\u00e4\u00e4n Boxster GTS:n tai Boxster Spyderin kaltaisia malleja ihailevat jopa Porsche 918 Spyderin omistajat.<\/p>\n\n\n\n

Jotkut 918-omistajat ovat itse asiassa sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 uusi 718 Boxster Spyder on jonkinlainen 918 Spyderin vauva. Lis\u00e4todisteena siit\u00e4, ett\u00e4 718-alustaa arvostetaan yht\u00e4 paljon kuin 911-alustaa, on se, ett\u00e4 Boxster GTS:n tai Boxster Spyderin toisen k\u00e4den hinnat ovat paljon korkeammat kuin tavallisen 911-mallin.<\/p>\n\n\n\n

Boxster ei ole k\u00f6yh\u00e4n miehen Porsche, ja t\u00e4m\u00e4 pel\u00e4tty imago on nyt poissa. Ei ole olemassa ”k\u00f6yh\u00e4n miehen Porsche” -malleja. Yksik\u00e4\u00e4n Porsche ei ole ollut, ei ole eik\u00e4 ole eik\u00e4 tule koskaan olemaan halpa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on kallein myynniss\u00e4 oleva Porsche-malli?<\/h3>\n\n\n\n

Nykyisist\u00e4 Porsche-malleista kallein on 911 Turbo -mallisto. ”Tavallinen” 911 Turbo maksaa 174 000 dollaria, ja sen teho on 572 hv, nopeus 0-100 km\/h on 2,7 sekuntia ja huippunopeus 199 km\/h. Jos haluat 911 Turbo -cabrioletin, varaudu maksamaan v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 187 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat suurimman ja pahimman 911:n, jonka rahalla saa, 911 Turbo S maksaa 207 000 dollaria. Turbo S:n teho on 640 hv, nopeus 0-100 km\/h on 2,5 sekuntia ja huippunopeus 205 km\/h. Jos haluat kabrioletin eli kalleimman myynniss\u00e4 olevan Porschen nykymallin, varaudu maksamaan 220 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Millainen on Porsche Boxsterin arvon aleneminen?<\/h3>\n\n\n\n

Melkein jokainen Porsche-malli pit\u00e4\u00e4 arvonsa paremmin kuin useimmat saksalaiset premium-luokan luksusautomerkit. Eik\u00e4 Boxster poikkea t\u00e4st\u00e4, sill\u00e4 v\u00e4hiten suosituissa malleissa arvonalennus on 50 % 5 vuoden kuluttua.<\/p>\n\n\n\n

Jos valitset GTS- ja Boxster Spyder -huippumallit, et ehk\u00e4 koskaan menet\u00e4 mit\u00e4\u00e4n arvoa, koska n\u00e4m\u00e4 kaksi saattavat arvostaa autoasi tulevina vuosina. Mutta jos ne eiv\u00e4t arvoa, ne pit\u00e4v\u00e4t arvonsa varmasti lupaavasti.<\/p>\n\n\n\n

Voinko ostaa Porsche Boxsterin sijoitustarkoituksiin?<\/h3>\n\n\n\n

Jotkin Boxster-mallit saattavat olla hyv\u00e4 rahoitusidea, eik\u00e4 se nyt ole mit\u00e4\u00e4n k\u00f6yh\u00e4n miehen Porschen kaltaista, eih\u00e4n? Kyseess\u00e4 ovat GTS- ja Boxster Spyder -mallit. Uusimpia 718 Boxstereita on vaivannut v\u00e4ist\u00e4m\u00e4t\u00f6n turboahdin\/downsizing-tauti, mik\u00e4 kertoo vain siit\u00e4, ett\u00e4 kaikki uudemmat mallit ovat lopulta turbo- tai EV-malleja.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta Porsche Boxster tai GTS tai ehk\u00e4 muutama rajoitettu vuosip\u00e4iv\u00e4malli voisi olla hyv\u00e4 taloudellinen sijoitus. N\u00e4it\u00e4 autoja ei kuitenkaan kannata ostaa sijoitustarkoituksessa, polttomoottorin p\u00e4iv\u00e4t ovat loppumassa, ja nyt on aika nauttia niist\u00e4 mahdollisimman paljon.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche Boxster julkaistiin 21 vuotta sitten, ja ihmiset uskoivat ennen, ett\u00e4 Boxsterin voi ostaa vain siksi, ett\u00e4 rahat eiv\u00e4t riit\u00e4 911:\u00e4\u00e4n. Tai olit nainen ja pidit itse asiassa pehme\u00e4mm\u00e4st\u00e4 ja<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1138"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1138"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1138\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1138"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1138"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1138"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}