{"id":1143,"date":"2021-08-03T10:44:54","date_gmt":"2021-08-03T10:44:54","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1143"},"modified":"2021-08-03T10:44:54","modified_gmt":"2021-08-03T10:44:54","slug":"missa-bmwssa-on-v12-moottori","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-bmwssa-on-v12-moottori\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 BMW:ss\u00e4 on V12-moottori?"},"content":{"rendered":"\n

BMW on tuotemerkki, joka tunnetaan nopeudesta, mukavuudesta ja ylellisyydest\u00e4, jota se tarjoaa kuljettajalleen. Ja vaikka useimmat automerkit tarjoavat luksusta tavalla tai toisella, kaikki niist\u00e4 eiv\u00e4t tarjoa V12-moottoreita. BMW valmistaa V12-moottoreita M70, M73, N73 ja N74, joita se k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 Rolls-Roycen ja BMW:n kilpa-autojen tuotannossa. V12-moottorilla varustettuja BMW:n vakiomalleja ovat E38 7-sarja, E31 8-sarja sek\u00e4 G11\/G12 BMW 7-sarja.<\/p>\n\n\n\n

Miss\u00e4 BMW:n V12-moottoria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n?<\/h2>\n\n\n\n

Ainoa maantieauto, jonka voi ostaa M70 V12 -moottorilla varustettuna, on vuoden 2000 BMW X5 Le Mans, joka maksaa noin 800 000 dollaria. Sen lis\u00e4ksi muita moottorilla varustettuja kilpa-autoja ovat BMW V12 LMR -kilpa-auto ja BMW V12 LM -kilpa-auto.<\/p>\n\n\n\n

M70-moottoria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n BMW:n esisarjan kilpa-autoissa. Sit\u00e4 on saatavana nelj\u00e4n\u00e4 versiona 5 L, 5,5 L ja kahtena 6 L:n vaihtoehtona, joiden punaisen kierrosluvun vaihteluv\u00e4li on suhteellisen 7 500 ja 8 000 RPM.<\/p>\n\n\n\n

M70 V12 -moottorin tekniset tiedot:<\/h3>\n\n\n\n

Kaikissa M70-moottoreissa on nelj\u00e4 venttiili\u00e4 sylinteri\u00e4 kohti. Moottorin iskutilavuus vaihtelee 4988 cm3:sta 6 064 cm3:iin. Maksimiteho on 618 hv, ja suurin v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti on 494 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n moottorin erityispiirre on, ett\u00e4 se k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hammashihnan sijasta hammasketjua. Moottori toimii bensiinill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Miss\u00e4 M73 BMW V12 -moottoria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n?<\/h3>\n\n\n\n

M73 BMW V12 -moottoria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4asiassa Rolls-Royce Silver Seraphin, 7-sarjan BMW E31:n ja 8-sarjan BMW E38:n tuotannossa. Moottoria k\u00e4ytt\u00e4vi\u00e4 malleja valmistettiin vuosina 1994 -1998 E38:n osalta ja vuosina 1994 – 1999 E31:n osalta.<\/p>\n\n\n\n

Moottorin toista variaatiota M73TUB54 k\u00e4ytettiin my\u00f6hemmin vuosina 1998-2001 BMW 750i -mallissa, ja se otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n Rolls-Royce Silver Seraphissa vuonna 1999.<\/p>\n\n\n\n

M73 V12 -moottorin tekniset tiedot<\/h3>\n\n\n\n

M73-moottorista on kaksi versiota, joiden iskutilavuus on 5 379 kuutiosenttimetri\u00e4 (5,4 litraa) ja joiden teho on 322 hv. T\u00e4m\u00e4n moottorin suurin v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti on 361 lb-ft. Moottorissa on 24 venttiili\u00e4, joissa on kaksi venttiili\u00e4 sylinteri\u00e4 kohti, mik\u00e4 poikkeaa suuresti useimmista moottoreista, joissa on yleens\u00e4 nelj\u00e4 venttiili\u00e4 sylinteri\u00e4 kohti.<\/p>\n\n\n\n

M73-moottori on voimanl\u00e4hde, joka on suunniteltu suuriin BMW:n gran tourereihin ja Rolls-Roycen autoihin. T\u00e4m\u00e4 moottori esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 1993. Moottori toimii bensiinill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Miss\u00e4 autoissa on N73 BMW V12 -moottori?<\/h3>\n\n\n\n

N73 V12 -moottori oli maailman ensimm\u00e4inen V12-moottori, jossa hy\u00f6dynnettiin bensiinin suoraruiskutusta. Tuotanto alkoi vuoden 2003 alussa ja kesti vuoteen 2016 asti.<\/p>\n\n\n\n

Sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n BMW:n 7-sarjassa ja Rolls Royce Phantomissa. T\u00e4m\u00e4n moottorin teho vaihtelee 439 hv:n ja 453 hv:n v\u00e4lill\u00e4, ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti on 443-531 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Miss\u00e4 N74-moottoria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n?<\/h3>\n\n\n\n

N74-moottorissa on kahdentoista sylinterin kokoonpano, jossa on 24 venttiili\u00e4. T\u00e4m\u00e4 rakenne antaa sille edun Audin ja Mercedes-Benzin kilpailijoihin n\u00e4hden, koska sen teho on suurempi. My\u00f6s BMW M760Li k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4ntyyppist\u00e4 moottoria. Se tuottaa 602 hevosvoimaa ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti on 590 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n Rolls-Royce Ghostissa, Rolls-Royce Ghost V-Specificationissa, Rolls-Royce Wraithissa ja Rolls-Royce Dawnissa. BMW-ajoneuvoissa moottoria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n vain BMW G12 M760Li xDrive -mallissa.<\/p>\n\n\n\n

Moottorin N74B68-versiota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n Rolls-Royce Phantom VIII:ssa, Cullinanissa ja Ghostissa.<\/p>\n\n\n\n

## BMW 760Li V12<\/h2>\n\n\n\n

BMW 760LI:ss\u00e4 on muiden lis\u00e4varusteiden lis\u00e4ksi V12-moottori, joka tuottaa huomattavasti enemm\u00e4n tehoa kuin edellinen malli ja sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 parannetun jousitusj\u00e4rjestelm\u00e4n, joka parantaa ajo-ominaisuuksia.<\/p>\n\n\n\n

BMW 760Li hy\u00f6tyy my\u00f6s parantuneesta polttoainetehokkuudesta ja pienemmist\u00e4 hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6ist\u00e4 Double-VANOS-muuttuvan venttiilien ajoitustekniikan ansiosta. Se on saatavana my\u00f6s nelivetoisena (xDrive) sek\u00e4 takavetoisena versiona.<\/p>\n\n\n\n

Moottori
BMW 760Li on paljon muutakin kuin pelkk\u00e4 luksussedan, sill\u00e4 sen nopeus 0-100 km\/h on 3,7 sekuntia ja huippunopeus 189 kilometri\u00e4 tunnissa. Mielett\u00f6m\u00e4t 601 hevosvoimaa ja kaksoisturbov12-moottorinen V12-moottori tekev\u00e4t t\u00e4st\u00e4 autosta niin tehokkaan, mutta se antaa kuitenkin luonnollisen tuntuman tiell\u00e4, joka puuttuu useimmista hybridiautoista.<\/p>\n\n\n\n

Sis\u00e4tilat<\/h3>\n\n\n\n

BMW 7-sarjan suurin etu kilpailijoihinsa n\u00e4hden sis\u00e4tilojen osalta on hieman suurempi tavaratila, muuten BMW:n sis\u00e4tilat ovat hieman v\u00e4hemm\u00e4n ylelliset ja tuntuvat tavanomaisemmilta verrattuna saman segmentin kilpaileviin autoihin, kuten S-luokan Mercedes-Benziin.<\/p>\n\n\n\n

Ominaisuudet<\/h3>\n\n\n\n

Se on kuitenkin sisustettu korkealuokkaisella aidolla nahalla ja siin\u00e4 on edistyksellinen infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4 iDrive, jota voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kosketusn\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 tai konsolilla. Tietenkin saat my\u00f6s t\u00e4yden paketin ja kuljettajaa avustavan j\u00e4rjestelm\u00e4n, jossa on kuolleen kulman tunnistus sek\u00e4 maantieajonopeudens\u00e4\u00e4din, jossa on itseohjautuvuus.<\/p>\n\n\n\n

Turvallisuuden osalta BMW 7-sarja l\u00e4p\u00e4isi NHTSA:n (National Highway Traffic Safety Administration) ja IIHS:n (Insurance Institute for Highway Safety) testit hyvill\u00e4 arvosanoilla. Ajoneuvon turvaj\u00e4rjestelmiss\u00e4 on mm:<\/p>\n\n\n\n

\u25cf Mukautuva vakionopeudens\u00e4\u00e4din
\u25cf kaistavahti sek\u00e4 kaistalla pysymisen avustin
\u25cf Automaattinen h\u00e4t\u00e4jarrutus alhaisella nopeudella
\u25cf Jalankulkijoiden havaitseminen<\/p>\n\n\n\n

## FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko V12-moottorit nopeampia kuin V8-moottorit BMW:ss\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Tyypillisesti useimmissa automalleissa, vaihteistoissa, coupeissa ja jousituksissa V12-moottori tuottaa enemm\u00e4n tehoa suuremman polttokapasiteetin ansiosta. Mutta BMW:n kohdalla nopein tuotettu maantie-BMW on varustettu V8-moottorilla. Kyseess\u00e4 ovat BMW M5 ja M8 Competition, joiden molempien konepellin alla on S63 V8-moottori.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on halvin V12-moottorilla varustettu k\u00e4ytetty BMW, jonka voit ostaa nyky\u00e4\u00e4n?<\/h3>\n\n\n\n

Halvin k\u00e4ytetty BMW, jonka voit nyky\u00e4\u00e4n ostaa ja joka on varustettu tehokkaalla V12-moottorilla, on vuoden 1992 BMW 850i sek\u00e4 vuoden 1997 BMW 750iL. Molempien n\u00e4iden mallien hinta on alle 10 000 dollaria k\u00e4ytettyn\u00e4. Muita hyvi\u00e4 malleja ovat BMW 2003 760Li ja BMW 850Ci, jossa on varsin esteettinen muotoilu.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW on tuotemerkki, joka tunnetaan nopeudesta, mukavuudesta ja ylellisyydest\u00e4, jota se tarjoaa kuljettajalleen. Ja vaikka useimmat automerkit tarjoavat luksusta tavalla tai toisella, kaikki niist\u00e4 eiv\u00e4t tarjoa V12-moottoreita. BMW valmistaa V12-moottoreita<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1143"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1143"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1143\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1143"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1143"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1143"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}