{"id":1147,"date":"2021-08-03T10:46:55","date_gmt":"2021-08-03T10:46:55","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1147"},"modified":"2021-08-03T10:46:55","modified_gmt":"2021-08-03T10:46:55","slug":"missa-bmwssa-on-v8-moottori","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-bmwssa-on-v8-moottori\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 BMW:ss\u00e4 on v8-moottori"},"content":{"rendered":"\n

Useimmat nopeat BMW-ajoneuvot on varustettu tehokkailla rivikuutosmoottoreilla, joita kutsutaan my\u00f6s rivikuutosmoottoreiksi. N\u00e4iden lis\u00e4ksi BMW k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 joissakin autoissaan yleisesti rivinelos- ja jopa V8-moottoreita. T\u00e4llaiset V8-moottorilla varustetut BMW:t kuuluvat huippumallien luokkaan, kuten G14-, G15-, G16-, M850i- tai G05-BMW:t.<\/p>\n\n\n\n

Vuoden 2008 BMW:n vakiovarusteena oleva V8-moottori<\/h2>\n\n\n\n

N63 V8-moottori esiteltiin alun perin vuoden 2008 BMW E71 X6 -mallissa, ja vuonna 2009 siit\u00e4 tuli vakiomoottori monissa huippumalleissa.<\/p>\n\n\n\n

Vuodesta 2008 vuoteen 2020 on julkaistu monia V8-moottorisia BMW-malleja. Moottorin alkuper\u00e4ist\u00e4 versiota – N63B44O0, joka on varustettu 402 hevosvoimalla ja 443 lb-ft:n v\u00e4\u00e4nn\u00f6ll\u00e4, k\u00e4ytt\u00e4vi\u00e4 autoja ovat seuraavat:<\/p>\n\n\n\n

\u25cf E71 X6, (2008 – 2013).
\u25cf BMW 7-sarjan 750i ja 750Li, (2009 – 2012).
\u25cf BMW 5-sarja F07, (2010 – 2012)
\u25cf BMW 5-sarja F10 ja F11, (2012 – 2013)
\u25cf BMW X5 E70, (2011 – 2013)
\u25cf BMW 6-sarja F12 ja F13 650i, (2012 – 2017)<\/p>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen BMW:n V8-p\u00e4ivitys<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen BMW:n V8-vakiomoottori sai p\u00e4ivityksen. N63B44O0-moottori korvattiin uudella N63TU-moottorilla, jonka iskutilavuus on 5000 cm3 ja joka tuottaa 42 hevosvoimaa enemm\u00e4n sek\u00e4 v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4 37 lb-ft lis\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4t\u00e4 BMW:n V-sarjaa k\u00e4ytt\u00e4viin huippumalleihin kuuluvat mm:<\/p>\n\n\n\n

\u25cf BMW 7-sarja, 750i ja 750Li F01, F02 (2013 – 2015).
\u25cf BMW 5-sarja, 550i F07 GT, (2013 – 2016).
\u25cf BMW 5-sarja, F10 ja F11, 550i (2014 – 2016).
\u25cf BMW X5, F15, (2014 – 2018)
\u25cf BMW X6, F16, (2014-2019)
\u25cf BMW 6-sarja, 650i, F12 ja F13, (2013 – 2018)
\u25cf BMW 6-sarjan 650i F06, (2013-2019)<\/p>\n\n\n\n

BMW:n uusin V8-moottori vuodesta 2021 alkaen.<\/h3>\n\n\n\n

Viimeisin BMW:n valmistama V8-moottori on S63B44T4, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ajoneuvoissa vuodesta 2018 vuoteen – nykyisin. Sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleisimmin eritt\u00e4in korkealuokkaisissa ylellisiss\u00e4 sedaneissa ja BMW-mallien suorituskykyversioissa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaisia esimerkkej\u00e4 ovat mm:<\/p>\n\n\n\n

\u25cf BMW F90 M5 2018 – k\u00e4ynniss\u00e4
\u25cf BMW F90 M5 Competition 2018 – jatkuva
\u25cf BMW F91\/92\/93\/93 M8 2019 – jatkuva
\u25cf BMW F91\/92\/93 M8 Competition 2019 – k\u00e4ynniss\u00e4 oleva
\u25cf BMW F95 X5 M 2020 – k\u00e4ynniss\u00e4.
\u25cf BMW F95 X5 M Competition2020 – meneill\u00e4\u00e4n
\u25cf BMW F96 X6 M 2020 – k\u00e4ynniss\u00e4.
\u25cf BMW F96 X6 M Competition 2020 – k\u00e4ynniss\u00e4<\/p>\n\n\n\n

Kaikki n\u00e4m\u00e4 ajoneuvot ovat M-suorituskykypaketilla varustettujen luksuscrossoverien tai -coupesien keskikokoisia muunnelmia sek\u00e4 M-merkkisi\u00e4 BMW:it\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

BMW 8-sarja G14
BMW G14 on avoinna oleva kaksiovinen ylellisysauto, joka perustuu kaksioviseen G15-kupeen ja G16 gran coupe-sedaniin. Se on BMW:n avoautojen lippulaiva.<\/p>\n\n\n\n

Ja vaikka siin\u00e4 on vain kaksi ovea, t\u00e4ss\u00e4 Cabrio-mallissa on nelj\u00e4 istuinta. Takimmaisia ei pit\u00e4isi laskea varsinaisesti istuimiksi, mutta takana on tilaa pienemmille matkustajille tai matkatavaroille.<\/p>\n\n\n\n

BMW G14 syntyi ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2018. Aerodynamiikan parantamiseksi se k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 uudelleen joitakin edelt\u00e4j\u00e4ns\u00e4 muotoilun piirteit\u00e4, kuten vinoa takaikkunaa ja kahta ovea kummallakin puolella. Ajoneuvo saa uuden etup\u00e4\u00e4n, jossa on perinteinen kapea munuaismalli, mik\u00e4 antaa sille entist\u00e4kin aggressiivisemman ulkon\u00e4\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

BMW 8-sarjan G14:n mitat<\/h3>\n\n\n\n

Pituus: 282 cm (191 tuumaa)
Leveys: 190 cm (75 tuumaa)
Korkeus : 134 cm (53 tuumaa)
Omapaino: 2000 kg (4386 lbs).<\/p>\n\n\n\n

BMW G14:n moottorivalmiudet<\/h3>\n\n\n\n

Bensiinimoottoreiden osalta G14 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samaa V-12-moottoria kuin edelt\u00e4j\u00e4ns\u00e4, ja siit\u00e4 on saatavana kolme versiota: tehokkaampi M 850i -malli, jossa on kaksoisturboahdin ja joka tuottaa 523 hevosvoimaa (390 kilowattia), sek\u00e4 840i-malli, joka tuottaa 335 hv.<\/p>\n\n\n\n

Autossa on my\u00f6s t\u00e4ysin uudet vaihteistot, jotka parantavat tehokkuutta. Se on saatavana joko takavetoisena sek\u00e4 xDrive (neliveto) -vaihtoehtona.<\/p>\n\n\n\n

Saatavilla on vain yksi dieselmoottorivaihtoehto, turboahdettu kuusisylinterinen rividiesel 3.0 L B57 turbo l6 -moottori, joka tuottaa 315 hevosvoimaa ja 502 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n BMW 840d xDrive -mallissa.<\/p>\n\n\n\n

BMW M8 Competition on t\u00e4m\u00e4n auton huippuversio. Sen voimanl\u00e4hteen\u00e4 on V-12 twin-turbomoottori, joka tuottaa helposti yli 617 hevosvoimaa, ja siin\u00e4 on kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto, neliveto, hiilikeraamiset jarrut ja mukautuva jousitus. Se on nopein ostettavissa oleva maantie-BMW, ja se kiihtyy nopeudesta 0-80 km\/h vain 3,2 sekunnissa, ja sen huippunopeus on 155 kilometri\u00e4 tunnissa. Se voi saavuttaa my\u00f6s nopeuden 189 (avattavissa olevana lis\u00e4varusteena ostettaessa).<\/p>\n\n\n\n

Se antaa maltilliset 8,0 litraa 100 kilometrill\u00e4 eli 24 US mpg maantiell\u00e4. Kaupungissa sen sijaan on odotettavissa 13,6 L\/100 km eli alhaiset 17 mailia gallonalla.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n kauniin ajoneuvon polttoaineenkulutus on hieman korkea, 28 mailia gallonalla tai (10 litraa 100 km:ll\u00e4), eik\u00e4 se ole kaikkein taloudellisin valinta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko BMW:n V8-moottorit parempia kuin perinteiset rivikuusisylinteriset moottorit, joita ne yleens\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t?<\/h3>\n\n\n\n

BMW:n rivikuusisylinteriset moottorit ovat paljon luotettavampia kuin V8-vaihtoehdot. Toisaalta V8-moottorit tuottavat paljon suurempia tehoja, ja niit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4asiassa urheiluajoneuvoissa tai hyvin viritetyiss\u00e4 luksussedaneissa, jotka voivat antaa urheiluauton suorituskyvyn. V8-moottoreissa on yleens\u00e4 vuotoja tai joskus jopa moottorin ennenaikaisia komponenttivikoja.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan BMW:n V8-moottori yleens\u00e4 kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

BMW:n V8-moottorit kest\u00e4v\u00e4t hieman lyhyemm\u00e4n aikaa kuin perinteiset rivikuutosmoottorit, joita niiss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n. Moottorivika voi tulla vastaan sinulle miss\u00e4 tahansa 80 000 ja 200 000 kilometrin v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 riippuu tietysti suuresti siit\u00e4, kuinka aggressiivisesti olet ajanut autoa sek\u00e4 siit\u00e4, kuinka usein ja mill\u00e4 laadulla sit\u00e4 on huollettu.<\/p>\n\n\n\n

Mist\u00e4 tied\u00e4t, mik\u00e4 moottori BMW-autossasi on?<\/h3>\n\n\n\n

Jotta tied\u00e4t varmasti, mik\u00e4 on autosi tai k\u00e4ytettyn\u00e4 ostamasi ajoneuvon moottori, sinun kannattaa etsi\u00e4 autosi voimanl\u00e4hteess\u00e4 oleva koodi. Ensimm\u00e4inen siihen merkitty rivi on EIC eli moottorin tunnistuskoodi. Sen j\u00e4lkeen n\u00e4et moottorin numeron ja osanumeron. Jos et osaa tulkita n\u00e4it\u00e4, katso netist\u00e4, kun olet saanut numerot kirjoitettua yl\u00f6s.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Useimmat nopeat BMW-ajoneuvot on varustettu tehokkailla rivikuutosmoottoreilla, joita kutsutaan my\u00f6s rivikuutosmoottoreiksi. N\u00e4iden lis\u00e4ksi BMW k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 joissakin autoissaan yleisesti rivinelos- ja jopa V8-moottoreita. T\u00e4llaiset V8-moottorilla varustetut BMW:t kuuluvat huippumallien luokkaan, kuten<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1147"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1147"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1147\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1147"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1147"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1147"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}