{"id":1151,"date":"2021-08-03T10:48:39","date_gmt":"2021-08-03T10:48:39","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1151"},"modified":"2021-08-03T10:48:39","modified_gmt":"2021-08-03T10:48:39","slug":"onko-kaytetty-porsche-cayenne-luotettava","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-kaytetty-porsche-cayenne-luotettava\/","title":{"rendered":"Onko k\u00e4ytetty Porsche Cayenne luotettava?"},"content":{"rendered":"\n

K\u00e4ytetty Porsche Cayenne saattaa olla muutaman vuoden kuluttua hyv\u00e4 kauppa, mutta kuten kaikki Porsche-mallit, Cayenne maksaa huomattavan paljon yll\u00e4pitoa. Luotettavuuden osalta Cayenne tarjoaa suuren pitk\u00e4aikaisen luotettavuuden, mutta vain, jos sit\u00e4 huolletaan oikein.<\/p>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4isen sukupolven Porsche Cayenne oli muotoilullisesti melko kyseenalainen, mutta tehoa ja ylellisi\u00e4 mukavuuksia oli enemm\u00e4n kuin riitt\u00e4v\u00e4sti. Toisen sukupolven Cayenne oli kaikin puolin parannus, ja se on todenn\u00e4k\u00f6isesti paras ostettava t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 hinnan vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4isen sukupolven Cayenne on nyt pikkurahojen arvoinen. Se voi olla hyv\u00e4 ostos, jos hankit hyvin huolletun mallin, jossa tunnetuimmat ongelmat on selvitetty. T\u00e4llaisen l\u00f6yt\u00e4minen voi olla vuosisadan kauppa, kunhan se on kunnossa.<\/p>\n\n\n\n

Mekaaniset ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Mekaanisesti kunnossa olevan Cayennen ostamisen pit\u00e4isi olla ensisijainen tavoitteesi, joten kun l\u00f6yd\u00e4t mahdollisen ostokelpoisen Cayennen, varmista, ett\u00e4 teet t\u00e4yden tarkastuksen ennen ostoa. Mekaaniset Cayenne-ongelmat ovat hyvin dokumentoituja. N\u00e4m\u00e4 ovat t\u00e4rkeimm\u00e4t niist\u00e4, joita kannattaa varoa:<\/p>\n\n\n\n

Vetoakseliongelmat<\/h3>\n\n\n\n

Vetoakseliongelmat ovat melko yleisi\u00e4 Cayenne-malleissa, ja tukilaakerivian voi havaita kuuntelemalla kolinaa kiihdytett\u00e4ess\u00e4. Erityinen laakeri, joka yhdist\u00e4\u00e4 vetoakselin vaihteistoon, sijaitsee auton keskell\u00e4, ja jos se vikaantuu, kuuluu kova kolahdus.<\/p>\n\n\n\n

Helpoin ja kustannustehokkain tapa korjata vikaantunut vetoakselin laakeri on ostaa j\u00e4lkimarkkinalaakeri. N\u00e4m\u00e4 korjaukset eiv\u00e4t vaadi vetoakselin irrottamista kokonaan, kun taas Porschen alkuper\u00e4iset korjaukset vaativat.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4\u00e4hdytysnesteputken vuodot<\/h3>\n\n\n\n

Varhaisissa V8-moottorisissa Cayenne-malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n muovisia j\u00e4\u00e4hdytysputkia, jotka kulkevat edest\u00e4 taaksep\u00e4in imusarjan alla. N\u00e4iden ongelmana on, ett\u00e4 ne hajoavat ajan my\u00f6t\u00e4, koska muoviletkut eiv\u00e4t kest\u00e4 jatkuvasti imusarjan lis\u00e4\u00e4ntynytt\u00e4 l\u00e4mp\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sinun on varmistettava, ett\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysnesteputket ovat hyv\u00e4ss\u00e4 kunnossa tai vaihdettava kest\u00e4v\u00e4mpiin putkiin, sill\u00e4 hoitamaton j\u00e4\u00e4hdytysnestevuoto saattaa johtaa moottorin ylikuumenemiseen. Jos moottori ylikuumenee, sen korjaaminen saattaa tulla liian kalliiksi, niin kalliiksi, ettei autoa ehk\u00e4 edes kannata hankkia.<\/p>\n\n\n\n

Vaihteisto-ongelmat<\/h3>\n\n\n\n

Yleinen ongelma aikaisemmissa Cayenne-malleissa on vaihteiston kova alasvaihto. Vaihteiston venttiilikokoonpanon teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on valita oikea vaihde kuljettajan sy\u00f6tteen mukaan. Joskus t\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 kuitenkin pett\u00e4\u00e4, ja seurauksena on \u00e4\u00e4nek\u00e4s ja ep\u00e4miellytt\u00e4v\u00e4 vaihtaminen.<\/p>\n\n\n\n

Jos havaitset t\u00e4llaisia ongelmia, venttiilikokoonpanon vaihtaminen yleens\u00e4 korjaa ongelman, mutta jos n\u00e4in ei tapahdu, saatat joutua vastaamaan uuden vaihteiston kustannuksista.
Jotkin siirtokotelo-ongelmat ovat yleisi\u00e4 my\u00f6s PDK-Cayenne-malleissa. Jos havaitset \u00e4killist\u00e4 t\u00e4rin\u00e4\u00e4 2. ja 3. vaihteella, sinun kannattaa tarkastaa siirtokotelo.<\/p>\n\n\n\n

Ohjauspylv\u00e4s<\/h3>\n\n\n\n

Monet Cayenne-mallit on varustettu Porsche KESSYll\u00e4 eli Porschen avaimettomalla avaimella ja ajamisella. N\u00e4iss\u00e4 j\u00e4rjestelmiss\u00e4 on valitettavasti kohtuullisen suuri vikaprosentti. N\u00e4m\u00e4 ongelmat alkavat hitaasti, mutta jos niit\u00e4 ei hoideta ajoissa, ohjauksen vikavalo syttyy ja ohjauspy\u00f6r\u00e4 lukkiutuu.<\/p>\n\n\n\n

Kannattaa tarkistaa auton huoltohistoriasta, onko KESSY-ongelmat ratkaistu, koska t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa yleens\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 Cayenne t\u00e4ytyy hinata ja joskus jopa vaihtaa ohjauspylv\u00e4s, mik\u00e4 voi maksaa yli 2000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Useimmat Porsche Cayenne -mallit eiv\u00e4t ole kovin alttiita s\u00e4hk\u00f6vioille. Mutta ajan my\u00f6t\u00e4 elektroniikka alkaa kuitenkin heikenty\u00e4, ja on olemassa muutamia mahdollisia ongelmia, joita voi tulla esiin my\u00f6hemmin. Todenn\u00e4k\u00f6isesti yleisin s\u00e4hk\u00f6ongelma on huono tai l\u00f6ys\u00e4 johto.<\/p>\n\n\n\n

Jos jostain auton j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 katkeaa yht\u00e4kki\u00e4 virta, syyn\u00e4 on todenn\u00e4k\u00f6isesti l\u00f6ys\u00e4 tai huono johto. N\u00e4iden korjaaminen maksaa 50-150 dollaria, ja se on melko helppo korjata. Harvinaisempi, mutta pelottavampi mahdollinen Cayenne-ongelma on huono k\u00e4ynnistin, jonka korjaaminen maksaa jopa 300 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Moottorin koodit<\/h3>\n\n\n\n

Cayennen moottorikoodij\u00e4rjestelm\u00e4 on mahdollista tyhjent\u00e4\u00e4 juuri ennen koeajoa. Ja monet j\u00e4rjestelm\u00e4t kytkeytyv\u00e4t uudelleen p\u00e4\u00e4lle vasta muutaman ajokerran j\u00e4lkeen, vaikka ongelmia olisikin. Tarkista siis koeajon yhteydess\u00e4, milloin moottorikoodit on viimeksi tyhjennetty, jotta voit varmistaa, ettei myyj\u00e4 yrit\u00e4 salata ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Muuten Cayenne on melko luotettava katumaasturi, joka kest\u00e4\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isesti pitk\u00e4\u00e4n, jos sit\u00e4 huolletaan oikein. Kaikki n\u00e4m\u00e4 ongelmat eiv\u00e4t ehk\u00e4 vaivaa sinua kiinnostavaa autoa, mutta mahdollisessa uudessa k\u00e4ytetyss\u00e4 Cayennessa voi olla erilaisia ongelmia, joten varmista aina, ett\u00e4 neuvottelet ammattilaisen kanssa ennen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka paljon Cayennen huolto maksaa?<\/h3>\n\n\n\n

Porsche Cayennen yll\u00e4pito maksaa enemm\u00e4n verrattuna muihin saksalaisiin premium-luokan katumaastureihin, mutta Cayenne on huomattavasti luotettavampi kuin useimmat saksalaiset katumaasturit.
Cayenne-mallin keskim\u00e4\u00e4r\u00e4iset vuotuiset yll\u00e4pitokustannukset ovat noin 1200 dollaria. T\u00e4m\u00e4 voi kuitenkin heilahtaa suuntaan tai toiseen riippuen kyseisest\u00e4 mallista ja ajoneuvon kunnosta.<\/p>\n\n\n\n

Onko k\u00e4ytetty Porsche Cayenne sen arvoinen?<\/h3>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4isen sukupolven, hyvin huollettu Cayenne on ehdottomasti sen arvoinen, jos se on hinnoiteltu sen mukaisesti. Jos t\u00f6rm\u00e4\u00e4t halpaan Cayenneen, jonka huoltohistoria on kyseenalainen, juokse karkuun niin nopeasti kuin voit, sill\u00e4 jotkin mahdolliset korjaukset saattavat maksaa enemm\u00e4n kuin itse auto.<\/p>\n\n\n\n

Ennen ostoa teht\u00e4v\u00e4 tarkastus on ehdoton edellytys. \u00c4l\u00e4 koskaan yrit\u00e4 ostaa k\u00e4ytetty\u00e4 Porschea tekem\u00e4tt\u00e4 perusteellista ja hyvin dokumentoitua tarkastusta ennen ostoa. Jos PPI osoittaa kunnollisia tuloksia, Cayenne on varmasti sen arvoinen.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa uusi Macan vai k\u00e4ytetty Cayenne?<\/h3>\n\n\n\n

Upouusi Porsche Compact Macan -katumaasturi saattaa maksaa saman verran kuin hyv\u00e4ss\u00e4 kunnossa oleva 1-3 vuotta vanha k\u00e4ytetty Cayenne. Upouuden auton ostaminen tuntuu varmasti hienolta, mutta Cayenne on l\u00e4hes kaikin puolin parempi auto.
Kaikki riippuu kyseisest\u00e4 mallista, mutta mihin tahansa p\u00e4\u00e4dytkin, se tarjoaa todenn\u00e4k\u00f6isesti uskomattoman luksus- ja mukavuuskokemuksen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

K\u00e4ytetty Porsche Cayenne saattaa olla muutaman vuoden kuluttua hyv\u00e4 kauppa, mutta kuten kaikki Porsche-mallit, Cayenne maksaa huomattavan paljon yll\u00e4pitoa. Luotettavuuden osalta Cayenne tarjoaa suuren pitk\u00e4aikaisen luotettavuuden, mutta vain, jos sit\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1151"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1151"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1151\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1151"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1151"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1151"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}