{"id":1155,"date":"2021-08-03T10:50:14","date_gmt":"2021-08-03T10:50:14","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1155"},"modified":"2021-08-03T10:50:14","modified_gmt":"2021-08-03T10:50:14","slug":"onko-porsche-cayenne-hyva-maastossa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-porsche-cayenne-hyva-maastossa\/","title":{"rendered":"Onko Porsche Cayenne hyv\u00e4 maastossa"},"content":{"rendered":"\n

Cayenne on Porschen maasturi. SUV-lyhenne tarkoittaa sport utility vehicleia, joka on tehokas auto, joka kulkee kaikilla nelj\u00e4ll\u00e4 py\u00f6r\u00e4ll\u00e4 ja pystyy kulkemaan monilla eri tienpinnoilla.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka Cayenne ei n\u00e4yt\u00e4 kovinkaan utilitaristiselta verrattuna Mercedes G-Wagoniin tai Jeep Wrangleriin, Porsche on pit\u00e4nyt huolen siit\u00e4, ett\u00e4 SUV-lyhenne on ansaittu. Cayenne-maasturit ovat tukevia ja rakennettu selviytym\u00e4\u00e4n suuremmasta jousituskuormasta luotettavuudesta tinkim\u00e4tt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Porsche on hiljattain kehitt\u00e4nyt erityisen Porsche Off-road Precision -sovelluksen, jolla Cayenne-omistajat saadaan vakuuttuneiksi siit\u00e4, ett\u00e4 heid\u00e4n rakkaat luksusmaasturinsa kannattaa vied\u00e4 maastoon. Sovellus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kaikki l\u00e4hell\u00e4 olevat maastopuistot ja opastaa my\u00f6s, miten kaikki vaikeakulkuiset radat kuljetaan.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Cayenne on tosiaan todella hyv\u00e4 maastossa, mutta monikaan Cayenne-malli ei n\u00e4e koskaan mutaa tai kivi\u00e4. Mutta on varmasti tyydytt\u00e4v\u00e4\u00e4 tiet\u00e4\u00e4, ett\u00e4 jos p\u00e4\u00e4dyt ottamaan Cayennen maastoon, et tule pettym\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Maasto-ominaisuudet<\/h2>\n\n\n\n

Puhtaasti mekaanisen maastoajon ajat ovat jo kauan sitten ohi, ja nykyaikaiset autot tarjoavat joukon ohjelmistoratkaisuja, jotka auttavat sinua maastossa. Ja Porsche Cayenne tarjoaa sinulle Torque Vectoring Plus -ominaisuuden, joka on s\u00e4\u00e4detty ohjaamaan takatasauspy\u00f6r\u00e4st\u00f6n tasauspy\u00f6r\u00e4st\u00f6\u00e4 liukkailla maastopinnoilla.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi voit nostaa Cayennen ilmajousitusta jopa kuuteen tuumaan, mik\u00e4 vaikuttaa tarvittaessa suuresti l\u00e4hestymis- ja l\u00e4ht\u00f6kulmiin sek\u00e4 kahluusyvyyteen. Cayenne on my\u00f6s varustettu erityisell\u00e4 m\u00e4kil\u00e4ht\u00f6ohjauksella, jonka tarkoituksena on jalanvarmasti laskeutua jyrkimpiinkin rinteisiin.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Cayennen py\u00f6rien nivellett\u00e4vyys on my\u00f6s melko vaikuttava, eik\u00e4 Porsche Cayennelta voisi koskaan odottaa, ett\u00e4 se pystyisi h\u00e4m\u00e4h\u00e4kkim\u00e4isesti ry\u00f6mim\u00e4\u00e4n ep\u00e4tasaisessa maastossa. Cayenne tarjoaa my\u00f6s yli 200 mm:n maavaran, joka on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi useimpiin maastokursseihin.<\/p>\n\n\n\n

Vakiovarusteena on neliveto, ja PDK-vaihteisto on yksi koko autoteollisuuden kehittyneimmist\u00e4 kaksoiskytkinvaihteistoista. Jos n\u00e4m\u00e4 kaksi yhdistet\u00e4\u00e4n kunnon maastorenkaisiin, Cayenne ei ole kaukana Range Roverista tai G-Wagonista.<\/p>\n\n\n\n

Suorituskyky maastossa<\/h2>\n\n\n\n

Jo alusta alkaen on melko selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 Cayenne on varustettu joukolla vaikuttavia ohjelmisto- ja laitteistoratkaisuja, jotka viev\u00e4t Cayennen varmasti mudan, veden, lumen ja j\u00e4\u00e4n l\u00e4pi.<\/p>\n\n\n\n

Cayenne on urheilullinen katumaasturi, ja siin\u00e4 on joitakin haittoja. Cayenneen on esimerkiksi asennettu j\u00e4re\u00e4t jarrulevyt, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Cayenneen ei voi asentaa muita kuin suhteellisen matalaprofiilisia renkaita. T\u00e4t\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 haluta maastoautoon, mutta jos ajetaan varovasti, se ei ole niin suuri ongelma.<\/p>\n\n\n\n

Jeep Wranglerin ei tarvitse selviyty\u00e4 t\u00e4st\u00e4, mutta Cayennessa voit painaa muutamaa nappia sen kompensoimiseksi. Auto selviytyy l\u00e4hes kaikesta maastosta automaattisesti ja s\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4 jousitusta, ja tekee sen ihan itsest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka painaisit kuinka kovaa kaasupoljinta, auto itse antaa tarvittavan voiman, ja sinun tarvitsee vain ohjata ja tehd\u00e4 pieni\u00e4 korjauksia. Jotkut maastoharrastajat eiv\u00e4t pid\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 auto pystyy tekem\u00e4\u00e4n kaiken itse, mutta se tarkoittaa, ett\u00e4 Cayenne on todellakin kyvyk\u00e4s maastoauto.<\/p>\n\n\n\n

Cayennen alusta ja teho<\/h2>\n\n\n\n

Kaikki edell\u00e4 mainitut j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat vaikuttavia, mutta ilman riitt\u00e4v\u00e4\u00e4 tehoa et pysty kulkemaan mink\u00e4\u00e4nlaisessa maastossa. Onneksi Cayenneen on tarjolla vain lihaksikkaita moottoreita, ja l\u00e4hes jokainen Cayennen moottorivaihtoehto on enemm\u00e4n kuin riitt\u00e4v\u00e4 vakavaan maastoajoon.<\/p>\n\n\n\n

67 000 dollarin hintainen Cayenne tarjoaa turboahdetun 6-sylinterisen moottorin, joka tuottaa 335 hv ja 332 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. N\u00e4m\u00e4 tehot ovat enemm\u00e4n kuin riitt\u00e4v\u00e4t useimpiin maastotilanteisiin, mutta jos maksat enemm\u00e4n, Cayenne on tehokkaampi kuin useimmat myynniss\u00e4 olevat maasturit.<\/p>\n\n\n\n

Jos maksat 163 000 dollaria, saat Cayenne Turbo S E-Hybrid -mallin, jossa on naurettavat 670 hv ja 567 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. 670 hv:n teholle ei ole mit\u00e4\u00e4n tarvetta maastossa, mutta sellaista tehoa ei tarvita katumaasturissa muutenkaan, ja ihmiset haluavat sit\u00e4 silti, tietenkin haluavat.<\/p>\n\n\n\n

Cayennen melko v\u00e4h\u00e4lle huomiolle j\u00e4\u00e4nyt etu on itse alusta. Porsche on tunnettu siit\u00e4, ett\u00e4 se suunnittelee h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4n kyvykk\u00e4it\u00e4 autoja, ja Cayennen alusta on varmasti t\u00e4llaisten ansioidensa veroinen. Cayennen alusta ei jousta, ja t\u00e4m\u00e4 on eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4\u00e4 sek\u00e4 maastossa ett\u00e4 maastossa.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Porsche Cayenne paras Porsche maastoauto?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, Porsche Cayenne on ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 paras mahdollinen Porsche-maasturi. Pienempi kompakti Macan-maasturi p\u00e4rj\u00e4\u00e4 my\u00f6s maastossa, mutta Macan ei ole l\u00e4hell\u00e4k\u00e4\u00e4n Cayennea, kun kyse on vakavasta maastok\u00e4ynnist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Muuta Porsche-mallistoa ei ole rakennettu mink\u00e4\u00e4nlaiseen maastoajoon. Mutta aikoinaan vanhempi 911 oli melko suosittu muunnosmaastoauto. Maastoon rakennettuja Safari 911 -autoja on nyky\u00e4\u00e4n kohtuullisen paljon, ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 trendi on vasta alkanut kiihty\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Onko maastoajo turvallista Cayennelle?<\/h3>\n\n\n\n

Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, se on todellakin turvallista. Usein se ei kuitenkaan v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 mene suunnitelmien mukaan, ja mahdollisuudet vahingoittaa Cayennea maastossa ovat tavallista suuremmat. K\u00e4ytetyn Jeep Wranglerin pit\u00e4isi tyydytt\u00e4\u00e4 kaikki maastoajotarpeesi, ja yli 100 000 dollarin Cayenne ei yleens\u00e4 ole yht\u00e4 suorituskykyinen.<\/p>\n\n\n\n

On olemassa syy, miksi useimmat Cayennen omistajat eiv\u00e4t koskaan ota rakasta maasturiaan maastoon. Ehk\u00e4 he eiv\u00e4t yksinkertaisesti v\u00e4lit\u00e4 maastoajelusta, tai mahdolliset vahingot, joita vakuutus ei todenn\u00e4k\u00f6isesti kata, ovat pelotteena. Oli miten oli, Cayennea ei n\u00e4hd\u00e4 maastossa kovinkaan usein.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on paras luksusmaasturi maastoajoon?<\/h3>\n\n\n\n

Parhaita luksusmaastureita maastossa ovat Mercedes G-luokka, joukko Land Roverin tuotteita, kuten Land Rover Defender tai Range Rover, tai Toyota Land Cruiser. My\u00f6s Bentley Bentayga ja Lamborghini Urus pystyv\u00e4t tarjoamaan kunnon maasto-ominaisuudet. Mutta \u00e4l\u00e4 viitsi, kukaan ei aja Bentleyll\u00e4 tai Lamborghinilla mudassa l\u00e4hiaikoina.<\/p>\n\n\n\n

Monet nykyajan luksusmaasturit on rakennettu maastokelpoisiksi, mutta ne ovat yleens\u00e4 aivan liian kalliita. Ne ostetaan yleens\u00e4 kaupunkiajoon statussymboliksi, vaikka niiss\u00e4 onkin vaikuttavia maasto-ominaisuuksia.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Cayenne on Porschen maasturi. SUV-lyhenne tarkoittaa sport utility vehicleia, joka on tehokas auto, joka kulkee kaikilla nelj\u00e4ll\u00e4 py\u00f6r\u00e4ll\u00e4 ja pystyy kulkemaan monilla eri tienpinnoilla. Vaikka Cayenne ei n\u00e4yt\u00e4 kovinkaan utilitaristiselta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1155"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1155"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1155\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1155"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1155"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1155"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}