{"id":1157,"date":"2021-08-03T10:50:59","date_gmt":"2021-08-03T10:50:59","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1157"},"modified":"2021-08-03T10:50:59","modified_gmt":"2021-08-03T10:50:59","slug":"onko-porsche-superauto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-porsche-superauto\/","title":{"rendered":"Onko Porsche superauto"},"content":{"rendered":"\n

Superauto on melko v\u00e4lj\u00e4sti m\u00e4\u00e4ritelty katu-oikeutettu ylellinen urheiluauto. Supercar tunnetaan my\u00f6s nimell\u00e4 eksoottinen, ja se on yleens\u00e4 harvinainen, muotoilultaan silmiinpist\u00e4v\u00e4 ja suorituskyky\u00e4 silm\u00e4ll\u00e4 pit\u00e4en rakennettu. Jotkut Porschet ovatkin superautoja.<\/p>\n\n\n\n

Mutta eiv\u00e4t kuitenkaan kaikki. Porsche Cayenne on ylellinen urheilumaasturi, ja vaikka Cayenne on varmasti nopea, se ei ole superauto, ei l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n. Sama p\u00e4tee Macaniin, Taycaniin ja Panameraan.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 911 -mallit ovat muotoilullisesti hieman konservatiivisempia verrattuna McLareniin, Ferrariin tai Lamborghiniin. Mutta ne ovat yht\u00e4 nopeita, joskus jopa tarkoituksenmukaisempia ja melko harvinaisia. Joitakin 911-malleja voidaan siis pit\u00e4\u00e4 superautoina.<\/p>\n\n\n\n

Boxster\/Cayman-alusta on Porsche-urheiluautojen ehdoton alusta, mutta se ei ole tarpeeksi eksoottinen, jotta sit\u00e4 voitaisiin pit\u00e4\u00e4 superautona. Spektrin vastakkaisella puolella Porsche 918 tai Carrera GT ovat l\u00e4pikotaisin superautoja.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 911<\/h2>\n\n\n\n

Ikoninen 911:n siluetti on erehtym\u00e4t\u00f6n, ja niin on my\u00f6s olennainen resepti. 911 ei ole muuttunut kovinkaan dramaattisesti viime vuosikymmenin\u00e4, mutta k\u00e4sitys 911:st\u00e4 on varmasti muuttunut. Kauas ovat ne ajat, jolloin RUF:n piti olla mukana, jotta Porsche olisi nopea, nyky\u00e4\u00e4n jopa perustason 911 on nopea.<\/p>\n\n\n\n

Ja nopeus on superauton olennainen ominaisuus. Ja jotkut 911-mallit pystyv\u00e4t nopeuteen 200 mph ja nopeuteen 0-100 mph 2,5 sekunnissa. On siis vaikea sanoa, ett\u00e4 911 ei olisi superauto, vaikka 911:ss\u00e4 on huolettomat jatkuvat k\u00e4ynnistysohjaukset ilman mit\u00e4\u00e4n ongelmia, jotkut v\u00e4itt\u00e4v\u00e4t silti 911:n superautoilua.<\/p>\n\n\n\n

911 GT -tuotemallisto eli GT3-, GT3RS-, GT2- ja GT2RS-mallit ovat \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen tarkoituksenmukaisia. Niiss\u00e4 on kevyt alusta, imumoottori, vaikuttava downforce-luku ja ne pit\u00e4v\u00e4t jatkuvasti maailmanenn\u00e4tyksi\u00e4 monilla eri kilparadoilla ymp\u00e4ri maailmaa.<\/p>\n\n\n\n

Harvinaisuuden osalta kaikki 911-mallit eiv\u00e4t ole rajoitettuja, mutta rajoitettujen mallien kysynt\u00e4 on valtava. Vain muutama 911-malli on todellakin rajoitettu tuotannossa, ja n\u00e4m\u00e4 rajoitukset n\u00e4kyv\u00e4t hintalapussa.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Macan\/Cayenne<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Macan\/Cayenne -katumaasturimallit eiv\u00e4t ole superautoja. Maasturista tuskin koskaan tulee superautoa, koska maasturit ovat tarkoituksenmukaisia, mutta eiv\u00e4t suoranaisesti rata-\/katusuorituskyky\u00e4 varten.<\/p>\n\n\n\n

Ne ovat liian painavia, liian isoja ja liian ep\u00e4tasapainoisia tarjotakseen 911:\u00e4\u00e4n verrattavaa suorituskyky\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on luontainen tosiasia, joka liittyy kaikkiin markkinoilla oleviin maastureihin, jopa Lamborghini Urusin kaltaisiin \u00e4\u00e4rimm\u00e4isiin malleihin.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka 670 hv:n Cayennen saa suoraan tehtaalta, vaikuttavissa teholuvuissa on j\u00e4rke\u00e4 vain suoralla linjalla. Sek\u00e4 Cayenne- ett\u00e4 Macan-mallit ovat kaukana eksoottisista malleista, jopa huippumallien turbomallit ovat melko samanlaisia kuin tavallisemmat mallit, ja vain harrastaja voi erottaa ne toisistaan.<\/p>\n\n\n\n

Ja lopuksi, ne eiv\u00e4t ole harvinaisia eiv\u00e4tk\u00e4 rajoitettuja. Porsche myy niit\u00e4 kymmeni\u00e4 tuhansia vuodessa, ja jokainen, joka haluaa sellaisen, voi vain menn\u00e4 j\u00e4lleenmyyj\u00e4lle ja ostaa sellaisen. T\u00e4m\u00e4 on osittain syy siihen, miksi Cayenne\/Macan-maasturin arvo laskee niin paljon enemm\u00e4n kuin 911-mallin.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 918\/Carrera GT<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Carrera GT on Porschen vuosina 2004-2007 valmistama kaksipaikkainen superauto. Carrera GT:ss\u00e4 on kilpa-autosta per\u00e4isin oleva mini-asennettu V10-suorakaasuinen moottori, kevyt kori ja se my\u00f6s n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 todelliselta t\u00e4ysiveriselt\u00e4 superautolta.<\/p>\n\n\n\n

Carrera GT:st\u00e4 on hitaasti mutta varmasti tulossa autoteollisuuden ikoni, ja Carrera GT -mallien arvot venyv\u00e4t helposti miljoonan dollarin alueelle. Carrera GT on l\u00e4pikotaisin superauto, ja tuskin kukaan ajattelee toisin.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 918 Spyder on my\u00f6s kaksipaikkainen Porsche-superauto, mutta 918 on jokseenkin moderni versio Carrera GT:st\u00e4. 918 tarjoaa hybridivoimansiirron, liukkaan korin ja kasan kilpa-autoilusta per\u00e4isin olevia komponentteja.<\/p>\n\n\n\n

Porsche myi vain 918 Porsche 918:aa, ja kun 918 esiteltiin, se oli maailman kyvykk\u00e4in rata-auto. Vain McLaren P1 ja Ferrari LaFerrari pystyiv\u00e4t koskaan vertaamaan sit\u00e4. Ja keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isen 918 Spyderin nykyinen arvo on my\u00f6s helposti yli miljoona dollaria.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on superautolla ja hyperautolla?<\/h3>\n\n\n\n

Pari vuotta sitten termi ”hyperauto” alkoi saada jalansijaa superautoharrastajien keskuudessa. Vaikka termill\u00e4 ei ole tiukkaa m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4, hyperauto-sanan merkityksen selke\u00e4 hahmottaminen on nyt melko ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Hyperauto on superauto, jolla on korkeimmat suorituskykyominaisuudet. Yleens\u00e4 Bugattin tai Koenigseggin rakentama hyperauto maksaa reilusti yli miljoona dollaria, sit\u00e4 valmistetaan \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen rajoitetusti ja se on uskomattoman haluttu.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 ero on urheiluauton ja superauton v\u00e4lill\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Urheiluauto on yleens\u00e4 melko pienikokoinen, 2-paikkainen, ketter\u00e4 auto, joka on suunniteltu nopeaan reagointiin ja mahdollisimman suureen palautteeseen kuljettajalle. Urheiluautot ovat nopeita, mutta ne eiv\u00e4t ole nopeita, kuten useimmat superautot ovat. Porsche Cayman\/Boxster on ehdottomasti urheiluauto, ja kaikki Cayman\/Boxster-alustan ominaisuudet ovat urheiluauton kannalta olennaisia.<\/p>\n\n\n\n

Erona on se, ett\u00e4 urheiluauto ei yleens\u00e4 ole rajoitettu eik\u00e4 yht\u00e4 nopea kuin superauto. Urheiluauto on yleens\u00e4 my\u00f6s hieman edullisempi ja v\u00e4hemm\u00e4n eksoottinen. Kyse on suorituskyvyst\u00e4, urheiluauto on v\u00e4hiten suorituskykyinen, sen j\u00e4lkeen tulee superauto ja sen p\u00e4\u00e4lle hyperauto.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat superauton haitat?<\/h3>\n\n\n\n

Superautot ovat uskomattomia. Niit\u00e4 rakastavat yht\u00e4 lailla lapset kuin rikkaat aikuisetkin, niit\u00e4 on uskomattoman hauska ajaa, ne n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t uskomattomilta ja ne kuulostavat uskomattomilta. Mutta kaikki ei kuitenkaan ole pelkk\u00e4\u00e4 auringonpaistetta, kun kyse on superautoista, sill\u00e4 niiden ostaminen, yll\u00e4pito ja vakuuttaminen on kallista.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi ne eiv\u00e4t ole yht\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 eiv\u00e4tk\u00e4 tehokkaita pidemmill\u00e4 matkoilla. Superautot ovat joskus my\u00f6s hieman liian \u00e4\u00e4nekk\u00e4it\u00e4 ja vastenmielisi\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 kaikki pid\u00e4 superautoja siistein\u00e4. Jotkut saattavat jopa v\u00e4itt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 superautot ovat tarpeettomia ja ett\u00e4 ne on tehty \u00e4\u00e4li\u00f6ille, mutta kukaan ei voi kiist\u00e4\u00e4 ajokokemusta ja j\u00e4nnityst\u00e4, jota t\u00e4llaisen erikoislaatuisen autoteollisuuden taidonn\u00e4ytteen omistaminen aiheuttaa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Superauto on melko v\u00e4lj\u00e4sti m\u00e4\u00e4ritelty katu-oikeutettu ylellinen urheiluauto. Supercar tunnetaan my\u00f6s nimell\u00e4 eksoottinen, ja se on yleens\u00e4 harvinainen, muotoilultaan silmiinpist\u00e4v\u00e4 ja suorituskyky\u00e4 silm\u00e4ll\u00e4 pit\u00e4en rakennettu. Jotkut Porschet ovatkin superautoja. Mutta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1157"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1157"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1157\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1157"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1157"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1157"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}