{"id":116,"date":"2021-06-17T06:52:51","date_gmt":"2021-06-17T06:52:51","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=116"},"modified":"2021-06-17T06:52:51","modified_gmt":"2021-06-17T06:52:51","slug":"miksi-porschet-ovat-niin-kalliita","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miksi-porschet-ovat-niin-kalliita\/","title":{"rendered":"Miksi Porschet ovat niin kalliita"},"content":{"rendered":"\n

Saksalaista autoteollisuutta on aina kehuttu koko autoteollisuuden parhaimmistoksi, ja Porsche saattaa olla juuri paras parhaista. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 Porsche on jatkuvasti tarjonnut maailman kyvykk\u00e4impi\u00e4 urheiluautoja.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi Porsche laajensi muutama vuosi sitten mallistoaan muutamalla ”normaalimmalla” mallilla, kuten Cayennella, Macanilla tai Panameralla. Mallista tai valmistusvuodesta riippumatta useimmat Porschet on rakennettu poikkeuksellisen hyvin, ja ne tarjoavat my\u00f6s joukon vaikuttavia teknologia- ja insin\u00f6\u00f6riratkaisuja.<\/p>\n\n\n\n

Porchen missio tarjota h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4\u00e4 suorituskyky\u00e4 on varmasti ilmeinen heti, kun silm\u00e4si kohdistuvat hintalappuun. Mutta on my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 l\u00e4hes jokainen rajoitetun er\u00e4n Porsche-malli k\u00e4rsii yleens\u00e4 lievimm\u00e4st\u00e4 arvonalennuksesta kilpailijoihin verrattuna.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 911<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 911 on 2-paikkainen 2-ovinen Porsche-kulttiaseman urheiluauto. Ensimm\u00e4inen 911 julkaistiin vuonna 1964, ja 911-linjaa pidet\u00e4\u00e4n yleisesti kaikkien aikojen parhaana urheiluautolinjana. Alkuaikoina 911 oli voitokas monissa kilpailutapahtumissa, kuten Daytonan ja Le Mansin 24 tunnin kilpailussa sek\u00e4 Targa Floriossa.<\/p>\n\n\n\n

Vuonna 2020 julkaistu uusin 992-sukupolven 911 on t\u00e4ysin erilainen verrattuna vanhempiin malleihin, mutta 911:n peruskaava on aina pysynyt samana. Taka-asennettu tasakuutosmoottori, erottuva muotoilu ja vaikuttava perint\u00f6, jota jokainen Porsche 911 -malli tarjoaa i\u00e4st\u00e4 riippumatta.<\/p>\n\n\n\n

Vuosien 1963-1998 911-malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ilmaj\u00e4\u00e4hdytteist\u00e4 moottoria, joka my\u00f6hemmin vaihdettiin vesij\u00e4\u00e4hdytteiseen moottoriin. Jotkut puristit ovat tuolloin ilmaisseet varauksensa, mutta Porsche onnistui silti miellytt\u00e4m\u00e4\u00e4n l\u00e4hes kaikkia vesij\u00e4\u00e4hdytteisen moottorin avulla.<\/p>\n\n\n\n

Vanhemmat ilmaj\u00e4\u00e4hdytteiset Porsche 911 -mallit ovat nyky\u00e4\u00e4n uskomattoman ker\u00e4ilykelpoisia, ja joidenkin mallien hinnat ovat viisinkertaiset verrattuna siihen, mit\u00e4 ne olivat niiden julkaisuajankohtana. Nykyaikaisen Porsche 911 -malliston kohokohtia ovat GT-malliston mallit, joihin kuuluvat GT3, GT3 RS, GT2, GT2 RS ja GT4 sek\u00e4 tuleva GT4 RS.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 911 GT-mallisto<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 911 GT -mallisto sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 t\u00e4ydellisesti sen, mit\u00e4 Porsche osaa parhaiten, eli kevyen, luonnollisesti imett\u00e4v\u00e4n 6-kerroinmoottorin, jonka kierrosluku on yli 8500 kierrosta minuutissa. Hiljattain julkaistu 992 GT3 maksaa noin 161 000 dollaria perusversiosta, ja kohtuullisesti varusteltu malli maksaa l\u00e4hes 200 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on paljon rahaa autosta, ja joidenkin mielest\u00e4 t\u00e4llaisen summan maksaminen radalle suunnatusta urheiluautosta on naurettavaa, mutta t\u00e4llaiset autot ovat pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 melko luotettavia. Lis\u00e4ksi l\u00e4hes kaikki GT3-mallit s\u00e4ilytt\u00e4v\u00e4t arvonsa uskomattoman hyvin, ja ne k\u00e4yv\u00e4t kauppaa jopa v\u00e4hitt\u00e4ismyynnin yl\u00e4puolella muutaman vuoden ajan tuotannon j\u00e4lkeen.<\/p>\n\n\n\n

Jos aiot ostaa uuden GT3:n, ajaa sill\u00e4 vuoden tai kaksi ilman liikaa kilometrej\u00e4, saat todenn\u00e4k\u00f6isesti el\u00e4m\u00e4si halvimman auton omistuksen. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 GT3:n kysynt\u00e4 on aina suurempi kuin tarjonta, ja pohjimmiltaan siksi n\u00e4m\u00e4 autot ovat niin arvokkaita k\u00e4ytettyjen autojen markkinoilla.<\/p>\n\n\n\n

Ongelmana on uuden GT3:n varauksen saaminen, sill\u00e4 suurin osa n\u00e4ist\u00e4 rakennuspaikoista on helposti saatavilla pitk\u00e4aikaisille Porsche-asiakkaille, ja vain harvat uudet tulokkaat pystyv\u00e4t varmistamaan rakennuspaikan asettamatta k\u00e4sirahaa muutamaa vuotta etuk\u00e4teen.<\/p>\n\n\n\n

Porschen muut kuin urheiluautomallit<\/h2>\n\n\n\n

Porsche valmistaa my\u00f6s Panameraa, Cayennea ja Macania. N\u00e4m\u00e4 kolme mallia ovat tavallisempia kuluttajille tarkoitettuja luksusautoja, jotka ovat l\u00e4heisess\u00e4 vertailussa joidenkin muiden saksalaisten premium-mallien kanssa. N\u00e4m\u00e4 mallit tarjoavat my\u00f6s erinomaista rakennelaatua ja upeita materiaaleja, mutta ne k\u00e4rsiv\u00e4t kovemmasta arvonalennuksesta.<\/p>\n\n\n\n

Alkutason Porsche Panamera maksaa 87 000 dollaria, Porsche Panamera Turbo S e-hybrid Executive Sport Turismo maksaa tehtaalta l\u00e4hes 200 000 dollaria. N\u00e4m\u00e4 mallit menett\u00e4v\u00e4t yleens\u00e4 jopa 65 % arvoistaan viiden ensimm\u00e4isen omistusvuoden aikana, ja taloudellisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta n\u00e4m\u00e4 mallit ovat aivan liian kalliita.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Cayennen l\u00e4ht\u00f6tason Cayenne alkaa 67 000 dollarista, ja Cayenne Turbo S e-hybrid Coupe maksaa 166 000 dollaria. Porsche Cayenne -malleissa on yleens\u00e4 58 %:n arvonalennus viiden vuoden kuluttua. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 mallit ovat Panameran tavoin huono taloudellinen p\u00e4\u00e4t\u00f6s.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Macan on Porschen l\u00e4ht\u00f6tason katumaasturi, joka alkaa 52 000 dollarista perus-Macanista, ja suorituskykyinen Macan Turbo maksaa 84 000 dollaria. Macan-malleissa on my\u00f6s kova arvon aleneminen, noin 54 % alkuper\u00e4isen auton arvosta viiden ensimm\u00e4isen omistusvuoden aikana.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko Porsche 911 GT -mallit hintansa arvoisia?<\/h3>\n\n\n\n

Lyhyesti sanottuna kyll\u00e4, mutta vain jos haluat tiukan suorituskyvyn urheiluauton, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 autot eiv\u00e4t ole paras vaihtoehto p\u00e4ivitt\u00e4iseen ajamiseen. Parasta Porsche GT -tuotteissa on se, ett\u00e4 joissakin erikoismalleissa ei ole vakavaa arvonalennusta tai arvonalennusta lainkaan.<\/p>\n\n\n\n

Porsche GT -tuotteet kuuluvat koko autoteollisuuden parhaimpiin urheiluautolinjoihin, joten GT3:n hankkimisessa tuskin on mit\u00e4\u00e4n vastav\u00e4itteit\u00e4. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 tuleva GT3RS on tiukka rata-auto, vaikka auto onkin t\u00e4ysin tieliikennelupakelpoinen, siit\u00e4 puuttuu paljon arkip\u00e4iv\u00e4isi\u00e4 mukavuuksia ja ominaisuuksia.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Porsche Taycan on niin kallis?<\/h3>\n\n\n\n

Porsche Taycan on historian ensimm\u00e4inen sarjatuotannossa oleva Porsche EV, ja l\u00e4ht\u00f6tason Taycan maksaa 80 000 dollaria, huippumalli Taycan Turbo S Cross Turismo maksaa 187 000 dollaria. N\u00e4m\u00e4 hinnat ovat niin korkeat, koska Porsche on k\u00e4ytt\u00e4nyt Taycaniin paljon rahaa tutkimus- ja kehitysty\u00f6h\u00f6n, sill\u00e4 se on historian ensimm\u00e4inen Porsche EV.<\/p>\n\n\n\n

Taycan my\u00f6s avaa Porschen EV-malleille, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Taycanin hinnoittelun on heijastettava merkin asemaa ja vetovoimaa koko automarkkinoilla. Porsche tiet\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4n, joten se hinnoittelee Taycanin joidenkin jo vakiintuneiden Porsche-mallien yl\u00e4puolelle my\u00f6s br\u00e4ndiarvon vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on kaikkien aikojen kallein Porsche?<\/h3>\n\n\n\n

Porsche 917 RS 60 Werks -kilpa-auto on saavuttanut 5,12 miljoonan dollarin hintalapun muutama vuosi sitten j\u00e4rjestetyss\u00e4 huutokaupassa, ja yht\u00e4 ikoninen Porsche 550 Spyder myytiin 5,33 miljoonalla dollarilla muutama vuosi sitten. Mik\u00e4\u00e4n n\u00e4ist\u00e4 kahdesta ei kuitenkaan p\u00e4\u00e4se l\u00e4hellek\u00e4\u00e4n kalleimpia myytyj\u00e4 Porsche-malleja.<\/p>\n\n\n\n

Kaikkien aikojen kallein Porsche-malli on legendaarinen 917K Le Mans -kilpa-auto. Vuonna 2017 Pebble Beachill\u00e4 Kaliforniassa t\u00e4m\u00e4 auto myytiin silmi\u00e4 hivelev\u00e4ll\u00e4 14 miljoonan dollarin hinnalla. Kaikkien aikojen kalleimman Porschen kakkossija on Porsche 956, joka myytiin 10 miljoonalla dollarilla vuonna 2014.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Saksalaista autoteollisuutta on aina kehuttu koko autoteollisuuden parhaimmistoksi, ja Porsche saattaa olla juuri paras parhaista. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 Porsche on jatkuvasti tarjonnut maailman kyvykk\u00e4impi\u00e4 urheiluautoja. Lis\u00e4ksi Porsche laajensi muutama<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":117,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/116"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=116"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/116\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/117"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=116"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=116"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=116"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}