{"id":1165,"date":"2021-08-03T10:54:36","date_gmt":"2021-08-03T10:54:36","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1165"},"modified":"2021-08-03T10:54:36","modified_gmt":"2021-08-03T10:54:36","slug":"porsche-vs-ferrari-luotettavuus-kumpi-on-parempi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/porsche-vs-ferrari-luotettavuus-kumpi-on-parempi\/","title":{"rendered":"Porsche vs. Ferrari Luotettavuus – Kumpi on parempi?"},"content":{"rendered":"\n

Sek\u00e4 Porsche ett\u00e4 Ferrari valmistavat j\u00e4nnitt\u00e4vi\u00e4, eksklusiivisia ja nopeita luksus- ja eksoottisia autoja. Ne toimivat kuitenkin t\u00e4ysin eri tavoin. Porsche on laskelmoitu. Se on konservatiivinen, mutta ilmeik\u00e4s. Ja mik\u00e4 t\u00e4rkeint\u00e4, se on helpommin l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4, kuten Omegan kello.<\/p>\n\n\n\n

Ferrari taas on legenda. Se hakee huomiota ja on eksklusiivinen, aivan kuten Rolexin kello. Mahdollisuus n\u00e4hd\u00e4 Ferrari p\u00e4ivitt\u00e4in on melko harvinainen, paitsi muutamissa superautojen t\u00e4ytt\u00e4miss\u00e4 kaupungeissa, kuten Monacossa. Porschet ovat sen sijaan paljon yleisempi\u00e4, ja niit\u00e4 n\u00e4kee harvemmin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaisilla ominaisuuksilla on suuri merkitys luotettavuuden kannalta. Useimmat Porschet on tehty ajettaviksi p\u00e4iv\u00e4st\u00e4 toiseen. Voit luottaa siihen, ett\u00e4 saksalainen Porsche on luotettava riippumatta olosuhteista tai ajokilometreist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ferrarit taas ovat italialaisia. Kuten maanmiehens\u00e4, ne ovat paljon temperamenttisempia. Koskaan ei voi tiet\u00e4\u00e4, mit\u00e4 Ferrarille voi tapahtua. Porschet ovat ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 paljon luotettavampia, mutta Ferrarilla on muutama kikka, jotka tasoittavat tilannetta hieman.<\/p>\n\n\n\n

Porsche asettaa luotettavuuden etusijalle<\/h2>\n\n\n\n

Monien parin viime vuoden aikana tehtyjen autojen luotettavuusindeksien mukaan Porsche on parhaiden joukossa. N\u00e4in ei ollut vuosikymmen tai pari sitten, jolloin Porsche kamppaili tehd\u00e4kseen luotettavia autoja, jotka vastasivat Porscheen yleens\u00e4 liitetty\u00e4 hintalappua.<\/p>\n\n\n\n

Mutta parin viime vuoden aikana Porsche on onnistunut k\u00e4\u00e4rim\u00e4\u00e4n hihat ja saavuttanut J.D. Powerin luotettavuusindeksin kakkossijan, jonka voittaa vain Lexus. Porschen sis\u00e4piiril\u00e4isten mukaan syy Porschen luotettavuuteen on se, ett\u00e4 Porschen henkil\u00f6kunta pit\u00e4\u00e4 luotettavuutta t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 prioriteettina.<\/p>\n\n\n\n

Toinen syy siihen, miksi Porschet ovat niin luotettavia, on se, ett\u00e4 monet Porschen omistajat huoltavat autojaan tarkoituksenmukaisesti. Asianmukaisella huollolla on suuri merkitys pitk\u00e4aikaisen luotettavuuden kannalta, ja Porschen asiakkaat tiet\u00e4v\u00e4t sen, vaikka Porschen huoltokustannukset ovatkin joskus t\u00e4htitieteelliset.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavin Porsche-malli on Porsche 911, kiitos vuosikymmenten kokeilujen ja erehdysten sek\u00e4 uskomattoman asiantuntevan ja sitke\u00e4n uskollisen asiakaskunnan ansiosta. V\u00e4hiten luotettava Porsche-malli on Boxster, mutta luotettavuuden taso on silti alan keskiarvon yl\u00e4puolella.<\/p>\n\n\n\n

Ferrari on hauskempi kuin luotettava<\/h2>\n\n\n\n

Ferrarin luotettavuus ei yksinkertaisesti ole Porschen tasolla, koska Porschella on VAG ja Ferrarilla Ferrari. T\u00e4st\u00e4 huolimatta Ferrareita ostetaan tunteella ja niill\u00e4 ajetaan tunteella, ja t\u00e4llaisissa olosuhteissa luotettavuuden ja k\u00e4ytett\u00e4vyyden tasot ovat hieman h\u00e4m\u00e4rtyneet.<\/p>\n\n\n\n

Ja niin pit\u00e4\u00e4kin olla, jos ajat keskimoottorista Rosa Corsa Ferrari -superautoa. T\u00e4st\u00e4 huolimatta Ferrarilla pit\u00e4isi my\u00f6s ajaa s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, jotta se toimisi kunnolla, mutta n\u00e4in on harvoin, koska Ferrariin liittyv\u00e4t arvot riippuvat suuresti k\u00e4yt\u00f6n tasosta ja kertyneist\u00e4 kilometreist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 monet Ferrarit otetaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vain erityistilaisuuksissa, mik\u00e4 voi vaikuttaa haitallisesti joihinkin Ferrarin mekaanisiin ja s\u00e4hk\u00f6isiin ominaisuuksiin. Esimerkiksi kaikki Ferrarimallit on j\u00e4tett\u00e4v\u00e4 kytkettyn\u00e4 virtalaturiin, sill\u00e4 muuten akku tyhjenee nopeasti.<\/p>\n\n\n\n

Jos n\u00e4in tapahtuu, useat eri osat voivat vioittua, mik\u00e4 voi johtaa kohtuuttomiin korjauskustannuksiin. Ferrarit on tehty tarjoamaan j\u00e4nnityst\u00e4 ja suorituskyky\u00e4, kun taas Porschet ovat useimmissa tapauksissa hieman ”tavallisempia”. T\u00e4ll\u00e4 on suuri merkitys luotettavuuteen ja huoltokustannuksiin.<\/p>\n\n\n\n

Porschen huoltokustannukset ovat kalliita, Ferrarin huolto on pilviss\u00e4.<\/h2>\n\n\n\n

Yleisesti ottaen sek\u00e4 Ferrari ett\u00e4 Porsche ovat kalliimpia merkkej\u00e4 huollon osalta. Mutta n\u00e4ist\u00e4 kahdesta Ferrarilla on paljon korkeammat osto- ja yll\u00e4pitokustannukset. Vaikka Porschet ovat my\u00f6s kalliita yll\u00e4pit\u00e4\u00e4, ne eiv\u00e4t ole l\u00e4hell\u00e4k\u00e4\u00e4n Ferrareita.<\/p>\n\n\n\n

Ferrari on \u00e4\u00e4rimm\u00e4inen statussymboli, varsinkin jos otetaan huomioon yll\u00e4pitokustannukset. Ferrari tekee kuitenkin sen oikein, ett\u00e4 jokaisen ostamasi uuden Ferrarin yhteydess\u00e4 saat hintaan sis\u00e4ltyv\u00e4n 7 vuoden ilmaisen huolto- ja yll\u00e4pitosuunnitelman, jota voit jatkaa jopa 15 vuodella.<\/p>\n\n\n\n

Suunnitelman jatkaminen maksaa yleens\u00e4 4-5 000 dollaria, ja 8-sylinteriset mallit maksavat v\u00e4hemm\u00e4n kuin 12-sylinteriset autot, etenkin keskimoottoriset V12-superautot. Porche ei tarjoa yht\u00e4 pitk\u00e4\u00e4 huoltopakettia, mutta huoltokustannukset eiv\u00e4t ole yht\u00e4 suuret.
T\u00e4st\u00e4 huolimatta sellaisen Ferrarin ostaminen, jota ei ole katettu t\u00e4llaisella paketilla, on mahdollinen taloudellinen itsemurha, varsinkin jos omistat joitakin rajoitetumpia klassisia Ferrari-malleja. Porschen varaosia on useimmissa tapauksissa helposti saatavilla, mik\u00e4 ei p\u00e4de Ferrariin.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on Ferrarin ja Porschen keskeinen ero?<\/h3>\n\n\n\n

Ferrarit ovat eksklusiivisempia, ylellisempi\u00e4, haluttavampia ja kalliimpia. Porschet ovat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisempi\u00e4, luotettavampia, halvempia ostaa, mutta silti ylellisi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jokainen Ferrari luokitellaan superautoksi, kun taas Porsche valmistaa pari mallia, joita helposti luullaan Audiksi tai BMW:ksi. Ferrari ei tee niin, ja se on yksi syy siihen, miksi Ferrarin tuotemerkki on yksi maailman arvokkaimmista.<\/p>\n\n\n\n

Onko Ferrari nopeampi kuin Porsche?<\/h3>\n\n\n\n

Vastoin yleist\u00e4 uskomusta Porschet ovat nopeampia 0-100 km\/h, mutta Ferrarit viev\u00e4t voiton huippunopeudessa. Porsche 911 Turbo S kiihtyy nopeudesta 100 km\/h alle 2,5 sekunnissa, ja tuskin yksik\u00e4\u00e4n Ferrari pystyy siihen vastaamaan.<\/p>\n\n\n\n

Ferrarit ovat kuitenkin parempia huippunopeuksissa, ja monet mallit ylt\u00e4v\u00e4t helposti yli 210 kilometriin tunnissa, jos sinulla on siihen tilaa.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat kaikkien aikojen arvokkaimmat Porsche- ja Ferrari-mallit?<\/h3>\n\n\n\n

Jonkin aikaa kallein koskaan myyty Ferrari oli vuoden 1963 Ferrari 250 GTO -kilpa-auto, joka myytiin t\u00e4htitieteellisell\u00e4 52 miljoonan dollarin hinnalla vuonna 2013. Toinen 250 GTO onnistui myym\u00e4\u00e4n silmi\u00e4 hivelev\u00e4ll\u00e4 70,2 miljoonan dollarin hinnalla vuonna 2018.
Vuosien varrella on myyty useita miljoonia dollareita maksavia Porscheja, mutta vuoden 1970 Le Mansin Porsche 917K pit\u00e4\u00e4 enn\u00e4tyst\u00e4 hallussaan vaivaisella 14 miljoonalla dollarilla, joka on 250 GTO:hon verrattuna aivan pikkuraha.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sek\u00e4 Porsche ett\u00e4 Ferrari valmistavat j\u00e4nnitt\u00e4vi\u00e4, eksklusiivisia ja nopeita luksus- ja eksoottisia autoja. Ne toimivat kuitenkin t\u00e4ysin eri tavoin. Porsche on laskelmoitu. Se on konservatiivinen, mutta ilmeik\u00e4s. Ja mik\u00e4 t\u00e4rkeint\u00e4,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[8,12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1165"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1165"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1165\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1165"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1165"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1165"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}