{"id":1191,"date":"2021-08-04T15:01:58","date_gmt":"2021-08-04T15:01:58","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1191"},"modified":"2021-08-04T15:01:58","modified_gmt":"2021-08-04T15:01:58","slug":"mitka-ovat-hybridiauton-haitat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mitka-ovat-hybridiauton-haitat\/","title":{"rendered":"Mitk\u00e4 ovat hybridiauton haitat?"},"content":{"rendered":"\n

Viime vuosina olemme todistaneet jonkinlaista vallankumousta. Valtavat V12- ja V10-moottorit on korvattu pienemm\u00e4ll\u00e4 tilavuudella ja turboahtimilla, ja polttomoottori kokonaisuudessaan on mahdollisesti poistumassa k\u00e4yt\u00f6st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Autoteollisuus on hitaasti siirtym\u00e4ss\u00e4 kohti s\u00e4hk\u00f6\u00e4, ja jotkut merkit, kuten Audi, aikovat lopettaa kokonaan uudempien polttomoottoreiden kehitt\u00e4misen. T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 latausinfrastruktuuri on kuitenkin viel\u00e4 lapsenkengiss\u00e4\u00e4n, eik\u00e4 mukavuutta voi verrata bensiinik\u00e4ytt\u00f6isiin autoihin.<\/p>\n\n\n\n

Ja t\u00e4llaisessa siirtym\u00e4vaiheessa hybridin valitseminen voi olla hyv\u00e4 ajatus. Loppujen lopuksi hybridi on siirtym\u00e4 tavallisen polttomoottorin ja t\u00e4ysimittaisen s\u00e4hk\u00f6auton v\u00e4lill\u00e4. Hybridit eiv\u00e4t kuitenkaan ole t\u00e4ydellisi\u00e4, vaan ne ovat kalliita, monimutkaisia ja kalliita varmistaa.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi ne tuottavat edelleen paljon fossiilisten polttoaineiden p\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4, ja huoltokustannukset ovat korkeammat verrattuna s\u00e4hk\u00f6- tai polttomoottoriautoon. Akkuja ei kierr\u00e4tet\u00e4, ja hybridit ovat raskaita eik\u00e4 niit\u00e4 ole kovinkaan hauska ajaa dynaamisesti.<\/p>\n\n\n\n

Hybridiauton hankintakustannukset<\/h2>\n\n\n\n

Hybridit eiv\u00e4t ole niin suosittuja kuin jotkut valmistajat odottivat niiden olevan. T\u00e4llaisen auton kehitt\u00e4minen ei sin\u00e4ns\u00e4 ole taloudellisesti kovin kannattavaa. Jos haluat tehd\u00e4 voittoa, sinun on nostettava l\u00e4ht\u00f6hintaa, koska kehityskustannukset ovat korkeat.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka esimerkiksi V8-moottorin kehitt\u00e4minen maksaa nyky\u00e4\u00e4n eniten rahaa, ihmiset rakastavat V8-moottoreita, ja tarpeeksi moni ostaa V8-moottorin, jotta sen kehitt\u00e4minen on taloudellisesti kannattavaa. Hybridin kustannukset kuoletetaan kuitenkin valtion kannustimien avulla, mutta ei kovin paljon.<\/p>\n\n\n\n

Monimutkaisuuden tasot<\/h2>\n\n\n\n

Hybrideiss\u00e4 on periaatteessa v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kaksi moottoria, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 paljon monimutkaisempia kuin tavallisista polttomoottoriautoista. Kun valmistaja haluaa maksimoida hy\u00f6tysuhteen, se yhdist\u00e4\u00e4 yleens\u00e4 pienemm\u00e4n bensiinimoottorin ja s\u00e4hk\u00f6moottorin.
Bensiinimoottori on kuitenkin yleens\u00e4 my\u00f6s turboahdettu tai ahdettu tai joskus jopa molemmat. Esimerkiksi Volvo tarjoaa bensiinimoottoria, joka on turboahdettu, ahdettu ja jota avustaa s\u00e4hk\u00f6moottori. Ja t\u00e4llainen monimutkaisuus rikkoutuu v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4, ja kun se rikkoutuu, se maksaa sinulle.<\/p>\n\n\n\n

Hybridivakuutuksen kustannukset<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4in suuren monimutkaisuuden my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s vakuutusmaksut nousevat. Hybridit ovat yleens\u00e4 kalliimpia vakuuttaa p\u00e4\u00e4asiassa kahdesta syyst\u00e4. Niiden kehitt\u00e4minen, huolto ja yll\u00e4pito ovat kalliimpia. Lis\u00e4ksi ihmiset ostavat hybridej\u00e4 kulkeakseen paljon kilometrej\u00e4, ja useimmat mekaanikot eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole tarpeeksi ammattitaitoisia korjaamaan hybridej\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Hybridimoottorin huoltaminen vie enemm\u00e4n aikaa, ja varaosien saatavuus on huomattavasti huonompi kuin tavallisessa polttomoottoriautossa. T\u00e4m\u00e4 segmentti on viel\u00e4 liian nuori eik\u00e4 se ole kovin suosittu, ja on ep\u00e4todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 muuttuisi kovin pian.<\/p>\n\n\n\n

Hybridiautojen ymp\u00e4rist\u00f6vaikutukset<\/h2>\n\n\n\n

Teoriassa hybridit ovat puhtaita, jos k\u00e4yt\u00e4t polttomoottoria vain tietyiss\u00e4 tilanteissa, kun tarvitset lis\u00e4\u00e4 tehoa tai kun mehu loppuu kesken. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 ihmiset kuitenkin k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t polttomoottoriaan koko ajan. Hybridiautot ovat todellakin ymp\u00e4rist\u00f6n kannalta parempia, mutta vain jos niit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sellaisenaan.<\/p>\n\n\n\n

Ja tosiasia on, ett\u00e4 useimmat ihmiset eiv\u00e4t tee niin. Hybridit eiv\u00e4t useimmissa tapauksissa ole kovin tehokkaita, ja jos haluat maksimoida autosi suorituskyvyn, k\u00e4yt\u00e4t todenn\u00e4k\u00f6isesti polttomoottoria koko ajan.<\/p>\n\n\n\n

Hybridiautojen huoltokustannukset<\/h2>\n\n\n\n

Teoriassa hybridiautot tarvitsevat v\u00e4hemm\u00e4n huoltoa, koska n\u00e4iden autojen rasitustaso ei yleens\u00e4 ole yht\u00e4 korkea. Ajoittain huolto on kuitenkin tarpeen, jotta autosi pysyy kunnossa, ja t\u00e4llainen huolto maksaa enemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Varsinkin, jos joudut vaihtamaan akun, sill\u00e4 akut voivat maksaa yli 2000 dollaria. T\u00e4st\u00e4 huolimatta useimmat valmistajat my\u00f6nt\u00e4v\u00e4t akuilleen jopa 10 vuoden tai 150 000 kilometrin takuun. Sen j\u00e4lkeen huolto on kuitenkin sinun vastuullasi.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit ovat raskaita<\/h2>\n\n\n\n

Viime vuosina autoista on tullut eritt\u00e4in raskaita. Vuosikymmen tai pari sitten kahden tonnin sedan ei ollut kovin yleinen, mutta nyky\u00e4\u00e4n se on. N\u00e4in painava auto vaikuttaa moniin asioihin, kuten yleiseen ajettavuuteen ja turvallisuuteen.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaisten autojen pys\u00e4htyminen tai kiihdytt\u00e4minen maantienopeuksiin vie enemm\u00e4n aikaa, mik\u00e4 vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen. Onnettomuuden sattuessa t\u00e4llaiset autot voivat aiheuttaa valtavaa tuhoa.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit eiv\u00e4t ole dynaamisia<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 918, McLaren P1 ja Ferrari LaFerrari ovat hybridej\u00e4, ja ne ovat nykyajan dynaamisimpia autoja. Useimmat hybridit ovat kuitenkin t\u00e4ysin p\u00e4invastaisia, ne ovat liian raskaita ja isoja, jotta niiden ajaminen tuntuisi viihdytt\u00e4v\u00e4lt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Niist\u00e4 puuttuu ketteryys, ja koko voimansiirto on yleens\u00e4 laiska ja ep\u00e4lineaarinen. Joskus ne tuntuvat my\u00f6s aivan liian robotisoiduilta ja synteettisilt\u00e4, mik\u00e4 v\u00e4hent\u00e4\u00e4 hauskuutta entisest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kannattaako ostaa hybridi?<\/h3>\n\n\n\n

Jos todella hy\u00f6dynn\u00e4t s\u00e4hk\u00f6moottoria, etk\u00e4 v\u00e4lit\u00e4 lis\u00e4kustannuksista, niin kannattaa. Lis\u00e4ksi jos aiot siirty\u00e4 pian s\u00e4hk\u00f6autoon, hybridi on ehdottomasti harkitsemisen arvoinen.<\/p>\n\n\n\n

Kun maailma muuttuu koko ajan, hybridit yleistyv\u00e4t ja jalostuvat. Sellaisenaan n\u00e4m\u00e4 autot kannattaa ostaa.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko hybridiautot v\u00e4hemm\u00e4n luotettavia?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, ne ovat, mutta eiv\u00e4t paljon. Tutkimuksessa, jossa tutkittiin 55 000 ajoneuvoa, todettiin, ett\u00e4 hybridiautot ovat todellakin v\u00e4hemm\u00e4n luotettavia kuin bensiini- ja dieselautot. Mutta vain noin 15 % hybridiautoista k\u00e4rsi ongelmista, mik\u00e4 ei ole paljon.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta hybridiautot kehittyv\u00e4t nopeasti, ja muutaman vuoden kuluttua hybridiautot ovat todenn\u00e4k\u00f6isesti yht\u00e4 luotettavia kuin bensiini- ja dieselautot.<\/p>\n\n\n\n

Kest\u00e4v\u00e4tk\u00f6 hybridit pidemp\u00e4\u00e4n?<\/h3>\n\n\n\n

Joidenkin tiedotusv\u00e4lineiden mukaan hybridiautot kest\u00e4v\u00e4t yleens\u00e4 kauemmin kuin kaasu- ja dieselk\u00e4ytt\u00f6iset vastineensa. Syyn\u00e4 on se, ett\u00e4 takuut kattavat akut yleens\u00e4 jopa 10 vuotta tai keskim\u00e4\u00e4rin 150 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ja jos huolehdit hybridiautostasi hyvin, sen pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n. T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 Toyota on merkki, jonka akut kest\u00e4v\u00e4t yleens\u00e4 pisimp\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 ei ole mik\u00e4\u00e4n yll\u00e4tys, kun otetaan huomioon, ett\u00e4 Toyota on jo jonkin aikaa ollut markkinoiden luotettavin automerkki.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Viime vuosina olemme todistaneet jonkinlaista vallankumousta. Valtavat V12- ja V10-moottorit on korvattu pienemm\u00e4ll\u00e4 tilavuudella ja turboahtimilla, ja polttomoottori kokonaisuudessaan on mahdollisesti poistumassa k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Autoteollisuus on hitaasti siirtym\u00e4ss\u00e4 kohti s\u00e4hk\u00f6\u00e4, ja<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1191"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1191"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1191\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1191"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1191"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1191"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}