{"id":1193,"date":"2021-08-04T15:03:27","date_gmt":"2021-08-04T15:03:27","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1193"},"modified":"2021-08-04T15:03:27","modified_gmt":"2021-08-04T15:03:27","slug":"ovatko-itselataavat-hybridit-hyvia","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/ovatko-itselataavat-hybridit-hyvia\/","title":{"rendered":"Ovatko itselataavat hybridit hyvi\u00e4?"},"content":{"rendered":"\n

Itselataavissa hybridiautoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n s\u00e4hk\u00f6moottoria ja tavallista polttomoottoria. Ne eroavat pistokehybrideist\u00e4 kuitenkin siin\u00e4, ett\u00e4 ne ottavat talteen jarrutuksen aikana menetetyn energian ja lataavat akkuja yleens\u00e4 my\u00f6s polttomoottorin avulla.<\/p>\n\n\n\n

Tavalliset pistokehybridit tekev\u00e4t n\u00e4in my\u00f6s, mutta erona on se, ett\u00e4 itselataava hybridi tarjoaa yleens\u00e4 pienemm\u00e4n akun, joka ei vaadi lis\u00e4kytkent\u00e4\u00e4 t\u00e4yden latauksen saavuttamiseksi. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 itselataavat autot riitt\u00e4v\u00e4t vain noin muutaman kilometrin ajoon.<\/p>\n\n\n\n

Termi itselataava otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n Toyotan, Kian ja Lexuksen toimesta, mutta suuri yleis\u00f6 kritisoi t\u00e4llaista terminologiaa tarkoituksellisen harhaanjohtavaksi, koska se ei tarjoa mit\u00e4\u00e4n todellisia etuja tavalliseen hybridiin verrattuna. T\u00e4st\u00e4 huolimatta itselataavat autot vaikuttavat jonkinlaiselta markkinointijoustolta.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka ne voivat s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 polttoainekuluja ja v\u00e4hent\u00e4\u00e4 Co2-p\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4, ne ovat kalliimpia ostaa kuin ei-hybridiautot. Manuaalista latausta ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n tarvita, mutta t\u00e4llaisten autojen hy\u00f6tysuhde on heikko, ja pakkaus voi heikent\u00e4\u00e4 huomattavasti sis\u00e4tilojen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyytt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Itseladattavan hybridin polttoainekustannukset<\/h2>\n\n\n\n

Alhaisemmat polttoainekustannukset ovat t\u00e4rkein syy siihen, miksi ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n valitaan hybridi, ja itselataavat hybridit alentavat polttoainekustannuksia sen verran, ett\u00e4 se on mainitsemisen arvoista. T\u00e4st\u00e4 huolimatta ne eiv\u00e4t ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 tehokkaita kuin tavalliset pistokehybridit.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaisesta polttoainetehokkuudesta on hy\u00f6ty\u00e4 l\u00e4hinn\u00e4 kaupunkiajossa, koska se ei vaadi polttomoottorin panosta muutaman kilometrin matkalla. Sin\u00e4ns\u00e4 n\u00e4m\u00e4 autot ovat parempia kuin liev\u00e4 hybridi, mutta ne eiv\u00e4t ole niin tehokkaita kuin kaikki odottivat niiden olevan.<\/p>\n\n\n\n

Itselataavan hybridin lataaminen<\/h2>\n\n\n\n

Luultavasti itselataavan hybridin t\u00e4rkein myyntivaltti on se, ett\u00e4 sinun ei tarvitse ladata autoa manuaalisesti, eik\u00e4 sinulla ole siihen edes mahdollisuutta. N\u00e4iss\u00e4 autoissa on pienikapasiteettiset akut, jotka voidaan ladata kokonaan ilman manuaalista t\u00e4ydennyst\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaisina n\u00e4m\u00e4 autot ovat paljon k\u00e4tev\u00e4mpi\u00e4 kuin pistokehybridit, sill\u00e4 pistokehybridit ovat turhia, jos niit\u00e4 ei ladata s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti. Voit j\u00e4tt\u00e4\u00e4 autosi kadulle pys\u00e4k\u00f6ityn\u00e4 eik\u00e4 sinun tarvitse huolehtia lataamisesta, sill\u00e4 auto pyrkii tekem\u00e4\u00e4n sen puolestasi.<\/p>\n\n\n\n

Itseladattavan hybridiauton hinta<\/h2>\n\n\n\n

Jos verrataan itselataavan Toyota Prius hybridin ja tavallisen pistokehybridin Priuksen hintoja, n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 itselataava malli on edullinen. Riippuen kyseisist\u00e4 markkinoista, itselataava vaihtoehto maksaa 4-7 000 dollaria v\u00e4hemm\u00e4n kuin plug-in-vaihtoehto.<\/p>\n\n\n\n

Ne ovat kuitenkin paljon kalliimpia verrattuna joihinkin vastaavaan segmenttiin kuuluviin tavallisiin diesel- ja bensiinik\u00e4ytt\u00f6isiin autoihin. Voidaankin kysy\u00e4, onko itselataava hybridi sen arvoinen verrattuna tavalliseen polttomoottoriautoon, koska se ei tarjoa ”todellisia” hybridiominaisuuksia.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Toinen ep\u00e4kohta joissakin itselataavissa autoissa on se, ett\u00e4 niiss\u00e4 on tapana uhrata sis\u00e4tilaa tai tavaratilaa akkujen pakkaamiseen. T\u00e4m\u00e4 on toistuva teema monissa pistokehybrideiss\u00e4, mutta ero on siin\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4llaiset autot tarjoavat my\u00f6s kaikki hybridin ominaisuudet, mutta itselataava hybridi ei.<\/p>\n\n\n\n

Itselataavat autot ”loistavat” kuitenkin tavallisessa kaupunkiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. T\u00e4llaisissa olosuhteissa polttomoottoria ei tarvitse k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 v\u00e4h\u00e4\u00e4n aikaan, mik\u00e4 auttaa hy\u00f6tysuhteessa, mutta kun ajetaan moottoritiell\u00e4, polttomoottori on jatkuvasti k\u00e4ynniss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Maantienopeudet<\/h2>\n\n\n\n

Jos k\u00e4yt\u00e4t autoasi p\u00e4\u00e4asiassa pidempiin maantieajoihin, itselataavan hybridin ei pit\u00e4isi kiinnostaa sinua, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 autot ovat melko hy\u00f6dytt\u00f6mi\u00e4 maantiell\u00e4, koska s\u00e4hk\u00f6moottori pystyy kuljettamaan vain enint\u00e4\u00e4n 30-60 km\/h.<\/p>\n\n\n\n

Nopeuden lis\u00e4ksi itselataavilla autoilla on vain muutaman kilometrin s\u00e4hk\u00f6inen toimintas\u00e4de. Ja kun otetaan huomioon, ett\u00e4 moottoritiell\u00e4 ajettaessa ei ajeta kovinkaan usein jarrutuksia, akut eiv\u00e4t my\u00f6sk\u00e4\u00e4n lataudu kovin usein.<\/p>\n\n\n\n

Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s<\/h2>\n\n\n\n

Tietyntyyppisiss\u00e4 tilanteissa itselataavasta autosta voi olla hy\u00f6ty\u00e4. T\u00e4llaisia skenaarioita ovat esimerkiksi se, ettet pysty lataamaan autoa itse, ja se, ett\u00e4 ajat p\u00e4\u00e4asiassa hitaammin kaupunkiajossa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaisen skenaarion lis\u00e4ksi itselataavien hybridiautojen takana ei todellakaan ole mit\u00e4\u00e4n logiikkaa, varsinkin kun otetaan huomioon, miten valheellista markkinointia n\u00e4ihin malleihin liittyy. Pistokehybridi on 95 prosentissa tilanteista parempi vaihtoehto, ja voisi v\u00e4itt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 tavallinen polttomoottori vie loput 5 prosenttia tilanteista.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Lataako pistokehybridi itsens\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, plug-in-hybridi voi my\u00f6s ladata itse\u00e4\u00e4n, mutta ero t\u00e4ss\u00e4 on se, ett\u00e4 tavallisessa plug-in-hybridiss\u00e4 on suurempi akku verrattuna itselataavaan hybridiin. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 akun t\u00e4yteen lataamiseksi et voi luottaa pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n itselataukseen.<\/p>\n\n\n\n

Plug-in-hybridien pit\u00e4isi olla nimens\u00e4 mukaisesti – kytkettyn\u00e4. Muuten pistokehybridin koko tarkoitus on mennytt\u00e4. Pistokehybrideihin yleens\u00e4 liitetyt akkupaketit ovat aivan liian suuria itselataukseen, ja ne tyhjent\u00e4v\u00e4t akun varauksen paljon nopeammin.<\/p>\n\n\n\n

Millaisia erilaisia hybridiautoja on olemassa?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 myynniss\u00e4 on kolme mainittavaa hybridityyppi\u00e4. L\u00e4himp\u00e4n\u00e4 tavallista polttomoottoriautoa on niin sanottu mieto hybridi (MHEV). Mild-hybrideiss\u00e4 on yleens\u00e4 polttomoottori ja pieni s\u00e4hk\u00f6moottori, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n tehoeroja ja saamaan auto rullaamaan, kun se kulkee tasaisella maantienopeudella.<\/p>\n\n\n\n

Miedon hybridin lis\u00e4ksi tarjolla on my\u00f6s pistokkeellisia (PHEV) ja itselataavia hybridej\u00e4. Molemmat n\u00e4ist\u00e4 pystyv\u00e4t kulkemaan pelk\u00e4ll\u00e4 s\u00e4hk\u00f6energialla, mutta plug-in-hybridi tarjoaa paljon suuremman s\u00e4hk\u00f6isen toimintas\u00e4teen prosessissa.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 tapahtuu, jos akun prosenttiosuus laskee nollaan?<\/h3>\n\n\n\n

Mink\u00e4 tahansa hybridiauton suuri etu on se, ett\u00e4 voit k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 vain polttomoottoria, jos akku loppuu. Mutta jos akkusi laskee 0 prosenttiin ja ajat MHEV- tai itselataavaa hybridiautoa, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 jokin on mennyt pieleen, sill\u00e4 n\u00e4iden autojen pit\u00e4isi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 polttomoottoriaan pit\u00e4m\u00e4\u00e4n akku kunnollisessa varaustilassa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta pistokehybridill\u00e4 ei ole kyky\u00e4 ladata akkujaan kokonaan pelk\u00e4ll\u00e4 polttomoottorilla. Mutta t\u00e4llaisessakaan tapauksessa akun ei pit\u00e4isi koskaan todella laskea 0 prosenttiin, ja on my\u00f6s hyvin todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 jokin on mennyt pieleen, jos ajat autollasi s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Itselataavissa hybridiautoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n s\u00e4hk\u00f6moottoria ja tavallista polttomoottoria. Ne eroavat pistokehybrideist\u00e4 kuitenkin siin\u00e4, ett\u00e4 ne ottavat talteen jarrutuksen aikana menetetyn energian ja lataavat akkuja yleens\u00e4 my\u00f6s polttomoottorin avulla. Tavalliset pistokehybridit tekev\u00e4t<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1193"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1193"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1193\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1193"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1193"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1193"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}