{"id":120,"date":"2021-06-17T06:59:58","date_gmt":"2021-06-17T06:59:58","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=120"},"modified":"2021-06-17T06:59:58","modified_gmt":"2021-06-17T06:59:58","slug":"paras-vuosi-kaytetylle-porsche-boxsterille","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/paras-vuosi-kaytetylle-porsche-boxsterille\/","title":{"rendered":"Paras vuosi k\u00e4ytetylle Porsche Boxsterille"},"content":{"rendered":"\n

Porsche Boxter on 2-ovinen roadster-urheiluauto, jonka tarkoituksena on tarjota j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4 urheiluautokokemus ilman Porsche 911:n paisunutta hintaa.<\/p>\n\n\n\n

Boxter eroaa itse asiassa paljon 911:st\u00e4, sill\u00e4 911:ss\u00e4 on taakse asennettu moottorikokoonpano, ja Boxter\/Cayman-malleissa on keskelle asennettu moottorikokoonpano. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 Boxterissa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n hyv\u00e4ksi havaittua urheiluautokaavaa, ja 911 on t\u00e4ysin erilainen kokemus.<\/p>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4isen sukupolven Boxter julkaistiin vuonna 1996, toinen sukupolvi seurasi vuonna 2005, kolmas sukupolvi lanseerattiin jo vuonna 2012 ja viimeisimm\u00e4t 718-mallit vuonna 2016. Parhaan Boxter-mallivuoden valitseminen riippuu monista eri tekij\u00f6ist\u00e4, mutta vuosien 2012-2016 sukupolvi vaikuttaa kaiken kaikkiaan parhaalta vaihtoehdolta.<\/p>\n\n\n\n

Kolmannen sukupolven Boxter (2012-2016)<\/h2>\n\n\n\n

Kiistatta parhaimman n\u00e4k\u00f6inen kolmannen sukupolven 981 Boxter on my\u00f6s valtava parannus 2. sukupolven malleihin verrattuna, sill\u00e4 siin\u00e4 esiteltiin paljon teknisi\u00e4 parannuksia. N\u00e4m\u00e4 Boxter-mallit ovat viimeiset Boxter-mallit, joissa on luonnonmoottori, ja osittain juuri siksi n\u00e4m\u00e4 mallit kannattaa ostaa.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 mallivuodet tarjoavat my\u00f6s kunnon ylellisyysvarusteita, ja Cayman ja Boxter jakavat monia osia kesken\u00e4\u00e4n, mit\u00e4 ei tapahtunut aiempien mallien kohdalla. 981 Boxter-mallit maksavat keskim\u00e4\u00e4rin noin 53 000 dollaria, mik\u00e4 on melko edullinen hinta ottaen huomioon sen, mit\u00e4 saat.<\/p>\n\n\n\n

981 Boxteria on saatavana muutamassa eri mallissa. Vakiomalli Boxsterin l\u00e4ht\u00f6tason mallissa on 2,7-litrainen tasakuutosmoottori, ja p\u00e4ivitetyss\u00e4 Boxster S:ss\u00e4 on 3,4-litrainen moottori. Molemmissa malleissa on joko manuaalivaihteisto tai Porschen PDK-kaksoiskytkinautomaatti.<\/p>\n\n\n\n

Sek\u00e4 t\u00e4m\u00e4n sukupolven Cayman- ett\u00e4 Boxster-mallit saivat monissa eri autolehdiss\u00e4 korkeat arvostelut, sill\u00e4 ne olivat parhaita k\u00e4sitelt\u00e4vi\u00e4 autoja kaikissa hintaluokissa. Hyv\u00e4kuntoisen yksil\u00f6n l\u00f6yt\u00e4minen on my\u00f6s melko helppoa, sill\u00e4 niit\u00e4 on paljon liikkeell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Toisen sukupolven Boxter (2005-2012)<\/h2>\n\n\n\n

Boxterin toista sukupolvea kutsutaan 987-sukupolveksi, ja 987 Boxter esiteltiin Pariisin auton\u00e4yttelyss\u00e4 2004 yhdess\u00e4 997gen Porsche 911 -mallien kanssa. T\u00e4m\u00e4n sukupolven aiemmat mallit eiv\u00e4t p\u00e4rj\u00e4nneet kovin hyvin, sill\u00e4 ne olivat melko alttiita kaikenlaisille ongelmille.<\/p>\n\n\n\n

Vuosien 2009-2012 Boxster-mallit olivat kuitenkin melko luotettavia, ja faceliftin my\u00f6t\u00e4 ne ovat my\u00f6s paljon houkuttelevamman n\u00e4k\u00f6isi\u00e4 kuin faceliftia edelt\u00e4neet mallit. Aikaisemmissa malleissa oli monia moottoriongelmia, jotka johtuivat v\u00e4liakselitekniikasta (IMS), joka ratkaistiin my\u00f6hemmin vuoden 2009 malleissa.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden mallien suuri etu on hydraulisen ohjauksen k\u00e4ytt\u00f6, mik\u00e4 tarkoitti, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 mallit tarjosivat paremman ohjaustuntuman verrattuna 981 Boxteriin, joka k\u00e4ytti nykyaikaisempaa s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 ohjaustehostinta. 987-sukupolven Boxter oli my\u00f6s ensimm\u00e4inen sukupolvi, joka hy\u00f6dynsi rajoitetusti jaettua tasauspy\u00f6r\u00e4st\u00f6\u00e4, joka paransi auton dynaamisia kykyj\u00e4 huomattavasti.<\/p>\n\n\n\n

987 Boxterin keskihinta on 32 000 dollaria, ja monet uskovat, ett\u00e4 2009-2012 987 on paras k\u00e4ytetty Boxter-malli, mutta 981 tarjosi varmasti paljon parannuksia.<\/p>\n\n\n\n

Nelj\u00e4nnen sukupolven Boxster (2016-nykyisin)<\/h2>\n\n\n\n

Uusimmat Porsche Boxster -mallit ovat nimelt\u00e4\u00e4n 718 Boxster. N\u00e4m\u00e4 mallit ovat kaukana aiemmista malleista, sill\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 sukupolvessa lopetettiin imumoottoreiden tarjoaminen, ja vain korkeimmalla varustetasolla varustettu Boxter GTS -malli k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 edelleen imumoottoria.<\/p>\n\n\n\n

Upouusi Boxsterin l\u00e4ht\u00f6tason malli maksaa 62 000 dollaria, ja siin\u00e4 on nelisylinterinen turbomoottori, jossa on 300 hv, ja t\u00e4m\u00e4n sukupolven paras Boxter-malli on Boxter GTS 4.0. Boxter GTS 4.0 maksaa kuitenkin 90 000 dollaria, mik\u00e4 on l\u00e4hes kolme kertaa enemm\u00e4n kuin k\u00e4ytetyn 987 Boxterin hinta.<\/p>\n\n\n\n

Monet Porsche-puristit ovat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 718-sukupolvet ovat menett\u00e4neet aiempien Porsche-mallien vetovoiman, eiv\u00e4tk\u00e4 edes imumoottorimallit ole yht\u00e4 j\u00e4nnitt\u00e4vi\u00e4, koska monet melko rajoittavat p\u00e4\u00e4st\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4ykset ovat voimassa. Oli miten oli, viimeisimm\u00e4n sukupolven Boxster on koko Boxster-malliston paras kokonaisuus.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on Porsche Caymanin ja Porsche Boxsterin v\u00e4lill\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Pohjimmiltaan n\u00e4m\u00e4 kaksi mallia ovat samoja, mutta Boxster on saatavana vain avoauto\/roadsterina, ja Cayman on tiukka coupe. Cayman on enemm\u00e4n suorituskykyyn suuntautunut muunnelma, ja Boxster on suunnattu l\u00e4hinn\u00e4 grand touring -tarkoituksiin, mutta ero on l\u00e4hes olematon.<\/p>\n\n\n\n

Cayman on kevyempi ja soveltuu paremmin ratak\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, mutta Boxster on tyylikk\u00e4\u00e4mpi ja muhkeampi versio, sill\u00e4 se tarjoaa yleens\u00e4 rohkeampia sis\u00e4tiloja ja varustevaihtoehtoja. Lyhyesti sanottuna ne ovat samanlaisia, joten valitsemalla jommankumman n\u00e4ist\u00e4 kahdesta et tingi juurikaan suorituskyvyst\u00e4 tai ylellisyydest\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on huonoin Porsche Boxter ostettavaksi?<\/h3>\n\n\n\n

Porsche on tehnyt joukon upeita autoja merkin historian aikana, mutta jopa Porsche on onnistunut sotkemaan asioita muutamalla kyseenalaisella mallilla. Kaikkien aikojen kyseenalaisin Porsche Boxter -malli on ensimm\u00e4isen sukupolven 986 Boxster.<\/p>\n\n\n\n

986 Boxter oli valtava hitti, koska se myi kuin hullu, ja se itse asiassa auttoi Porschea selviytym\u00e4\u00e4n melko voimakkaasta talouskriisist\u00e4. Ongelmat liittyiv\u00e4t enimm\u00e4kseen voimansiirtoon, sill\u00e4 Tiptronic-mallit eiv\u00e4t ylt\u00e4neet alle 7 sekunnissa sataan kilometrin tuntinopeuteen, mik\u00e4 on urheiluautolle aivan liian hidasta.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iss\u00e4 malleissa oli my\u00f6s paljon ongelmia, jotka liittyiv\u00e4t sylinterinp\u00e4iden halkeamiin tai liukastumiseen, jotka joskus sotkivat moottorin niin, ettei siit\u00e4 ollut en\u00e4\u00e4 paluuta. Muuten t\u00e4m\u00e4 Boxster tarjosi l\u00e4hes 50:50-painojakauman, ja my\u00f6s sen k\u00e4sittelyominaisuudet olivat vaikuttavia.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4v\u00e4tk\u00f6 uudet Porsche 718 Boxsterit arvonsa?<\/h3>\n\n\n\n

Edell\u00e4 mainitut 718 Boxsterit maksavat nyt paljon rahaa, eiv\u00e4tk\u00e4 ne my\u00f6sk\u00e4\u00e4n pid\u00e4 arvoaan kovin hyvin, sill\u00e4 monet verkkokaupat raportoivat 52 prosentin arvonalennuksesta viiden ensimm\u00e4isen omistusvuoden aikana. Asiat ovat hieman toisin rajoitetun painoksen GTS-mallin kohdalla, t\u00e4m\u00e4 malli on paljon parempi arvon alenemisen suhteen, mutta se maksaa l\u00e4hes 90 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on my\u00f6s yksi syy lis\u00e4\u00e4 harkita k\u00e4ytetty\u00e4, vanhempaa Porsche Boxter -mallia, koska ne tarjoavat luonnollisesti imett\u00e4vi\u00e4 moottoreita, kiistatta paremmat ajo-ominaisuudet ja yleisesti ottaen paremman pitk\u00e4n aikav\u00e4lin taloudellisen investoinnin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche Boxter on 2-ovinen roadster-urheiluauto, jonka tarkoituksena on tarjota j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4 urheiluautokokemus ilman Porsche 911:n paisunutta hintaa. Boxter eroaa itse asiassa paljon 911:st\u00e4, sill\u00e4 911:ss\u00e4 on taakse asennettu moottorikokoonpano, ja Boxter\/Cayman-malleissa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":121,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/120"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=120"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/120\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/121"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=120"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=120"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=120"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}