{"id":1224,"date":"2021-08-11T11:20:04","date_gmt":"2021-08-11T11:20:04","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1224"},"modified":"2021-08-11T11:20:04","modified_gmt":"2021-08-11T11:20:04","slug":"mika-on-tilavin-sedan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-on-tilavin-sedan\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 on tilavin sedan?"},"content":{"rendered":"\n

Jos etsit tilavaa lippulaivasedania, tarjolla on paljon upeita vaihtoehtoja. Nyky\u00e4\u00e4n el\u00e4mme maastoautojen hallitsemassa maailmassa, mutta ei yksinkertaisesti voi kielt\u00e4\u00e4, etteik\u00f6 sedan olisi paljon parempi 99 %:ssa tilanteista paitsi maastoajoon, jota kukaan ei kuitenkaan koskaan tee.<\/p>\n\n\n\n

Maastureista on tullut niin suosittuja, ett\u00e4 monet valmistajat eiv\u00e4t n\u00e4e mit\u00e4\u00e4n j\u00e4rke\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 uudempia sedan-malleja. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 jotkut merkit, kuten Ford, ovat luopuneet kokonaan uudempien muiden kuin maasturiautojen valmistuksesta. Jos ihmettelet, miksi uusia Fiesta-, Taurus- tai Fusion-malleja ei ole, niin maasturit tappoivat ne.<\/p>\n\n\n\n

Se ei tarkoita, etteiv\u00e4tk\u00f6 sedanit olisi tasokkaita, ne eiv\u00e4t vain ole en\u00e4\u00e4 niin suosittuja kuin ennen. P\u00e4invastoin, uudemmat sedan-mallit, kuten Volkswagen Passat, ovat paljon tilavampia verrattuna samanhintaisiin katumaastureihin.<\/p>\n\n\n\n

Lexus ES, Subaru Legacy, Dodge Charger, Volvo S90, Audi A8, BMW 7-sarja ja Mercedes Benz S-luokka ovat joitakin tilavimpia kohtuuhintaisia sedaneja, joita rahalla saa. Jos haluat mahdollisimman paljon tilaa, uusi Rolls Royce Phantom EWB on markkinoiden tilavin sedan.<\/p>\n\n\n\n

Volkswagen Passat<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen Passat ei ole miss\u00e4\u00e4n nimess\u00e4 markkinoiden tilavin sedan, mutta Passat on varmasti yksi markkinoiden tilavimmista kompaktisedaneista. K\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevien tilojen lis\u00e4ksi Passat sijoittuu jonnekin edullisen sedanin ja sedan-segmentin v\u00e4limaastoon, ja se tarjoaa 42,4 tuumaa jalkatilaa edess\u00e4 ja 39,1 tuumaa jalkatilaa takana.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 Passat on luultavasti yksi parhaista kompaktista keskikokoiseen sedaniin liittyvist\u00e4 vaihtoehdoista, sill\u00e4 siin\u00e4 yhdistyv\u00e4t k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys, tilat, teknologia ja luotettavuus eritt\u00e4in kilpailukykyiseen hintaan. Euroopassa Passatia pidet\u00e4\u00e4n usein ”oletussedanina”, ja t\u00e4llainen mielleyhtym\u00e4 sopii vain todella hyv\u00e4lle sedanille.<\/p>\n\n\n\n

Subaru Legacy<\/h2>\n\n\n\n

Subaru Legacy edustaa yht\u00e4 parasta tuumaa per $ -arvoa, sill\u00e4 se alkaa noin 22 000 dollarista, mutta tarjoaa silti l\u00e4hes 43 tuumaa jalkatilaa edess\u00e4 ja 39,5 tuumaa jalkatilaa takana. K\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevien tilojen lis\u00e4ksi Subaru tarjoaa vakiona my\u00f6s nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4n, ja se hy\u00f6tyy my\u00f6s ylivoimaisesta polttoainetehokkuudesta.<\/p>\n\n\n\n

Passatin ja Subarun v\u00e4lill\u00e4 Subaru tarjoaa enemm\u00e4n tilaa, ja siksi Subaru Legacy ansaitsee ykk\u00f6ssijan tilavimpana keskikokoisena sedanina. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4n segmentin suosio on kasvanut viime vuosina melkoisesti, ja siksi Subarun oli pakko olla t\u00e4ss\u00e4 listassa.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S90<\/h2>\n\n\n\n

Kun astut ylellisen keskikokoisen sedanin segmenttiin, Volvo S90 tervehtii sinua runsaalla tilalla ja ylellisyydell\u00e4, niin ett\u00e4 sit\u00e4 ei voi verrata Passatiin tai Legacyyn. T\u00e4m\u00e4 on odotettavissa, koska S90 ja muu Executive-segmentti maksavat huomattavasti enemm\u00e4n rahaa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta S90 tarjoaa runsaasti tilaa, sill\u00e4 jalkatilaa on edess\u00e4 42,2 tuumaa ja takana 40,4 tuumaa. Matkustajatilan lis\u00e4ksi S90 tuntuu my\u00f6s tilavalta, sill\u00e4 siin\u00e4 on suuri panoraamakatto ja paljon s\u00e4\u00e4t\u00f6mahdollisuuksia etuistuimissa.<\/p>\n\n\n\n

Audi A8<\/h2>\n\n\n\n

Audi A8 on yksi suurimmista saksalaisista luksusluokan sedaneista. Sen jalkatila edess\u00e4 on 41,5 tuumaa, mik\u00e4 ei ole kovin vaikuttavaa, mutta takimmainen jalkatila on 44,3 tuumaa, mik\u00e4 on aivan luokkansa huippua. Mittojen lis\u00e4ksi A8 tarjoaa suuret ja leve\u00e4sti avautuvat ovet, muhkeat istuimet, joissa on paljon s\u00e4\u00e4t\u00f6mahdollisuuksia.<\/p>\n\n\n\n

Tekniikan osalta A8 tarjoaa l\u00e4hes kaiken, mit\u00e4 luksussedanilta voi odottaa. Luotettavuus ei todellakaan ole luokkansa johtava, mutta se on keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 parempi. Tavaratila ei ole keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 parempi, sill\u00e4 sit\u00e4 on v\u00e4hemm\u00e4n kuin muualla segmentiss\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

BMW 7-sarja<\/h2>\n\n\n\n

BMW 7-sarja on aina ollut Audi A8:n ja Mercedes Benz S-luokan kova kilpailija jokaisessa kuviteltavissa olevassa segmentiss\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 autot ovat melko samanlaisia, mutta n\u00e4iden kolmen v\u00e4lill\u00e4 on muutamia merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja.<\/p>\n\n\n\n

7-sarja on joukon tilavin, sill\u00e4 siin\u00e4 on 41,4 tuumaa jalkatilaa edess\u00e4 ja 44,4 tuumaa jalkatilaa takana. 7-sarjan suurin ero on kuitenkin tavaratilassa, sill\u00e4 se tarjoaa suurimman tavaratilan kaikista t\u00e4ysikokoisista lippulaivasedanseista.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka tilava EWB Rolls Royce Phantom on?<\/h3>\n\n\n\n

Rolls Royce Phantom Extended wheelbase tarjoaa jopa 42 tuumaa jalkatilaa edess\u00e4 ja per\u00e4ti 54-55 tuumaa jalkatilaa takana. T\u00e4m\u00e4 muistuttaa enemm\u00e4n t\u00e4ysimittaista limusiinia, mutta teknisesti Phantom on vain neliovinen sedan, joka on kuitenkin eritt\u00e4in ylellinen.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka Phantomissa on runsaasti tilaa, kaikki, mit\u00e4 n\u00e4et tai kosketat, on viimeistelty korkealuokkaisesti. Lukuisien valittavissa olevien lis\u00e4varusteiden lis\u00e4ksi Phantom tarjoaa muokattavuutta ja yksil\u00f6llisyytt\u00e4, johon yksik\u00e4\u00e4n muu valmistaja ei pysty vastaamaan.<\/p>\n\n\n\n

Onko jalkatila t\u00e4rke\u00e4mpi kuin lantiotila tai p\u00e4\u00e4ntila?<\/h3>\n\n\n\n

Kaikkien kolmen pit\u00e4isi olla yht\u00e4 t\u00e4rkeit\u00e4, mutta on muutama asia, jotka kannattaa pit\u00e4\u00e4 mieless\u00e4. Ensinn\u00e4kin pitki\u00e4 ihmisi\u00e4 rajoittaa useimmiten jalkatila ja toisinaan my\u00f6s p\u00e4\u00e4ntilaa. Lihavia ihmisi\u00e4 rajoittaa l\u00e4hinn\u00e4 lantio- ja hartiatila, kun taas p\u00e4\u00e4ntilalla ei yleens\u00e4 ole niin suurta merkityst\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kun siis valitset seuraavaa autoa, muista koeajaa auto etuk\u00e4teen, varsinkin jos aiot ostaa jonkinlaisen pikkuauton tai urheiluauton.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko suuret sedanit turvallisempia kuin maasturit?<\/h3>\n\n\n\n

Maasturit ovat paljon turvallisempia kuin sedanit, ja se on itsest\u00e4\u00e4n selv\u00e4\u00e4, mutta on muutamia yksityiskohtia sen suhteen, mink\u00e4 tyyppist\u00e4 maasturia tai sedania harkitset. Esimerkiksi BMW:n 7-sarjan kaltainen t\u00e4ysikokoinen sedan on paljon turvallisempi kuin kompakti sedan, jopa niin paljon, ett\u00e4 se melkein kilpailee kompaktikokoisen maasturin kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Mutta BMW 7-sarja ei yksinkertaisesti pysty vastaamaan keskikokoisten ja t\u00e4ysikokoisten katumaastureiden turvallisuusluokituksiin. Er\u00e4s tutkimus osoitti, ett\u00e4 maasturinkuljettajan todenn\u00e4k\u00f6isyys kuolla onnettomuudessa on jopa 50 prosenttia pienempi kuin sedanilla ajavan kuljettajan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jos etsit tilavaa lippulaivasedania, tarjolla on paljon upeita vaihtoehtoja. Nyky\u00e4\u00e4n el\u00e4mme maastoautojen hallitsemassa maailmassa, mutta ei yksinkertaisesti voi kielt\u00e4\u00e4, etteik\u00f6 sedan olisi paljon parempi 99 %:ssa tilanteista paitsi maastoajoon, jota<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1224"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1224"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1224\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1224"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1224"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1224"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}