{"id":1240,"date":"2021-08-11T11:27:55","date_gmt":"2021-08-11T11:27:55","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1240"},"modified":"2021-08-11T11:27:55","modified_gmt":"2021-08-11T11:27:55","slug":"mika-on-maailman-hitain-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-on-maailman-hitain-auto\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 on maailman hitain auto"},"content":{"rendered":"\n

Huippunopeus, teho ja kiihtyvyys ovat joitakin t\u00e4rkeimpi\u00e4 seikkoja, kun ostat superauton tai urheiluauton. Teho itsess\u00e4\u00e4n on t\u00e4rke\u00e4 riippumatta siit\u00e4, mink\u00e4 tyyppist\u00e4 autoa olet ostamassa, koska se kertoo paljon siit\u00e4, kuinka tehokas auto on maantienopeuksissa.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta kukaan ei halua ostaa vakavasti alitehoista autoa, koska siin\u00e4 ei ole mit\u00e4\u00e4n j\u00e4rke\u00e4 jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Jos kuulut niihin henkil\u00f6ihin, jotka todella haluavat mahdollisimman hitaan auton, voit olla varma, ett\u00e4 vaihtoehtoja on pari.<\/p>\n\n\n\n

Ihmiset luulevat, ett\u00e4 superautot ovat todellisia niskavilloja, mutta esimerkiksi Peel P50 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 varmasti huomiota, jopa enemm\u00e4n kuin esimerkiksi Porsche 911. Pikkuruisen P50:n lis\u00e4ksi my\u00f6s Azonic Aixam Coupe ja Tata Nano ovat tuskastuttavan hitaita.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autoja kehutaan yleens\u00e4 niiden kiihdytysajoista, mutta Renault Twizy on mahdollisesti markkinoiden hitain s\u00e4hk\u00f6auto. Jos rakastat klassisia autoja, tutustu vuoden 1973 Beetle Convertible -autoon, mutta \u00e4l\u00e4 odota, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 auto saavuttaa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 koskaan nopeutta 60 mailia tunnissa, kuten eiv\u00e4t muutkaan t\u00e4m\u00e4n listan autot.<\/p>\n\n\n\n

Peel P50<\/h2>\n\n\n\n

Peel P50 on uraauurtava auto, kuten my\u00f6s Bugatti Veyron, Koenigsegg Agera RS ja McLaren F1. Kaikki nelj\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 ovat Guinnessin enn\u00e4tysten kirjan virallisesti tunnustamia enn\u00e4tysautoja, mutta vain kolme n\u00e4ist\u00e4 yhdistet\u00e4\u00e4n yli 250mph huippunopeuksiin, eik\u00e4 P50 ole yksi niist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

P50 ansaitsi itse asiassa maailmanenn\u00e4tyksen maailman pienimp\u00e4n\u00e4 tuotantoautona, sill\u00e4 sen pituus on vain 41 tuumaa ja leveys 51 tuumaa. Kevyen korin ansiosta P50:n luulisi olevan nopea pikku go-kart, mutta ei, P50:n huippunopeus on h\u00e4din tuskin alle 35mph.<\/p>\n\n\n\n

Azonic Aixam<\/h2>\n\n\n\n

Azonic Axiam n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 nopealta ja houkuttelevalta urheilullisen muotoilun, kaksiv\u00e4risen maalipinnan ja naurettavan ylisuuren 5,6 hevosvoiman ansiosta. Aixam on yritys, joka onnistuu tarjoamaan autoja, jotka on rakennettu kaupunkiajoa silm\u00e4ll\u00e4 pit\u00e4en, \u00e4l\u00e4k\u00e4 odota n\u00e4kev\u00e4si yht\u00e4\u00e4n heid\u00e4n autoaan mink\u00e4\u00e4n tyyppisell\u00e4 moottoritiell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Aixam Coupe Evo on uskomattoman hidas, niin ett\u00e4 P50 tuntuu sen rinnalla Ferrarilta. Vetokilpailussa P50 polttaisi urheilullisen n\u00e4k\u00f6isen Aixam Evon, koska Aixam Evon huippunopeus on vain 27 mailia tunnissa. Aixam Coupe on niin hidas, ettei sill\u00e4 ajamiseen tarvita edes ajokorttia.<\/p>\n\n\n\n

Tata Nano<\/h2>\n\n\n\n

Tata Nano on markkinoiden pienin suosittu intialainen auto. Nano on muotoilultaan ja nopeudeltaan melko verrattavissa edell\u00e4 mainittuun Aixam Coupeen. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi et my\u00f6sk\u00e4\u00e4n tarvitse ajokorttia ajaaksesi t\u00e4t\u00e4 nelipy\u00f6r\u00e4ist\u00e4 autohirvi\u00f6t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Nanon voimanl\u00e4hteen\u00e4 on 38 hv:n 624 cm3:n kaksisylinterinen moottori, joka pystyy lopulta saavuttamaan 60 mailin tuntinopeuden. T\u00e4st\u00e4 huolimatta Tata ilmoittaa noin 30 sekunnin nopeuden saavuttavan nopeuden 60mph, mutta jos olet miss\u00e4 tahansa kaltevuudessa, et koskaan saavuta nopeutta 60mph.<\/p>\n\n\n\n

Renault Twizy<\/h2>\n\n\n\n

On melko ilmeist\u00e4, ett\u00e4 kaikki t\u00e4ss\u00e4 mainitut autot P50:n lis\u00e4ksi ovat aidosti hy\u00f6dyllisi\u00e4 kaupunkiajossa kompaktin rakenteen, hyv\u00e4n n\u00e4kyvyyden sek\u00e4 edullisten polttoaine- ja huoltokustannusten ansiosta. Renault Twizy puolestaan on melko suosittu kulkuneuvo Ranskassa, erityisesti Monacossa.<\/p>\n\n\n\n

Twizyn voimanl\u00e4hteen\u00e4 on 17 hevosvoiman moottori, joka pystyy kulkemaan noin 50 mailin tuntinopeudella. T\u00e4llainen suorituskyky on melko heikko kaikkeen ajamiseen pienten ja ruuhkaisten kaupunkikatujen lis\u00e4ksi. Ennen kuin l\u00e4hdet Twizyll\u00e4 liikkeelle, tarkista s\u00e4\u00e4ennuste, sill\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 autossa ei ole ovia.<\/p>\n\n\n\n

1974 VW Beetle Convertible (avoauto)<\/h2>\n\n\n\n

VW Beetle tehtiin kansalle, kansan toimesta. Siksi VW Beetlen p\u00e4\u00e4tavoitteena oli luotettavuus ja kohtuuhintaisuus. Silloin kun Beetle esiteltiin, 30 mailia tunnissa oli uskomattoman nopea, eik\u00e4 Beetlen suunnittelun tarkoituksena ollut koskaan ylitt\u00e4\u00e4 n\u00e4in h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4 nopeuksia.<\/p>\n\n\n\n

23,7 sekunnin aika 0-100mph on suorastaan masentava t\u00e4m\u00e4n kokoluokan autolle, mutta huippunopeus on hieman rauhoittavampi 70-80mph. Vaikka Beetle olisi kuinka hidas tahansa, n\u00e4in ihanan n\u00e4k\u00f6ist\u00e4 autoa ei voi vihata.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on maailman nopein auto?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 maailman nopein auto on SSC Tuatara, mutta muista suhtautua t\u00e4h\u00e4n 316 mailin tuntinopeuden huippunopeuteen varauksella, sill\u00e4 t\u00e4t\u00e4 autoa ja enn\u00e4tysyrityst\u00e4 ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4 kiista on melko kiivas. Maailman toiseksi nopein auto on Bugatti Chiron Super Sport 300, jonka huippunopeus on 304mph.<\/p>\n\n\n\n

Koenigsegg Agera RS:n huippunopeus on 278mph, Hennessey Venomin 270mph ja legendaarisen Bugatti Veyronin 268mph. Joidenkin autojen, kuten Koenigsegg Jeskon tai Hennessey F5:n, odotetaan saavuttavan samankaltaiset tai jopa ylitt\u00e4v\u00e4t nopeudet l\u00e4hitulevaisuudessa.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on maailman nopein 0-60mph auto?<\/h3>\n\n\n\n

Yli 200 km\/h huippunopeus on uskomaton, mutta vain pieni osa yli 200 km\/h nopeuteen kykenevist\u00e4 autoista saavuttaa t\u00e4llaisen nopeuden. Toisaalta alle 3 sekunnin 0-60mph-ajat ovat helposti koettavissa, tarvitaan vain v\u00e4h\u00e4n tiet\u00e4 ja hyv\u00e4 k\u00e4ynnistyksenhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n hetken nopein tuotantoauto on Rimac Nevera, jonka 1,85 sekunnin 0-60mph aika on aivan mielet\u00f6n. Toiseksi nopein 0-60mph auto on Tesla Model S Plain edition, joka saavuttaa nopeuden 1,99 sekunnissa. Nopein polttomoottoriauto on 992 Porsche Turbo S, jonka 0-100 km\/h aika on 2,3 sekuntia.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on maailman nopein nelj\u00e4nnesmailin auto?<\/h3>\n\n\n\n

Drag Racing -maailmassa alle 10 sekunnin nopeudella kulkevaa nelj\u00e4nnesmailiautoa pidet\u00e4\u00e4n suorastaan hulluna. On olemassa melko v\u00e4h\u00e4n autoja, jotka pystyv\u00e4t alle 10 sekunnin varttimailiaikoihin, mutta alle 9 sekunnin varttimailiaikaa ajavaa autoa ei n\u00e4e joka p\u00e4iv\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Bugatti Chiron Sports on 3,7 miljoonaa dollaria maksava luksushyperauto, jonka nelj\u00e4nnesmailiaika on 9,4 sekuntia. Autot, kuten SSC Tuatara, Koenigsegg Agera RS ja Porsche 918 Spyder, ovat my\u00f6s 9 sekunnin autoja. Nopein sarjavalmisteinen nelj\u00e4nnesmailiajan auto on RImac Nevera, jonka nelj\u00e4nnesmailiaika on huikeat 8,6 sekuntia.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Huippunopeus, teho ja kiihtyvyys ovat joitakin t\u00e4rkeimpi\u00e4 seikkoja, kun ostat superauton tai urheiluauton. Teho itsess\u00e4\u00e4n on t\u00e4rke\u00e4 riippumatta siit\u00e4, mink\u00e4 tyyppist\u00e4 autoa olet ostamassa, koska se kertoo paljon siit\u00e4, kuinka<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1240"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1240"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1240\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1240"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1240"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1240"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}