{"id":1246,"date":"2021-08-11T11:32:04","date_gmt":"2021-08-11T11:32:04","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1246"},"modified":"2021-08-11T11:32:04","modified_gmt":"2021-08-11T11:32:04","slug":"miten-saat-autosi-aanekkaammaksi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miten-saat-autosi-aanekkaammaksi\/","title":{"rendered":"Miten saat autosi \u00e4\u00e4nekk\u00e4\u00e4mm\u00e4ksi"},"content":{"rendered":"\n

Ajan my\u00f6t\u00e4 autoista on tulossa jokseenkin tylsi\u00e4 yh\u00e4 tiukempien p\u00e4\u00e4st\u00f6- ja melum\u00e4\u00e4r\u00e4ysten ansiosta. Siksi useimmissa suorituskykyisiss\u00e4 autoissa on nyky\u00e4\u00e4n kierrosluvun rajoittimet, hiukkassuodattimet ja start-stop-j\u00e4rjestelm\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovatkin olennaisia p\u00e4\u00e4st\u00f6jen tehokkuuden kannalta, ne eiv\u00e4t ole kovin tehokkaita, kun kyse on tehon menetyksest\u00e4 ja j\u00e4nnityksen puutteesta. Muut j\u00e4rjestelm\u00e4t, kuten sylinterien deaktivointi, lis\u00e4\u00e4v\u00e4t polttoainetehokkuutta samalla kun moottorin \u00e4\u00e4ni s\u00e4ilyy ennallaan.<\/p>\n\n\n\n

Meill\u00e4 autoharrastajilla on taipumus ajatella hieman eri tavalla. Arvostamme autoja tavalla, jota suuri yleis\u00f6 ei arvosta, ja siksi olemme ainoat, jotka saattavat edes harkita auton muuttamista \u00e4\u00e4nekk\u00e4\u00e4mm\u00e4ksi. Jos autossa on ihanalta kuulostava moottori, esimerkiksi V8-moottori, sen avaaminen on vain loogista.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta on olemassa muutamia tapoja, joilla autosta voi tehd\u00e4 \u00e4\u00e4nekk\u00e4\u00e4mm\u00e4n. \u00c4\u00e4rimm\u00e4isin tapa on putkittaa auto suoraan, ja suosituin tapa on kat-back-j\u00e4rjestelm\u00e4 tai uudet kattoputket. Jotkut vain puhkaisevat pakoputken sis\u00e4lle rei\u00e4n, toiset taas investoivat laadukkaisiin kaiuttimiin h\u00f6lynp\u00f6ly\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Suoraputkinen pakoputki – Racey-vaihtoehto<\/h2>\n\n\n\n

Suoraputkitus on melko itsest\u00e4\u00e4n selv\u00e4, sill\u00e4 siin\u00e4 p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n eroon katista ja kaikesta muusta, jolloin moottorista pakoputkeen j\u00e4\u00e4 vain yksi katkeamaton putki. T\u00e4h\u00e4n menetelm\u00e4\u00e4n liittyy tietysti monia seuraamuksia, sill\u00e4 se on jopa laiton joissakin maissa.<\/p>\n\n\n\n

Suoraputkista pakoputkea ei kannata ajaa joka p\u00e4iv\u00e4, koska sen \u00e4\u00e4ni on koruton ja melko jyrisev\u00e4. Vaikka saattaa kuulostaa j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4lt\u00e4 ajaa autolla, joka kuulostaa F1-autolta tai lentokoneelta, se on aivan liian kova\u00e4\u00e4ninen ja vastenmielinen.<\/p>\n\n\n\n

Toinen suuri ongelma t\u00e4ss\u00e4 menetelm\u00e4ss\u00e4 on se, ett\u00e4 autosi ei todenn\u00e4k\u00f6isesti l\u00e4p\u00e4ise p\u00e4\u00e4st\u00f6testausmenettelyj\u00e4. Keskeytym\u00e4tt\u00f6m\u00e4n pakoj\u00e4rjestelm\u00e4n p\u00e4\u00e4st\u00e4m\u00e4t Co2-p\u00e4\u00e4st\u00f6t ovat paljon korkeammat kuin mik\u00e4\u00e4n laillinen. On olemassa keinoja, joilla n\u00e4m\u00e4 voidaan kiert\u00e4\u00e4 ja p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 p\u00e4\u00e4st\u00f6t l\u00e4pi, mutta t\u00e4llaiset menetelm\u00e4t ovat my\u00f6s laittomia.<\/p>\n\n\n\n

On eritt\u00e4in suositeltavaa, ett\u00e4 j\u00e4t\u00e4t suoraputkistamisen v\u00e4liin, sill\u00e4 se ei ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n paras vaihtoehto. Se voi olla halpaa ja joissakin tapauksissa saada autosi kirjaimellisesti sylkem\u00e4\u00e4n liekkej\u00e4 pakoputkesta, mutta se on usein laitonta ja aivan liian ep\u00e4sosiaalista.<\/p>\n\n\n\n

Cat-back-j\u00e4rjestelm\u00e4 – Paras tapa tehd\u00e4 autostasi \u00e4\u00e4nekk\u00e4\u00e4mpi.<\/h2>\n\n\n\n

Cat-back-j\u00e4rjestelm\u00e4 muuttaa koko pakoj\u00e4rjestelm\u00e4n katalysaattoreista pakokaasun ulostuloaukkoja kohti. T\u00e4llaiset j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat my\u00f6s melko halpoja ja helppoja tehd\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 ne pilaa p\u00e4\u00e4st\u00f6luokituksiasi, eiv\u00e4tk\u00e4 ne aiheuta kauheaa jyrisev\u00e4\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4 kuten suorat putket.<\/p>\n\n\n\n

Suuri ongelma suorissa putkissa on se, ett\u00e4 niihin on usein teht\u00e4v\u00e4 ECU-uudelleenmuotoilu, joka on periaatteessa auton elektronisten aivojen viritys. T\u00e4llaista taikuutta ei tarvita, jos valitset cat-back-j\u00e4rjestelm\u00e4n, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 moottorin elektroniikka on ehj\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyyden lis\u00e4ksi kat-back-j\u00e4rjestelm\u00e4 tarjoaa syvemm\u00e4n ja voimakkaamman \u00e4\u00e4nen, jota voidaan usein s\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4 putkien sis\u00e4ll\u00e4 olevien erityisten l\u00e4ppien avulla. Joissain tapauksissa voit jopa hallita pakoj\u00e4rjestelm\u00e4n \u00e4\u00e4nenvoimakkuutta t\u00e4ysin vain napin painalluksella.<\/p>\n\n\n\n

Kilpailukykyisi\u00e4 pakoputkij\u00e4rjestelmien valmistajia on runsaasti l\u00e4hes kaikille autoille, jotka ansaitsevat j\u00e4lkimarkkinapakoputkiston. Cat-back-j\u00e4rjestelm\u00e4 on paras tapa tehd\u00e4 autostasi \u00e4\u00e4nekk\u00e4\u00e4mpi, koska voit itse hallita, milloin ja kuinka \u00e4\u00e4nek\u00e4s autosi on.<\/p>\n\n\n\n

Urheilukattoputkij\u00e4rjestelm\u00e4 – Antaa sinulle \u00e4\u00e4nt\u00e4 ja tehoa.<\/h2>\n\n\n\n

Ker\u00e4\u00e4j\u00e4t ovat pakoj\u00e4rjestelm\u00e4n ensimm\u00e4inen osa, joka liitet\u00e4\u00e4n moottorilohkoon. N\u00e4m\u00e4 metalliputket muistuttavat hieman mustekalaa, ja ne ovat suoraan kosketuksissa moottoriin. Sellaisenaan n\u00e4m\u00e4 metalliputket voivat joskus kest\u00e4\u00e4 melko paljon vastusta.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llainen vastus johtaa tehon menetykseen, koska virtaus putkiputkissa saattaa olla liian voimakas. Jos vaihdat n\u00e4m\u00e4 putkiputket urheiluputkiputkiputkiputkisarjaan, saat todenn\u00e4k\u00f6isesti koko pakoj\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 vapaammin virtaavan, mink\u00e4 pit\u00e4isi jopa lis\u00e4t\u00e4 autosi tehoa.<\/p>\n\n\n\n

Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 saat muutaman lis\u00e4ponssin, t\u00e4llaiset j\u00e4rjestelm\u00e4t parantavat my\u00f6s autosi \u00e4\u00e4nekkyytt\u00e4. Otsakkeiden vaihtaminen on kuitenkin yleens\u00e4 paljon kalliimpaa kuin kaikki muu t\u00e4ss\u00e4 luettelossa, mutta useimmat ihmiset tekev\u00e4t otsakkeet sen j\u00e4lkeen, kun he ovat tehneet cat-back-j\u00e4rjestelm\u00e4n tai jokaisen muun pakoputkistomodin.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on halvin ja nopein tapa tehd\u00e4 autostasi \u00e4\u00e4nekk\u00e4\u00e4mpi?<\/h3>\n\n\n\n

Rei’ill\u00e4 pakoj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4si, kirjaimellisesti. Jos todella puhkaiset rei\u00e4n pakoj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4si tai olet tehnyt sen tahattomasti, pakokaasu poistuu j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 vaimentamatta ja hiljent\u00e4m\u00e4tt\u00e4 sit\u00e4 \u00e4\u00e4nenvaimentimella tai katilla.<\/p>\n\n\n\n

Voit tehd\u00e4 t\u00e4m\u00e4n poraamalla \u00e4\u00e4nenvaimentimeen rei\u00e4n, mutta muista, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 on melko typer\u00e4\u00e4. Jos se ei ole jo selv\u00e4\u00e4. Useimmat \u00e4\u00e4nenvaimentimen rei\u00e4t ovat tahattomia, mutta on ihmisi\u00e4, jotka aidosti tekev\u00e4t n\u00e4in.<\/p>\n\n\n\n

Onko s\u00e4hk\u00f6autoissa mit\u00e4\u00e4n ajo\u00e4\u00e4ni\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 useimmat s\u00e4hk\u00f6autot ovat \u00e4\u00e4nett\u00f6mi\u00e4, mutta jonkinlaisia \u00e4\u00e4ni\u00e4 syntyy, kun auto ajaa pienemmill\u00e4 nopeuksilla tai peruuttaa. T\u00e4m\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n varoittamaan auton ymp\u00e4rill\u00e4 olevia jalankulkijoita siit\u00e4, ett\u00e4 auto todellakin liikkuu, vaikka t\u00e4llaisen \u00e4\u00e4nen voimakkuus on joskus tuskin havaittavissa.<\/p>\n\n\n\n

Jotkut valmistajat, kuten Porsche tai Audi, ovat jopa innokkaita kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n erityisi\u00e4 futuristisia ajo\u00e4\u00e4ni\u00e4 autoharrastajien ja pakokaasujen yst\u00e4vien tarpeisiin.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 myynniss\u00e4 olevat parhaalta kuulostavat isot moottorit?<\/h3>\n\n\n\n

Juuri t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 V12-moottorit ovat sukupuuton partaalla, ja Lamborghini Aventador Ultima on Lamborghinin viimeinen luonnollisesti imev\u00e4 6,5 litran V12-moottori, ja se kuulostaa ilmi\u00f6m\u00e4iselt\u00e4. Aventadorin lis\u00e4ksi my\u00f6s Ferrari 812 Competizione k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 loistavalta kuulostavaa 6,5 N\/A V12-hirvi\u00f6t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Parhaiten kuulostava V10-moottori on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 Lamborghini Huracanissa (ainoa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 myynniss\u00e4 oleva V10-moottori). Nykyisist\u00e4 V8-moottoreista Ford Mustang GT, Jaguar Project 8 ja Dodge Demon ovat ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 parhaita.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ajan my\u00f6t\u00e4 autoista on tulossa jokseenkin tylsi\u00e4 yh\u00e4 tiukempien p\u00e4\u00e4st\u00f6- ja melum\u00e4\u00e4r\u00e4ysten ansiosta. Siksi useimmissa suorituskykyisiss\u00e4 autoissa on nyky\u00e4\u00e4n kierrosluvun rajoittimet, hiukkassuodattimet ja start-stop-j\u00e4rjestelm\u00e4t. Vaikka n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovatkin olennaisia p\u00e4\u00e4st\u00f6jen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1246"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1246"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1246\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1246"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1246"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1246"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}