{"id":1270,"date":"2021-08-11T11:45:01","date_gmt":"2021-08-11T11:45:01","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1270"},"modified":"2021-08-11T11:45:01","modified_gmt":"2021-08-11T11:45:01","slug":"miksi-hybridiautot-ovat-huonoja","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miksi-hybridiautot-ovat-huonoja\/","title":{"rendered":"Miksi hybridiautot ovat huonoja?"},"content":{"rendered":"\n

El\u00e4mme ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuuden aikakautta, jota s\u00e4hk\u00f6- ja hybriditeknologia ohjaa. Vaikka s\u00e4hk\u00f6autojen massatuotanto ei ole viel\u00e4 n\u00e4k\u00f6piiriss\u00e4, hybridit ovat hyv\u00e4 tapa siirty\u00e4 arkaaisen polttomoottorin ja t\u00e4ysimittaisen s\u00e4hk\u00f6auton v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit ovat monia asioita monille ihmisille, mutta kukaan ei voi kielt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 on monia syit\u00e4, miksi meid\u00e4n pit\u00e4isi j\u00e4tt\u00e4\u00e4 hybridi ostamatta juuri nyt. 90-luvulta l\u00e4htien hybridit ovat parantuneet jatkuvasti, ja voimme huoletta sanoa, ett\u00e4 nyky\u00e4\u00e4n hybridin ostaminen on hyv\u00e4 ajatus.<\/p>\n\n\n\n

Ne eiv\u00e4t kuitenkaan ole t\u00e4ydellisi\u00e4, ja on olemassa muutamia mainitsemisen arvoisia haittoja. Yksi niist\u00e4 on korkeat alkukustannukset polttomoottoriautoon verrattuna. Lis\u00e4ksi kest\u00e4\u00e4 vuosia ennen kuin hybridivoimansiirtoon liittyv\u00e4t ylim\u00e4\u00e4r\u00e4iset alkukustannukset saadaan takaisin.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi useimmat hybridit eiv\u00e4t nyky\u00e4\u00e4n ole autoharrastajille tarkoitettuja, koska ne ovat yleens\u00e4 hitaita ja raskaita. My\u00f6s pakkaaminen on ongelma, koska useimmissa hybrideiss\u00e4 on v\u00e4hemm\u00e4n lasti- ja sis\u00e4tilaa kuin tavallisessa polttomoottoriautossa.<\/p>\n\n\n\n

Korkeat sis\u00e4\u00e4np\u00e4\u00e4sykustannukset lannistavat potentiaalisia hybridiasiakkaita.<\/h2>\n\n\n\n

Hybridiautot on usein varustettu monilla \u00e4lykk\u00e4ill\u00e4 polttoainetta s\u00e4\u00e4st\u00e4vill\u00e4 tekniikoilla, mutta n\u00e4iden tekniikoiden kehitt\u00e4minen on kallista. Sellaisenaan ne yleens\u00e4 nostavat hybridin l\u00e4ht\u00f6hintaa niin paljon, ett\u00e4 se on ehdottomasti mainitsemisen arvoinen asia.<\/p>\n\n\n\n

Asiaa selvent\u00e4\u00e4 se, ett\u00e4 uusi kaasuk\u00e4ytt\u00f6inen Chevy Malibu 2018 maksaa noin 21 000 dollaria, mutta jos haluat hybridiversion, sinun on maksettava noin 7 000 dollaria lis\u00e4\u00e4. N\u00e4ill\u00e4 eroilla on tapana vaihdella eri mallien v\u00e4lill\u00e4, mutta kaikki ne ovat aina muutaman tuhannen dollarin p\u00e4\u00e4ss\u00e4 toisistaan.<\/p>\n\n\n\n

Kuvitellaksesi eroavaisuuksia lis\u00e4\u00e4, tavallisella kaasuk\u00e4ytt\u00f6isell\u00e4 2019 Ford Fusionilla on 23 000 dollarin MSRP, mutta hybridivoimansiirrolla varustettu 2019 Fusion maksaa l\u00e4hes 28 000 dollaria. N\u00e4ill\u00e4 hintaeroilla on my\u00f6s tapana vaihdella merkist\u00e4 toiseen, joka tapauksessa hybridi maksaa edelleen huomattavasti enemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Illuusio siit\u00e4, ett\u00e4 ylim\u00e4\u00e4r\u00e4iset sis\u00e4\u00e4np\u00e4\u00e4sykustannukset katetaan polttoaines\u00e4\u00e4st\u00f6ill\u00e4.<\/h2>\n\n\n\n

Monilla ihmisill\u00e4 on taipumus perustella kohonnut sis\u00e4\u00e4np\u00e4\u00e4syhinta sill\u00e4, ett\u00e4 he saavat n\u00e4m\u00e4 kustannukset takaisin polttoaines\u00e4\u00e4st\u00f6ill\u00e4. Vaikka t\u00e4m\u00e4 saattaa teoriassa toimia, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 sit\u00e4 on melko vaikea sanoa. Ensinn\u00e4kin se riippuu ensisijaisesti kyseisest\u00e4 autosta.<\/p>\n\n\n\n

Jotkin autot, kuten Toyota Camry Hybrid, voivat saada k\u00e4ytetyn ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isen rahan takaisin jo kahdessa vuodessa, mutta vain jos bensiinin hinta on jatkuvasti korkeampi. Toisaalta jos ostaisit Lexus LC500h -mallin heti sen ilmestyess\u00e4, sinun pit\u00e4isi omistaa se 10 vuotta ennen kuin saisit ylim\u00e4\u00e4r\u00e4iset aloituskustannukset takaisin.<\/p>\n\n\n\n

Alkuvaiheen korkeampien kustannusten lis\u00e4ksi hybridien huolto ja yll\u00e4pito on yleens\u00e4 kalliimpaa. N\u00e4m\u00e4 voivat nostaa hybridin kustannukset huomattavasti tavallisen bensiinik\u00e4ytt\u00f6isen auton kustannuksia korkeammiksi. Lis\u00e4kustannusten kattaminen voi kest\u00e4\u00e4 jopa yli 10 vuotta.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit ovat yleens\u00e4 raskaita, hitaita ja melko tylsi\u00e4.<\/h2>\n\n\n\n

L\u00e4hes 10 vuotta sitten maailmaa tervehdittiin hyperautojen niin sanotulla ”pyh\u00e4ll\u00e4 kolminaisuudella”. Porsche 918 Spyder, McLaren P1 ja Ferrari LaFerrari olivat todellisia tulevaisuuden lipunkantajia. Kaikissa kolmessa n\u00e4ist\u00e4 on perinteiset V8- tai V12-moottorit, joihin on yhdistetty s\u00e4hk\u00f6moottorit.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden kolmen julkaisun j\u00e4lkeen ihmiset uskoivat, ett\u00e4 autoteollisuus armahtaa meit\u00e4 edullisemmilla suorituskykyisill\u00e4 hybridiautoilla, mutta n\u00e4in ei yksinkertaisesti k\u00e4ynyt. Saimme vain uuden Honda\/Acura NSX-hybridin, joka tuskin t\u00e4ytti kenenk\u00e4\u00e4n odotuksia.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 hybridit ovat yleens\u00e4 raskaita, ja lis\u00e4paino ja suorituskyky ovat todellisia arkkivihollisia. Lis\u00e4painon lis\u00e4ksi hybridiautoilla on yleens\u00e4 luonnottoman tuntuinen tehokaista, ne eiv\u00e4t ole yht\u00e4 ketteri\u00e4 eiv\u00e4tk\u00e4 ne kuulosta yht\u00e4 hyv\u00e4lt\u00e4 kuin polttomoottori yksin\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys v\u00e4henee pakkaamiseen liittyvist\u00e4 syist\u00e4.<\/h2>\n\n\n\n

Useimmat autonvalmistajat p\u00e4\u00e4tteliv\u00e4t, ett\u00e4 paras tapa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hybridivoimansiirtoa on k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 olemassa olevassa alustassa, joka on kehitetty polttomoottoriautoja varten. T\u00e4llaisen ajattelutavan ansiosta he pystyiv\u00e4t s\u00e4\u00e4st\u00e4m\u00e4\u00e4n melko paljon rahaa, mutta se tarkoitti my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 pakkaus ei voi olla yht\u00e4 tehokas kuin erillisess\u00e4 hybridialustassa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n vuoksi useimmissa hybrideiss\u00e4 on taipumus uhrata lasti- ja matkustajatilaa niin paljon, ett\u00e4 se joskus pilaa tiettyyn malliin liittyv\u00e4n dynamiikan ja yleisen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyyden. Vaikka tilanne paranee jatkuvasti ajan my\u00f6t\u00e4, itsen\u00e4isen hybridialustan kehitt\u00e4minen ei edelleenk\u00e4\u00e4n ole taloudellisesti mahdollista useimmille autonvalmistajille.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko hybridiautot todella niin tehokkaita?<\/h3>\n\n\n\n

Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 valmistajat lupaavat yleens\u00e4 400 mailin toimintas\u00e4teen s\u00e4hk\u00f6autoille, mutta todellisuudessa saat vain 2\/3 siit\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 niill\u00e4 on taipumus luvata liikaa ja mainostaa virheellisesti, koska ne eiv\u00e4t voi eiv\u00e4tk\u00e4 halua ottaa huomioon kaikkea.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, hybridiautot ovat tehokkaita vain, jos s\u00e4hk\u00f6moottoria todella k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n maksimaalisesti, mutta kovinkaan moni ei tee niin. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 luotat edelleen ensisijaisesti polttomoottoriin, ja s\u00e4hk\u00f6moottori tuntuu joskus pelk\u00e4lt\u00e4 kikkailulta.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko hybridiautot vaikeampia huoltaa?<\/h3>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, hybridiautot tarjoavat pitk\u00e4n luettelon mielenkiintoisia ja avaruusajan teknologiaratkaisuja, mutta n\u00e4iden teknologioiden kehitt\u00e4minen maksaa paljon rahaa, ja lis\u00e4ksi niiden huolto ja yll\u00e4pito maksaa viel\u00e4 enemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Jos ajatellaan, ett\u00e4 keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen huoltoliike joutuu ostamaan upouusia ty\u00f6kaluja vain s\u00e4hk\u00f6moottorin ongelman diagnosoimiseksi, n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 hybridien lis\u00e4\u00e4ntyneet yll\u00e4pitokustannukset ovat perusteltuja, ja useimmiten ne ovatkin, mutta eiv\u00e4t omistajan kannalta.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa hybridi?<\/h3>\n\n\n\n

Hybridit on suunniteltu s\u00e4\u00e4st\u00e4m\u00e4\u00e4n rahaa, mutta vain jos teet kaikki tarvittavat varotoimet. Yrit\u00e4 ensinn\u00e4kin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kaikki hybridin ostamiseen liittyv\u00e4t verokannustimet ja yrit\u00e4 maksimoida s\u00e4hk\u00f6moottorin mahdollisuudet.<\/p>\n\n\n\n

Joissakin ruuhkaisissa kaupungeissa, kuten Lontoossa, sinun ei ehk\u00e4 en\u00e4\u00e4 tarvitse maksaa ruuhkamaksuja ja muita tavalliseen polttomoottoriautoon liittyvi\u00e4 kustannuksia. Hybridit eiv\u00e4t ole t\u00e4ydellisi\u00e4, mutta jos voit hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 hybridialustaa t\u00e4ysim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti, sinun kannattaa ehdottomasti harkita hybridi\u00e4 seuraavaksi autonhankinnaksesi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

El\u00e4mme ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuuden aikakautta, jota s\u00e4hk\u00f6- ja hybriditeknologia ohjaa. Vaikka s\u00e4hk\u00f6autojen massatuotanto ei ole viel\u00e4 n\u00e4k\u00f6piiriss\u00e4, hybridit ovat hyv\u00e4 tapa siirty\u00e4 arkaaisen polttomoottorin ja t\u00e4ysimittaisen s\u00e4hk\u00f6auton v\u00e4lill\u00e4. Hybridit ovat monia asioita<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1270"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1270"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1270\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1270"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1270"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1270"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}