{"id":1272,"date":"2021-08-11T11:47:03","date_gmt":"2021-08-11T11:47:03","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1272"},"modified":"2021-08-11T11:47:03","modified_gmt":"2021-08-11T11:47:03","slug":"ovatko-hybridiajoneuvot-turvallisia","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/ovatko-hybridiajoneuvot-turvallisia\/","title":{"rendered":"Ovatko hybridiajoneuvot turvallisia?"},"content":{"rendered":"\n

Nyky\u00e4\u00e4n l\u00e4hes kaikki sarjatuotantoautomallit ovat yleisesti ottaen turvallisia, mutta niiden v\u00e4lill\u00e4 on mainittavia eroja. IIHS:n hiljattain tekem\u00e4n tutkimuksen mukaan hybridiajoneuvot suojaavat matkustajia paremmin kolaritilanteessa kuin tavalliset bensiiniautot.<\/p>\n\n\n\n

Samassa tutkimuksessa todettiin, ett\u00e4 on 25 prosenttia pienempi todenn\u00e4k\u00f6isyys loukkaantua hybridiautolla ajettaessa kuin tavallisella bensiinik\u00e4ytt\u00f6isell\u00e4 autolla ajettaessa. Lis\u00e4ksi itse kuolemantapausten m\u00e4\u00e4r\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan paljon alhaisempi hybridiautoissa.<\/p>\n\n\n\n

Osasyyn\u00e4 siihen, ett\u00e4 hybridit p\u00e4rj\u00e4\u00e4v\u00e4t yleens\u00e4 paremmin kolaritilanteessa, on painon yleinen kasvu, sill\u00e4 hybridit painavat yleens\u00e4 noin 10 prosenttia enemm\u00e4n kuin tavalliset bensiinik\u00e4ytt\u00f6iset mallit. N\u00e4in ollen lis\u00e4massasta on yleens\u00e4 hy\u00f6ty\u00e4 kolaritilanteessa.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta hybridiautot ovat yleens\u00e4 hiljaisia, mik\u00e4 voi jo itsess\u00e4\u00e4n olla turvallisuusriski. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi hybrideiss\u00e4 on my\u00f6s korkeaj\u00e4nnitejohtoja ja vaarallisia akkuja. Lis\u00e4ksi hybridiautot aiheuttavat yleens\u00e4 suuremman riskin jalankulkijoille, varsinkin jos ne toimivat vain s\u00e4hk\u00f6ll\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4paino merkitsee lis\u00e4\u00e4 turvallisuutta<\/h2>\n\n\n\n

Logiikka t\u00e4m\u00e4n takana on melko yksinkertainen. Kun painavampi auto t\u00f6rm\u00e4\u00e4 kevyemp\u00e4\u00e4n autoon, suuremman auton aiheuttama voima on suurempi, ja t\u00e4m\u00e4 pyrkii ty\u00f6nt\u00e4m\u00e4\u00e4n kevyemm\u00e4n auton pois. T\u00e4m\u00e4 johtaa siihen, ett\u00e4 kevyempi auto on alttiimpi rakenteellisille vaurioille, jotka yleens\u00e4 johtavat vakaviin onnettomuuksiin.<\/p>\n\n\n\n

Jotkut autot, kuten esimerkiksi Toyota Highlander, painavat noin 350 kiloa v\u00e4hemm\u00e4n kuin Toyota Highlander Hybrid. T\u00e4llaiset erot eiv\u00e4t n\u00e4yt\u00e4 paperilla suurelta asialta, mutta kun ajetaan suuremmilla nopeuksilla, pienikin painoetu voi tehd\u00e4 valtavan eron.<\/p>\n\n\n\n

Jotkin hybridiautot on rakennettu siten, ett\u00e4 rakenteellista j\u00e4ykkyytt\u00e4 lis\u00e4t\u00e4\u00e4n sijoittamalla akut tasaisesti auton alapuolelle. T\u00e4m\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n turvallisuussyist\u00e4, mutta se tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 auto itsess\u00e4\u00e4n on rakenteellisesti hieman kest\u00e4v\u00e4mpi, ja t\u00e4m\u00e4 kaikki voi my\u00f6s auttaa sinua kolaritilanteessa.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit ovat liian hiljaisia, kun ne toimivat EV-tilassa.<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka hybridit ovat yleens\u00e4 turvallisempia ratin takaa, jos olet jalankulkija, hybridit ovat kuitenkin vakavampi uhka. T\u00e4m\u00e4 johtuu p\u00e4\u00e4asiassa siit\u00e4, ett\u00e4 hybridit toimivat EV-tilassa, ja siksi ne ovat l\u00e4hes \u00e4\u00e4nett\u00f6mi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

IIHS:n mukaan jalankulkijoiden todenn\u00e4k\u00f6isyys j\u00e4\u00e4d\u00e4 hybridin alle on 20 prosenttia suurempi \u00e4\u00e4nett\u00f6m\u00e4n toimintatilan vuoksi. T\u00e4m\u00e4n vuoksi monet virastot ja autonvalmistajat ymp\u00e4ri maailmaa ty\u00f6skentelev\u00e4t \u00e4\u00e4nigeneraattoreiden parissa, joiden pit\u00e4isi tehd\u00e4 hybridit \u00e4\u00e4nekk\u00e4iksi jalankulkijoiden turvallisuuden vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Toyota on jo keksinyt keinoja, joilla se voi varoittaa l\u00e4hell\u00e4 olevia jalankulkijoita l\u00e4hett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 korkeita \u00e4\u00e4ni\u00e4 kaikille auton ymp\u00e4rill\u00e4 oleville. T\u00e4llaisten \u00e4\u00e4nien avulla pyrit\u00e4\u00e4n l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n t\u00e4ydellinen tasapaino jalankulkijan \u00e4rsytt\u00e4misen ja l\u00e4hestyv\u00e4st\u00e4 uhasta varoittamisen v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Suurj\u00e4nniteakut ja -johdot eiv\u00e4t ole turvallisia.<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka l\u00e4hes kaikki hybridin osatekij\u00e4t ovat l\u00e4hes t\u00e4ysin turvallisia, s\u00e4hk\u00f6iset korkeaj\u00e4nnitejohdot ja itse akut eiv\u00e4t ole. Ne muodostavat vakavan uhan erityisesti onnettomuustilanteessa, koska palomiesten on toteutettava ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isi\u00e4 varotoimia k\u00e4sitelless\u00e4\u00e4n hybridi-\/EV-onnettomuutta.<\/p>\n\n\n\n

Hieman tarkemmin sanottuna akut sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t valtavia m\u00e4\u00e4ri\u00e4 energiaa, ja jos kolari vaurioittaa akkuja, on melko todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 akut syttyv\u00e4t tuleen. Silloin l\u00e4mp\u00f6tila voi ylitt\u00e4\u00e4 5000 astetta, eik\u00e4 t\u00e4llaisia tulipaloja voi sammuttaa tavallisilla vesi- ja vaahtoletkuilla.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka palo olisi onnistuneesti sammutettu, jos akkuja ei ole j\u00e4\u00e4hdytetty, on suuri mahdollisuus, ett\u00e4 akut syttyv\u00e4t uudelleen ja uudelleen. Tulipaloon liittyvien ongelmien lis\u00e4ksi kuka tahansa onnettomuuspaikalla voi helposti saada s\u00e4hk\u00f6iskun, varsinkin kun vesi on s\u00e4hk\u00f6\u00e4 johtava aine.<\/p>\n\n\n\n

Sinun pit\u00e4isi my\u00f6s ottaa huomioon kaikki autossa kulkevat korkeaj\u00e4nnitejohdot. Niit\u00e4 on k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4 asianmukaisesti ennen kuin kukaan voi leikata tai porata autoon, mutta ongelma on se, ett\u00e4 ei ole yksimielisyytt\u00e4 siit\u00e4, miss\u00e4 n\u00e4iden suurj\u00e4nnitejohtojen pit\u00e4isi olla, ja jokainen valmistaja tekee sen eri tavalla.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 turvatoimia on noudatettava hybridiautoa ty\u00f6stett\u00e4ess\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Hybridiautojen virtapiirit toimivat nyky\u00e4\u00e4n reilusti yli 400 voltin j\u00e4nnitteell\u00e4, jopa 800 voltin j\u00e4nnitteell\u00e4. N\u00e4m\u00e4 voivat olla eritt\u00e4in vaarallisia, jopa hengenvaarallisia. Varmista siksi, ett\u00e4 noudatat aina kaikkia turvatoimia ty\u00f6skennelless\u00e4si hybridiauton voimansiirron komponenttien parissa. Odota aina v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 10 minuuttia huoltopistokkeen irrottamisen j\u00e4lkeen.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4 aina s\u00e4hk\u00f6erist\u00e4vi\u00e4 k\u00e4sineit\u00e4, ennen kuin ty\u00f6skentelet mink\u00e4\u00e4n vaurioituneen, haljenneen tai repeytyneen laitteen parissa. Noudata lis\u00e4ksi aina kaikkia korkeaj\u00e4nnitteisiin osiin kiinnitettyj\u00e4 varoitustarroja, \u00e4l\u00e4k\u00e4 koskaan koske korkeaj\u00e4nnitteisiin johtoihin tai liittimiin \u00e4l\u00e4k\u00e4 yrit\u00e4 vaihtaa tai korjata niit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Voivatko hybridiautot aiheuttaa massiivisia r\u00e4j\u00e4hdyksi\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n useimmissa hybridiautoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nikkelimetallihydridikennoista valmistettuja akkuja, jotka eiv\u00e4t onneksi ole r\u00e4j\u00e4ht\u00e4vi\u00e4. Toisaalta s\u00e4hk\u00f6autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n litiumioniakkuja, jotka ovat syttyvi\u00e4 ja voivat jopa r\u00e4j\u00e4ht\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 litiumioniakut ovat energiatiiviimpi\u00e4 ja pystyv\u00e4t tuottamaan enemm\u00e4n energiaa.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka t\u00e4llaiset akut voivat r\u00e4j\u00e4ht\u00e4\u00e4, autonvalmistajat tekev\u00e4t kaikkensa varmistaakseen, ett\u00e4 t\u00e4llaista ei todenn\u00e4k\u00f6isesti tapahdu. Yksi tapa saavuttaa t\u00e4llainen turvallisuustaso on erist\u00e4\u00e4 kaikki muut akkukennot, jos yksi kenno vaurioituu tai rikkoutuu. N\u00e4iden lis\u00e4ksi oikosulut on suunniteltu niin, ett\u00e4 akku kytkeytyy irti, kun se vaurioituu.<\/p>\n\n\n\n

Kannattaako ostaa hybridiauto?<\/h3>\n\n\n\n

Useimmiten kyll\u00e4 kannattaa. Hybridit todella s\u00e4\u00e4st\u00e4v\u00e4t rahaa, jos k\u00e4yt\u00e4t niit\u00e4 sellaisenaan. Vaikka ne maksavat aluksi enemm\u00e4n, t\u00e4llaiset kustannukset voidaan teoriassa saada takaisin muutaman omistusvuoden aikana. Lis\u00e4ksi hybridit ovat turvallisia, luotettavia ja v\u00e4hemm\u00e4n haitallisia ymp\u00e4rist\u00f6lle.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in ollen nyky\u00e4\u00e4n on hyv\u00e4 aika harkita hybridin ostamista, jos et ole viel\u00e4 innostunut siirtym\u00e4\u00e4n kokonaan s\u00e4hk\u00f6autoon. Jos et kuitenkaan aio hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 hybridivoimansiirtoa kokonaan, sinun pit\u00e4isi j\u00e4tt\u00e4\u00e4 hybridin ostaminen v\u00e4liin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nyky\u00e4\u00e4n l\u00e4hes kaikki sarjatuotantoautomallit ovat yleisesti ottaen turvallisia, mutta niiden v\u00e4lill\u00e4 on mainittavia eroja. IIHS:n hiljattain tekem\u00e4n tutkimuksen mukaan hybridiajoneuvot suojaavat matkustajia paremmin kolaritilanteessa kuin tavalliset bensiiniautot. Samassa tutkimuksessa todettiin,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1272"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1272"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1272\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1272"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1272"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1272"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}