{"id":1274,"date":"2021-08-11T11:48:07","date_gmt":"2021-08-11T11:48:07","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1274"},"modified":"2021-08-11T11:48:07","modified_gmt":"2021-08-11T11:48:07","slug":"voivatko-hybridiautojen-akut-rajahtaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/voivatko-hybridiautojen-akut-rajahtaa\/","title":{"rendered":"Voivatko hybridiautojen akut r\u00e4j\u00e4ht\u00e4\u00e4?"},"content":{"rendered":"\n

Mik\u00e4\u00e4n auto ei ole sin\u00e4ns\u00e4 turvallinen, sill\u00e4 keskim\u00e4\u00e4rin yli 30 000 amerikkalaista kuolee vuosittain autoon liittyvist\u00e4 syist\u00e4. Autot ovat raskaita, tehokkaita, t\u00e4ynn\u00e4 syttyvi\u00e4 nesteit\u00e4 ja liikkuvat joskus eritt\u00e4in suurilla nopeuksilla, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 vaarallisia riippumatta voimansiirtovaihtoehdosta.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta s\u00e4hk\u00f6autot eiv\u00e4t ole t\u00e4ynn\u00e4 palavia nesteit\u00e4, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 turvallisempia t\u00e4st\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, mutta s\u00e4hk\u00f6autoissa on energiatiheit\u00e4 litiumioniakkuja, jotka ovat palavia ja voivat joskus jopa r\u00e4j\u00e4ht\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit ovat tavallisten bensiini- tai dieselk\u00e4ytt\u00f6isten ajoneuvojen ja s\u00e4hk\u00f6autojen sekoitus, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 mahdolliset turvallisuusongelmat ovat viel\u00e4 suuremmat. Onneksi monissa nykyaikaisissa hybridiajoneuvoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nikkeli-metallihydridiakkuja, jotka ovat turvallisempia kuin litiumioniakut, mutta eiv\u00e4t yht\u00e4 tehokkaita eiv\u00e4tk\u00e4 yht\u00e4 tehokkaita.<\/p>\n\n\n\n

On turvallista sanoa, ett\u00e4 valamiehist\u00f6 ei ole viel\u00e4 selvill\u00e4 t\u00e4st\u00e4 kysymyksest\u00e4, sill\u00e4 ei ole riitt\u00e4v\u00e4sti tietoa, joka voisi turvallisesti todistaa, miksi ja miten akut syttyv\u00e4t ja\/tai r\u00e4j\u00e4ht\u00e4v\u00e4t. Oli miten oli, nyky\u00e4\u00e4n on olemassa runsaasti turvatoimia, joiden tarkoituksena on est\u00e4\u00e4 akkuja r\u00e4j\u00e4ht\u00e4m\u00e4st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Nikkeli-metallihydridiakut (NiMH) – Yleisin hybridiakkutyyppi.<\/h2>\n\n\n\n

Valtaosa hybrideist\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 nyky\u00e4\u00e4nkin nikkeli-metallihydridiakkuja, jotka ovat turvallisempia kuin litiumioniakut, mutta joiden tehotiheys ja tehotehokkuus ovat paljon heikommat. N\u00e4m\u00e4 akut k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t vety\u00e4 s\u00e4hk\u00f6energian varastointiin, ja niiss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n my\u00f6s titaania vetyionien asianmukaiseen kiinnitt\u00e4miseen.<\/p>\n\n\n\n

NiMH-akkuja on ollut k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 jo jonkin aikaa, ja siksi ne ovat halpoja ja helposti saatavilla. Ne tarjoavat noin 4-5 kilometri\u00e4 kilowattituntia kohden ja ovat paljon parempia kuin happamat lyijyakut, joita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n monissa autoissa.<\/p>\n\n\n\n

NiMH-akut voidaan ladata ja tyhjent\u00e4\u00e4 helposti, mutta ne eiv\u00e4t ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 tehokkaita ja tehotiheit\u00e4 kuin litiumioniakut. Turvallisuuden osalta NiMH-akut ovat todellakin vakaampia ja syttyv\u00e4t tai r\u00e4j\u00e4ht\u00e4v\u00e4t harvemmin.<\/p>\n\n\n\n

Syyn\u00e4 t\u00e4h\u00e4n on se, ett\u00e4 NiMH-akut eiv\u00e4t ole yht\u00e4 tehotiheit\u00e4 ja ett\u00e4 kussakin kennossa on paljon v\u00e4hemm\u00e4n aktiivista materiaalia. NiMH-akut ovat kuitenkin haitallisia ymp\u00e4rist\u00f6lle, ja ne on h\u00e4vitett\u00e4v\u00e4 valmistajan ohjeiden mukaisesti.<\/p>\n\n\n\n

Litiumioniakut (Li-Ion) – Vahvempia, parempia, nopeampia, kevyempi\u00e4 ja tappavampia.<\/h2>\n\n\n\n

Li-Ion-akut ovat yksinkertaisesti parempia NiMH- tai lyijyakkuihin verrattuna, koska ne ovat paljon tehokkaampia, tehokkaampia, pienempi\u00e4, kevyempi\u00e4 ja kaiken kaikkiaan nopeampia ladata. Li-ion-akut on valmistettu eritt\u00e4in reaktiivisesta litiumista ja hiilest\u00e4, joten ne pystyv\u00e4t varastoimaan paljon enemm\u00e4n energiaa.<\/p>\n\n\n\n

Li-ioniakut eiv\u00e4t kuitenkaan ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n t\u00e4ydellisi\u00e4. Ne maksavat paljon rahaa, ja joissakin s\u00e4hk\u00f6autoissa ja hybrideiss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n akkupaketteja, joiden vaihtaminen maksaa kymmeni\u00e4 tuhansia dollareita. T\u00e4llaiset hinnat ovat valtava este monille ihmisille, jotka haluavat siirty\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoihin, mutta ajan my\u00f6t\u00e4 hintojen pit\u00e4isi laskea.<\/p>\n\n\n\n

On my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomata, ett\u00e4 litiumioniakut on tehty ensisijaisesti pienempiin laitteisiin, ja siksi suuremmat litiumioniakut eiv\u00e4t ole yht\u00e4 tehokkaita eiv\u00e4tk\u00e4 ylivoimaisia. Suuremmat Li-Ion-akut ovat my\u00f6s syttyvi\u00e4 ja r\u00e4j\u00e4hdysalttiita, ja se on totuus.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka t\u00e4llaisia tapauksia sattuu melko harvoin, ja on olemassa paljon varotoimenpiteit\u00e4, joilla varmistetaan, ett\u00e4 Li-Ion-akku ei syty tuleen, mutta Li-Ion-akut syttyv\u00e4t joskus tuleen, ja kun ne syttyv\u00e4t, paloa on todella vaikea sammuttaa.<\/p>\n\n\n\n

Hybridiautojen kokonaisturvallisuus – turvallisempaa kuljettajalle, vaarallisempaa kaikille muille.<\/h2>\n\n\n\n

Akut ja voimansiirron komponentit ovat todellakin t\u00e4rke\u00e4 osa auton kokonaisturvallisuutta, mutta ne eiv\u00e4t ole ainoita komponentteja, jotka on rakennettava tietyll\u00e4 tavalla. Hybridi- ja s\u00e4hk\u00f6autot ovat luonnostaan painavampia, joskus hybridivaihtoehto voi painaa jopa 500 kiloa enemm\u00e4n kuin tavallinen bensiinivaihtoehto.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in ollen t\u00e4m\u00e4 lis\u00e4paino edist\u00e4\u00e4 yleist\u00e4 turvallisuutta, koska painavampi auto on varmasti turvallisempi, kun se t\u00f6rm\u00e4\u00e4 kevyeen autoon. IIHS arvioi, ett\u00e4 hybridiautojen onnettomuuksissa kuljettaja loukkaantuu 25 prosenttia harvemmin vakavasti, mutta jalankulkijoiden osalta tilanne on p\u00e4invastoin.<\/p>\n\n\n\n

Yksi EV- ja hybridiautojen suurimmista ongelmista on melun puute, kun ne k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n s\u00e4hk\u00f6moottoria. Nyky\u00e4\u00e4n l\u00e4hes kaikkien hybridiautojen on p\u00e4\u00e4stett\u00e4v\u00e4 jonkinlaista melua l\u00e4p\u00e4ist\u00e4kseen homologoinnin useimmilla markkinoilla.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Voiko hybridin litiumioniakun tyhjent\u00e4\u00e4 kokonaan?<\/p>\n\n\n\n

Teoriassa li-ioni-akut voidaan purkaa kokonaan, mutta sit\u00e4 ei kannata koskaan tehd\u00e4, koska akun sis\u00e4ll\u00e4 oleva kupari voi liueta elektrolyyttiin. Jos purat akun kokonaan, akun kunto heikkenee huomattavasti.<\/p>\n\n\n\n

Joskus t\u00e4m\u00e4 voi jopa vaatia koko akun t\u00e4ydellist\u00e4 vaihtamista, ja se voi maksaa muutaman tuhat dollaria. My\u00f6nnett\u00e4k\u00f6\u00f6n, ett\u00e4 useimpia uudempia hybridiautojen akkuja on l\u00e4hes mahdotonta purkaa kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan hybridiakku kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Toinen suuri ongelma Li-Ion-akkujen kanssa on se, ett\u00e4 ne eiv\u00e4t kest\u00e4 ikuisesti, tarkalleen ottaen useimmat autojen Li-Ion-akut kest\u00e4v\u00e4t enint\u00e4\u00e4n 100-150 000 kilometri\u00e4. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen sinun on pakko vaihtaa akku, ja se voi maksaa huomattavan paljon rahaa.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta nikkelimetallihydridiakku voi joskus kest\u00e4\u00e4 jopa 355 000 kilometri\u00e4, ja vaikka ne menisiv\u00e4tkin rikki, ne ovat halvempia ostaa, koska ne ovat yleisempi\u00e4. Joidenkin Toyota Priuksen NiMH-akkujen v\u00e4itet\u00e4\u00e4n kest\u00e4v\u00e4n jopa pidemp\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko vetyautot parempia kuin hybridiautot?<\/h3>\n\n\n\n

Moni ei tied\u00e4 t\u00e4t\u00e4, mutta nyky\u00e4\u00e4n voi ostaa t\u00e4ysiverisen vetyauton, ja joidenkin mielest\u00e4 vetyauto on jopa paras puhdas vaihtoehto bensiinille ja dieselille. Yksi vetyautojen t\u00e4rkeimmist\u00e4 eduista on se, ett\u00e4 niill\u00e4 saa yleens\u00e4 enemm\u00e4n kilometrej\u00e4 kuin s\u00e4hk\u00f6autoilla.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, vety ei ole t\u00e4ydellinen, ja se on luultavasti syy siihen, miksi vety ei koskaan tullut valtavirran k\u00e4ytt\u00f6voimavaihtoehdoksi. Valtava ongelma vedyn kanssa on tehokkuuden ja helppok\u00e4ytt\u00f6isyyden vakava puute, koska useimmissa asutuissa maissa ei ole k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 lainkaan vetyasemia, ja t\u00e4m\u00e4 johtuu osittain siit\u00e4, ett\u00e4 vedyn varastointi on luonnostaan tehotonta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mik\u00e4\u00e4n auto ei ole sin\u00e4ns\u00e4 turvallinen, sill\u00e4 keskim\u00e4\u00e4rin yli 30 000 amerikkalaista kuolee vuosittain autoon liittyvist\u00e4 syist\u00e4. Autot ovat raskaita, tehokkaita, t\u00e4ynn\u00e4 syttyvi\u00e4 nesteit\u00e4 ja liikkuvat joskus eritt\u00e4in suurilla nopeuksilla,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1274"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1274"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1274\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1274"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1274"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1274"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}