{"id":1307,"date":"2021-08-27T10:39:58","date_gmt":"2021-08-27T10:39:58","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1307"},"modified":"2021-08-27T10:39:58","modified_gmt":"2021-08-27T10:39:58","slug":"tarvitsevatko-teslat-oljya","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/tarvitsevatko-teslat-oljya\/","title":{"rendered":"Tarvitsevatko Teslat \u00f6ljy\u00e4?"},"content":{"rendered":"\n
Koska Tesla on t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6auto, Teslan huoltokustannukset ovat melko alhaiset verrattuna muihin luksusautomerkkeihin, kuten Mercedes-Benziin, BMW:hen, Porscheen, Audiin ja Range Roveriin. Mutta tarvitseeko Teslat \u00f6ljy\u00e4?<\/p>\n\n\n\n
Kyll\u00e4, Teslat tarvitsevat \u00f6ljy\u00e4, mutta ne eiv\u00e4t vaadi \u00f6ljynvaihtoa. Lis\u00e4ksi ne tarvitsevat voitelu\u00f6ljy\u00e4 eiv\u00e4tk\u00e4 moottori\u00f6ljy\u00e4. Tesloissa on voitelu\u00f6ljy\u00e4 tasauspy\u00f6r\u00e4st\u00f6ss\u00e4 tai alennusvaihteistossa. Muiden t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6autojen tavoin Teslan omistajien ei siis tarvitse tarkistaa \u00f6ljytasoa tai tehd\u00e4 \u00f6ljynvaihtoa, koska ne ovat t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6autoja.<\/p>\n\n\n\n
Lis\u00e4ksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomata, ett\u00e4 moottoreissa itsess\u00e4\u00e4n ei ole \u00f6ljy\u00e4, mutta laakeroinnissa ja hammaspy\u00f6riss\u00e4 on \u00f6ljy\u00e4, kuten edell\u00e4 on selitetty. Lis\u00e4ksi laakereissa ja hammaspy\u00f6riss\u00e4 oleva \u00f6ljy voidaan vaihtaa, kun Tesla Model X- ja Model S -ajoneuvoissa on ajettu yli 100 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Vaikka Teslat ovat t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6isi\u00e4, ne tarvitsevat silti erilaisia nesteit\u00e4 voitelua varten. Niist\u00e4 l\u00f6ytyy j\u00e4\u00e4hdytysnesteit\u00e4 ja nestem\u00e4isi\u00e4 voiteluaineita. N\u00e4m\u00e4 nesteet on kuitenkin suljettu elini\u00e4ksi, eik\u00e4 niit\u00e4 voi vaihtaa. Lis\u00e4ksi niiss\u00e4 on ilmastointilaitteen j\u00e4\u00e4hdytysnestett\u00e4 ja jarrunestett\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Ja koska Tesloissa on normaali 12 voltin akku h\u00e4t\u00e4tilanteita varten, jotta auto voi ajaa, ohjata ja jarruttaa itse\u00e4\u00e4n, jos p\u00e4\u00e4akku pett\u00e4\u00e4, siin\u00e4 pit\u00e4isi olla akkuhappoa. Mutta kuten odotettua, se on my\u00f6s suljettu eik\u00e4 siihen p\u00e4\u00e4se helposti k\u00e4siksi.<\/p>\n\n\n\n
Siit\u00e4 puuttuu kuitenkin useita nesteit\u00e4, joita tavallisesta polttomoottoriautosta yleens\u00e4 l\u00f6ytyy. T\u00e4llaisia nesteit\u00e4 ovat moottori\u00f6ljy, vaihteistoneste, j\u00e4\u00e4hdytysvesi tai pakkasneste ja tietenkin polttoaine.<\/p>\n\n\n\n
Teslan huolto on halvempaa, koska siin\u00e4 ei ole paljon liikkuvia osia. Arvioiden mukaan Teslassa on noin 17-20 liikkuvaa osaa. Toisaalta perinteisess\u00e4 polttomoottoriautossa on yli 2 000 liikkuvaa osaa. T\u00e4m\u00e4n arvion perusteella on helpompi ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miksi Teslan yll\u00e4pito on paljon paljon halvempaa kuin tavallisen luksusauton yll\u00e4pito.<\/p>\n\n\n\n
Jos siis omistat Teslan, sinun ei tarvitse huolehtia polttoainesuodattimista, perinteisist\u00e4 \u00f6ljynvaihdoista, p\u00e4\u00e4st\u00f6tarkastuksista tai sytytystulppien vaihdoista. Ja koska Tesla on t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6auto, jarrupalojen vaihdon kaltaiset asiat ovat harvinaisia, koska regeneratiivinen jarrutus v\u00e4hent\u00e4\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti jarrujen kulumista.<\/p>\n\n\n\n
Kuten aiemmin todettiin, Teslassa on v\u00e4hemm\u00e4n liikkuvia osia, joten korjaus- ja huoltokustannukset ovat jonkin verran alhaisemmat kuin polttomoottoriautoissa. Jotkin Teslan osat vaativat kuitenkin enemm\u00e4n huomiota kuin toiset. N\u00e4it\u00e4 ovat mm:<\/p>\n\n\n\n
Ei, Tesla ei tarvitse vuosihuoltopalvelua kuten useimmat polttomoottoriautot. Useimmat Teslat on kuitenkin huollettava 12 000 mailin v\u00e4lein. Mutta ennen kuin viet autosi l\u00e4hist\u00f6ll\u00e4 sijaitsevaan Tesla-huoltokeskukseen, tutustu sen m\u00e4\u00e4r\u00e4aikaishuoltoihin k\u00e4ytt\u00f6oppaasta.<\/p>\n\n\n\n
Se riippuu siit\u00e4, millaisen takuun olet ottanut. Jos kyseess\u00e4 on uuden ajoneuvon rajoitettu takuu tai k\u00e4ytetyn ajoneuvon rajoitettu takuu, mik\u00e4\u00e4n niist\u00e4 ei vaikuta siihen. Sit\u00e4 vastoin, jos olet ottanut takuun, joka kattaa laajennetun huoltosopimuksen, takuu voi vaikuttaa siihen.<\/p>\n\n\n\n
Ei, Tesla ei k\u00e4yt\u00e4 polttoainetta. Teslan t\u00e4rkein myyntivaltti on se, ett\u00e4 ne ovat t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6isi\u00e4. Sit\u00e4 paitsi ne toimivat akuilla, jotka ladataan latausasemasta tai pistorasiasta kotona. Siksi ne eiv\u00e4t tarvitse bensiini\u00e4 tai polttoainetta toimiakseen.<\/p>\n\n\n\n
Kun Teslan virta k\u00e4y hyvin v\u00e4hiin, auto ehdottaa latauspaikkoja alueellasi, kuten l\u00e4hint\u00e4 Teslan supercharging-asemaa. Sen lis\u00e4ksi se ilmoittaa sinulle, kun l\u00e4himm\u00e4n Tesla-latauslaitteen kantama alkaa olla loppumassa. Toinen asia, joka tapahtuu, kun Teslan lataus loppuu, on se, ett\u00e4 se ei yll\u00e4pid\u00e4 jatkuvaa moottoritienopeutta.<\/p>\n\n\n\n
Toisin kuin perinteiset polttoaineautot, Tesla ei kulu paljon, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 on v\u00e4hemm\u00e4n osia, joista on syyt\u00e4 huolehtia, kun ajelet useita kilometrej\u00e4. Asioita, kuten \u00f6ljynsuodattimia, ei tarvitse vaihtaa muutaman kilometrin j\u00e4lkeen, koska t\u00e4m\u00e4 auto on t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6inen.<\/p>\n\n\n\n
Siit\u00e4 huolimatta Teslaa on silti huollettava, ja valmistaja suosittelee huollattamaan auton 12 000 mailin v\u00e4lein. Aiemmin Tesla vaati vuosittaista huoltoa, mutta n\u00e4in ei en\u00e4\u00e4 ole. Joitakin Teslan osia, jotka on tarkastettava s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, ovat renkaat, matkustamon ilmansuodatin, jarrunestetesti ja ilmastointihuolto.<\/p>\n\n\n\n
Keskim\u00e4\u00e4rin Teslan huoltoon on k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 vuosittain l\u00e4hes 300 dollaria. Yksi niist\u00e4 osista, jotka sinun on huollettava vuosittain, on renkaiden kierto. Muita yleisi\u00e4 korjauksia ovat happianturin vaihto, py\u00f6r\u00e4nlaakerit, jarrusatulat ja ikkunamoottorin s\u00e4\u00e4din.<\/p>\n\n\n\n
Jos siis olet miettinyt, tarvitseeko Tesla \u00f6ljy\u00e4 vai ei, nyt tied\u00e4t. Tesla tarvitsee \u00f6ljy\u00e4, mutta ei moottori\u00f6ljy\u00e4 moottorin py\u00f6ritt\u00e4miseen. Sit\u00e4 paitsi Teslan \u00f6ljy\u00e4 ei ole tarkoitus vaihtaa, mutta jos tulee tapaus, joka vaatii sen vaihtamista, se on annettava ammattilaisen teht\u00e4v\u00e4ksi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Koska Tesla on t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6auto, Teslan huoltokustannukset ovat melko alhaiset verrattuna muihin luksusautomerkkeihin, kuten Mercedes-Benziin, BMW:hen, Porscheen, Audiin ja Range Roveriin. Mutta tarvitseeko Teslat \u00f6ljy\u00e4? Kyll\u00e4, Teslat tarvitsevat \u00f6ljy\u00e4, mutta ne<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1307"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1307"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1307\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1307"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1307"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1307"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}