{"id":1307,"date":"2021-08-27T10:39:58","date_gmt":"2021-08-27T10:39:58","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1307"},"modified":"2021-08-27T10:39:58","modified_gmt":"2021-08-27T10:39:58","slug":"tarvitsevatko-teslat-oljya","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/tarvitsevatko-teslat-oljya\/","title":{"rendered":"Tarvitsevatko Teslat \u00f6ljy\u00e4?"},"content":{"rendered":"\n

Koska Tesla on t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6auto, Teslan huoltokustannukset ovat melko alhaiset verrattuna muihin luksusautomerkkeihin, kuten Mercedes-Benziin, BMW:hen, Porscheen, Audiin ja Range Roveriin. Mutta tarvitseeko Teslat \u00f6ljy\u00e4?<\/p>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, Teslat tarvitsevat \u00f6ljy\u00e4, mutta ne eiv\u00e4t vaadi \u00f6ljynvaihtoa. Lis\u00e4ksi ne tarvitsevat voitelu\u00f6ljy\u00e4 eiv\u00e4tk\u00e4 moottori\u00f6ljy\u00e4. Tesloissa on voitelu\u00f6ljy\u00e4 tasauspy\u00f6r\u00e4st\u00f6ss\u00e4 tai alennusvaihteistossa. Muiden t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6autojen tavoin Teslan omistajien ei siis tarvitse tarkistaa \u00f6ljytasoa tai tehd\u00e4 \u00f6ljynvaihtoa, koska ne ovat t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6autoja.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomata, ett\u00e4 moottoreissa itsess\u00e4\u00e4n ei ole \u00f6ljy\u00e4, mutta laakeroinnissa ja hammaspy\u00f6riss\u00e4 on \u00f6ljy\u00e4, kuten edell\u00e4 on selitetty. Lis\u00e4ksi laakereissa ja hammaspy\u00f6riss\u00e4 oleva \u00f6ljy voidaan vaihtaa, kun Tesla Model X- ja Model S -ajoneuvoissa on ajettu yli 100 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 nesteit\u00e4 Tesla vaatii?<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka Teslat ovat t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6isi\u00e4, ne tarvitsevat silti erilaisia nesteit\u00e4 voitelua varten. Niist\u00e4 l\u00f6ytyy j\u00e4\u00e4hdytysnesteit\u00e4 ja nestem\u00e4isi\u00e4 voiteluaineita. N\u00e4m\u00e4 nesteet on kuitenkin suljettu elini\u00e4ksi, eik\u00e4 niit\u00e4 voi vaihtaa. Lis\u00e4ksi niiss\u00e4 on ilmastointilaitteen j\u00e4\u00e4hdytysnestett\u00e4 ja jarrunestett\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ja koska Tesloissa on normaali 12 voltin akku h\u00e4t\u00e4tilanteita varten, jotta auto voi ajaa, ohjata ja jarruttaa itse\u00e4\u00e4n, jos p\u00e4\u00e4akku pett\u00e4\u00e4, siin\u00e4 pit\u00e4isi olla akkuhappoa. Mutta kuten odotettua, se on my\u00f6s suljettu eik\u00e4 siihen p\u00e4\u00e4se helposti k\u00e4siksi.<\/p>\n\n\n\n

Siit\u00e4 puuttuu kuitenkin useita nesteit\u00e4, joita tavallisesta polttomoottoriautosta yleens\u00e4 l\u00f6ytyy. T\u00e4llaisia nesteit\u00e4 ovat moottori\u00f6ljy, vaihteistoneste, j\u00e4\u00e4hdytysvesi tai pakkasneste ja tietenkin polttoaine.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Teslan huolto on halvempaa?<\/h2>\n\n\n\n

Teslan huolto on halvempaa, koska siin\u00e4 ei ole paljon liikkuvia osia. Arvioiden mukaan Teslassa on noin 17-20 liikkuvaa osaa. Toisaalta perinteisess\u00e4 polttomoottoriautossa on yli 2 000 liikkuvaa osaa. T\u00e4m\u00e4n arvion perusteella on helpompi ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miksi Teslan yll\u00e4pito on paljon paljon halvempaa kuin tavallisen luksusauton yll\u00e4pito.<\/p>\n\n\n\n

Jos siis omistat Teslan, sinun ei tarvitse huolehtia polttoainesuodattimista, perinteisist\u00e4 \u00f6ljynvaihdoista, p\u00e4\u00e4st\u00f6tarkastuksista tai sytytystulppien vaihdoista. Ja koska Tesla on t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6auto, jarrupalojen vaihdon kaltaiset asiat ovat harvinaisia, koska regeneratiivinen jarrutus v\u00e4hent\u00e4\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti jarrujen kulumista.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 Teslan osat vaativat huoltoa ja kuinka pitk\u00e4n ajan kuluttua?<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin todettiin, Teslassa on v\u00e4hemm\u00e4n liikkuvia osia, joten korjaus- ja huoltokustannukset ovat jonkin verran alhaisemmat kuin polttomoottoriautoissa. Jotkin Teslan osat vaativat kuitenkin enemm\u00e4n huomiota kuin toiset. N\u00e4it\u00e4 ovat mm:<\/p>\n\n\n\n