{"id":1317,"date":"2021-08-27T10:45:19","date_gmt":"2021-08-27T10:45:19","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1317"},"modified":"2021-08-27T10:45:19","modified_gmt":"2021-08-27T10:45:19","slug":"ovatko-hybridiautot-hyvia-vuoristoajoon","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/ovatko-hybridiautot-hyvia-vuoristoajoon\/","title":{"rendered":"Ovatko hybridiautot hyvi\u00e4 vuoristoajoon?"},"content":{"rendered":"\n

Hybridiautot on suunniteltu maksimaalisen tehokkuuden saavuttamiseksi, joten niit\u00e4 ei varsinaisesti ole suunniteltu vuoristoajoon. Oli miten oli, ei ole mit\u00e4\u00e4n syyt\u00e4, miksi jotkut maastoyst\u00e4v\u00e4llisemm\u00e4t hybridimaasturit eiv\u00e4t olisi yht\u00e4\u00e4n huonompia kuin bensiini- tai dieselk\u00e4ytt\u00f6iset vastineensa.<\/p>\n\n\n\n

Hybridiautojen t\u00e4rkein etu ja varmasti t\u00e4rkein syy, miksi ne tarjoavat parempaa tehokkuutta, on regeneratiivinen jarrutus. Regeneratiivinen jarrutus on mekanismi, jonka tarkoituksena on ottaa hukkaan mennyt energia talteen auton hidastaessa vauhtia.<\/p>\n\n\n\n

Ja koko hybridi- ja vuoristoautoilun skenaariota voidaan tarkastella ensisijaisesti t\u00e4st\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta. M\u00e4ke\u00e4 yl\u00f6sp\u00e4in ment\u00e4ess\u00e4 v\u00e4lit\u00f6n s\u00e4hk\u00f6inen v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti antaa hieman lis\u00e4potkua. Aina kun laskeudut alasp\u00e4in, regeneratiivinen jarrutus vie rasituksen tavallisilta kitkajarruilta.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit ovat siis hyvi\u00e4 vuoristoajoon. Hybridiautot painavat kuitenkin 200-500 kiloa enemm\u00e4n kuin tavalliset bensiini- tai dieselautot, ja n\u00e4in suuresta painoerosta aiheutuu paljon seurauksia.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit ja vuoristoajoymp\u00e4rist\u00f6t<\/h2>\n\n\n\n

Kun tarkastellaan, mitk\u00e4 muuttujat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isen vuoristoajoymp\u00e4rist\u00f6n, kyseess\u00e4 on yleens\u00e4 lumi, j\u00e4\u00e4, sade, kylmyys ja huono tienpinta. N\u00e4in ollen auton on pystytt\u00e4v\u00e4 pit\u00e4m\u00e4\u00e4n yll\u00e4 omaa painoaan sek\u00e4 tehon ett\u00e4 k\u00e4sitelt\u00e4vyyden osalta.<\/p>\n\n\n\n

Jotkin hybridiautot, kuten Toyota Prius, eiv\u00e4t ole ihanteellisia t\u00e4llaisiin ajo-olosuhteisiin, mutta sama p\u00e4tee mihin tahansa vastaavaan segmenttiin kuuluvaan bensiini- tai dieselk\u00e4ytt\u00f6iseen autoon. Toiset hybridiautot, kuten Volvo XC90 Hybrid tai Range Rover P400e, ovat loistavia vuoristoautoja.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta tavallinen Volvo XC90 ja tavallinen Range Rover ovat molemmat yht\u00e4 hyvi\u00e4, elleiv\u00e4t jopa parempia kuin hybridivaihtoehtonsa. Vaikka hybridien pit\u00e4isi p\u00e4rj\u00e4t\u00e4 mainiosti, useimpia hybridimoottoreita ei ole suunniteltu vuoristoajoon.<\/p>\n\n\n\n

Hybridimoottoreista on hy\u00f6ty\u00e4, kun ne toimivat optimaalisella tehoalueella, mik\u00e4 lis\u00e4\u00e4 tehokkuutta. Jyrk\u00e4t m\u00e4et ja jatkuvat kaltevuudet vaativat moottorin ty\u00f6skentelem\u00e4\u00e4n koko ajan kovempaa, mik\u00e4 puolestaan tekee hybridimoottorista hy\u00f6tysuhteen kannalta hy\u00f6dytt\u00f6m\u00e4n, vaikka regeneroiva jarrutus korvaakin menetetyn energian.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit ja maantieajot<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, hybrideill\u00e4 voi ajaa vuoristossa, mutta se ei todellakaan ole hybridiajoneuvon tarkoitus. Toisaalta moottoritieajossa on kyse aivan eri tekij\u00f6ist\u00e4, eik\u00e4 hybridiajoneuvoa ole varsinaisesti tehty my\u00f6sk\u00e4\u00e4n moottoritieajoon.<\/p>\n\n\n\n

Havainnollistamiseksi kuvittele ajavasi vakionopeudella 70 mailia tunnissa. Luulisi, ett\u00e4 poltto- ja s\u00e4hk\u00f6moottori toimivat t\u00e4ydellisess\u00e4 sopusoinnussa, mutta n\u00e4in ei ole, p\u00e4invastoin, l\u00e4hes koko vetovoiman k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 polttomoottori.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottoreita ei ole suunniteltu jatkuvaan suurnopeusajoon, vaan kaupunkiymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n, jossa on jatkuvasti jarrutettava ja k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 regeneratiivista jarrutusta. Vaikka p\u00e4\u00e4st\u00f6t ovat todenn\u00e4k\u00f6isesti pienemm\u00e4t, hybridi ei ole paras mahdollinen moottoritieajoneuvo.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit ja kaupunkiajo<\/h2>\n\n\n\n

Kuten olemme jo keskustelleet, hybridej\u00e4 ei ole tehty moottoritieajoon eik\u00e4 vuoristoajoon, joten her\u00e4\u00e4 kysymys, mit\u00e4 j\u00e4rke\u00e4 hybridiss\u00e4 sitten on? Ja vastaus t\u00e4h\u00e4n kysymykseen on ylivoimainen tehokkuus kaupunkiajossa stop-and-go -liikenteess\u00e4. Niin paljon, ett\u00e4 sit\u00e4 ei voi edes verrata toisiinsa.<\/p>\n\n\n\n

Ensisijainen syy siihen, ett\u00e4 hybridiautot johtavat kaupunkiajossa tasaisesti, on l\u00e4hinn\u00e4 regeneratiivinen jarrutus. Stop-and-go-liikenne on klassinen kaupunkiajoymp\u00e4rist\u00f6n ominaispiirre, ja regeneroiva jarrutus on tehty toimimaan yhdess\u00e4 stop-and-go-liikenteen kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Regen-jarrutus toimii siten, ett\u00e4 se palauttaa moottorin menetetyn tehon hidastettaessa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 kitkajarrut eiv\u00e4t ole k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 hidastettaessa, ja vasta kun sinun on hidastettava aggressiivisemmin, kitkajarrut astuvat kuvaan. Mit\u00e4 enemm\u00e4n hidastat, sit\u00e4 enemm\u00e4n energiaa saat takaisin.<\/p>\n\n\n\n

Regenerointijarrutuksen lis\u00e4ksi kaupunkiajossa ajetaan useimmiten alhaisemmalla nopeudella, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottori pystyy l\u00e4hes aina kuljettamaan autoa itse, mik\u00e4 lis\u00e4\u00e4 tehokkuutta entisest\u00e4\u00e4n. Kun hybridiautoista tulee yh\u00e4 kehittyneempi\u00e4, niist\u00e4 tulee kiistatta markkinoiden parhaita autoja moottorityyppien osalta.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko s\u00e4hk\u00f6autot hyvi\u00e4 vuoristoajoon?<\/h3>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autot soveltuvat hyvin vuoristoajoon, jos ne on kehitetty sellaista tarkoitusta varten. Tehon ja hy\u00f6tysuhteen suhteen Tesla Model S on yht\u00e4 hyv\u00e4 kuin mik\u00e4 tahansa muu s\u00e4hk\u00f6auto vuoristoalueella. Jos kuitenkin huono tienlaatu ja maastoajo on m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4si vuoristoautoilusta, sinun kannattaa pit\u00e4yty\u00e4 vanhoissa kunnon Wranglereissa ja Land Cruisereissa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta bensiini- ja dieselautot menett\u00e4v\u00e4t yleens\u00e4 paljon tehoa korkeammilla paikoilla, mutta s\u00e4hk\u00f6autot eiv\u00e4t. Manuaalik\u00e4ytt\u00f6iset polttomoottoriautot eiv\u00e4t ole hyvi\u00e4 yl\u00e4m\u00e4keen tai alam\u00e4keen, mutta regeneroivalla jarrutuksella varustettu s\u00e4hk\u00f6auto on loistava yl\u00e4m\u00e4keen tai alam\u00e4keen.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko hybridi- ja s\u00e4hk\u00f6autot hyvi\u00e4 maastossa?<\/h3>\n\n\n\n

Hybridit voivat olla hyvi\u00e4 maastossa, mutta erot tavallisten bensiini- tai dieselmaastureiden ja hybridien v\u00e4lill\u00e4 ovat marginaalisia, eik\u00e4 niit\u00e4 kannata mainita. Toisaalta ei ole mit\u00e4\u00e4n syyt\u00e4 ajatella, etteiv\u00e4tk\u00f6 s\u00e4hk\u00f6autot valtaisi kokonaan maastoajoa, koska ne ovat parempia l\u00e4hes kaikissa suhteissa.<\/p>\n\n\n\n

Ensisijaisesti s\u00e4hk\u00f6autot eiv\u00e4t sy\u00f6 bensaa, ja tavalliset maastoautot kuluttavat. Toiseksi jokaiselle py\u00f6r\u00e4lle voidaan l\u00e4hett\u00e4\u00e4 tehoa erikseen paljon helpommin kuin tavallisessa bensiini- tai dieselautossa. Kolmanneksi v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti on 100 prosenttia 100 prosenttia ajasta, ja t\u00e4m\u00e4 on t\u00e4rkein syy siihen, miksi s\u00e4hk\u00f6ajoneuvot tulevat lopulta valtaamaan maastoajon.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko hybridi- ja s\u00e4hk\u00f6autot hyvi\u00e4 kilpa-autoiluun?<\/h3>\n\n\n\n

Jos puhutaan autoja sis\u00e4lt\u00e4vist\u00e4 urheilulajeista ja aktiviteeteista, tuskin mik\u00e4\u00e4n niist\u00e4 on autoharrastajien kannalta yst\u00e4v\u00e4llisempi kuin kilpa-autoilu. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4llaisissa piireiss\u00e4 asuvat kaikkein j\u00e4\u00e4r\u00e4p\u00e4isimm\u00e4t bensiinihullut, ja he saattavat yht\u00e4 hyvin olla kaikkein j\u00e4\u00e4r\u00e4p\u00e4isin v\u00e4est\u00f6ryhm\u00e4, kun on kyse s\u00e4hk\u00f6autoista.<\/p>\n\n\n\n

Ymm\u00e4rr\u00e4mme, ett\u00e4 rakastamme my\u00f6s V8-, V10- ja V12-moottoreita, mutta ei ole mit\u00e4\u00e4n syyt\u00e4 olla ajamatta kilpaa s\u00e4hk\u00f6autoilla, koska s\u00e4hk\u00f6autot toimivat t\u00e4ysin eri tavalla, ja on mielenkiintoista n\u00e4hd\u00e4, mihin jotkut Formula E:n kaltaiset organisaatiot l\u00e4hivuosina menev\u00e4t.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hybridiautot on suunniteltu maksimaalisen tehokkuuden saavuttamiseksi, joten niit\u00e4 ei varsinaisesti ole suunniteltu vuoristoajoon. Oli miten oli, ei ole mit\u00e4\u00e4n syyt\u00e4, miksi jotkut maastoyst\u00e4v\u00e4llisemm\u00e4t hybridimaasturit eiv\u00e4t olisi yht\u00e4\u00e4n huonompia kuin bensiini-<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1317"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1317"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1317\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1317"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1317"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1317"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}