{"id":1327,"date":"2021-08-27T10:49:32","date_gmt":"2021-08-27T10:49:32","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1327"},"modified":"2021-08-27T10:49:32","modified_gmt":"2021-08-27T10:49:32","slug":"onko-pikalataus-huono-asia-sahkoautoille","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-pikalataus-huono-asia-sahkoautoille\/","title":{"rendered":"Onko pikalataus huono asia s\u00e4hk\u00f6autoille?"},"content":{"rendered":"\n

Yksi useimmin mainituista ominaisuuksista, joita nykyaikaiset s\u00e4hk\u00f6autot tarjoavat, on pikalataus. Pikalatauksen avulla voit ladata akkusi paljon nopeammin kuin ”tavallisella” latauksella, mutta siihen liittyy muutamia varoituksia.<\/p>\n\n\n\n

Pikalatauksen ansiosta voit k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n aikaa lataamiseen ja enemm\u00e4n aikaa ajamiseen. Joidenkin pikalatureiden uskotaan tarjoavan jopa 85 prosentin latauksen jo 20 minuutissa. Monet seikat voivat kuitenkin kumota t\u00e4m\u00e4n, ja on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tiet\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 niist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Usein toistuva pikalataus voi nimitt\u00e4in vaikuttaa kielteisesti akun pitk\u00e4n aikav\u00e4lin suorituskykyyn, mutta n\u00e4in on l\u00e4hes kaikkien markkinoilla olevien Li-Ion-akkujen kohdalla. Kaikilla akuilla on taipumus heikenty\u00e4 ajan mittaan, ja monien syklien j\u00e4lkeen ne menett\u00e4v\u00e4t maksimivarauksensa.<\/p>\n\n\n\n

Noin 10-12 vuoden kuluttua useimpien s\u00e4hk\u00f6autojen akkujen teho heikkenee jatkuvasti, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne on lopulta vaihdettava kokonaan. T\u00e4m\u00e4 voi maksaa yli 2-5 000 dollaria, ja viel\u00e4 on ep\u00e4selv\u00e4\u00e4, miten n\u00e4m\u00e4 akut h\u00e4vitet\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Miten pikalataus toimii?<\/h2>\n\n\n\n

Pikalaturit on suunniteltu useilla liit\u00e4nt\u00e4nastoilla, jotka voivat tuottaa enemm\u00e4n energiaa. Joillakin tuotemerkeill\u00e4, kuten Teslalla, on erityisi\u00e4 liittimi\u00e4, jotka toimivat vain Teslan superlatausasemien kanssa, mutta ne voivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s muita latausasemia, jos hy\u00f6dynn\u00e4t mukana toimitettua lataussovitinta.<\/p>\n\n\n\n

Pikalataus on itse asiassa tason 3 tasavirtalatausta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 autossasi on erityinen muunnin, joka muuntaa vaihtovirran tasavirraksi. He sanovat, ett\u00e4 DC-pikalaturi voi ladata jopa 3-20 mailia minuutissa, kun taas tavallinen vaihtovirtalataus ei ole edes samaa luokkaa.<\/p>\n\n\n\n

Nykyaikaiset DC-pikalaturit valvovat koko latausprosessia sen edetess\u00e4 varmistaakseen, ett\u00e4 akku saa joka hetki oikean m\u00e4\u00e4r\u00e4n latausta. Latausasema sy\u00f6tt\u00e4\u00e4 oikean m\u00e4\u00e4r\u00e4n latausta akun ja koko latausj\u00e4rjestelm\u00e4n s\u00e4ilytt\u00e4miseksi.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat DC-pikalaturit toimivat parhaiten esil\u00e4mmitettyjen akkujen kanssa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kun akku saavuttaa optimaalisen latausl\u00e4mp\u00f6tilan, saavutetaan suurin mahdollinen kilowattim\u00e4\u00e4r\u00e4 latausta. Ennen kuin saavutat maksimilatauksen, tarjottavan energian m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 v\u00e4hennet\u00e4\u00e4n akun s\u00e4\u00e4st\u00e4miseksi entisest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Pitk\u00e4kestoisen pikalatauksen vaikutukset EV- ja hybridiakkuihin<\/h3>\n\n\n\n

L\u00e4hes kaikilla on nyky\u00e4\u00e4n jonkinlainen matkapuhelin, ja l\u00e4hes kaikki niist\u00e4 on suunniteltu hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n pikalatausta. Vaikka t\u00e4llaiset latausnopeudet mahdollistavat puhelimen lataamisen nopeammin, jonkin ajan kuluttua huomaat, ett\u00e4 akun terveysprosentti heikkenee ja heikkenee.<\/p>\n\n\n\n

Tilanne on suurin piirtein sama isomman auton akun kanssa, mutta heikkenemisasteet eiv\u00e4t ole yht\u00e4 selvi\u00e4. Muutama vuosi sitten er\u00e4\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa todettiin, ett\u00e4 pikalataus v\u00e4hensi jopa 27 prosenttia akun alkuper\u00e4isest\u00e4 kapasiteetista vuoden jatkuvan k\u00e4yt\u00f6n j\u00e4lkeen.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta samaa mallia testattiin my\u00f6s pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n tason 2 (hitaalla) latauksella, ja akku menetti noin 23 prosenttia alkuper\u00e4isest\u00e4 kapasiteetistaan 12 kuukauden jatkuvan k\u00e4yt\u00f6n j\u00e4lkeen. Vaikka erot ovatkin olemassa, ne eiv\u00e4t ole niin selvi\u00e4 kuin monet meist\u00e4 odottivat.<\/p>\n\n\n\n

On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 monet seikat vaikuttavat siihen, miten auton akku k\u00e4ytt\u00e4ytyy ajan mittaan, mutta on turvallista sanoa, ett\u00e4 pikalataus vaikuttaa jossain m\u00e4\u00e4rin negatiivisesti akun yleiseen kuntoprosenttiin.<\/p>\n\n\n\n

Miten voin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 pikalatausta?<\/h3>\n\n\n\n

Ensinn\u00e4kin pikalataus ei ole k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 tavallisen kotipistokkeen kautta, koska ne vaativat aivan liian paljon virtaa ja rahaa. Useimmat tason 3 pikalaturit ovat saatavilla moottoriteill\u00e4 ja paikoissa, joissa pikalataus on kaikkein tarpeellisinta.<\/p>\n\n\n\n

Se riippuu my\u00f6s siit\u00e4, mink\u00e4 tyyppinen auto sinulla on. Joidenkin autojen, kuten Porsche Taycanin, suurin DC-kapasiteetti on hieman alle 270 kW, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Taycan voi teoriassa saavuttaa 80 prosentin lataustason hieman yli 22 minuutissa.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat Teslan Superchargereista pystyv\u00e4t t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 vain 120 kW:n lataukseen. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 tason 3 laturi maksaa my\u00f6s enemm\u00e4n verrattuna tavalliseen hitaaseen tason 2 laturiin. Oli miten oli, varmista, ett\u00e4 noudatat valmistajan suosituksia siit\u00e4, miten ja milloin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pikalatureita.<\/p>\n\n\n\n

Yrit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pikalatureita vain silloin, kun tarvitset nopeaa latausta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun pit\u00e4isi ensisijaisesti luottaa tason 2 lataukseen tai tavalliseen kotipistokkeella tapahtuvaan lataukseen, jonka lataaminen voi kest\u00e4\u00e4 muutaman tunnin. T\u00e4ydellinen y\u00f6n yli tapahtuvaan lataukseen.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ladata EV:ni y\u00f6n yli?<\/h3>\n\n\n\n

EV:n lataaminen y\u00f6n yli hitaan laturin avulla on yksi turvallisimmista tavoista pit\u00e4\u00e4 akun yleinen kunto optimaalisessa kunnossa. Sinun ei kuitenkaan tarvitse ladata autoasi joka y\u00f6, sill\u00e4 se on useimmissa tapauksissa tarpeetonta.<\/p>\n\n\n\n

Jos kytket autosi s\u00e4hk\u00f6verkkoon aina, kun pys\u00e4k\u00f6it sen, t\u00e4m\u00e4 saattaa vaikuttaa kielteisesti akun pitk\u00e4n aikav\u00e4lin tehokkuuteen ja lyhent\u00e4\u00e4 siten akun k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4\u00e4. On aina parasta vain noudattaa valmistajan suosituksia siit\u00e4, miten ja milloin auto ladataan.<\/p>\n\n\n\n

Menett\u00e4v\u00e4tk\u00f6 s\u00e4hk\u00f6autot latausta pys\u00e4k\u00f6idess\u00e4\u00e4n?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, mutta ei kovin paljon. On aina parasta j\u00e4tt\u00e4\u00e4 auto pys\u00e4k\u00f6ityn\u00e4 70-80 prosentin varauksella. N\u00e4in voit aina vain nousta autoon ja menn\u00e4 minne haluat. Jos kuitenkin pid\u00e4t autosi pys\u00e4k\u00f6ityn\u00e4 pitki\u00e4 aikoja, menet\u00e4t varmasti yli akun terveyden.<\/p>\n\n\n\n

Joissakin autoissa on jopa erityisominaisuuksia, joiden avulla voit ottaa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n laajennetun pys\u00e4k\u00f6intitilan, joka kytkee pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 muutamia tarpeettomia j\u00e4rjestelmi\u00e4, jotta lataustila s\u00e4ilyisi mahdollisimman hyvin.<\/p>\n\n\n\n

Onko turvallista pit\u00e4\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoa kytkettyn\u00e4 koko ajan?<\/p>\n\n\n\n

Teoriassa ei ole hyv\u00e4 ajatus pit\u00e4\u00e4 autoa jatkuvasti kytkettyn\u00e4, mutta nykyaikaisissa autoissa on paljon teknisi\u00e4 ratkaisuja, jotka voivat kumota monia jatkuvan latauksen kielteisi\u00e4 puolia. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 autot voidaan j\u00e4tt\u00e4\u00e4 kytkettyn\u00e4 pitk\u00e4\u00e4nkin ilman, ett\u00e4 se vaikuttaa haitallisesti akkuun.<\/p>\n\n\n\n

Muista kysy\u00e4 j\u00e4lleenmyyj\u00e4lt\u00e4si\/valmistajaltasi, miten akkua tulisi huoltaa, jos haluat parhaan ja pisimm\u00e4n kokemuksen s\u00e4hk\u00f6auton omistamisesta. \u00c4l\u00e4 vain pys\u00e4k\u00f6i julkiselle latauspaikalle ja j\u00e4t\u00e4 autoa sinne est\u00e4m\u00e4\u00e4n muita EV-omistajia lataamasta autojaan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Yksi useimmin mainituista ominaisuuksista, joita nykyaikaiset s\u00e4hk\u00f6autot tarjoavat, on pikalataus. Pikalatauksen avulla voit ladata akkusi paljon nopeammin kuin ”tavallisella” latauksella, mutta siihen liittyy muutamia varoituksia. Pikalatauksen ansiosta voit k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1327"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1327"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1327\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1327"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1327"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1327"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}