{"id":1331,"date":"2021-08-27T10:51:23","date_gmt":"2021-08-27T10:51:23","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1331"},"modified":"2021-08-27T10:51:23","modified_gmt":"2021-08-27T10:51:23","slug":"mita-kaytettyja-katumaastureita-minun-pitaisi-valttaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mita-kaytettyja-katumaastureita-minun-pitaisi-valttaa\/","title":{"rendered":"Mit\u00e4 k\u00e4ytettyj\u00e4 katumaastureita minun pit\u00e4isi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4?"},"content":{"rendered":"\n

Vuonna 1984 Jeep esitteli Jeep Cherokee XJ:n, ja monet uskovat, ett\u00e4 kyseess\u00e4 on historian ensimm\u00e4inen maasturi. Siit\u00e4 l\u00e4htien katumaasturit ovat kehittyneet yh\u00e4 paremmiksi, mutta jotkut niist\u00e4 eiv\u00e4t ole onnistuneet vuosikymmenien tutkimus- ja kehitysty\u00f6n j\u00e4lkeenk\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

El\u00e4mme katumaastureiden aikakautta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 tarjolla on paljon loistavia katumaasturivaihtoehtoja, uusia tai k\u00e4ytettyj\u00e4. Ennen kuin l\u00e4hdet kuitenkin etsim\u00e4\u00e4n seuraavaa maasturia, muista ohittaa n\u00e4m\u00e4, jotta voit el\u00e4\u00e4 terveellisemp\u00e4\u00e4 ja stressitt\u00f6m\u00e4mp\u00e4\u00e4 el\u00e4m\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Listan aloittavat 2005 V6 Chevy Equinox, 2008\/09 Buick Enclave ja 2011\/2013 Dodge Durango. Lis\u00e4ksi kannattaa j\u00e4tt\u00e4\u00e4 v\u00e4liin my\u00f6s Ford Explorer 2002-2004, Honda CR-V 2015 ja monet Jeep Cherokee -mallit.<\/p>\n\n\n\n

Alkaen tavallisesta 2014\/15-mallista, jonka j\u00e4lkeen tulevat 2014\/15 Grand Cherokee ja 02\/07 Jeep Liberty. Lis\u00e4ksi 2012-2014 Kia Sorentoa on v\u00e4ltett\u00e4v\u00e4 kaikin keinoin. Sama p\u00e4tee 2005-2008 Nissan Pathfinderiin ja 2006-2008 Toyota RAV-4:\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

2005 V6 Chevy Equinox.<\/h2>\n\n\n\n

Chevy Equinox vaikuttaa kohtuullisen halvalta vaihtoehdolta monille uudemmille kompaktimaastureille. 3,4 litran V6-koneella varustetun vuoden 05 sukupolven tiedet\u00e4\u00e4n kuitenkin toimineen huonosti viallisen j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n vuoksi. Vaikka ongelma ei ehk\u00e4 vaikuta kovin vakavalta, se voi helposti r\u00e4j\u00e4ytt\u00e4\u00e4 moottorin p\u00e4\u00e4n tiivisteen.<\/p>\n\n\n\n

Jos n\u00e4in tapahtuu, ja n\u00e4in k\u00e4y, se tarkoittaa, ett\u00e4 edess\u00e4si on todenn\u00e4k\u00f6isesti moottorin t\u00e4ydellinen uusiminen tai vaihtaminen, ja on turvallista sanoa, ett\u00e4 k\u00e4ytetty 05 Equinox ei ole nyky\u00e4\u00e4n niin kallis auto, ett\u00e4 moottorin uusiminen olisi j\u00e4rkev\u00e4\u00e4. V\u00e4lt\u00e4 sit\u00e4 ja s\u00e4\u00e4st\u00e4 itsesi p\u00e4\u00e4ns\u00e4rylt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

2011-2013 Dodge Durango<\/h2>\n\n\n\n

Dodge Durango on melko suosittu katumaasturi, mutta joitakin mallivuosia kannattaa v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 kaikin keinoin. Vuosien 2011-2013 Durangoa vaivaa tunnettu TIPM-ongelma (Totally integrated power module), joka aiheuttaa kaikenlaisia s\u00e4hk\u00f6ongelmia ja toimintah\u00e4iri\u00f6it\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Dodge jopa kutsui takaisin joukon 2011-2013-malleja juuri t\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4, ja paras idea olisi j\u00e4tt\u00e4\u00e4 n\u00e4m\u00e4 vuosimallit kokonaan v\u00e4liin. My\u00f6s vuosien 1999-2000 Durango-mallit kannattaa j\u00e4tt\u00e4\u00e4 v\u00e4liin, koska niiss\u00e4 oli uskomattoman ep\u00e4luotettavat moottorit.<\/p>\n\n\n\n

2000-2004 Ford Explorer<\/h2>\n\n\n\n

Me kaikki tied\u00e4mme, ett\u00e4 Ford Explorerilla on tapana olla ongelmia, mutta vuosimalli 2000-2004 on kuuluisa \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen surkeasta vaihteistosta. Parin hyv\u00e4maineisen l\u00e4hteen mukaan jopa er\u00e4s Ford-j\u00e4lleenmyyj\u00e4 sanoi, ett\u00e4 jopa 10 prosentissa n\u00e4ist\u00e4 Explorer-malleista on v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 vaihteisto-ongelmia, jotka vaihtelevat kovista vaihdoista, vaihteiden liukumisesta ja monista muista vaihteisto-ongelmista.<\/p>\n\n\n\n

Joidenkin vanhempien mallien tiedet\u00e4\u00e4n menev\u00e4n kokonaan ep\u00e4kuntoon, ja siksi niit\u00e4 kaikkia pit\u00e4isi vain v\u00e4ltt\u00e4\u00e4. On hyvin vaikea perustella vaihteiston t\u00e4ydellist\u00e4 uusimista jo 50-100 000 kilometrin j\u00e4lkeen. Jos ollaan t\u00e4ysin rehellisi\u00e4, hyvin koottu auto ei tarvitsisi vaihteiston vaihtoa edes kaksinkertaisella m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

2014-2015 Jeep Grand Cherokee<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka Jeep v\u00e4itetysti keksi maasturin, n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 jossain vaiheessa he unohtivat, miten sellainen tehd\u00e4\u00e4n. Vuosina 2014-2015 jo mainitut FCA:n TIPM-ongelmat ovat vaivanneet my\u00f6s Grand Cherokeeta. Durango oli viallinen l\u00e4hinn\u00e4 TIPM-ongelman takia, mutta Cherokee on paljon enemm\u00e4n ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Suurin ongelma on vaihteisto, sill\u00e4 joidenkin Grand Cherokee -mallien tiedet\u00e4\u00e4n vain l\u00e4htev\u00e4n rullaamaan, vaikka ne olisivat pys\u00e4k\u00f6intitilassa. Muutamia traagisia tapauksia on sattunut, jotka ovat liittyneet juuri t\u00e4h\u00e4n ongelmaan. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi Grand Cherokeella on ollut ongelmia my\u00f6s maassa pysymisen kanssa, koska jotkut niist\u00e4 ovat onnistuneet p\u00e4\u00e4tym\u00e4\u00e4n katolleen.<\/p>\n\n\n\n

2006-2008 Toyota RAV 4<\/h2>\n\n\n\n

On vaikea uskoa, ett\u00e4 mit\u00e4 tahansa Toyota-mallia, saati sitten RAV4:\u00e4\u00e4, pit\u00e4isi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4. Valitettavasti aikoinaan Toyotallakin oli niin vakavia ongelmia, ett\u00e4 tietty malli meni t\u00e4ysin pilalle. Vuosien 2006-2007 ja 2008 mallien tiedet\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n aivan liikaa \u00f6ljy\u00e4, niin paljon, ett\u00e4 joskus on vaikea pysy\u00e4 per\u00e4ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Parin raportin mukaan jopa nelj\u00e4nnes \u00f6ljyst\u00e4 oli loppunut jo noin 1000 kilometrin j\u00e4lkeen. Vaikka Toyota ei ole koskaan t\u00e4ysin tunnustanut t\u00e4t\u00e4 ongelmaa, t\u00e4t\u00e4 RAV4-mallia on vain parasta v\u00e4ltt\u00e4\u00e4, ei tarvitse riskeerata.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko totta, ett\u00e4 joitakin malleja tulisi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 kokonaan?<\/h3>\n\n\n\n

Melkein jokaisella t\u00e4ll\u00e4 listalla olevalla katumaasturilla on hyvin dokumentoitu historia erilaisista ongelmista, mutta t\u00e4m\u00e4nkaltaisten listojen pit\u00e4isi kuitenkin toimia vain reittipisteen\u00e4 niille, jotka ovat kiinnostuneita siit\u00e4, mit\u00e4 kannattaa varoa. Totuus on, ett\u00e4 jokainen auto on ainutlaatuinen, ja ilman asianmukaista tarkastusta jokaista k\u00e4ytetty\u00e4 katumaasturia tulisi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta, jos kyseinen auto on suhteellisen uusi ja sit\u00e4 myy hyv\u00e4maineinen j\u00e4lleenmyyj\u00e4, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 auto on hyv\u00e4ss\u00e4 kunnossa. Oli miten oli, on aina hyv\u00e4 ajatus perehty\u00e4 hieman tarkemmin kuhunkin autoon ennen kuin vet\u00e4\u00e4 liipaisimesta ja ostaa sen.<\/p>\n\n\n\n

Onko takaisinkutsun j\u00e4lkeinen auto turvallinen ostaa?<\/h3>\n\n\n\n

Ei ole mik\u00e4\u00e4n salaisuus, ett\u00e4 moniin malleihin kohdistuu takaisinkutsu tai kaksi, ja t\u00e4llaisten autojen myynti paljon halvemmalla kuin ennen saattaa houkutella. Kaikki riippuu kuitenkin siit\u00e4, mit\u00e4 takaisinkutsu koskee. Jos kyseess\u00e4 on vain rutiiniongelma, joka ei vaikuta mihink\u00e4\u00e4n muuhun ja joka voidaan helposti korjata, t\u00e4llainen auto on varkaus.<\/p>\n\n\n\n

Jos t\u00e4llaiset ongelmat kuitenkin liittyiv\u00e4t moniin muihin auton elint\u00e4rkeisiin j\u00e4rjestelmiin, on vain parasta v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 autoja ja ehk\u00e4 harkita niit\u00e4 joskus tulevaisuudessa, jos kaikki j\u00e4rjestyy.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on historian huonoin maasturi?<\/h3>\n\n\n\n

On vaikea valita yksitt\u00e4ist\u00e4 mallia kaikkien aikojen huonoimmaksi katumaasturiksi, mutta jos pit\u00e4isi valita, sanoisin, ett\u00e4 Pontiac Aztek on se. Ensinn\u00e4kin Aztek n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kauhealta, edes itse Heisenberg ei voinut auttaa. Toiseksi, sis\u00e4tilat n\u00e4yttiv\u00e4t oudoilta ja ne olivat halvat ja t\u00e4ysin tyls\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Kolmanneksi, ja mik\u00e4 t\u00e4rkeint\u00e4, Aztek k\u00e4vi l\u00e4pi useita takaisinkutsuja, ja muutamat niist\u00e4 olivat todella vakavia. Aztek oli tuomittu alusta alkaen, ja vain noin viiden vuoden kuluttua projekti hyl\u00e4ttiin, eik\u00e4 Aztecia en\u00e4\u00e4 ollut, onneksi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vuonna 1984 Jeep esitteli Jeep Cherokee XJ:n, ja monet uskovat, ett\u00e4 kyseess\u00e4 on historian ensimm\u00e4inen maasturi. Siit\u00e4 l\u00e4htien katumaasturit ovat kehittyneet yh\u00e4 paremmiksi, mutta jotkut niist\u00e4 eiv\u00e4t ole onnistuneet vuosikymmenien<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1331"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1331"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1331\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1331"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1331"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1331"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}