{"id":1338,"date":"2021-09-03T08:13:01","date_gmt":"2021-09-03T08:13:01","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1338"},"modified":"2021-09-03T08:13:01","modified_gmt":"2021-09-03T08:13:01","slug":"mita-pahaa-sahkoautoissa-on","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mita-pahaa-sahkoautoissa-on\/","title":{"rendered":"Mit\u00e4 pahaa s\u00e4hk\u00f6autoissa on?"},"content":{"rendered":"\n

S\u00e4hk\u00f6autot valtaavat hitaasti mutta varmasti alaa, ja siksi on oikein, ett\u00e4 kritisoimme niit\u00e4, jotta voimme parantaa tekniikkaa entisest\u00e4\u00e4n. Loppujen lopuksi kysymysten esitt\u00e4minen on fiksua, ja sen pit\u00e4isi auttaa meit\u00e4 saamaan lopulta oikeita vastauksia.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta s\u00e4hk\u00f6autot ovat kalliita, ja markkinoilla on vain pari suhteellisen edullista s\u00e4hk\u00f6autoa. Toiseksi s\u00e4hk\u00f6autot k\u00e4rsiv\u00e4t pitkist\u00e4 latausajoista, ja monilla alueilla ymp\u00e4ri maailmaa on edelleen huono latausinfrastruktuuri.<\/p>\n\n\n\n

Toinen suuri haittapuoli on range anxiety, sill\u00e4 koskaan ei voi olla varma, kuinka kauan voi ajaa ennen kuin akku tyhjenee. Jotkin kaupungit eiv\u00e4t pysty tukemaan s\u00e4hk\u00f6autojen vallankumousta vakavan s\u00e4hk\u00f6pulan vuoksi. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 koko s\u00e4hk\u00f6verkon on oltava paljon kehittyneempi, jotta voimme siirty\u00e4 siihen kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

Lopuksi totean, ett\u00e4 vaikka suorituskyky voi olla aivan mielet\u00f6n, s\u00e4hk\u00f6autot ovat aivan liian robotisoituja ja aistivapaita, joten ei ole mit\u00e4\u00e4n j\u00e4rke\u00e4 ostaa ”suorituskykyist\u00e4” s\u00e4hk\u00f6autoa. Toki pystyt kiihdytt\u00e4m\u00e4\u00e4n alle kahdessa sekunnissa sataan kilometrin tuntinopeuteen paikallaan pys\u00e4htymisest\u00e4, mutta siin\u00e4 kaikki.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autot maksavat edelleen aivan liikaa rahaa.<\/h2>\n\n\n\n

Monet maat eri puolilla maailmaa tarjoavat valtion avustuksia niille, jotka haluavat investoida s\u00e4hk\u00f6autoon. N\u00e4m\u00e4 avustukset ovat kuitenkin eritt\u00e4in rajallisia, ja ne todenn\u00e4k\u00f6isesti katoavat, kun ihmiset alkavat ostaa s\u00e4hk\u00f6autoja laajemmassa mittakaavassa. Lis\u00e4ksi maat tarjosivat ennen veronalennuksia s\u00e4hk\u00f6autoja ostaville, mutta monet maat eiv\u00e4t en\u00e4\u00e4 tee niin.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, s\u00e4hk\u00f6autot maksavat edelleen aivan liikaa rahaa, ja monet ihmiset uskovat, ett\u00e4 jotkin merkit, kuten Tesla, eiv\u00e4t t\u00e4yt\u00e4 edes laadunvalvonnan v\u00e4himm\u00e4isvaatimuksia. K\u00e4ytettyj\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoja on my\u00f6s eritt\u00e4in v\u00e4h\u00e4n. Jos haluat vain suhteellisen edullisen k\u00e4ytetyn auton, sinun on edelleen pakko valita perinteisell\u00e4 polttomoottorilla tai hybridill\u00e4 varustetut autot.<\/p>\n\n\n\n

Huonot latausajat ja latausinfrastruktuuri<\/h2>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6auton omistamisen pahin puoli on kiistatta se, ett\u00e4 joskus joudut lataamaan muutaman kerran ennen kuin p\u00e4\u00e4set parinsadan kilometrin p\u00e4\u00e4ss\u00e4 olevaan m\u00e4\u00e4r\u00e4np\u00e4\u00e4h\u00e4si. Kyll\u00e4, sinun pit\u00e4isi tehd\u00e4 sama tavallisella polttomoottoriautolla, mutta lyhyt tankkauspys\u00e4hdys kest\u00e4\u00e4 muutaman minuutin, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta s\u00e4hk\u00f6auton lataaminen voi joskus kest\u00e4\u00e4 jopa 3 tuntia. Sit\u00e4 paitsi s\u00e4hk\u00f6latureita ei ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 laajalti saatavilla kuin tavallisia bensa-asemia. Keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isell\u00e4 huoltoasemalla on noin 4-8 pumppua, ja tavallisella latauspaikalla on enint\u00e4\u00e4n 4 paikkaa.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6verkon puutteet<\/h2>\n\n\n\n

Monet suuret kaupungit ja kaupunkikeskukset ymp\u00e4ri maailmaa k\u00e4rsiv\u00e4t vakavasta s\u00e4hk\u00f6puutteesta, jopa niin paljon, ett\u00e4 ne joutuvat joskus turvautumaan energian tuontiin l\u00e4heisist\u00e4 maista, joissa voi my\u00f6s olla pulaa s\u00e4hk\u00f6st\u00e4. Jos siirrymme s\u00e4hk\u00f6autoihin liian pian, saatamme kohdata h\u00e4lytt\u00e4vi\u00e4 s\u00e4hk\u00f6pulmia.<\/p>\n\n\n\n

Viel\u00e4 on ep\u00e4selv\u00e4\u00e4, miten monet hallitukset eri puolilla maailmaa aikovat puuttua t\u00e4h\u00e4n ongelmaan, mutta on turvallista sanoa, ett\u00e4 massiivinen EV-vallankumous edellytt\u00e4\u00e4 yht\u00e4 massiivista muutosta s\u00e4hk\u00f6voimainfrastruktuurissa. Todenn\u00e4k\u00f6isesti olemme todenn\u00e4k\u00f6isesti menossa kohti ydinvoimaa laajemmassa mittakaavassa, mik\u00e4 on samaan aikaan sek\u00e4 hyv\u00e4 ett\u00e4 huono asia.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6iset suorituskykyiset autot ovat nopeita mutta elottomia.<\/h2>\n\n\n\n

Rimac Nevera ja Tesla Model S Plaid ovat ihmiskunnan historian kaksi nopeinta sarjatuotantoautoa. Nopeus 0-100 km\/h noin kahdessa sekunnissa tai jopa alle kahdessa sekunnissa ja nelj\u00e4nnesmailiajat 8,5 sekuntia Neveralla tai 9 sekuntia Teslalla ovat aivan mielett\u00f6mi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Tarvitaan kuitenkin vain muutama mielet\u00f6n kiihdytys, jotta tajuaa, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autot eiv\u00e4t ole yht\u00e4 j\u00e4nnitt\u00e4vi\u00e4 kuin tavalliset suorituskykyiset autot. Vaikka Nevera voi tuhota Ferrari LaFerrarin l\u00e4hes joka suhteessa, ottaisin mieluummin Ferrarin melkein miss\u00e4 tahansa tilanteessa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kannattaako s\u00e4hk\u00f6autoja harkita?<\/h3>\n\n\n\n

Vastaus t\u00e4h\u00e4n kysymykseen riippuu suuresti siit\u00e4, miss\u00e4 asut ja mihin k\u00e4yt\u00e4t autoasi. Jos pystyt hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n EV-alustaa t\u00e4ysim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti ja l\u00e4hell\u00e4si on paljon kehittyneit\u00e4 latausasemia, kannattaa ehdottomasti harkita EV-autoa. Jos et my\u00f6sk\u00e4\u00e4n tee s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti pidempi\u00e4 matkoja, EV on askel oikeaan suuntaan.<\/p>\n\n\n\n

Jos et kuitenkaan pysty hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n kehittynytt\u00e4 latausasemaverkostoa, on parempi j\u00e4tt\u00e4\u00e4 EV:n ostaminen t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 v\u00e4liin. Kannattaa vuokrata EV lyhyeksi ajaksi, jotta n\u00e4kee, milt\u00e4 EV:n omistaminen tuntuu, sill\u00e4 koskaan ei ole hyv\u00e4 ajatus kiirehti\u00e4 mit\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Miksi s\u00e4hk\u00f6autot ovat niin painavia?<\/h3>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autot ovat painavia, koska niiss\u00e4 on akkuja, jotka painavat keskim\u00e4\u00e4rin jopa 1000 kiloa. Hyv\u00e4 puoli t\u00e4ss\u00e4 painossa on se, ett\u00e4 se on aina sijoitettu aivan auton alaosaan, mik\u00e4 puolestaan rakastaa painopistett\u00e4 ja saa auton tuntumaan kevyemm\u00e4lt\u00e4 kuin se todellisuudessa on.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4\u00e4ntyneeseen painoon liittyy kuitenkin muutamia mainitsemisen arvoisia varoituksia. Painavilla autoilla on yleens\u00e4 parempi pito ja ne ovat turvallisempia onnettomuustilanteissa. Toisaalta n\u00e4m\u00e4 autot hidastuvat yleens\u00e4 hitaammin ja ovat joskus vaikeammin hallittavissa, jos niiden pito katkeaa.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa hybridi vai s\u00e4hk\u00f6auto?<\/h3>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autoilla on monia etuja hybridiautoihin verrattuna, kuten lis\u00e4\u00e4ntynyt ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuus, ne eiv\u00e4t kuluta lainkaan polttoainetta, ne ovat oletettavasti luotettavampia ja ne hy\u00f6tyv\u00e4t monista seuraavan sukupolven teknologioista, joita ei viel\u00e4 ole saatavilla tavallisissa polttomoottoriautoissa ja hybrideiss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos kuitenkin haluat maksimoida toimintas\u00e4teen, sinun pit\u00e4isi valita hybridi, koska hybridi perustuu s\u00e4hk\u00f6moottoriin ja polttomoottoriin. On aina syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 hybridiautoja on tarjolla rajallinen m\u00e4\u00e4r\u00e4, koska kiinnostus niit\u00e4 kohtaan ei ole yht\u00e4 suurta kuin s\u00e4hk\u00f6autoja kohtaan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

S\u00e4hk\u00f6autot valtaavat hitaasti mutta varmasti alaa, ja siksi on oikein, ett\u00e4 kritisoimme niit\u00e4, jotta voimme parantaa tekniikkaa entisest\u00e4\u00e4n. Loppujen lopuksi kysymysten esitt\u00e4minen on fiksua, ja sen pit\u00e4isi auttaa meit\u00e4 saamaan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1338"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1338"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1338\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1338"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1338"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1338"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}