{"id":1342,"date":"2021-09-03T08:15:58","date_gmt":"2021-09-03T08:15:58","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1342"},"modified":"2021-09-03T08:15:58","modified_gmt":"2021-09-03T08:15:58","slug":"mika-on-sahkoauton-kayttoika","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-on-sahkoauton-kayttoika\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 on s\u00e4hk\u00f6auton k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4?"},"content":{"rendered":"\n

Monista s\u00e4hk\u00f6auton omistamiseen liittyvist\u00e4 n\u00e4k\u00f6kohdista on jo keskusteltu paljon, mutta on vaikea ennustaa, kuinka kauan s\u00e4hk\u00f6auto kest\u00e4\u00e4. Voimme vain keskitty\u00e4 tiettyihin osiin, jotka ovat s\u00e4hk\u00f6auton kannalta olennaisia, ja siihen, miten hyvin ne kest\u00e4v\u00e4t ajan hammasta.<\/p>\n\n\n\n

Tuskin mik\u00e4\u00e4n muu s\u00e4hk\u00f6auton komponentti on yht\u00e4 t\u00e4rke\u00e4 kuin akku, koska akku on s\u00e4hk\u00f6auton ensisijainen energianl\u00e4hde, ja sen vaihtaminen maksaa my\u00f6s paljon rahaa. Useimmat verkkokaupat kuitenkin suosittelevat, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6auton akun pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 useimmissa tapauksissa 100 000-150 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Asiaa selvent\u00e4\u00e4 se, ett\u00e4 useimmat s\u00e4hk\u00f6autovalmistajat tarjoavat 8-10 vuoden tai 100 kilometrin takuupaketin, joka vastaa t\u00e4ysin edell\u00e4 mainittuja arvioita. Tesla tarjoaa 50 000-150 000 kilometrin takuupaketin, mutta takuupaketin k\u00e4ytt\u00e4minen edellytt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 akun kunnon prosenttiosuus on tietyn raja-arvon yl\u00e4puolella.<\/p>\n\n\n\n

Yhteenvetona voidaan todeta, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6ajoneuvojen pitk\u00e4ik\u00e4isyytt\u00e4 koskevien oletusten tekemiseksi on keskitytt\u00e4v\u00e4 akkuun. Akku on s\u00e4hk\u00f6auton ratkaiseva osa, ja ilman sit\u00e4 s\u00e4hk\u00f6auto on hy\u00f6dyt\u00f6n. Jos kuitenkin onnistumme vaihtamaan akun, s\u00e4hk\u00f6auton k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 on teoriassa rajoittamaton, jos sit\u00e4 huolletaan oikein.<\/p>\n\n\n\n

Miten s\u00e4hk\u00f6auton akut toimivat?<\/h2>\n\n\n\n

Jotta ymm\u00e4rt\u00e4isimme t\u00e4ysin, miten akut k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t 5-10 vuoden ajan, meid\u00e4n on ensin ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4 perusasiat siit\u00e4, miten ne toimivat. Ensinn\u00e4kin useimmissa s\u00e4hk\u00f6autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n litiumioniakkuja, jotka ovat huomattavasti parempia kuin vanhemmat nikkelikadmium- ja lyijyakut.<\/p>\n\n\n\n

Litiumioniakut (Li-Ion) ovat ylivoimaisia, koska ne ovat tehotihe\u00e4mpi\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 suhteellisen pieneen pakettiin voidaan pakata paljon energiaa. Yksinkertaisimmillaan \u00e4lypuhelimesi ja Teslasi k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t samaa akkuteknologiaa eri kehitys- ja kehittymisasteilla.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autojen akut mitataan kilowattitunneilla eli kWh:lla, ja useimmat autojen akut tarjoavat nyky\u00e4\u00e4n 20 kWh:n ja 120 kWh:n v\u00e4lill\u00e4. Tesla Model 3 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 24 kWh 100 mailia kohden, ja sen arvioitu toimintas\u00e4de on 263 mailia.<\/p>\n\n\n\n

Jos otetaan huomioon, ett\u00e4 keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen s\u00e4hk\u00f6auton akku kest\u00e4\u00e4 nyky\u00e4\u00e4n 1500-2000 lataussykli\u00e4, voidaan mahdollisesti m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4, kuinka kauan tietty auton akku kest\u00e4\u00e4. Kun akku on saavuttanut tietyn m\u00e4\u00e4r\u00e4n lataussyklej\u00e4, akun kokonaiskapasiteetti alkaa laskea.<\/p>\n\n\n\n

Miten voimme s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 akun kokonaiskuntoprosentin?<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka joistakin saattaa tuntua silt\u00e4, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoja ei ole tehty kest\u00e4m\u00e4\u00e4n pitk\u00e4\u00e4n, on olemassa pari asiaa, joita voi tehd\u00e4, jotta s\u00e4hk\u00f6auton akun k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4\u00e4 voidaan pident\u00e4\u00e4 entisest\u00e4\u00e4n. Ensinn\u00e4kin, varmista, ettet koskaan tyhjenn\u00e4 s\u00e4hk\u00f6auton akkua kokonaan, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 yleens\u00e4 lis\u00e4\u00e4 akun kulumista.<\/p>\n\n\n\n

Jotkut asiantuntijat suosittelevat, ett\u00e4 akun kapasiteetti olisi paras pit\u00e4\u00e4 jatkuvasti yli 45 %, jotta akun k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 olisi mahdollisimman pitk\u00e4aikainen. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 akkua ei saa purkaa, akkua ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n saa ladata liikaa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 akun kapasiteetti ei saa koskaan saavuttaa 100 %:a.<\/p>\n\n\n\n

Kannattaa my\u00f6s v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 tason 3 pikalatausta, kun ei ole tarvetta nopeaan lataukseen. Vaikka tason 3 pikalataus ei vahingoita akkua liikaa, t\u00e4llaiset haitalliset vaikutukset voivat lis\u00e4\u00e4nty\u00e4 10 vuoden jatkuvan k\u00e4yt\u00f6n aikana. Muista my\u00f6s aina, kun s\u00e4ilyt\u00e4t s\u00e4hk\u00f6autoa pitk\u00e4\u00e4n, seurata jatkuvasti sen varaustasoa.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4\u00e4rimm\u00e4iset s\u00e4\u00e4olosuhteet voivat my\u00f6s vahingoittaa s\u00e4hk\u00f6autosi akkua merkitt\u00e4v\u00e4sti. Vaikka t\u00e4llaisten \u00e4\u00e4riolosuhteiden vaikutuksia on tunnetusti vaikea seurata, se aiheuttaa varmasti haittaa akullesi. Oli miten oli, sinun tulisi s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 EV:t\u00e4si parkkihallissa, jotta v\u00e4lt\u00e4t suurimman osan t\u00e4llaisista vaikutuksista.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6auton akun vaihto – Onko siin\u00e4 mit\u00e4\u00e4n j\u00e4rke\u00e4?<\/h2>\n\n\n\n

Noin 10-15 vuoden k\u00e4yt\u00f6n j\u00e4lkeen s\u00e4hk\u00f6auton akku ei ole en\u00e4\u00e4 yht\u00e4 hyv\u00e4 kuin ennen. N\u00e4in ollen kysymys mahdollisesta akun vaihdosta tulee ajankohtaiseksi, samoin kuin monet muutkin t\u00e4t\u00e4 aihetta ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4t kysymykset. Ensinn\u00e4kin, vaikka EV-akku heikkenee, se ei tarkoita, ett\u00e4 se on vaihdettava.<\/p>\n\n\n\n

Jos kuitenkin haluat parhaan mahdollisen toimintas\u00e4teen, uusi akku on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6n. Uuden akun vaihtaminen maksaa keskim\u00e4\u00e4rin noin 5000 dollaria, mutta t\u00e4m\u00e4 hinta on hyvin riippuvainen akun kapasiteetista ja kysynn\u00e4n ja tarjonnan yleisist\u00e4 lainalaisuuksista.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta, jos otamme huomioon, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6auton akun pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 100 000-150 000 kilometri\u00e4, ja sen vaihtamisen j\u00e4lkeen meill\u00e4 on edess\u00e4mme viel\u00e4 100 000-150 000 kilometri\u00e4, voimme varmasti p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 kukaan ei vaihda s\u00e4hk\u00f6auton akkua useammin kuin kerran, mutta vaikka n\u00e4in tapahtuisi, se maksaa todenn\u00e4k\u00f6isesti paljon v\u00e4hemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on polttomoottoriauton k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

On l\u00e4hes mahdotonta sanoa, kuinka kauan auto voisi mahdollisesti kest\u00e4\u00e4, koska on olemassa lukuisia syit\u00e4, joiden vuoksi auto voi kuolla ennenaikaisesti. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 jos huollat autosi oikein suositusten mukaisesti ja jos et kolaroi sit\u00e4, matkamittarissa on todenn\u00e4k\u00f6isesti muutama sata tuhatta kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 ajatella, ett\u00e4 jotkin autot voivat mahdollisesti saavuttaa miljoona kilometri\u00e4, toisia autoja ei ole tehty niin hyvin, ett\u00e4 ne kest\u00e4v\u00e4t vain pienen prosenttiosuuden siit\u00e4. Oli miten oli, on \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen vaikea tiet\u00e4\u00e4, mik\u00e4 on mik\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e4\u00e4sev\u00e4tk\u00f6 s\u00e4hk\u00f6autojen akut taivaaseen?<\/h3>\n\n\n\n

Valitettavasti ei, vaan ne puretaan yleens\u00e4 olennaisiksi komponenteiksi, kuten kupariksi ja alumiiniksi, ja toimitetaan my\u00f6hemmin kierr\u00e4tysyrityksille.<\/p>\n\n\n\n

Massiivisen EV-vallankumouksen suuri haittapuoli on s\u00e4hk\u00f6autojen akkujen h\u00e4vitt\u00e4minen, koska useat tapaukset viittaavat siihen, ett\u00e4 monet tyhjentyneet akut ovat l\u00f6yt\u00e4neet tiens\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. T\u00e4llainen ep\u00e4asianmukainen h\u00e4vitt\u00e4minen voi olla haitallista ymp\u00e4rist\u00f6llemme, ja siksi akkujen h\u00e4vitt\u00e4mist\u00e4 olisi s\u00e4\u00e4nnelt\u00e4v\u00e4 perusteellisemmin.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka usein Teslan akut on vaihdettava?<\/h3>\n\n\n\n

Tesla on tuotemerkki, joka ylpe\u00e4n\u00e4 sanoo, ett\u00e4 sen akkujen pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 300 000-500 000 kilometri\u00e4. Teoriassa t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun ei pit\u00e4isi edes ajatella akun vaihtamista, mutta kuten aiemmin todettiin, se riippuu suuresti siit\u00e4, miten k\u00e4yt\u00e4t ja kohtelet akkuasi.<\/p>\n\n\n\n

Huhujen mukaan Tesla kehitt\u00e4\u00e4 parhaillaan akkua, joka voisi mahdollisesti kest\u00e4\u00e4 miljoona kilometri\u00e4. Meid\u00e4n on kai odotettava ja otettava selv\u00e4\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Monista s\u00e4hk\u00f6auton omistamiseen liittyvist\u00e4 n\u00e4k\u00f6kohdista on jo keskusteltu paljon, mutta on vaikea ennustaa, kuinka kauan s\u00e4hk\u00f6auto kest\u00e4\u00e4. Voimme vain keskitty\u00e4 tiettyihin osiin, jotka ovat s\u00e4hk\u00f6auton kannalta olennaisia, ja siihen, miten<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1342"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1342"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1342\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1342"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1342"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1342"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}