{"id":1350,"date":"2021-09-03T08:22:43","date_gmt":"2021-09-03T08:22:43","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1350"},"modified":"2021-09-03T08:22:43","modified_gmt":"2021-09-03T08:22:43","slug":"voiko-sahkoauton-jattaa-kytkettyna","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/voiko-sahkoauton-jattaa-kytkettyna\/","title":{"rendered":"Voiko s\u00e4hk\u00f6auton j\u00e4tt\u00e4\u00e4 kytkettyn\u00e4?"},"content":{"rendered":"\n

Nykyaikaisissa s\u00e4hk\u00f6autoissa on kehittyneet akunhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4t, jotka on suunniteltu est\u00e4m\u00e4\u00e4n akun ylilataus. Voit siis j\u00e4tt\u00e4\u00e4 s\u00e4hk\u00f6auton kytkettyn\u00e4 s\u00e4hk\u00f6verkkoon, kun et k\u00e4yt\u00e4 sit\u00e4, mutta lataaminen 100 prosenttiin joka y\u00f6 ei ole suositeltavaa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 akun pitk\u00e4n aikav\u00e4lin terveyden kannalta on optimaalista pit\u00e4\u00e4 auton akun varausaste 50-80 %:n v\u00e4lill\u00e4. Sinun tulisi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 \u00e4\u00e4rimm\u00e4isi\u00e4 yl\u00f6sajoja ja alam\u00e4ki\u00e4, kuten 0 % tai 100 %, koska ne voivat lis\u00e4t\u00e4 akun kulumista.<\/p>\n\n\n\n

Jos aiot j\u00e4tt\u00e4\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autosi seisomaan kuukausiksi, se on parempi pit\u00e4\u00e4 kytkettyn\u00e4. Jos olet kuitenkin l\u00e4hd\u00f6ss\u00e4 pois vain p\u00e4iv\u00e4ksi tai kahdeksi, lataa akku 80 prosenttiin ja irrota auto pistorasiasta. Mit\u00e4 ikin\u00e4 teetkin, \u00e4l\u00e4 anna s\u00e4hk\u00f6auton olla eritt\u00e4in alhaisessa varaustilassa.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka n\u00e4it\u00e4 suosituksia voidaan soveltaa ja suositella useimpiin s\u00e4hk\u00f6autoihin, on aina parasta tutustua omistajan k\u00e4sikirjaan parhaan toimintatavan m\u00e4\u00e4ritt\u00e4miseksi. Akkuja pit\u00e4isi huoltaa, joten sit\u00e4 ei pid\u00e4 koskaan laiminly\u00f6d\u00e4, jos haluat pitk\u00e4ik\u00e4isen akun.<\/p>\n\n\n\n

Lataaminen kotona<\/h2>\n\n\n\n

Jos voit ladata EV:t\u00e4si y\u00f6n yli, sinun pit\u00e4isi aina k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tason 2 laturia, koska tason 3 pikalaturi on tarpeeton. Vaikka tason 3 pikalatureihin liittyv\u00e4t latausajat ovat huomattavasti paremmat, t\u00e4llaisten latureiden pitk\u00e4aikainen k\u00e4ytt\u00f6 vaikuttaa akun yleiskuntoon.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta tason 2 laturi lataa akun t\u00e4yteen 7-9 tunnissa, mink\u00e4 pit\u00e4isi riitt\u00e4\u00e4. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 autoa ei tarvitse ladata joka ilta, jos et tee s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti pitki\u00e4 matkoja, koska useimpien s\u00e4hk\u00f6autojen pit\u00e4isi selvit\u00e4 yli 200 mailin matkasta kunnollisella akkuprosentilla.<\/p>\n\n\n\n

Tesla suosittelee lataamaan EV:n 90 prosentin varaukseen joka y\u00f6. Teslan mukaan Teslan akku, joka ei ole kytketty virtal\u00e4hteest\u00e4, menett\u00e4\u00e4 noin 1 % latauksesta joka p\u00e4iv\u00e4 ulkoilmasta ja akun l\u00e4mp\u00f6tilasta riippuen.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Teslasta voi saada paljon kilometrej\u00e4 irti, vaikka se olisi seisonut kuukausia. Jos kaikki tarpeettomat j\u00e4rjestelm\u00e4t, kuten Sentry Mode tai nopea her\u00e4tys, kytket\u00e4\u00e4n pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4, Tesla sanoo, ett\u00e4 ”Phantom-akun tyhjenemisen” pit\u00e4isi pudota mit\u00e4tt\u00f6m\u00e4lle tasolle.<\/p>\n\n\n\n

Lataaminen julkisilla paikoilla<\/h2>\n\n\n\n

Jos lataat autoa ensisijaisesti ty\u00f6paikan l\u00e4hell\u00e4 tai muilla julkisilla paikoilla, ei ole ok j\u00e4tt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 kytkettyn\u00e4 sen j\u00e4lkeen, kun lataustila on t\u00e4ynn\u00e4. Monet ihmiset turvautuvat n\u00e4ihin latausasemiin tarvittaviin latauksiin, mutta jos joku k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 latauspaikkoja pys\u00e4k\u00f6intipaikkoina, h\u00e4nt\u00e4 pit\u00e4isi sakottaa ja kielt\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4st\u00e4 kyseisi\u00e4 latausasemia.<\/p>\n\n\n\n

Usein k\u00e4y niin, ett\u00e4 kun ajaa latausasemalle, n\u00e4kee autoja seisovan siell\u00e4 tuntikausia. Joskus n\u00e4m\u00e4 autot eiv\u00e4t ole edes s\u00e4hk\u00f6autoja, vaan ihan tavallinen kaveri Walmartin parkkipaikalla kolhitussa Nissan Altimassa, joka haluaa ostaa kirsikkapirtel\u00f6it\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 julkista laturia ei voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4, laturit ovat joskus tason 2 latureita ja joskus tason 3 pikalatureita. Jos aiot ladata autosi nopeasti, voit vain pys\u00e4hty\u00e4 pikaisesti, juoda kahvia, ostaa v\u00e4lipaloja, ja autosi on 100-prosenttinen hetkess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Tekij\u00e4t, jotka heikent\u00e4v\u00e4t akkua nopeammin<\/h2>\n\n\n\n

Monet tekij\u00e4t voivat vaikuttaa siihen, miten hyvin akku kest\u00e4\u00e4 aikaa. \u00c4\u00e4rimm\u00e4iset l\u00e4mp\u00f6tilat ovat akulle ankaria ja voivat lis\u00e4t\u00e4 kulumista merkitt\u00e4v\u00e4sti. Vaikka akkua ei useimmissa tapauksissa voi ladata liikaa, sen pit\u00e4minen eritt\u00e4in suurella tai eritt\u00e4in pienell\u00e4 kapasiteetilla voi my\u00f6s vahingoittaa akkua.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4lt\u00e4 akun t\u00e4ydellist\u00e4 tyhjennyst\u00e4 kaikin keinoin, sill\u00e4 se voi olla akullesi vahingollista. Pikalataus tulisi varata vain silloin, kun sit\u00e4 tarvitaan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 y\u00f6n yli tapahtuva lataus tulisi tehd\u00e4 korkeintaan tason 2 laturilla.<\/p>\n\n\n\n

Sinun tulisi my\u00f6s v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 liian kovaa ajamista pitki\u00e4 aikoja, ja sama p\u00e4tee my\u00f6s jatkuviin koviin kiihdytyksiin, sill\u00e4 molemmat n\u00e4ist\u00e4 voivat l\u00e4mmitt\u00e4\u00e4 akkua todella nopeasti. Kun saavutat 100 prosentin varaustilan, irrota auto pistorasiasta, koska auton ei tarvitse olla kytkettyn\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka paljon s\u00e4hk\u00f6auton lataaminen latausasemalla maksaa?<\/h3>\n\n\n\n

Yksi kWh s\u00e4hk\u00f6\u00e4 maksaa noin 0,13 dollaria, ja useimmat autot kuluttavat noin 33 kWh 100 mailia kohden. Jos teet laskutoimitukset, yksi maili maksaa noin 0,04 dollaria, kun taas tavallinen bensiiniauto maksaa noin 0,15 dollaria mailia kohti. Jos siis haluat ladata 66 kWh:n akkusi, t\u00e4ysi lataustila maksaa 9 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 jotkut laturit ovat t\u00e4ysin ilmaisia, kun taas toiset voivat maksaa enemm\u00e4n. N\u00e4iden pit\u00e4isi olla keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isi\u00e4 arvioita, joiden avulla voit m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4, kuinka paljon t\u00e4ysi lataustila maksaa. Polttomoottoriautoon verrattuna se vaikuttaa kyll\u00e4 halvalta.<\/p>\n\n\n\n

Voiko s\u00e4hk\u00f6autoa ty\u00f6nt\u00e4\u00e4, kun se hajoaa?<\/h3>\n\n\n\n

Monet eiv\u00e4t tied\u00e4 t\u00e4t\u00e4, mutta s\u00e4hk\u00f6autoa ei saa koskaan ty\u00f6nt\u00e4\u00e4, kun siit\u00e4 loppuu s\u00e4hk\u00f6 tai kun se hajoaa. S\u00e4hk\u00f6autoissa on erityiset ajomoottorit, jotka on suunniteltu regeneratiivisia jarrutusteht\u00e4vi\u00e4 varten. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niiden teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on ottaa takaisin menetetty energia, mit\u00e4 n\u00e4m\u00e4 moottorit eiv\u00e4t voi tehd\u00e4, jos j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat pois k\u00e4yt\u00f6st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos autoa kuitenkin ty\u00f6nnet\u00e4\u00e4n, n\u00e4m\u00e4 moottorit voivat vaurioitua, ja jos autoa ty\u00f6nnet\u00e4\u00e4n pidempi\u00e4 matkoja, moottorit voivat jopa tuhoutua kokonaan. On aina parasta vain soittaa lava-autoauto ja ty\u00f6nt\u00e4\u00e4 autoa vain silloin, kun se on \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Voiko s\u00e4hk\u00f6auton ladata langattomasti?<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka langaton lataus ei ole viel\u00e4k\u00e4\u00e4n laajamittaista, se on hiljalleen saamassa jalansijaa, koska lataustehokkuus paranee jatkuvasti. T\u00e4m\u00e4 tekniikka ei kuitenkaan ole viel\u00e4 niin pitk\u00e4ll\u00e4, ett\u00e4 se korvaisi tavallisen kaapelilatauksen, eik\u00e4 t\u00e4m\u00e4n pit\u00e4isi muuttua ainakaan viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4\u00e4n aikaan.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat langattomat s\u00e4hk\u00f6autojen laturit vaativat lis\u00e4ty\u00f6t\u00e4 tai erityisi\u00e4 hienostuneita laitteita, jotka tekev\u00e4t siit\u00e4 joka tapauksessa langallisen. Vaikka ajatus on houkutteleva, emme ole viel\u00e4 n\u00e4hneet riitt\u00e4v\u00e4n tehokasta ja edullista langatonta laturia.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nykyaikaisissa s\u00e4hk\u00f6autoissa on kehittyneet akunhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4t, jotka on suunniteltu est\u00e4m\u00e4\u00e4n akun ylilataus. Voit siis j\u00e4tt\u00e4\u00e4 s\u00e4hk\u00f6auton kytkettyn\u00e4 s\u00e4hk\u00f6verkkoon, kun et k\u00e4yt\u00e4 sit\u00e4, mutta lataaminen 100 prosenttiin joka y\u00f6 ei ole suositeltavaa.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1350"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1350"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1350\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1350"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1350"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1350"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}