{"id":1354,"date":"2021-09-03T08:24:30","date_gmt":"2021-09-03T08:24:30","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1354"},"modified":"2021-09-03T08:24:30","modified_gmt":"2021-09-03T08:24:30","slug":"mita-ongelmia-hybridiautoissa-on","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mita-ongelmia-hybridiautoissa-on\/","title":{"rendered":"Mit\u00e4 ongelmia hybridiautoissa on?"},"content":{"rendered":"\n

Jotkut saattavat sanoa, ett\u00e4 hybridivoimansiirto on paras t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 markkinoilla oleva voimansiirto, koska se tarjoaa suuremman hy\u00f6tysuhteen ja s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 samalla stressitt\u00f6m\u00e4n ICE-auton omistuskokemuksen. Hybridiautot eiv\u00e4t kuitenkaan ole t\u00e4ydellisi\u00e4, ja niiss\u00e4 on muutamia haittoja, jotka sinun pit\u00e4isi tiedostaa.<\/p>\n\n\n\n

Ensinn\u00e4kin hybridit maksavat enemm\u00e4n rahaa, niin paljon, ett\u00e4 joskus on vaikea suositella hybridi\u00e4 tavallisen polttomoottoriauton sijaan. Lis\u00e4ksi hybridit ovat raskaita ja hankalia, eik\u00e4 useimpia niist\u00e4 ole tehty innokkaaseen ajamiseen, koska tehokkuus on t\u00e4rkein ja usein ainoa tavoite.<\/p>\n\n\n\n

Silti hybridit eiv\u00e4t ole kovin tehokkaita moottoritieajossa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 hybridin ainoa tavoite on puutteellinen. Lis\u00e4ksi hybridien vakuuttaminen on kalliimpaa, eik\u00e4 akkutekniikkaa ole kehitetty kest\u00e4m\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 aikaa.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, hybridi voi silti olla hyv\u00e4 vaihtoehto niille, jotka haluavat tehokkaan p\u00e4ivitt\u00e4isen kaupunkiauton. Jos pystyt hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n hybridialustaa t\u00e4ysim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti, hybridi saattaa olla juuri sinulle sopiva auto.<\/p>\n\n\n\n

Korkeat hankintakustannukset<\/h2>\n\n\n\n

Muutaman hyv\u00e4maineisen l\u00e4hteen mukaan hybridi maksaa jopa 20 prosenttia enemm\u00e4n kuin tavallinen polttomoottoriauto. Korkeamman l\u00e4ht\u00f6hinnan lis\u00e4ksi hybridimalleja on muutenkin rajallinen m\u00e4\u00e4r\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 et ehk\u00e4 l\u00f6yd\u00e4 haluamaasi hybridi\u00e4 ja maksat silti jopa 20 % enemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 kompromissit voivat est\u00e4\u00e4 monia ihmisi\u00e4 ostamasta hybridiautoja, varsinkin jos ostat k\u00e4ytetyn auton. Riippumatta siit\u00e4, kuinka paljon rahaa sinulla on, 20 000, 30 000, 40 000 tai enemm\u00e4n dollaria tai enemm\u00e4n johonkin, joka ei ole t\u00e4ydellinen, on melkoinen kompromissi. Toisaalta tarjolla on paljon erilaisia polttomoottoriautovaihtoehtoja.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit ovat monimutkaisia ja herkki\u00e4, ja siksi hybridin tekeminen tuotantokelpoiseksi vaatii enemm\u00e4n rahaa. Tavalliseen polttomoottoriautoon verrattuna hybrideiss\u00e4 on my\u00f6s s\u00e4hk\u00f6moottori, akkupaketti, tehostettu j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4, lis\u00e4johdotukset, erityiset vaihteistomekanismit ja paljon kehittynytt\u00e4 ohjelmistokehityst\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki n\u00e4m\u00e4 lis\u00e4komponentit maksavat rahaa, ja jos et pysty hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n t\u00e4llaista tekniikkaa t\u00e4ysim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti, on parempi j\u00e4tt\u00e4\u00e4 hybridin ostaminen kokonaan tekem\u00e4tt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Suorituskyky on yleens\u00e4 huono tai ei riitt\u00e4v\u00e4n hyv\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Hybridit on tehty ensisijaisesti tehokkaiksi, ja se tarkoittaa, ett\u00e4 spektrin vastakkainen puoli – suorituskyky – k\u00e4rsii v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4. N\u00e4in ei kuitenkaan tarvitse olla, sill\u00e4 monet hybridit, kuten BMW i8, Honda\/Acura NSX tai jopa Holy hypercar Trinity, todistavat, ett\u00e4 hybridit voivat olla pirist\u00e4vi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Hybridialustan ydinongelma on lis\u00e4paino, koska hybridit painavat 300-500 kiloa enemm\u00e4n kuin polttoainek\u00e4ytt\u00f6iset vastineensa. T\u00e4llainen paino vaikuttaa siihen, miten urheilullinen auto voi olla, riippumatta siit\u00e4, millaisella tekniikalla sit\u00e4 yritet\u00e4\u00e4n lievent\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 hybridit k\u00e4rsiv\u00e4t joskus talvella, koska kylm\u00e4 s\u00e4\u00e4 vaikuttaa akkuihin. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 akku ei pysty tarjoamaan huipputehoa ennen kuin se saavuttaa tietyn l\u00e4mp\u00f6tilan.<\/p>\n\n\n\n

Hybridej\u00e4 ei ole tehty maanteille, ja niiden vakuuttaminen on kalliimpaa.<\/h2>\n\n\n\n

Hybridin tarkoitus on lis\u00e4t\u00e4 polttoainetehokkuutta regeneratiivisen jarrutuksen sek\u00e4 polttomoottorin ja s\u00e4hk\u00f6moottorin \u00e4lykk\u00e4\u00e4n vuorovaikutuksen avulla. N\u00e4m\u00e4 kaksi voivat kuitenkin toimia vain hitaammassa stop-and-go -liikenteess\u00e4, etk\u00e4 pys\u00e4hdy kovinkaan usein moottoritiell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi polttomoottori vie veronsa, kun on kyse moottoritieajosta, koska s\u00e4hk\u00f6moottoria ei ole tehty sellaiseen. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 polttoainetehokkuus on todenn\u00e4k\u00f6isesti verrattavissa tavalliseen polttomoottoriautoon.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit ovat my\u00f6s kalliimpia vakuuttaa, koska ne maksavat enemm\u00e4n ja my\u00f6s siksi, ett\u00e4 ne tarjoavat lukuisia herkki\u00e4 ja kalliita hybriditekniikoita. Lis\u00e4ksi hybridiautot on tehty kaupunkien kaupunkiymp\u00e4rist\u00f6ihin, joihin liittyy usein korkeampia vakuutusmaksuja.<\/p>\n\n\n\n

Hybridiautojen korjaaminen on my\u00f6s kalliimpaa, koska hybridivoimansiirto on monimutkainen, varsinkin jos korjausta vaatii akku tai itse hybridij\u00e4rjestelm\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko hybridit luotettavia?<\/h3>\n\n\n\n

Yleisesti ottaen hybridit ovat todellakin luotettavia, erityisesti Toyotan tai Lexuksen kehitt\u00e4m\u00e4t hybridit. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 Toyota ja Lexus valmistavat muutenkin markkinoiden luotettavimpia autoja, joten t\u00e4m\u00e4 ei ole yll\u00e4tys.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit maksavat paljon rahaa, mutta niit\u00e4 ei myyd\u00e4 niin paljon. T\u00e4m\u00e4n vuoksi monet valmistajat ja kehitt\u00e4j\u00e4t tekev\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 uusien hybridivoimansiirtojen kehitt\u00e4miseksi. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 voimansiirto testataan perusteellisesti ja tiukasti, jotta se t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 useiden eri valmistajien asettamat eritt\u00e4in korkeat vaatimukset, mik\u00e4 parantaa luotettavuutta.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat s\u00e4hk\u00f6autojen ongelmat?<\/h3>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen ja suurin ongelma, jonka s\u00e4hk\u00f6autot kohtaavat nyky\u00e4\u00e4n, on rajallinen toimintas\u00e4de. Vaikka jotkin s\u00e4hk\u00f6autot pystyv\u00e4t ajamaan yli 300 kilometri\u00e4 t\u00e4ydell\u00e4 latauksella, useimmat niist\u00e4 eiv\u00e4t pysty siihen. Kantaman lis\u00e4ksi s\u00e4hk\u00f6autojen latausnopeudet ja latausinfrastruktuuri ovat niin rajoitettuja, ett\u00e4 se voi joskus pilata s\u00e4hk\u00f6auton omistamisen kokemuksen.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi s\u00e4hk\u00f6autot maksavat paljon rahaa, paljon enemm\u00e4n kuin vastaava polttomoottoriauto, ja markkinoilla on muutenkin vain tusina tai kaksi valtavirran s\u00e4hk\u00f6autoa. Suorituskyvylt\u00e4\u00e4n ne ovat melko tylsi\u00e4, vaikka ne ovatkin eritt\u00e4in nopeita.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat hybridiautojen edut?<\/h3>\n\n\n\n

Selvyyden vuoksi todettakoon, ett\u00e4 hybridiautot eiv\u00e4t ole lainkaan huonoja tietyiss\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6tilanteissa, kuten p\u00e4ivitt\u00e4isiss\u00e4 kaupunkiajoteht\u00e4viss\u00e4. Hybridi perustuu regeneratiiviseen jarrutukseen, joka ker\u00e4\u00e4 hukkaan menev\u00e4\u00e4 energiaa ja varastoi sen akkuun my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 varten. N\u00e4in auto voi maksimoida polttoainetehokkuutensa, ja se toimii my\u00f6s auttavana k\u00e4ten\u00e4 ruuhka-aikaisessa liikenteess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ynnistys- ja pys\u00e4ytystoiminto on l\u00e4hes aina paljon parempi kuin tavallisissa autoissa, ja hybridin hankkiminen voi tietyiss\u00e4 maissa tuoda paljon taloudellisia etuja. Ne ovat ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisi\u00e4 ja tarjoavat yleens\u00e4 paljon j\u00e4nnitt\u00e4vi\u00e4 mukavuus- ja teknologiaratkaisuja.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jotkut saattavat sanoa, ett\u00e4 hybridivoimansiirto on paras t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 markkinoilla oleva voimansiirto, koska se tarjoaa suuremman hy\u00f6tysuhteen ja s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 samalla stressitt\u00f6m\u00e4n ICE-auton omistuskokemuksen. Hybridiautot eiv\u00e4t kuitenkaan ole t\u00e4ydellisi\u00e4, ja niiss\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1354"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1354"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1354\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1354"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1354"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1354"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}