{"id":1356,"date":"2021-09-03T08:25:19","date_gmt":"2021-09-03T08:25:19","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1356"},"modified":"2021-09-03T08:25:19","modified_gmt":"2021-09-03T08:25:19","slug":"ovatko-hybridit-hyvia-pitkan-matkan-ajamiseen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/ovatko-hybridit-hyvia-pitkan-matkan-ajamiseen\/","title":{"rendered":"Ovatko hybridit hyvi\u00e4 pitk\u00e4n matkan ajamiseen?"},"content":{"rendered":"\n

Hybrideist\u00e4 on tullut viime vuosina eritt\u00e4in suosittuja, ja siksi her\u00e4\u00e4 kysymys, onko hybridi hyv\u00e4 auto pitk\u00e4n matkan ajoon. Useimmiten hybridit on tehty kaupunkiymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n, jossa on paljon pys\u00e4htyv\u00e4\u00e4 liikennett\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit toimivat parhaiten t\u00e4llaisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4, eik\u00e4 niit\u00e4 ole tehty ensisijaisesti pitk\u00e4n matkan ajamiseen. Jotkin hybridit ovat kuitenkin parempia pitk\u00e4n matkan ajossa kuin toiset, mutta mik\u00e4\u00e4n hybridi ei voita suurempaa dieselmoottoria.<\/p>\n\n\n\n

Hybridit ovat ymp\u00e4rist\u00f6n kannalta parempia, joten hybridiautojen suosio on vain kasvussa. On jotain eritt\u00e4in toivottavaa, ett\u00e4 autossa, joka ei tarvitse jatkuvia polttoainepys\u00e4hdyksi\u00e4, on jotain eritt\u00e4in toivottavaa, varsinkin jos siihen yhdistet\u00e4\u00e4n mahdolliset valtion kannustimet ja veronalennukset.<\/p>\n\n\n\n

Hybridiautojen ja polttomoottoriautojen v\u00e4lill\u00e4 on monia eroja, mutta ilmeisin niist\u00e4 on polttoainetehokkuus. Kun polttomoottoriautot tarjoavat yleens\u00e4 paremmat kulutuslukemat maantiell\u00e4, hybridit tarjoavat paremmat kulutuslukemat kaupungissa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 tavallisen polttomoottoriauton pit\u00e4isi olla hybridiautoa huonompi kaupunkiliikenteess\u00e4, jossa liikenne on pys\u00e4htelev\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Hybriditekniikka ja maantieajo<\/h2>\n\n\n\n

Hybridien ja polttomoottoriautojen v\u00e4liset erot johtuvat p\u00e4\u00e4asiassa hybridien kehittyneemmist\u00e4 voimansiirto- ja j\u00e4\u00e4hdytyskomponenteista. N\u00e4iden lis\u00e4ksi nykyaikaisissa hybrideiss\u00e4 on yleisesti erityisi\u00e4 vaihteistomekanismeja, paljon johtoja ja kehittyneit\u00e4 ohjelmistoratkaisuja.<\/p>\n\n\n\n

Akun ohella hybridiauton t\u00e4rkein ominaisuus on regeneratiivinen jarrutus, joka on keksitty j\u00e4rjestelm\u00e4, jolla otetaan talteen ajon aikana menetetty liike-energia ja varastoidaan akkuun tulevaa k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 varten. T\u00e4m\u00e4 toimii parhaiten silloin, kun kiihdyt\u00e4t ja hidastat jatkuvasti, koska regeneroiva jarrutus k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yleens\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottoria auton hidastamiseen.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 et k\u00e4yt\u00e4 kitkajarruja kovinkaan usein, vaan vain silloin, kun sinun on otettava vauhtia nopeasti. Pitk\u00e4n matkan ajo tapahtuu kuitenkin enimm\u00e4kseen moottoritiell\u00e4, eik\u00e4 moottoritiell\u00e4 ole kovinkaan monta jarrutusaluetta, varsinkaan, jos teill\u00e4 ei ole liikennett\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi useimmat hybridiautojen s\u00e4hk\u00f6moottorit ovat heikkoja eiv\u00e4tk\u00e4 kykene t\u00e4ysin tukemaan autoa maantienopeuksilla ajettaessa. Hybridiautot eiv\u00e4t sin\u00e4ns\u00e4 ole kovinkaan hyvi\u00e4 verrattuna polttomoottoriautoihin, varsinkin kun otetaan huomioon hybridiin yleens\u00e4 liittyv\u00e4t lis\u00e4kustannukset.<\/p>\n\n\n\n

Diesel- ja bensiiniautot moottoritieajoon<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin todettiin, hybridit kannattaa j\u00e4tt\u00e4\u00e4 v\u00e4liin, jos aiot ajaa s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti pitki\u00e4 matkoja. Parasta olisi harkita bensiini- tai dieselk\u00e4ytt\u00f6isten autojen ostamista. N\u00e4ist\u00e4 kahdesta dieselautot ovat parhaita moottoritieajoon, mutta joissakin maissa dieselautoja on tarjolla rajoitetusti.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta, jos voit ostaa haluamastasi autosta dieselk\u00e4ytt\u00f6isen vaihtoehdon, tee se. Dieselmoottoreilla on tunnetusti paremmat v\u00e4\u00e4nt\u00f6momenttiluvut kuin bensiiniautoilla, mik\u00e4 parantaa polttoainetehokkuutta moottoritienopeuksissa.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmoottoreille on ominaista korkeampi sylinteripaine ja korkeampi moottorin kokonaisl\u00e4mp\u00f6tila, mik\u00e4 johtaa parempaan l\u00e4mp\u00f6tehokkuuteen. Bensiinik\u00e4ytt\u00f6iset autot taas ovat parempia lyhyemmill\u00e4 matkoilla, ja se on my\u00f6s syy siihen, miksi monissa hybridiautoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n bensiini\u00e4 ja s\u00e4hk\u00f6moottoria.<\/p>\n\n\n\n

Maantieajoon tarkoitetut s\u00e4hk\u00f6autot<\/h2>\n\n\n\n

Maantieajoon liittyy yleens\u00e4 kovaa ja tasaista vauhtia ajamista, mik\u00e4 ei ole ihanteellista s\u00e4hk\u00f6autoille muutamasta eri syyst\u00e4. Ensinn\u00e4kin s\u00e4hk\u00f6autojen kantamaa rajoittaa niiden toimintas\u00e4de, joka ei ole l\u00e4hell\u00e4k\u00e4\u00e4n sit\u00e4, mihin diesel- tai jopa bensiiniauto pystyy.<\/p>\n\n\n\n

Toimintas\u00e4teeseen liittyvien ongelmien lis\u00e4ksi s\u00e4hk\u00f6auton lataaminen voi lis\u00e4t\u00e4 maastomatkan kestoa lukemattomilla tunneilla, vaikka kaikki sujuisi suunnitelmien mukaan. Monille EV-kokemuksille on kuitenkin ominaista, ett\u00e4 latausasemia ei ole saatavilla, ja ne ovat ep\u00e4kunnossa tai niit\u00e4 ei joskus edes ole. T\u00e4m\u00e4 ei ehk\u00e4 ole suuri ongelma p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 ajossa, mutta pitk\u00e4ll\u00e4 matkalla se on.<\/p>\n\n\n\n

EV-autojen hyv\u00e4 puoli on, ett\u00e4 ne ovat tasaisia ja hiljaisia. Tehokkuuden maksimoimiseksi s\u00e4hk\u00f6autot ovat yleens\u00e4 aerodynaamisesti liukkaita, mik\u00e4 v\u00e4hent\u00e4\u00e4 ilmanvastusta entisest\u00e4\u00e4n ja tekee autosta eritt\u00e4in hiljaisen. Vaikka joidenkin s\u00e4hk\u00f6autojen toimintas\u00e4de voi olla l\u00e4hes 300 mailia, useimmat niist\u00e4 eiv\u00e4t silti riit\u00e4 pitkien matkojen ajamiseen.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko pitk\u00e4n matkan ajaminen hyv\u00e4ksi vai haitaksi autollesi?<\/h3>\n\n\n\n

Pitk\u00e4n matkan ajo on itse asiassa parempi vaihtoehto kuin lyhyen matkan ajo. Esimerkiksi 700 mailin vakionopeusmatka on tietyiss\u00e4 tapauksissa parempi autollesi kuin 7 mailin matka. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 jos autoa ei huolleta oikein, jokainen kilometrim\u00e4\u00e4r\u00e4 on autolle haitaksi.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta kylm\u00e4 s\u00e4\u00e4 voi olla hieman ongelmallinen moottorin kulumisen kannalta. Aina kun moottori toimii ep\u00e4optimaalisissa olosuhteissa, se kuluttaa moottoria nopeammin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 s\u00e4\u00e4nn\u00f6llinen stop-and-go -liikenne, johon yleens\u00e4 kuuluu start-stop-j\u00e4rjestelmi\u00e4, on pahin tilanne useimmille autoille, erityisesti manuaalik\u00e4ytt\u00f6isille autoille.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka usein sinun pit\u00e4isi pys\u00e4hty\u00e4 pitk\u00e4n matkan aikana?<\/h3>\n\n\n\n

Tarkkana pysyminen ratin takana on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta voit suojella itse\u00e4si ja matkustajia riskitilanteilta. Muista siksi pit\u00e4\u00e4 tauko v\u00e4hint\u00e4\u00e4n noin 2 tunnin tai 100 kilometrin v\u00e4lein. \u00c4l\u00e4 edes aja v\u00e4syneen\u00e4, vaikka uskot pystyv\u00e4si siihen, sill\u00e4 sinun pit\u00e4isi olla hyvin lev\u00e4nnyt ennen pitk\u00e4n matkan matkaa.<\/p>\n\n\n\n

Kuorma-autonkuljettajat voivat ajaa jopa 11 tuntia 24 tunnin aikana, mik\u00e4 vastaa karkeasti ottaen 715 mailia, jos ajetaan tasaisella nopeudella 65 mailia tunnissa.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 autot ovat parhaita pitk\u00e4n matkan ajamiseen?<\/h3>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, diesel on voimansiirron osalta paras pitk\u00e4n matkan auto. Mit\u00e4 tulee autojen segmentteihin, kannattaa valita suurempi sedan, koska ne ovat parhaita pysym\u00e4\u00e4n mukavasti ja eristyksiss\u00e4 pitki\u00e4 aikoja.<\/p>\n\n\n\n

Suuret sedanit, kuten Mercedes S-luokka, BMW 7-sarja tai Audi A8, ovat malliesimerkkej\u00e4 loistavista pitk\u00e4n matkan matka-autoista. Jotkin suuremmat katumaasturit ovat my\u00f6s hyvi\u00e4 maantieajoon, mutta eiv\u00e4t l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 hyvi\u00e4 kuin suuret sedanit.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hybrideist\u00e4 on tullut viime vuosina eritt\u00e4in suosittuja, ja siksi her\u00e4\u00e4 kysymys, onko hybridi hyv\u00e4 auto pitk\u00e4n matkan ajoon. Useimmiten hybridit on tehty kaupunkiymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n, jossa on paljon pys\u00e4htyv\u00e4\u00e4 liikennett\u00e4. Hybridit toimivat<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1356"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1356"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1356\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1356"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1356"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1356"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}