{"id":1386,"date":"2021-09-05T13:07:54","date_gmt":"2021-09-05T13:07:54","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1386"},"modified":"2021-09-05T13:07:54","modified_gmt":"2021-09-05T13:07:54","slug":"onko-volvolla-superauto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-volvolla-superauto\/","title":{"rendered":"Onko Volvolla superauto?"},"content":{"rendered":"\n
Volvolla ei ole t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 superautoa, mutta sill\u00e4 oli aiemmin superauto, joka lopetettiin vuonna 2016.<\/p>\n\n\n\n
Volvo aloitti superautoprojektinsa vuonna 2014 Garry Rogers Motorsportin alaisuudessa, joka kilpaili superautomestaruussarjassa vuosina 2014-2016. Se menestyi my\u00f6s muissa kilpailuissa, kuten Perthin superautokilpailuissa vuonna 2014. Volvon superautoprojekti lopetettiin, kun kaksi kolmesta autosta vietiin ulkomaille vuonna 2016.<\/p>\n\n\n\n
Superautot tunnetaan usein nimell\u00e4 ”eksoottiset autot”. Ne ovat automerkin urheiluautojen malliston sis\u00e4ll\u00e4 oleva k\u00e4rkimalli. Supercareita pidet\u00e4\u00e4n usein urheiluautoina, mutta ne ovat nopeampia ja suorituskykyisempi\u00e4 kuin urheiluautot.<\/p>\n\n\n\n
Superautot ovat verrattain vaikeampia k\u00e4sitell\u00e4 kuin perinteiset urheiluautot, mutta viime vuosina ihmiset ovat osoittaneet melkoista kiinnostusta superautoja kohtaan. Toinen ero on se, ett\u00e4 superautoissa ei koskaan k\u00e4ytet\u00e4 etuvetoa, koska se haittaa auton suorituskyky\u00e4 ja k\u00e4sitelt\u00e4vyytt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Useimmilla suuremmilla autovalmistajilla on valikoimassaan joukko superautoja. Kun ihmisten kiinnostus autoja kohtaan on lis\u00e4\u00e4ntynyt, superautojen myynti on kasvanut huomattavasti viime vuosina. N\u00e4ist\u00e4 autoista on tullut joidenkin autonvalmistajien kasvot niiden s\u00e4rmikk\u00e4\u00e4n ulkon\u00e4\u00f6n ja autojen yst\u00e4vi\u00e4 houkuttelevan korkean nopeuden vuoksi.<\/p>\n\n\n\n
Monet yritykset esittelev\u00e4t superautojensa nopeutta ja vertaavat niit\u00e4 lentokoneiden nopeuteen, mik\u00e4 antaa autenttisuutta. Supercareita yritykset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sitten my\u00f6s kilpailemaan supercar-mestaruuskilpailuissa, mik\u00e4 voi tehd\u00e4 ihmeit\u00e4 autoyhti\u00f6n maineelle.<\/p>\n\n\n\n
Volvo k\u00e4ytti Volvo S60:ss\u00e4 B8444S V8-moottoria, jonka Yamaha kehitti erityisesti Volvoa varten. Siin\u00e4 oli 8 sylinteri\u00e4, ja siin\u00e4 oli 4 venttiili\u00e4 sylinteri\u00e4 kohti. Moottoriurheiluversiossa oli 5,0 litran moottori, joka tuotti 650 hv. Siin\u00e4 oli hydraulisesti nostettavat venttiilit. Vuoden 2014 kilpailua varten moottori oli rajoitettu elektronisesti 7 500 kierrokseen minuutissa. Sen puristussuhde oli 10:1. Yleiset tekniset tiedot olivat seuraavat<\/p>\n\n\n\n
Volvo aloitti superauto-ohjelmansa vuonna 2014, kun Volvo Car Australia aloitti yhdess\u00e4 australialaisen Garry Rogers Motorsport -kilpa-autotiimin kanssa ponnistelut superauton valmistamiseksi. N\u00e4iss\u00e4 autoissa Volvo omisti Volvon erityisosat ja GRM omisti valmistettujen autojen kilpa-autokohtaiset osat.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4m\u00e4 moottoriurheiluautot valmistettiin Polestarin tehtaalla, joka oli kolmas yhteisty\u00f6kumppani. GRM vastasi kilpakuljettajista, ja he palkkasivat melko hyvi\u00e4 kuljettajia, kuten kiwil\u00e4isen Scott Mclaughlinin ja ruotsalaisen Robert Dahlgrenin.<\/p>\n\n\n\n
Volvo aloitti kilpailemisen vuonna 2014 ja teki heti vaikutuksen huikealla suorituskyvyll\u00e4\u00e4n. Ennen kansainv\u00e4liselle tasolle tuloaan he hallitsivat kotimaansa kausia per\u00e4kk\u00e4isin\u00e4 nelj\u00e4n\u00e4 vuotena, voittaen erityisesti Skandinavian Touring Car Championshipin vuonna 2013.<\/p>\n\n\n\n
GRM:n Scott McLaughlin oli kilpa-ajaja heid\u00e4n saavutustensa takana lyhyell\u00e4 ajanjaksolla. H\u00e4n sijoittui mestaruuskilpailussa viidenneksi vuonna 2014 ja kolmanneksi vuonna 2016. Volvo voitti my\u00f6s kaksi per\u00e4kk\u00e4ist\u00e4 kilpailua Phillip Islandilla. Volvon superautolla oli hyv\u00e4 meno, kunnes se hajosi vuonna 2016.<\/p>\n\n\n\n
Uutinen tuli vuonna 2016, kun Polestar ilmoitti Volvon ja GRM:n kanssa tehdyn kolmivuotisen sopimuksen purkamisesta. T\u00e4m\u00e4 toi Volvon V8-moottoreiden k\u00e4yt\u00f6n tiens\u00e4 p\u00e4\u00e4h\u00e4n. He olivat tehneet yhteens\u00e4 3 autoa, joista 2 vietiin ulkomaille.<\/p>\n\n\n\n
Alkuper\u00e4inen Volvon alusta, GRM 017, jota McLaughlin ajoi, s\u00e4ilyi GRM:ll\u00e4 Albert Park Liveryiss\u00e4, mutta ilman ajovarusteita. Volvon ja GRM:n v\u00e4lisen kiistan j\u00e4lkeen p\u00e4\u00e4tettiin, ett\u00e4 ensimm\u00e4inen alusta j\u00e4tet\u00e4\u00e4n Albert Park Liveryyn historian s\u00e4ilytt\u00e4miseksi, mutta vuonna 2017 se palautettiin Polestarin museoon.<\/p>\n\n\n\n
Kolmas alusta, GRM 018, jota McLaughlin ajoi vuoden 2016 mestaruuskilpailussa ja joka sijoittui kolmanneksi, on edelleen Volvo-museossa G\u00f6teborgissa.<\/p>\n\n\n\n
Vuonna 2017 Volvo ja Polestar ilmoittivat valmistavansa huippuluokan s\u00e4hk\u00f6isi\u00e4 suorituskykyautoja, ja sen j\u00e4lkeen ne ovat valmistaneet hienoja luksusautoja, kuten Volvo V60 T8. Volvo luopui V8-moottorista tavoitellakseen ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4k\u00f6kulmasta vihre\u00e4mpi\u00e4 autoja. Vuonna 2019 he ilmoittivat siirtyv\u00e4ns\u00e4 lopulta kokonaan s\u00e4hk\u00f6moottoreihin.<\/p>\n\n\n\n
Kun tarkastellaan Volvon ja GRM:n v\u00e4lisen kumppanuuden p\u00e4\u00e4ttymist\u00e4, n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 l\u00e4hes mahdottomalta, ett\u00e4 n\u00e4emme en\u00e4\u00e4 yhden Volvon superauton kilparadoilla. Kun otetaan huomioon my\u00f6s se, ett\u00e4 Volvo on menossa kohti t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6moottoreita, on hyvin ep\u00e4todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4emme superauton l\u00e4hiaikoina, koska he ovat panostaneet t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6voimaprojektiin.<\/p>\n\n\n\n
Mutta kuka tiet\u00e4\u00e4? Ehk\u00e4 jonain p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 Cyan Racing ja Volvo tekev\u00e4t sopimuksen superauton valmistamisesta ja p\u00e4\u00e4sev\u00e4t j\u00e4lleen kerran kilpa-autoiluun.<\/p>\n\n\n\n
Volvon kolmen vuoden supercar-enn\u00e4tys oli erinomainen, sill\u00e4 se voitti kaksi kilpailua Phillip Islandilla ja sijoittui viidenneksi ja kolmanneksi vuosien 2014 ja 2016 mestaruuskilpailuissa. Lis\u00e4ksi he voittivat kaikki kotimaiset mestaruudet ennen kansainv\u00e4liselle tasolle siirtymist\u00e4, joten voimme sanoa heid\u00e4n olleen melko menestyksekk\u00e4it\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Volvo on ruotsalainen autonvalmistaja, joka perustettiin vuonna 1927. Volvo on tunnettu maastureistaan ja sedaneistaan, jotka kuuluvat turvallisimpiin ja luotettavimpiin autoihin. Volvo aloitti ruotsalaisen laakereita ja tiivisteit\u00e4 valmistavan SKF:n 100-prosenttisena tyt\u00e4ryhti\u00f6n\u00e4. Nyky\u00e4\u00e4n Volvo on maailmanlaajuinen tuotemerkki, jonka suurin myyntim\u00e4\u00e4r\u00e4 on Kiinassa, Yhdysvalloissa, Ruotsissa, Yhdistyneess\u00e4 kuningaskunnassa ja Kanadassa.<\/p>\n\n\n\n
Volvo valmistaa joitakin Euroopan parhaista luksusautoista. Sen lippulaiva-autot ovat S90 ja XC90, joita pidet\u00e4\u00e4n eritt\u00e4in luotettavina ja turvallisina.<\/p>\n\n\n\n
Jos tarkastelemme puhtaita Volvo-autoja, t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 Volvo XC90 T8 on nopein Volvo. Se on s\u00e4hk\u00f6auto, joka saavuttaa nopeuden 0-100 km\/h vain 5,3 sekunnissa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Volvolla ei ole t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 superautoa, mutta sill\u00e4 oli aiemmin superauto, joka lopetettiin vuonna 2016. Volvo aloitti superautoprojektinsa vuonna 2014 Garry Rogers Motorsportin alaisuudessa, joka kilpaili superautomestaruussarjassa vuosina 2014-2016. Se<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1386"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1386"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1386\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1386"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1386"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1386"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}