{"id":1397,"date":"2021-09-14T11:34:27","date_gmt":"2021-09-14T11:34:27","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1397"},"modified":"2021-09-14T11:34:27","modified_gmt":"2021-09-14T11:34:27","slug":"tekeeko-volvo-hybridiautoja","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/tekeeko-volvo-hybridiautoja\/","title":{"rendered":"Tekeek\u00f6 Volvo hybridiautoja?"},"content":{"rendered":"\n
Volvo on yksi parhaista hybridiautoista miedon hybridi- ja ladattavien vaihtoehtojensa ansiosta.<\/p>\n\n\n\n
Vuodesta 2019 l\u00e4htien jokainen Volvon valmistama auto on ollut joko hybridi- tai s\u00e4hk\u00f6malli. Volvo valmistaa kahdenlaisia hybridiautoja: miedon hybridin ja t\u00e4yden latauksen plug-in-hybridin. S\u00e4hk\u00f6autoissaan ne k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t litiumioniakkuja. Volvo lanseerasi my\u00f6s t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6auton vuonna 2019.<\/p>\n\n\n\n
Volvo on aina v\u00e4itt\u00e4nyt asettavansa ihmisten turvallisuuden etusijalle. He esitteliv\u00e4t s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4miskampanjansa ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2017. Volvosta on tullut ensimm\u00e4inen autonvalmistaja, joka lopettaa kokonaan fossiilisiin polttoaineisiin perustuvien moottoreiden valmistuksen. Sen sijaan he ovat korvanneet ne s\u00e4hk\u00f6moottoreilla, hybrideill\u00e4 ja plug-in-hybridiautoilla. He esitteliv\u00e4t vuonna 2019 Volvo XC40:n, joka on t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6auto.<\/p>\n\n\n\n
Volvosta on tullut ensimm\u00e4inen suuri luksusautojen valmistaja, joka sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottorit kaikkiin autoihinsa. S\u00e4hk\u00f6moottorin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto kaikissa sen autoissa osoittaa sen sitoutumista ymp\u00e4rist\u00f6asioihin, sill\u00e4 v\u00e4h\u00e4p\u00e4\u00e4st\u00f6iset tai p\u00e4\u00e4st\u00f6tt\u00f6m\u00e4t autot parantavat kaupunkien ilmanlaatua.<\/p>\n\n\n\n
Ne ovat ottaneet k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kaikki kolme s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6ist\u00e4 ajoneuvotyyppi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Volvo kutsuu hybridiautoja ”Mild-Hybrid” -autoiksi. Jokaisesta Volvon autosta on olemassa mild-hybridivaihtoehto. N\u00e4m\u00e4 Volvot k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t 48 voltin akkua ja 12 voltin\/48 voltin muunninta bensiinimoottorin kanssa, mik\u00e4 antaa niille erinomaisen polttoainetalouden. Volvon hybridiautot, joissa on erinomainen polttoainetaloudellisuus s\u00e4hk\u00f6moottorin avulla, antavat tuloksia ilman suorituskyvyn uhrauksia.<\/p>\n\n\n\n
T\u00e4m\u00e4n tekniikan akut voidaan ladata pistorasiasta tai sen regeneratiivisen jarruj\u00e4rjestelm\u00e4n kautta. T\u00e4ss\u00e4 hybridimuodossa ne ovat ottaneet k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kolme ajotilaa asiakkailleen. ”Pure mode” mahdollistaa auton ajamisen vain akulla. Hybriditila tarjoaa paremman polttoainetehokkuuden. Viimeinen ”Power Mode” on urheilutila, joka on tehty korkean suorituskyvyn kokemiseen, mutta se ei ole yht\u00e4 polttoaineyst\u00e4v\u00e4llinen.<\/p>\n\n\n\n
Vuonna 2017 antamallaan ilmoituksella he alkoivat toteuttaa lupaustaan siirty\u00e4 s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Volvon seuraava tavoite on myyd\u00e4 50 % autoista t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6autoina. He ovat jopa suunnitelleet lopettavansa hybridiautojen valmistuksen vuoteen 2030 menness\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaisi, ett\u00e4 he siirtyisiv\u00e4t t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6autoihin vuoteen 2030 menness\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on suuri harppaus t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6iseksi siirtymisess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
S\u00e4hk\u00f6autot k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kokonaan tai osittain akkuihin varastoitua s\u00e4hk\u00f6energiaa. S\u00e4hk\u00f6autoja on kolmenlaisia:<\/p>\n\n\n\n
T\u00e4yss\u00e4hk\u00f6autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suurta vetoakkuyksikk\u00f6\u00e4, eik\u00e4 niiss\u00e4 ole polttomoottoria. Ne toimivat yksinomaan s\u00e4hk\u00f6akulla. S\u00e4hk\u00f6akut voidaan ladata kotona tai latausasemien, eli s\u00e4hk\u00f6autojen sy\u00f6tt\u00f6laitteiden (EVSE), kautta. Tyypillisesti n\u00e4iss\u00e4 autoissa on liit\u00e4nt\u00e4sarja, joka kytket\u00e4\u00e4n kotitalouden pistorasiaan.<\/p>\n\n\n\n
Koska t\u00e4ss\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 ei polteta polttoainetta, p\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4 ei synny lainkaan. Monet uskovat, ett\u00e4 t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6autot ovat autoteollisuuden tulevaisuus.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4m\u00e4 autot toimivat sek\u00e4 akuilla ett\u00e4 polttoaineella, kuten bensiinill\u00e4 tai dieselill\u00e4. Akkuja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n s\u00e4hk\u00f6moottorin lataamiseen. Akut voidaan ladata virtal\u00e4hteen tai regeneratiivisen jarrutuksen avulla. Ne voidaan ladata my\u00f6s polttomoottorin avulla. Kun akut ovat tyhjentyneet, auto siirtyy automaattisesti k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n polttomoottoria.<\/p>\n\n\n\n
T\u00e4m\u00e4n menetelm\u00e4n avulla kuluttajat voivat nauttia sek\u00e4 s\u00e4hk\u00f6- ett\u00e4 polttoainetehosta hyvin v\u00e4h\u00e4isill\u00e4 pakokaasup\u00e4\u00e4st\u00f6ill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 menetelm\u00e4 antaa erinomaisen polttoainekeskiarvon ja voi s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 paljon rahaa.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4iss\u00e4 autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sek\u00e4 bensiinimoottoreita ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottoreita. Akkuja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n s\u00e4hk\u00f6moottorin k\u00e4ytt\u00f6voimana regeneratiivisen jarrutuksen avulla. N\u00e4iss\u00e4 autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kaikenlaisia moottoriyhdistelmi\u00e4. Pienill\u00e4 nopeuksilla ne k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t vain s\u00e4hk\u00f6moottoria. Toisinaan ne k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t vain bensiinimoottoria tai joskus molempia.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4in bensiini\u00e4 kuluu v\u00e4hemm\u00e4n, mik\u00e4 parantaa polttoainetaloutta. Kuluttajat nauttivat paremmasta polttoainetaloudesta kuin perinteiset bensiinimoottorit samalla suorituskyvyll\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Ilmaston muuttuessa jatkuvasti ja ilmaston l\u00e4mmetess\u00e4 meid\u00e4n on v\u00e4hennett\u00e4v\u00e4 hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4. Autojen p\u00e4\u00e4st\u00f6t muodostavat 1\/5 kaikista maailman hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6ist\u00e4. T\u00e4m\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 polttoaineen louhinnan, tuotannon ja toimituksen. T\u00e4m\u00e4 tekee siit\u00e4 suurimman osan ilmaston l\u00e4mpenemisest\u00e4.
Pakokaasukammion kautta vapautuvat kaasut koostuvat seuraavista aineista:<\/p>\n\n\n\n
Volvo lopetti pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n polttomoottoripohjaisten autojen valmistuksen ja myy nyt vain hybridej\u00e4, pistokehybridej\u00e4 ja t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6autoja. Volvo lopetti polttomoottoripohjaisten autojen valmistuksen vuonna 2017, kun se ilmoitti tavoitteestaan v\u00e4hent\u00e4\u00e4 hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6t nollaan vuoteen 2030 menness\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
S\u00e4hk\u00f6autot ovat yleens\u00e4 kalliimpia kuin hybridit, eik\u00e4 my\u00f6sk\u00e4\u00e4n Volvo ole poikkeus. T\u00e4yss\u00e4hk\u00f6inen Volvo XC40 alkaa 76 990 dollarista, kun taas sen plug-in-hybridiversio alkaa 64 990 dollarista. S\u00e4hk\u00f6autojen tuotannon jatkuvasti lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4 tilanne kuitenkin todenn\u00e4k\u00f6isesti muuttuu vuodesta 2026 alkaen.<\/p>\n\n\n\n
Hybridiautojen akut latautuvat regeneratiivisten jarrujen avulla. Regeneratiivinen jarrutus muuttaa liike-energian s\u00e4hk\u00f6energiaksi. Kun osumme jarrupaloihin, neste ty\u00f6nt\u00e4\u00e4 jarrupaloja. T\u00e4m\u00e4 aiheuttaa kitkaa, joka synnytt\u00e4\u00e4 l\u00e4mp\u00f6\u00e4, joka muuttuu energiaksi. T\u00e4m\u00e4 energia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sitten akkujen lataamiseen.<\/p>\n\n\n\n
Hybridej\u00e4 on ollut jo jonkin aikaa. Joitakin edullisia hybridej\u00e4 ovat mm:<\/p>\n\n\n\n
Vaikka hybridiautoilla on lukuisia etuja, niihin liittyy my\u00f6s joitakin ongelmia:<\/p>\n\n\n\n
Volvo on yksi parhaista hybridiautoista miedon hybridi- ja ladattavien vaihtoehtojensa ansiosta. Vuodesta 2019 l\u00e4htien jokainen Volvon valmistama auto on ollut joko hybridi- tai s\u00e4hk\u00f6malli. Volvo valmistaa kahdenlaisia hybridiautoja: miedon hybridin<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1397"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1397"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1397\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1397"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1397"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1397"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}