{"id":1399,"date":"2021-09-14T11:35:50","date_gmt":"2021-09-14T11:35:50","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1399"},"modified":"2021-09-14T11:35:50","modified_gmt":"2021-09-14T11:35:50","slug":"tekeeko-volvo-sahkoautoja","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/tekeeko-volvo-sahkoautoja\/","title":{"rendered":"Tekeek\u00f6 Volvo s\u00e4hk\u00f6autoja?"},"content":{"rendered":"\n
Volvon visiona on siirty\u00e4 kokonaan s\u00e4hk\u00f6autoihin vuoteen 2030 menness\u00e4. Volvo XC40:n lanseerauksen my\u00f6t\u00e4 Volvo esitteli ensimm\u00e4isen t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isen ajoneuvonsa (EV). Ennen Volvon ensimm\u00e4ist\u00e4 EV:t\u00e4 Volvo oli jo siirtynyt kokonaan hybriditekniikkaan. T\u00e4m\u00e4 johtuu Volvon sitoutumisesta maailmanlaajuisten hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6jen v\u00e4hent\u00e4miseen.<\/p>\n\n\n\n
Volvo XC40:n esittelyn my\u00f6t\u00e4 vuonna 2019 Volvo astui s\u00e4hk\u00f6automarkkinoille. N\u00e4m\u00e4 autot tarjoavat puhdasta s\u00e4hk\u00f6voimaa ilman hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Volvo XC40:ss\u00e4 on 402-hevosvoimainen moottori, joka kulkee 0-100 km\/h vain 4,7 sekunnissa. Sill\u00e4 voi ajaa 418 kilometrin matkan t\u00e4ydell\u00e4 100-prosenttisella akulla. Se voidaan my\u00f6s ladata 80-prosenttisesti vain 40 minuutissa.<\/p>\n\n\n\n
Volvon suorituskykyinen Polestar-br\u00e4ndi on my\u00f6s esitellyt oman EV:ns\u00e4 vuonna 2020, Polestar 2:n, joka on 5-ovinen liftback. Siin\u00e4 on iso 78 kWh:n akku, jolla voi ajaa arviolta 265 mailia 100-prosenttisella akulla. Autosta on kaksi versiota, yksimoottorinen ja kaksimoottorinen. Yksimoottorisen vaihtoehdon teho on 231 hv, kun taas kaksimoottorisen vaihtoehdon tulos on 208 hv.<\/p>\n\n\n\n
Toinen lis\u00e4ys Volvon mallistoon tehd\u00e4\u00e4n vuonna 2022. Volvo C40 on tulossa markkinoille ensi vuonna. Auton toimintas\u00e4de on 420 kilometri\u00e4 100-prosenttisella akulla, ja se tulee sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4\u00e4n kaikki Volvon ensiluokkaiset turvallisuusominaisuudet.<\/p>\n\n\n\n
Volvo k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 XC40 Recharge -autossa 78 kWh:n litiumioniakkua. Auto on valmistettu Compact Modular Architecture (CMA) -arkkitehtuurilla. CMA:ta k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n usein XC40:n polttomoottorin tilalla. Sit\u00e4 on kuitenkin muutettu litiumioniakkujen pakkaamista varten.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4in saadaan j\u00e4re\u00e4mpi auto kuin mittatilausty\u00f6n\u00e4 valmistetulla akkus\u00e4hk\u00f6alustalla (BEV). T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 Volvo v\u00e4itt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 heid\u00e4n piti rakentaa t\u00e4m\u00e4 auto vain kahdessa vuodessa, koska he ilmoittivat siit\u00e4 vasta vuonna 2017.<\/p>\n\n\n\n
Vuonna 2017 Volvo ilmoitti, ett\u00e4 se aikoo tehd\u00e4 vain s\u00e4hk\u00f6- ja hybridimoottoriautoja. T\u00e4m\u00e4 oli hyvin merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4, sill\u00e4 he lopettivat pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n fossiilisiin polttoaineisiin perustuvien moottoreiden valmistamisen ja se johti heid\u00e4t ensimm\u00e4isen EV:ns\u00e4 tuotantoon.<\/p>\n\n\n\n
Ensi vuonna heid\u00e4n s\u00e4hk\u00f6valikoimansa kasvaa kahteen vaihtoehtoon Volvo C40:n julkistamisen my\u00f6t\u00e4. Volvon kunnianhimoisten tavoitteiden mukaan 50 prosenttia sen myymist\u00e4 autoista on t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6autoja vuoteen 2025 menness\u00e4. Vuoteen 2030 menness\u00e4 he aikovat jopa lopettaa hybridien valmistuksen. T\u00e4m\u00e4 johtaa lopulta siihen, ett\u00e4 vuoteen 2030 menness\u00e4 ne myyv\u00e4t vain s\u00e4hk\u00f6autoja.<\/p>\n\n\n\n
S\u00e4hk\u00f6autoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n varastoimalla s\u00e4hk\u00f6energiaa akkuihin. N\u00e4it\u00e4 akkuja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sitten s\u00e4hk\u00f6moottorin k\u00e4ytt\u00e4miseen. Akkuja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t s\u00e4hk\u00f6autot ovat usein hiljaisempia, eik\u00e4 niiss\u00e4 ole polttoainetta polttavaa prosessia. N\u00e4in ollen auton pakokaasun kautta ei synny hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4.
S\u00e4hk\u00f6autoja on kolmea eri tyyppi\u00e4, ja Volvolla on versioita kaikista kolmesta:<\/p>\n\n\n\n
Tyypillisesti s\u00e4hk\u00f6autot ovat kalliimpia kuin kaasuautot. Consumer Reportsin tuore tutkimus v\u00e4itt\u00e4\u00e4 kuitenkin muuta. Heid\u00e4n mukaansa, kun verrataan huolto- ja bensamaksujen kokonaiskustannuksia, s\u00e4hk\u00f6autot ovat itse asiassa pidemm\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 halvempia. Jos tarkastelemme vain bensas\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4, voit s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 jopa 4700 dollaria ensimm\u00e4isten seitsem\u00e4n vuoden aikana.<\/p>\n\n\n\n
K\u00e4ytt\u00f6kustannukset vaihtelevat ajoneuvosta riippuen. My\u00f6s hankintahinta on t\u00e4rke\u00e4 huomioon otettava asia. Esimerkiksi Chevrolet Bolt on 8 000 dollaria kalliimpi kuin Hyundai Elantra GT. Boltin k\u00e4ytt\u00f6kustannukset ovat kuitenkin 15 000 dollaria pienemm\u00e4t. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 voit s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 jopa 7 000 dollaria 200 000 kilometrin k\u00e4ytt\u00f6i\u00e4n aikana.<\/p>\n\n\n\n
S\u00e4hk\u00f6auton toimintas\u00e4de vaihtelee mallista riippuen. Lucid Motors v\u00e4itti hiljattain, ett\u00e4 sen Lucid Air Grand Touringin arvioitu toimintas\u00e4de on pisin, 517 mailia yhdell\u00e4 latauksella.<\/p>\n\n\n\n
T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 saatavilla oleva pitk\u00e4n kantaman auto on kuitenkin Tesla Model 3 Long Range. Sen arvioitu toimintas\u00e4de on 353 mailia. Muiden edullisten autojen arvioitu toimintas\u00e4de on v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 150+ mailia. N\u00e4m\u00e4 halpisautot soveltuvat vain kaupunkiliikenteeseen niiden pienemm\u00e4n toimintas\u00e4teen vuoksi.<\/p>\n\n\n\n
Jotkut ihmiset ovat huolissaan akkujen oikosulusta. S\u00e4hk\u00f6autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n litiumioniakkuja, jotka voivat oikosulkeutua, jos akku vaurioituu. T\u00e4m\u00e4n mahdollisuus on kuitenkin melko pieni. Ne ovat verrattain turvallisempia kuin bensiinimoottorit.<\/p>\n\n\n\n
Toinen s\u00e4hk\u00f6autoihin liittyv\u00e4 kysymys on toimintas\u00e4de. Ihmiset pelk\u00e4\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 heid\u00e4n autonsa akku voi tyhjenty\u00e4 matkalla, ja he j\u00e4\u00e4v\u00e4t jumiin. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 halvimmankin s\u00e4hk\u00f6auton, Nissan Leafin, akun toimintas\u00e4de on noin 150 kilometri\u00e4, mik\u00e4 riitt\u00e4\u00e4 hyvin kaupunkik\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n
Ilmaston l\u00e4mpeneminen on yksi maailman suurimmista ongelmista juuri nyt. Pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n kuljetussektorin osuus kasvihuonekaasup\u00e4\u00e4st\u00f6ist\u00e4 on 29 prosenttia. T\u00e4h\u00e4n eiv\u00e4t kuulu vain ajoneuvot, vaan my\u00f6s louhinta-, tuotanto- ja toimitusprosessit. Liikenteen p\u00e4\u00e4st\u00f6jen v\u00e4hent\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4 teht\u00e4v\u00e4 kohti vihre\u00e4\u00e4 tulevaisuutta. S\u00e4hk\u00f6ajoneuvot antavat mahdollisuuden minimoida hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6t ja rajoittaa n\u00e4it\u00e4 kaasuja.<\/p>\n\n\n\n
Vaikka s\u00e4hk\u00f6autovaihtoehtoja on monia, jotkut ovat parempia kuin toiset. Sedan-segmentiss\u00e4 Tesla S on tyypillinen suosikki, jos sinulla on siihen varaa. Jos kuitenkin haluat valita maasturin, Hyundai Ioniq 5 on melko hyv\u00e4. Yleens\u00e4 ”paras” auto sinulle kuitenkin m\u00e4\u00e4r\u00e4ytyy tarpeidesi ja budjettisi mukaan.<\/p>\n\n\n\n
UBS:n mukaan vuoteen 2025 menness\u00e4 20 prosenttia kaikista maailmanlaajuisesti myydyist\u00e4 autoista on s\u00e4hk\u00f6autoja. Vuonna 2030 osuus kasvaa jopa 40 prosenttiin. Lopulta vuoteen 2040 menness\u00e4 jokainen myyty uusi auto on s\u00e4hk\u00f6auto. Kun kaikki automerkit tekev\u00e4t harppauksia s\u00e4hk\u00f6autojen segmentiss\u00e4, vanhemmat fossiilisiin polttoaineisiin perustuvat autot vanhenevat jossain vaiheessa.<\/p>\n\n\n\n
My\u00f6s yh\u00e4 tiukentuvien p\u00e4\u00e4st\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4ysten my\u00f6t\u00e4 yritykset ovat yh\u00e4 kiinnostuneempia s\u00e4hk\u00f6autoista. T\u00e4m\u00e4 tekee s\u00e4hk\u00f6autoista varmasti kuljetusalan tulevaisuuden.<\/p>\n\n\n\n
Tutkimusten mukaan s\u00e4hk\u00f6autot ovat halvempia kuin fossiilisiin polttoaineisiin perustuvat autot vuoteen 2027 menness\u00e4. Kun p\u00e4\u00e4st\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4ykset lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4t kaikkialla, s\u00e4hk\u00f6autoista tulee lopulta halvempia. Olemme jo n\u00e4hneet akkujen hintojen laskun. Yhdistettyn\u00e4 erityisiin tuotantolinjoihin s\u00e4hk\u00f6autot ovat varmasti pian edullisempia.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Volvon visiona on siirty\u00e4 kokonaan s\u00e4hk\u00f6autoihin vuoteen 2030 menness\u00e4. Volvo XC40:n lanseerauksen my\u00f6t\u00e4 Volvo esitteli ensimm\u00e4isen t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isen ajoneuvonsa (EV). Ennen Volvon ensimm\u00e4ist\u00e4 EV:t\u00e4 Volvo oli jo siirtynyt kokonaan hybriditekniikkaan.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1399"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1399"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1399\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1399"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1399"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1399"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}