{"id":1399,"date":"2021-09-14T11:35:50","date_gmt":"2021-09-14T11:35:50","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1399"},"modified":"2021-09-14T11:35:50","modified_gmt":"2021-09-14T11:35:50","slug":"tekeeko-volvo-sahkoautoja","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/tekeeko-volvo-sahkoautoja\/","title":{"rendered":"Tekeek\u00f6 Volvo s\u00e4hk\u00f6autoja?"},"content":{"rendered":"\n

Volvon visiona on siirty\u00e4 kokonaan s\u00e4hk\u00f6autoihin vuoteen 2030 menness\u00e4. Volvo XC40:n lanseerauksen my\u00f6t\u00e4 Volvo esitteli ensimm\u00e4isen t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isen ajoneuvonsa (EV). Ennen Volvon ensimm\u00e4ist\u00e4 EV:t\u00e4 Volvo oli jo siirtynyt kokonaan hybriditekniikkaan. T\u00e4m\u00e4 johtuu Volvon sitoutumisesta maailmanlaajuisten hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6jen v\u00e4hent\u00e4miseen.<\/p>\n\n\n\n

Volvon s\u00e4hk\u00f6ajoneuvot<\/h2>\n\n\n\n

Volvo XC40:n esittelyn my\u00f6t\u00e4 vuonna 2019 Volvo astui s\u00e4hk\u00f6automarkkinoille. N\u00e4m\u00e4 autot tarjoavat puhdasta s\u00e4hk\u00f6voimaa ilman hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC40:ss\u00e4 on 402-hevosvoimainen moottori, joka kulkee 0-100 km\/h vain 4,7 sekunnissa. Sill\u00e4 voi ajaa 418 kilometrin matkan t\u00e4ydell\u00e4 100-prosenttisella akulla. Se voidaan my\u00f6s ladata 80-prosenttisesti vain 40 minuutissa.<\/p>\n\n\n\n

Volvon suorituskykyinen Polestar-br\u00e4ndi on my\u00f6s esitellyt oman EV:ns\u00e4 vuonna 2020, Polestar 2:n, joka on 5-ovinen liftback. Siin\u00e4 on iso 78 kWh:n akku, jolla voi ajaa arviolta 265 mailia 100-prosenttisella akulla. Autosta on kaksi versiota, yksimoottorinen ja kaksimoottorinen. Yksimoottorisen vaihtoehdon teho on 231 hv, kun taas kaksimoottorisen vaihtoehdon tulos on 208 hv.<\/p>\n\n\n\n

Toinen lis\u00e4ys Volvon mallistoon tehd\u00e4\u00e4n vuonna 2022. Volvo C40 on tulossa markkinoille ensi vuonna. Auton toimintas\u00e4de on 420 kilometri\u00e4 100-prosenttisella akulla, ja se tulee sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4\u00e4n kaikki Volvon ensiluokkaiset turvallisuusominaisuudet.<\/p>\n\n\n\n

Volvon EV-teknologia<\/h2>\n\n\n\n

Volvo k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 XC40 Recharge -autossa 78 kWh:n litiumioniakkua. Auto on valmistettu Compact Modular Architecture (CMA) -arkkitehtuurilla. CMA:ta k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n usein XC40:n polttomoottorin tilalla. Sit\u00e4 on kuitenkin muutettu litiumioniakkujen pakkaamista varten.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in saadaan j\u00e4re\u00e4mpi auto kuin mittatilausty\u00f6n\u00e4 valmistetulla akkus\u00e4hk\u00f6alustalla (BEV). T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 Volvo v\u00e4itt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 heid\u00e4n piti rakentaa t\u00e4m\u00e4 auto vain kahdessa vuodessa, koska he ilmoittivat siit\u00e4 vasta vuonna 2017.<\/p>\n\n\n\n

Volvon tulevaisuuden suunnitelmat<\/h2>\n\n\n\n

Vuonna 2017 Volvo ilmoitti, ett\u00e4 se aikoo tehd\u00e4 vain s\u00e4hk\u00f6- ja hybridimoottoriautoja. T\u00e4m\u00e4 oli hyvin merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4, sill\u00e4 he lopettivat pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n fossiilisiin polttoaineisiin perustuvien moottoreiden valmistamisen ja se johti heid\u00e4t ensimm\u00e4isen EV:ns\u00e4 tuotantoon.<\/p>\n\n\n\n

Ensi vuonna heid\u00e4n s\u00e4hk\u00f6valikoimansa kasvaa kahteen vaihtoehtoon Volvo C40:n julkistamisen my\u00f6t\u00e4. Volvon kunnianhimoisten tavoitteiden mukaan 50 prosenttia sen myymist\u00e4 autoista on t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6autoja vuoteen 2025 menness\u00e4. Vuoteen 2030 menness\u00e4 he aikovat jopa lopettaa hybridien valmistuksen. T\u00e4m\u00e4 johtaa lopulta siihen, ett\u00e4 vuoteen 2030 menness\u00e4 ne myyv\u00e4t vain s\u00e4hk\u00f6autoja.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autot ovat?<\/h2>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n varastoimalla s\u00e4hk\u00f6energiaa akkuihin. N\u00e4it\u00e4 akkuja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sitten s\u00e4hk\u00f6moottorin k\u00e4ytt\u00e4miseen. Akkuja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t s\u00e4hk\u00f6autot ovat usein hiljaisempia, eik\u00e4 niiss\u00e4 ole polttoainetta polttavaa prosessia. N\u00e4in ollen auton pakokaasun kautta ei synny hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4.
S\u00e4hk\u00f6autoja on kolmea eri tyyppi\u00e4, ja Volvolla on versioita kaikista kolmesta:<\/p>\n\n\n\n