{"id":1401,"date":"2021-09-14T11:36:47","date_gmt":"2021-09-14T11:36:47","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=1401"},"modified":"2021-09-14T11:36:47","modified_gmt":"2021-09-14T11:36:47","slug":"tekeeko-volvo-avoautoa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/tekeeko-volvo-avoautoa\/","title":{"rendered":"Tekeek\u00f6 Volvo avoautoa?"},"content":{"rendered":"\n

Volvo valmisti ennen avoautoja, mutta se lopetti niiden valmistuksen vuonna 2013.<\/p>\n\n\n\n

Volvo C70:n valmistus lopetettiin vuonna 2013 heikon myynnin vuoksi. Volvon silloinen johtaja Hakan Samuelsson sanoi my\u00f6s, ett\u00e4 yhti\u00f6ll\u00e4 oli paljon tekemist\u00e4. Lopettaminen ei ollut yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4, koska ainoa ruotsalainen tehdas, joka valmisti C70-autoja, suljettiin my\u00f6s vuonna 2013.<\/p>\n\n\n\n

Volvon avoauto: C70<\/h2>\n\n\n\n

Volvo esitteli ensimm\u00e4isen avoautonsa vuonna 1998. He toivat Volvo C70:n markkinoille kahtena vaihtoehtona. Toinen oli coupe ja toinen avoauto. Se oli todella j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4 projekti Volvolle, sill\u00e4 he eiv\u00e4t olleet koskaan aiemmin rakentaneet mit\u00e4\u00e4n vastaavaa. He tekiv\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 Tom Walkinshaw Racingin (TWR) kanssa sen mahdollistamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

Auto esiteltiin vuonna 1996 Pariisin auton\u00e4yttelyss\u00e4, ja se sai eritt\u00e4in hyv\u00e4n vastaanoton. Se suunniteltiin Oxfordissa TWR:ss\u00e4. Volvo p\u00e4\u00e4tti auton ominaisuuksista ja perusrakenteesta, kun taas TWR vastasi suunnittelusta ja tuotannosta.<\/p>\n\n\n\n

Toinen sukupolvi<\/h3>\n\n\n\n

Auto sai toisen sukupolven p\u00e4ivityksen vuonna 2006. Niiss\u00e4 parannettiin painonhallintaa ja jarruj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4. My\u00f6s k\u00e4sitelt\u00e4vyytt\u00e4 parannettiin t\u00e4ss\u00e4 sukupolvessa. Avoautoversion katto sai p\u00e4ivityksen sis\u00e4\u00e4nvedett\u00e4v\u00e4ll\u00e4 kiintokatolla. My\u00f6s sis\u00e4tilat saivat p\u00e4ivityksi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Volvo lakkautti avoautonsa?<\/h2>\n\n\n\n

Lopettaminen ei ollut yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4. Vuonna 2011 Volvo paljasti lopettavansa sen tuotannon heikon myynnin vuoksi. My\u00f6s C70:n Ruotsissa valmistanut tehdas suljettiin vuonna 2013. Vuonna 2013 silloinen johtaja Hakan Samuelsson ilmoitti, ett\u00e4 auton seuraaja tulisi ulos mahdollisimman pian. Avoautoversiota ei kuitenkaan koskaan julkistettu.<\/p>\n\n\n\n

Volvo C70:n korvasi Polestar 1. T\u00e4m\u00e4 esiteltiin vuonna 2015. Polestar 1 on plug-in-hybridi-urheiluauto, mutta t\u00e4st\u00e4 autosta ei ole avoautoversiota.<\/p>\n\n\n\n

Tekeek\u00f6 Volvo koskaan en\u00e4\u00e4 avoautoa?<\/h2>\n\n\n\n

Menneisyytt\u00e4 tarkasteltaessa Volvo lopetti avoautonsa huonon myynnin vuoksi. T\u00e4m\u00e4 viittaa siihen, ett\u00e4 uuden tekeminen olisi luultavasti liian kallista Volvolle ja vastineeksi sen tuotto olisi v\u00e4h\u00e4inen. Avoautot vaativat ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 suunnittelua rakenteellisen j\u00e4ykkyyden osalta, mik\u00e4 tekee niiden valmistamisesta paljon kalliimpaa.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s vuonna 2017 Volvo ilmoitti yhti\u00f6n suurena siirtona, ett\u00e4 se aikoo tehd\u00e4 vain s\u00e4hk\u00f6- ja hybridiautoja. T\u00e4m\u00e4 siirsi Volvon koko painopisteen kohti s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4mist\u00e4, mik\u00e4 tekee n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n avoauton valmistamisesta entist\u00e4 ep\u00e4todenn\u00e4k\u00f6isemp\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Volvolla ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole yht\u00e4 suurta tuotantoa kuin muilla automerkeill\u00e4. Se tuottaa paljon v\u00e4hemm\u00e4n autoja kuin kilpailijansa. Siksi Volvon s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4missuunnitelmien ja Volvon tuotannon pienemm\u00e4n mittakaavan vuoksi on vaikea kuvitella, ett\u00e4 se voisi en\u00e4\u00e4 koskaan valmistaa avoautoa.<\/p>\n\n\n\n

Volvon tulevaisuuden suunnitelmat<\/h2>\n\n\n\n

My\u00f6sk\u00e4\u00e4n Volvon tulevaisuuden suunnitelmista ei l\u00f6ydy merkkej\u00e4 avoautosta. Ilmoittamalla s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4misest\u00e4 he t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t lupauksensa siirtymisest\u00e4 s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Volvon seuraava tavoite on myyd\u00e4 50 prosenttia autoista t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6autoina. He ovat jopa suunnitelleet lopettavansa hybridiautojen valmistuksen vuoteen 2030 menness\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaisi, ett\u00e4 he siirtyisiv\u00e4t t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6autoihin vuoteen 2030 menness\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 ovat avoautot?<\/h2>\n\n\n\n

Autoa, jota voi ajaa ilman kattoa, kutsutaan avoautoksi. Avoautojen idea on yksinkertainen. Matkustajat istuvat matkan aikana avoimen katon alla. Katto s\u00e4ilytet\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 takana, ja katon sis\u00e4\u00e4nvedon tapa vaihtelee autoittain. Suurin osa katoista on kankaasta valmistettuja kokoontaitettavia. Jotkut ovat kuitenkin kovakattoisia.<\/p>\n\n\n\n

Avoautoja on ollut olemassa jo i\u00e4t ja ajat. Suurin osa 1800-luvulla k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n otetuista autoista oli avokattoisia. Vasta 1800-luvun lopulla moottoreista tuli tehokkaampia. Tehokkaammat moottorit synnyttiv\u00e4t kokoontaitettavat katot. Katot tehtiin kankaasta tai nahasta.<\/p>\n\n\n\n

Ter\u00e4srunkojen massatuotanto alkoi 1920-luvulla. Ne olivat halvempia ja siksi edullisempia ostajille. N\u00e4in syntyiv\u00e4t suljetulla katolla varustetut autot. T\u00e4ll\u00f6in avoautot alkoivat kadota. 1930-luvun puoliv\u00e4liin menness\u00e4 avoautoja myytiin korkeahintaisina luksusautoina.<\/p>\n\n\n\n

Avoautojen ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Ensinn\u00e4kin avoautoissa on ongelmia rakenteellisen j\u00e4ykkyyden kanssa. Auto on muutettu j\u00e4yk\u00e4ksi, mik\u00e4 vaatii intensiivist\u00e4 suunnittelua, jotta se pysyisi vakaana. Lis\u00e4ksi on useita muita ongelmia, kuten<\/p>\n\n\n\n